Austria-Polska. Konwencja dotycząca Instytutu Pensyjnego Związku austrjackich kolei lokalnych i kolejek. Wiedeń.1924.06.18.

KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką dotycząca Instytutu Pensyjnego Związku austrjackich kolei lokalnych i kolejek, podpisana w Wiedniu dnia 18 czerwca 1924 r.

(Ratyfikowana zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 1931 r. - Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 310).

Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tern wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

Dnia osiemnastego czerwca tysiąc dziewięćset dwudziestego czwartego roku podpisana została w Wiedniu konwencja, dotycząca Instytutu Pensyjnego Związku austriackich kolei lokalnych i kolejek, o następującem brzmieniu dosłownem:

KONWENCJA

dotycząca Instytutu Pensyjnego Związku austriackich kolei lokalnych i kolejek.

RZECZPOSPOLITA POLSKA

i

REPUBLIKA AUSTRJACKA,

ożywione chęcią zawarcia w wykonaniu art. 275 traktatu w Saint-Germain konwencji w przedmiocie Instytutu Pensyjnego Związku austrjackich kolei lokalnych i kolejek, mianowały swymi pełnomocnikami:

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej:

Pana Doktora Zbigniewa SMOLKA, Kierownika Oddziału Likwidacyjnego Poselstwa Polskiego w Wiedniu, i

Prezydent Związkowy Republiki Austrjackiej:

Pana Wilhelma THAA, byłego Naczelnika Wydziału Ministerstwa Związkowego dla Spraw Społecznych,

którzy, po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za sporządzone w dobrej i należytej formie, zgodzili się na artykuły następujące:

Artykuł  I.

Instytut Pensyjny Związku austrjackich kolei lokalnych i kolejek, który w dalszym ciągu będzie określany krótko jako "Instytut", uważa się za rozwiązany z dniem 31 grudnia 1919 r. zgodnie z § 47 statutu.

A.

Postanowienia ogólne.

1.
Zobowiązania Instytutu wobec pracowników, którzy należeli do Instytutu, i wobec pozostałych po nich członków rodzin, wynika z wypadków ubezpieczeniowych, zaszłych do końca grudnia 1919 r., podobnie jak i prawo do pobierania składek określonych przez statut Instytutu, przechodzą na przedsiębiorstwo kolejowe, do którego pracownicy ci należeli w dniu 31 grudnia 1919 r. albo w dniu wcześniejszego zajścia wypadku ubezpieczeniowego (przejście na emeryturę lub śmierć). Co się tyczy pracowników (rencistów, pozostałych członków ich rodzin) innych przedsiębiorstw związanych z drogami żelaznemi i przynależnych do Instytutu, wymienione wyżej zobowiązania i prawa przechodzą na instytucję, która jest upoważniona do prowadzenia agend tego przedsiębiorstwa w Państwie, na którego obecnym obszarze znajdowało się miejsce zatrudnienia tych pracowników w dniu 31 grudnia 1919 r. albo w dniu wcześniejszego zajścia wypadku ubezpieczeniowego. Instytucja prowadząca agendy takiego przedsiębiorstwa w Republice Austriackiej, przejmuje pozatem wymienione wyżej zobowiązania i prawa, wynikające z ubezpieczeń ubezpieczonych (rencistów, pozostałych członków ich rodzin), których miejsce zatrudnienia znajdowało się w dniu 31 grudnia 1919 r. albo w dniu wcześniejszego zajścia wypadku ubezpieczeniowego poza granicami dawnego Cesarstwa Austrjackiego.
2.
Jeżeli za okres, poprzedzający wejście w życie niniejszej konwencji, inna instytucja aniżeli właściwa w myśl niniejszej konwencji ponosiła w całości lub w części zobowiązania ubezpieczeniowe, to dokonane wypłaty winny być uważane jako zastępujące świadczenia, należne według niniejszej konwencji, bez jakiegokolwiek późniejszego porozumienia w tej mierze między zainteresowanemi instytucjami różnych Państw.
3.
Część majątku Instytutu, przypadająca wedle niniejszej konwencji każdemu Układającemu się Państwu, będzie podzielona przez Państwo otrzymujące między przedsiębiorstwa (instytucje), przejmujące zobowiązania ubezpieczeniowe lub przydzielona nowym instytucjom ubezpieczeniowym, które mogłyby być utworzone w drodze wewnętrznego ustawodawstwa tegoż Państwa.
4.
Republika Austrjacka odstąpi Rzeczypospolitej Polskiej akta, dotyczące zobowiązań ubezpieczeniowych, które winny być przejęte zgodnie z licz. 1 przez przedsiębiorstwa, położone na terytorjum tego ostatniego Państwa i zobowiązuje się do przechowywania przez przeciąg 30 lat od wejścia w życie niniejszej konwencji akt i dokumentów pomocniczych, co do których podział nie nastąpił, dalej zobowiązuje się dozwalać upoważnionym organom tego ostatniego Państwa lub przedsiębiorstw (instytucyj ubezpieczeniowych), które w tern Państwie przejęły wedle l. l. 1 i 3 zobowiązania ubezpieczeniowe na wglądanie w nie oraz zobowiązuje się wydać im w razie konieczności akta i dokumenty pomocnicze, których sama nie potrzebuje. Układające się Państwa dbać będą o to, aby wszelkie informacje, dotyczące wykonania niniejszej konwencji były udzielane przez właściwe instytucje i zgadzają się, żeby korespondencja w tych sprawach prowadzona była bezpośrednio między odnośnemi instytucjami bez pośrednictwa władz dyplomatycznych i konsularnych.

B.

Podział majątku.

1.
Podział majątku Instytutu nastąpi według jego stanu z dnia 30 czerwca 1923 r.
2.
Republika Austrjacka przejmuje zobowiązania, wynikające z ubezpieczenia pensyjnego pracowników Instytutu: inwentarz Instytutu przyznaje się Republice Austrjackiej.
3.
Republice Austrjackiej przyznaje się części majątku Instytutu, które w myśl uchwały, powziętej przez dwunaste zwyczajne walne zgromadzenie Instytutu, zostały wydzielone z ogólnego majątku, i z których utworzono osobne fundusze, przeznaczone do wypełniania statutowych zobowiązań Instytutu wobec pracowników dawnych towarzystw "Neue Wiener Tramway" i "Dampftramway" przedtem "Kraus et Co (które przeszły na "Gemeinde Wien-Städtische Strassenbahnen), a które to części w bilansach Instytutu wykazano na conto separato.
4.
Co się tyczy części należności Instytutu w wysokości 16,000.621 koron, pochodzącej z ubezpieczeń, uskutecznionych przez Instytut jako powiernika przedsiębiorstw niektórych Układających się Stron po dniu 31 grudnia 1919 r., każde z Państw zainteresowanych otrzyma sumę, która wynika z różnicy między wpłatami, dokonanemi przez przedsiębiorstwa odnośnego Państwa, a wypłatami na rzecz ubezpieczonych tych przedsiębiorstw. Zgodnie z powyższem przypada:
Republice Austrjackiej 13,545.632 koron
Republice Czeskosłowackiej 119.515 "
Królestwu Włoskiemu 203.620 "
Rzeczypospolitej Polskiej 2,117.701 "
Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców 14.153 "
5.
Resztę majątku dzieli się między Państwa zainteresowane zasadniczo w stosunku do zobowiązań ubezpieczeniowych przejętych zgodnie z działem A liczbą 1 przez przedsiębiorstwa położone na obszarze tych Państw. Udziały kwotowe przypadające różnym Państwom, zrzekającym się wzajemnie w zupełności sprostowania tych udziałów kwotowych, które mogłyby znaleźć uzasadnienie w fakcie, że przejęta część ciężarów ubezpieczeniowych, zgodnie z postanowieniami, zawartemi w dziale A, byłaby wyższa od podanego poniżej procentu określa się w sposób następujący:
Republika Austrjacka 45,29520%
Republika Czeskosłowacka 32,01632%
Królestwo Włoskie 10,26073%
Rzeczpospolita Polska 7,37264%
Królestwo Rumuńskie 3,34507%
Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców 1,71004%
6.
Zaległe wierzytelności wobec przedsiębiorstw, przynależnych do Instytutu, a pochodzące z działalności do dnia 31 grudnia 1919 r. w łącznej sumie 346.360 koron, przydziela się z policzeniem na udziały Państwom, na których obecnym obszarze znajduje się siedziba odnośnych dłużnych przedsiębiorstw.

Zgodnie z powyższem przypada z tych wierzytelności:

Republice Czeskosłowackiej suma 340.164 koron
Królestwu Włoskiemu suma 1.859 "
Rzeczypospolitej Polskiej suma 512 "
Królestwu Rumuńskiemu suma 1.919 "
Królestwu Serbów Chorwatów i Słoweńców 1.906 "

Zaległą wierzytelność z tytułu kosztów administracyjnych Instytutu do "Gemeinde Wien - Stadtische Strassenbahnen" w łącznej sumie 425.194 koron przydziela się Republice Austrjackiej.

Przy zestawieniu z udziałami stosunkowemi łącznych zaległych wierzytelności w sumie 771.554 koron (= 346.360 + 425.194), o które tu chodzi, powstają więc podane niżej różnice, których wyrównanie zawiera l. 8, a mianowicie:

nadwyżka niedobór
dla Republiki Austrjackiej 75.717 koron
" Republiki Czeskosłowackiej 93.141 "
" Królestwa Włoskiego 77.308 koron
" Rzeczypospolitej Polskiej 56.372 "
" Królestwa Rumuńskiego 23.890 "
" Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców 11.288 "
7.
Papiery wartościowe z kuponami, których płatność rozpoczyna się nie później jak z dniem 1 lipca 1923 r., podlegają stosunkowemu podziałowi w naturze. Podział poszczególnych rodzajów papierów podaje załącznik, stanowiący integralną część niniejszej konwencji. Z niedających się podzielić reszt wynikają, według wartości szacunkowych, ustalonych w dniu 30 czerwca 1923 r. na Giełdzie Wiedeńskiej, w stosunku do proporcjonalnych udziałów, podane niżej różnice, których wyrównanie zawiera również l. 8:
nadwyżka niedobór
dla Republiki Austrjackiej 157.713 koron
" Republiki Czeskosłowackiej 380.506 koron
" Królestwa Włoskiego 314.971 "
" Rzeczypospolitej Polskiej 184.849 "
" Królestwa Rumuńskiego 703.957 "
" Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców 611.286 "

Papiery wartościowe, których wylosowanie było już urzędowo ogłoszone w Austrji w dniu podpisania niniejszej konwencji, których realizacja jednak jeszcze do dnia tego nie nastąpiła, podlegają podziałowi stosunkowemu w naturze, z policzeniem na przypadający według załącznika każdemu Państwu udział, w odnośnym rodzaju papierów wartościowych; niedająca się podzielić reszta tych wylosowanych lecz niezrealizowanych papierów wartościowych przypada Państwu, na którego obszarze znajduje się instytucja emisyjna. Pozatem papiery wartościowe będą podzielone z uwzględnieniem ich podziału na sztuki w porządku arytmetycznym ich numerów, według kolejności ustalonej w poprzednim ustępie.

Republika Austrjacka przekaże obligacje pożyczki wojennej oznaczone uwagą "von der Republik Ösierreich nicht übernommen" i zobowiązuje się czuwać nad unieważnieniem ostemplowania innych obligacyj i sprostowaniem spisów numerów przedłożonych Komisji Odszkodowań, pozatem zobowiązuje się do udzielenia bezpłatnego pozwolenia na wywóz obligacyj, przypadających innym układającym się Stronom.

8.
Część należności Instytutu, wymieniona pod I. 5, a wynosząca 129,781.776 koron, ulega podziałowi stosunkowemu, Z uwzględnieniem różnic, wymienionych pod l. 6 ust. 3 i l. 7 ust. 1, wypadają następujące udziały w tej części należności:
dla Republiki Austrjackiej 58,866.911 koron
" Republiki Czeskosłowackiej 41,077.702 "
" Królestwa Włoskiego 13,708.837 "
" Rzeczypospolitej Polskiej 9,439.866 "
" Królestwa Rumuńskiego 5,069.138 "
" Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców 1,619.322 "

które z uwzględnieniem dłuższego trwania powierniczego ubezpieczenia w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Austrjackiej i większej części wydatków administracyjnych, przypadających na te ostatnie Państwa, zmienia się za wspólnem porozumieniem jak następuje:

dla Republiki Austrjackiej 50,000.776 koron
" Republiki Czeskosłowackiej 50,000.000 "
" Królestwa Włoskiego 14,600.000 "
" Rzeczypospolitej Polskiej 8,000.000 "
" Królestwa Rumuńskiego 5,560.000 "
" Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców 1,620.000 "
9.
W przeciągu miesiąca od wejścia w życie niniejszej konwencji Rząd Austrjacki przekaże Poselstwu Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu albo wskazanej przez nie instytucji w Wiedniu sumę w gotówce, należną temu Państwu wedle postanowień l. l. 4 i 8 i odda do dyspozycji wyżej wspomnianej instytucji papiery wartościowe, przypadające temu Państwu wedle postanowień l. 7 i załącznika.
10.
Każda z układających się Stron zrzeka się pobierania opłat stemplowych i innych, które mogłyby być wymagane na jej terytorjum przy sposobności wykonywania niniejszej konwencji.
Artykuł  II.

Po wykonaniu niniejszej konwencji przez Republikę Austrjacką Rzeczpospolita Polska nie będzie jej stawiała na podstawie art. 275 Traktatu w Saint-Germain żadnych innych żądań w przedmiocie Instytutu.

Artykuł  III.

Konwencja niniejsza zostanie ratyfikowana w możliwie najbliższym czasie i wejdzie w życie w 14 dni po wymianie dokumentów ratyfikacyjnych.

NA DOWÓD CZEGO wymienieni wyżej pełnomocnicy podpisali niniejszą konwencję.

Sporządzono w Wiedniu w dniu 18 czerwca 1924 r. w dwóch egzemplarzach, które po jednym zostaną wydane każdej z Wysokich układających się Stron.

Za Rzeczpospolitą Polską:

Dr. Zbigniew Smolka m. p.

Za Republikę Austrjacką:

W. Thaa m. p.

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją, uznaliśmy i uznajemy ją za słuszną zarówno w całości, jak i każde z zawartych w niej postanowień; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.

NA DOWÓD CZEGO wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 12 sierpnia 1931 r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ PODZIAŁU PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH

Wartość szacunkowa według Giełdy Wiedeńskiej w dniu 30 czerwca 1923, Sumy podane są w walucie austrjackiej.

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.53.522

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Austria-Polska. Konwencja dotycząca Instytutu Pensyjnego Związku austrjackich kolei lokalnych i kolejek. Wiedeń.1924.06.18.
Data aktu: 18/06/1924
Data ogłoszenia: 28/06/1932
Data wejścia w życie: 10/02/1932