Nadzwyczajna danina majątkowa.

USTAWA
z dnia 24 marca 1933 r.
o nadzwyczajnej daninie majątkowej. *

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.
(1)
Z ogólnej sumy podatku majątkowego, przypadającego do zapłaty w myśl ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 746), pobiera się:

A. Od płatników do 4 stopnia włącznie skali podatkowej z art. 9 ustawy - 100% podatku bez zwyżki kontyngentowej.

B. Od płatników ponad 4 stopień tejże skali podatkowej:,

a)
od majątków I grupy kontyngentowej (art. 8, ust. 1, pkt. 1 ustawy) - 100% podatku bez zwyżki kontyngentowej oraz 2,8% od wartości majątku, ustalonej prawomocnie przy wymiarze podatku,
b)
od majątków II grupy kontyngentowej (art. 8, ust. 1, pkt. 2 ustawy) - 50% podatku wraz ze zwyżką kontyngentową oraz 2,6% od wartości majątku, ustalonej prawomocnie przy wymiarze podatku,
c)
od majątków III grupy kontyngentowej (art. 8, ust. 1, pkt. 3 ustawy) - 100% podatku bez zwyżki kontyngentowej oraz 2,6% od wartości majątku, ustalonej prawomocnie przy wymiarze podatku.
(2)
Kwoty podatku majątkowego, płatne w myśl ust. 1, nie mogą w poszczególnych grupach kontyngentowych przekraczać definitywnie wymierzonego podatku wraz ze zwyżkami kontyngentowemi.
(3)
Pozostałą kwotę przypisanego podatku majątkowego ponad sumy, płatne w myśl ust. 1, umarza się.
(4)
Zniżki podatku z art. 32 ust. 6 i art. 65 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. nie mają zastosowania do kwot podatku majątkowego, przypadających do zapłaty po przeprowadzeniu umorzeń w myśl ust. 1.
(5)
Uprawnienia komisyj szacunkowych dla spraw podatku majątkowego, pobieranego na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. przekazuje się komisjom szacunkowym dla spraw państwowego podatku dochodowego, zaś uprawnienia komisyj odwoławczych - komisjom odwoławczym dla spraw państwowego podatku dochodowego.
Art.  2.

Wzamian za umorzony w myśl art. 1 podatek majątkowy pobiera się w okresie czasu pięciu lat od 1933 r. do 1937 r. włącznie nadzwyczajną daninę majątkową w wysokości 24 miljonów zł rocznie.

Art.  3.

Tytułem nadzwyczajnej daniny majątkowej uiszczają corocznie w ciągu lat 1933 do 1937 włącznie:

I. płatnicy państwowego podatku gruntowego, a w b. zab. pruskim płatnicy państwowego dodatku do podatku gruntowego - 10 miljonów zł rocznie,

II. płatnicy państwowego podatku przemysłowego - 10,5 miljonów zł rocznie,

III. płatnicy państwowego podatku od nieruchomości w gminach miejskich oraz od niektórych budynków w gminach wiejskich, a na obszarze województwa śląskiego właściciele nieruchomości miejskich oraz niektórych budynków w gminach wiejskich w rozumieniu przepisów prawnych o państwowym podatku od nieruchomości miejskich i niektórych budynków w gminach wiejskich, obowiązujących na pozostałym obszarze Rzeczypospolitej, - 3,5 miljonów zł rocznie.

I.

Zwolnienia podmiotowe.

Art.  4. 1

Od nadzwyczajnej daniny majątkowej zwalnia się:

1)
Państwo i przedsiębiorstwa państwowe, związki komunalne oraz przymusowe związki prawa publicznego,
2)
Bank Polski,
3)
związki zawodowe, o ile nie trudnią się tranzakcjami zarobkowemi,
4)
spółdzielnie mieszkaniowe i mieszkaniowe-budowlane,
5)
kasy sieroce, emerytalne, wdowie i pogrzebowe, oraz kasy pomocy w nagłych wypadkach.

II.

Zwolnienia przedmiotowe.

Od nadzwyczajnej daniny majątkowej zwalnia się ponadto:
1)
majątki lub ich części, które służą bezpośrednio celom naukowym, oświatowym, kulturalnym, dobroczynnym i sanitarnym, lub których dochody obracane są trwale i wyłącznie na powyższe cele,
2)
budynki i inne przedmioty poświęcone służbie Bożej, cmentarze, budynki seminarjów duchownych, domy przygotowawcze dla zakonników i zakonnic, domy mieszkalne zakonników i zakonnic, składających śluby ubóstwa, oraz dobra i prawa majątkowe, z których dochody są przeznaczone na cele kultu religijnego i nie przyczyniają się do dochodów osobistych beneficjarjuszy,
3)
nowowznoszone budynki, jak również części nadbudowane, przybudowane i na skutek zniszczeń wojennych przebudowane gruntownie, jeżeli budowę, nadbudowę, przybudowę lub przebudowę wykończono w czasie od 1 stycznia 1923 r. do końca 1937 r.,
4)
gospodarstwa osadników na obszarze, który oznacza Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrami: Rolnictwa i Reform Rolnych Oraz Spraw Wewnętrznych, - o powierzchni do 20 ha, względnie 35 ha nabytej ziemi, oraz osady rentowe, utworzone na podstawie ustaw praskich z dnia 26 kwietnia 1886 r. (zb. pr. str. 131), z dnia 27 czerwca 1890 r. (zb. pr. str. 209), z dnia 7 lipca 1891 r. (zb. pr. str. 279), z dnia 20 marca 1908 r. (zb. pr. str. 29) i z dnia 26 czerwca 1912 r. (zb. pr. str. 183) o przestrzeni do 20 ha na obszarze województwa poznańskiego i górnośląskiej części województwa śląskiego oraz o powierzchni do 35 ha na obszarze województwa pomorskiego, jeżeli nabycia tych osad nastąpiło po dniu 1 stycznia 1919 r,
5)
gospodarstwa osadników wojskowych na obszarze, który oznacza Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Spraw Wojskowych, - o powierzchni do 45 ha ziemi,
6)
gospodarstwa rolne o obszarze do 7 ha, a ponad ten obszar takie gospodarstwa, od których państwowy podatek gruntowy (państwowy- dodatek do podatku gruntowego) nie przekracza 25 zł rocznie, bez uwzględnienia degresji,
7)
przedsiębiorstwa handlowe i przemysłowe, zajęcia przemysłowe oraz samodzielne wolne zajęcia zawodowe, których obrót, ustalony dla wymiaru państwowego podatku przemysłowego, nie przekracza 20.000 zł; przy zryczałtowanym podatku przeciętny obrót wolny od opodatkowania wynosi 27.000 zł,
8)
nieruchomości miejskie oraz niektóre budynki w gminach wiejskich, od których roczny przychód, ustalony dla wymiaru państwowego podatku od nieruchomości, nie przekracza 1.000 zł rocznie; na obszarze województwa śląskiego nieruchomości miejskie oraz niektóre budynki w gminach wiejskich, od których roczny przychód, służący za podstawę do obliczenia niniejszej daniny, nie przekracza 1.000 zł rocznie.
Art.  5.
(1)
Tytułem nadzwyczajnej daniny majątkowej - przy zastosowaniu zwolnień z art. 4 - uiszczają corocznie:

I. Płatnicy państwowego podatku gruntowego (I grupa kontyngentowa), których państwowy podatek gruntowy, względnie w byłej dzielnicy pruskiej państwowy dodatek do podatku gruntowego, bez uwzględnienia progresji i degresji, wynosi:

a)
ponad 25 zł do 60 zł rocznie - 20% podatku gruntowego,
b)
ponad 60 zł rocznie - 40% podatku gruntowego.

II. Płatnicy państwowego podatku przemysłowego (II grupa kontyngentowa):

a)
przy obrocie ponad 20,000 zł (przy zryczałtowanym podatku ponad 27.000 zł) do 50.000 zł - 0,4 od tysiąca od obrotu,
b)
przy obrocie ponad 50.000 zł - 0,6 od tysiąca od obrotu.

III. Płatnicy państwowego podatku od nieruchomości w gminach miejskich i niektórych budynków w gminach wiejskich, a na obszarze województwa śląskiego właściciele nieruchomości miejskich i niektórych budynków w gminach wiejskich w rozumieniu ustawy o państwowym podatku od nieruchomości (III grupa kontyngentowa):

a)
przy rocznym przychodzie, względnie wartości czynszowej ponad 1.000 zł do 2.000 zł - 0,4 od sta od rocznego przychodu, względnie wartości czynszowej,
b)
przy rocznym przychodzie, względnie wartości czynszowej ponad 2.000 zł - 0,6 od sta od rocznego przychodu, względnie wartości czynszowej.
(2)
Za obrót w rozumieniu ust. 1 pkt. II uważa się obrót, przyjęty za podstawę wymiaru podatku przemysłowego od obrotu. Dla płatników podatku zryczałtowanego podstawą obliczenia daniny jest przeciętny obrót, przyjęty w taryfie zryczałtowanego państwowego podatku przemysłowego. Przy scalonym podatku za podstawę obliczenia daniny przyjmuje się jedynie pierwszą fazę obrotu.
(3)
Na obszarze obowiązywania ustawy o państwowym podatku od nieruchomości za roczny przychód, względnie wartość czynszową w rozumieniu ust. 1 pkt. III, przyjmuje się podstawę wymiaru tegoż podatku.
Art.  6.
(1)
W razie, gdy po dokonaniu obliczenia nadzwyczajnej daniny majątkowej w myśl art. 5 w całem Państwie okaże się, że obliczona ogólnie w poszczególnych grupach kontyngentowych nadzwyczajna danina majątkowa nie dosięgnie sum, przewidzianych w art. 3 dla poszczególnej grupy kontyngentowej, wówczas w danej grupie kontyngentowej podwyższy się każdemu płatnikowi daninę o taki procent, jaki będzie niezbędny dla osiągnięcia poszczególnych kontyngentów z uwzględnieniem 15% na obniżki orzeczone w toku instancji, jak również na odpisy z tytułu ulg i z tytułu nieściągalności.
(2)
Według tych samych zasad obniży się każdemu płatnikowi daninę w razie przekroczenia kontyngentów w poszczególnych grupach kontyngentowych.
Art.  7.
(1)
Podstawą obliczenia kontyngentu daniny w I grupie kontyngentowej jest państwowy podatek gruntowy, wymierzony na bieżący rok podatkowy nadzwyczajnej daniny majątkowej.
(2)
Podstawą obliczenia kontyngentu daniny w II grupie kontyngentowej jest obrót, ustalony dla wymiaru państwowego podatku przemysłowego za rok, który o dwa lata poprzedza bieżący rok podatkowy nadzwyczajnej daniny majątkowej.
(3)
Podstawą obliczenia kontyngentu daniny w III grupie kontyngentowej jest przychód, ustalony dla wymiaru państwowego podatku od nieruchomości na bieżący rok podatkowy nadzwyczajnej daniny majątkowej; o ile chodzi o przychody z nieruchomości miejskich oraz z niektórych budynków w gminach wiejskich na obszarze województwa śląskiego - przychody z ubiegłego roku kalendarzowego.
Art.  8.
(1)
Terminy płatności nadzwyczajnej daniny majątkowej oraz przepisy, dotyczące obliczenia i poboru tej daniny, określa w drodze rozporządzeń Minister Skarbu.
(2)
Przepisy w sprawie ustalania przychodu z nieruchomości miejskich i niektórych budynków w gminach wiejskich dla obliczenia nadzwyczajnej daniny majątkowej w III grupie kontyngentowej na obszarze województwa śląskiego wyda Minister Skarbu w drodze rozporządzeń.
Art.  9.
(1)
Ministrowi Skarbu służy prawo, uwzględniając ogólną sytuację majątkową płatnika, udzielania indywidualnych ulg w spłacie nadzwyczajnej daniny majątkowej oraz umarzania zaległości w tej daninie, w szczególności w przypadkach, w których na przychód od nieruchomości wywierają wpływ ograniczenia, wynikające z ustaw specjalnych.
(2)
Uprawnienia powyższe Minister Skarbu może przelać na podległe mu władze skarbowe.
Art.  10.
(1)
Nadzwyczajna danina majątkowa wolna jest od 10% dodatku, pobieranego w myśl ustawy z dnia 12 lutego 1931 r. o poborze 10% dodatku do niektórych podatków i opłat stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 82).
(2)
Do nadzwyczajnej daniny nie mogą być pobierane żadne dodatki samorządowe.
Art.  11.

Kwoty nadzwyczajnej daniny majątkowej, nie uiszczone w latach 1933 do 1937 włącznie, podlegają ściągnięciu w latach następnych.

Art.  12.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  13.
(1)
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej od dnia 1 stycznia 1933 r.
(2)
Nadzwyczajna danina majątkowa, wpłacona w województwie śląskiem, wpływa w całości do Skarbu Państwa.
* Z dniem 15 stycznia 1936 r. nin. ustawa traci moc w zakresie dotyczącym poboru w r. 1936 i 1937 nadzwyczajnej daniny majątkowej od płatników państwowego podatku od nieruchomości, zgodnie art. 14 ust. 2 lit. c) dekretu z dnia 14 stycznia 1936 r. o podatku od nieruchomości (Dz.U.36.3.14).
1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 29 marca 1937 r. (Dz.U.37.27.189) zmieniającej nin. ustawę z dniem 8 kwietnia 1937 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.29.248

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Nadzwyczajna danina majątkowa.
Data aktu: 24/03/1933
Data ogłoszenia: 29/04/1933
Data wejścia w życie: 29/04/1933, 01/01/1933