Dochodzenie roszczeń i egzekucja należności pieniężnych, opartych na tytułach prywatno-prawnych, przypadających od związków komunalnych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 27 października 1932 r.
o dochodzeniu roszczeń pieniężnych i egzekucji należności pieniężnych, opartych na tytułach prywatno - prawnych, przypadających od związków komunalnych.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i art. 1 lit. a) ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 165) postanawiam co następuje:

I.

Dochodzenie roszczeń pieniężnych.

Art.  1.

Roszczeń pieniężnych o charakterze prywatno - prawnym, przypadających od związku komunalnego, można dochodzić bądź w drodze sądowej, - bądź też w drodze administracyjnej przez wniesienie doi władzy nadzorczej związku komunalnego podania o uznanie należności za niesporną.

Art.  2.

Władza nadzorcza, do której wniesiono, podanie, przewidziane w art. 1, nie może bez zgody zarządu związku komunalnego uznać danej należności za niesporną.

Orzeczenie władzy nadzorczej o uznaniu należności za niesporną ma znaczenie tytułu wykonawczego, stanowiącego podstawę do egzekucji sądowej.

W razie braku zgody strony związku komunalnego na uznanie danej należności za niesporną, władza nadzorcza udziela odpowiedzi odmownej.

Wniesienie podania w trybie administracyjnym przerywa przedawnianie narówni z powództwem sądowem.

Art.  3.

Władza nadzorcza, do której wniesiona podanie o uznanie należności, za niesporną, winna udzielić odpowiedzi w przeciągu dni 30. Nieudzielenie w ciągu tego czasu odpowiedzi poczytywać należy za udzielenie odpowiedzi odmownej.

W razie otrzymania od władzy nadzorczej odpowiedzi odmownej, lub w razie bezskutecznego upływu terminu, zakreślonego w ust. 1, wierzyciel może skierować sporną sprawę na drogę sądową.

II.

Egzekucja należności pieniężnych.

Art.  4.

W sprawach o należności pieniężne przeciwko związkom komunalnym nie jest dopuszczalne w sądowem postępowaniem cywilnem ani zabezpieczenie powództwa (tymczasowe zarządzenie), na tymczasowe wykonanie wyroku (egzekucja dla zabezpieczenia), ani też wykonanie wyroku przed upływem terminu kasacyjnego (rewizyjnego), a gdy skargę kasacyjną (rewizyjną) założono - przed jej rozstrzygnięciem.

Art.  5.

Egzekucja prywatno - prawnych należności pieniężnych, przypadających od: związku komunalnego, jest dopuszczalna jedynie z tych części majątku lub dochodów związku komunalnego, które według orzeczenia władzy nadzorczej mogą być użyte na zaspokojenie wierzycieli bez istotnego uszczerbku dla wykonania przez związek komunalny zadań publicznych.

Art.  6.

Orzeczenie z art. 5 wydaje władza nadzorcza ma żądanie sądu (komornika sądowego), do którego podano wniosek o egzekucję, albo na żądanie właściwego związku komunalnego, lub też jednego z wierzyciela, który dla należności pieniężnej uzyskał już prawomocny tytuł egzekucyjny.

Orzeczenie ta winno być wydane przecz władzę nadzorczą w ciągu 60 dni od dnia następnego po otrzymaniu żądania. Jeżeli władza nadzorcza nie wyda orzeczenia w tym terminie, wówczas egzekucja nie ulega ograniczeniu, przewidzianemu w art. 5.

Związek komunalny może żądać wydania orzeczenia z ant. 5 tylko wtedy, gdy przeciwko niemu podana wniosek o egzekucję. Natomiast wierzyciele związku komunalnego mogą żądać wydania takiego orzeczenia jeszcze przed złożeniem do sądu (komornika sądowego) wniosku 10 egzekucję. Żądanie to ze strony sądu (komornika sądowego) jest zbyteczne, jeżeli wierzyciel dołączył do swego wniosku o egzekucję takie orzeczenie władzy nadzorczej.

W razie wyjścia najaw po dozwoleniu (wszczęciu) egzekucji, że egzekucja skierowana jest przeciwko związkowi komunalnemu, a nie wyjednane zostało, orzeczenie w trybie art. 5 i 6, wówczas, sąd (komornik sądowy) winien z urzędu zażądać o z acz e nią od władzy nadzorczej. Aż do ostatecznego rozstrzygnięcia- kwestji dopuszczalności egzekucji na przedmiotach, do których skierowano, egzekucję - egzekucja ulega wstrzymaniu.

Art.  7.

Związki komunalne mogą za zgodą władze nadzorczych przeznaczać pewne rodzaje dochodów w całości lub w części na pokrycie zobowiązań pieniężnych.

Art.  8.

Jeżeli należności pieniężne, przypadające od związku komunalnego, nie mogą być wyegzekwowane z powodu braku lub niedostateczności części dochodów i majątku związku komunalnego, o jakich mowa w art. 5, wówczas władza nadzorcza z urzędu lub na wniosek wierzyciela zarządza wstawienie do najbliższego budżetu związku komunalnego odpowiedniej kwoty w wysokości co najmniej 10% sumy rocznych dochodów zwyczajnych, osiągniętych przez związek komunalny w roku budżetowym, poprzedzającym rok w którym wszczęto egzekucję; gdy kwota należności egzekwowanych jest mniejszą od tych 10%, należy wstawić do budżetu całą kwotę należności. W zarządzeniu tem należy wskazać termin wypłacenia wierzycielom ustawionej kwoty i jednocześnie zastrzec zastosowanie odpowiednich środków przymusowych na wypadek niezachowania wskazanego terminu. Zarządzeniem tem może być objęta jedynie ta należność, którą rozpoczęto egzekwować nie później niż 30 dni przed terminem ustalonym dla uchwalenia i przedłożenia władzy nadzorczej do zatwierdzenia preliminarza budżetowego. W stosunku do zaległości, którą rozpoczęto egzekwować w terminie późniejszym, władza nadzorcza władna jest wstawić ją w całości lub w części do budżetu dodatkowego, o ile przy wykonywaniu już budżetu zatwierdzonego okaże się, że należność ta znajdzie pokrycie w dochodach związku komunalnego.

Kwota, wstawiona do budżetu na spłatę należności pieniężnej, nią może być użyta ma pokrycie innych wydatków, w szczególności zaś wydatków, przewidzianych w budżecie w myśl art. 33 ust. 2, ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowem uregulowaniu finansów komunalnych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 747) w brzmieniu ustawy z dnia 17 marca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 223).

Zarządzenie o wstawieniu do budżetu odpowiedniej kwoty na spłatę należności pieniężnej należy ponawiać w następnych latach aż do czasu całkowitego jej spłacenia.

W razie zbiegu należności władza nadzorcza wstawiona do budżetu sumę rozkłada proporcjonalnie na zaspokojenie wszystkich należności wraz z należnościami ubocznemi, z wyjątkiem jednakże egzekwowanych należności pracowników związków komunalnych z tytułu odprawy, które w granicach tej sumy ulegają całkowitemu zaspokojeniu. W razie zbiegu należności egzekwowanych z poprzedniego roku budżetowego z należnościami egzekwowanemi w roku bieżącym - należności z każdego, roku tworzą jedną grupę, przyczem grupa należności z roku poprzedniego ma pierwszeństwo zaspokojenia przed grupą należności z roku bieżącego.

III.

Postanowienia końcowe.

Art.  9.

Ograniczeniom z niniejszego rozporządzenia nie podlega egzekucja następujących należności:

a)
należności Skarbu Państwa oraz instytucyj prawa publicznego,
b)
należności zabezpieczonych umownem prawem zastawu lub hipoteką,
c)
należności z tytułu pożyczek, udzielonych związkom komunalnym przez banki państwowe, komunalne i akcyjne,
d)
należności zrzeszeń związków komunalnych.

Również nie podlega tym ograniczeniom egzekucja należności, przypadających od przedsiębiorstw samorządu terytorialnego, które posiadają odrębną osobowość prawną.

Art.  10.

Wszelkie należności Skarbu Państwa, zabezpieczone czy to z ustawy, czy też w drodze umowy, na dochodach związku komunalnego z dodatków komunalnych do podatków państwowych i z udziałów w podatkach państwowych, mają pierwszeństwo do zaspokojenia, z tych dochodów przed wszystkiemi innemi wierzytelnościami bez względu na okres powstania, należności.

Przepis powyższy nie narusza postanowień art. 8 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 maja 1924 r. o połączeniu (fuzji) Państwowych Instytucji Kredytowych w Bank Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. R. P. Nr. 46, poz. 477) w brzmieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 3 Dudnią 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 86, poz. 666).

Ministrowi Skarbu przysługuje prawo chwilowego ustąpienia pierwszeństwa bądź to do całości, bądź też do części wymienionych w ust. 1 dochodów na rzecz instytucyj, wymienionych w art. 9.

Art.  11.

Władzami nadzorczemi, powołanemi do działania w myśl niniejszego rozporządzenia są władze, wskazane w art. 36 i 37 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 747), w brzmieniu ustawy iż dnia; 17 marca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 223).

Wydział powiatowy wydaje orzeczenia z art. 5 w porozumieniu z prezesem właściwej izby skarbowej, lub też w porozumieniu z naczelnikiem właściwego urzędu skarbowego, działającym na podstawie zlecenia, otrzymanego od prezesa izby skarbowej.

Art.  12.

Przeciwko orzeczeniu władzy nadzorczej, wydanemu na podstawie art. 5, przysługuje odwołanie związkowi komunalnemu i wierzycielowi według zasad, określonych w art. 38 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. (Dz. U: R. P. Nr. 94, poz. 747) w Brzmieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 341).

Art.  13.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych, Ministrowi Skarbu i Ministrowi Sprawiedliwości - każdemu we właściwym mu zakresie działania.

Art.  14.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego. Jednocześnie - w zakresie uregulowanym niniejszem rozporządzeniem - traci moc obowiązującą § 15 austrjackiej ordynacji egzekucyjnej z dnia 27 maja 1896 r. (Dz. u. p. Nr. 79) oraz § 153, stanowiący załącznik do § 45 tytułu 24 części I pruskiej powszechnej ordynacji sądowej z dnia 6 lipca 1793 r.

Postanowienia artykułów 4 - 8 mają zastosowanie także do przypadków, w których przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia została wdrożona egzekucja przeciw związkom komunalnym dla zaspokojenia należności pieniężnych, a należność mię została całkowicie wyegzekwowana. W tych przypadkach, o ile egzekucję wdrożono bez zezwolenia władzy nadzorczej (bez uzgodnienia ca do sposobu egzekucji z władzą nadzorczą) - egzekucja ta ulega wstrzymaniu aż do czasu uzyskania orzeczenia z art. 5 lub upływu terminu, przewidzianego w art. 6 ust. 2.

O ile według dotychczas obowiązujących przepisów wniesiono przed wejściem w życia niniejszego rozporządzenia o zezwolenie lub zgodę władzy nadzorczej na oznaczenie majątku, podlegającego egzekucji, - termin przewidziany w art. 6 ust. 2, biegnie od chwili wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.94.809

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Dochodzenie roszczeń i egzekucja należności pieniężnych, opartych na tytułach prywatno-prawnych, przypadających od związków komunalnych.
Data aktu: 27/10/1932
Data ogłoszenia: 29/10/1932
Data wejścia w życie: 29/10/1932