Austria-Polska. Konwencja dotycząca Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych. Wiedeń.1924.03.29.

KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką dotycząca Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austriackich kolei żelaznych, podpisana w Wiedniu dnia 29 marca 1924 r.

(Ratyfikowana zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 1931 r. - Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 308).

Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

Dnia dwudziestego dziewiątego marca tysiąc dziewięćset dwudziestego czwartego roku podpisana została w Wiedniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Austrjackiej konwencja wraz z dołączonym do niej protokółem dodatkowym i załącznikami I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII i IX, dotycząca Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych, o następującem brzmieniu dosłownem:

KONWENCJA

dotycząca Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych.

REPUBLIKA AUSTRJACKA

i

RZECZPOSPOLITA POLSKA,

ożywione chęcią zawarcia w wykonaniu art. 275 Traktatu pokoju w Saint-Germain, konwencji w przedmiocie Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych, mianowały swymi pełnomocnikami:

Prezydent Związkowy Republiki Austrjackiej:

Pana Wilhelma THAA, byłego Naczelnika Wydziału w Ministerstwie Związkowem dla Spraw Społecznych, i

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej:

Pana Doktora Zbigniewa SMOLKĘ, Kierownika Oddziału Likwidacyjnego Poselstwa Polskiego w Wiedniu,

którzy, po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za sporządzone w dobrej i należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

Artykuł  I.

Ciężary ubezpieczeniowe, jako też majątek Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych, dzieli się według następujących zasad:

A.

Podział ciężarów ubezpieczeniowych.

1.
Co się tyczy ciężarów wynikających z wypadków zaszłych do końca października 1918 r. i uznanych w tym czasie, albo też uznanych wskutek kontynuowania działalności powyższego Zakładu między powyższym terminem, a wejściem w życie niniejszej konwencji, każda z obu układających się Stron przejmuje część ciężarów, która odnosi się do osób oznaczonych dokładniej pod licz. 2, a mających prawo do renty ze strony tego Zakładu, które dnia 1 lutego 1920 r. mieszkały na obszarze odnośnego Państwa. Republika Austrjacka przejmuje ponadto ciężary, wynikające z ubezpieczenia osób mających prawo do renty, a zaginionych w dniu 1 lutego 1920 r., albo leż mających miejsce zamieszkania w tym czasie poza granicami dawnego Cesarstwa Austrjackiego.
2.
Jeżeli ubezpieczony dożył 1 lutego 1920 r., to obowiązek ponoszenia ciężarów ubezpieczeniowych będzie zależał od miejsca jego zamieszkania w tym czasie. Jeżeli ubezpieczony nie żył już w dniu 1 lutego 1920 r., to obowiązek ponoszenia ciężarów ubezpieczeniowych będzie zależał w pierwszym rzędzie od miejsca zamieszkania w tym czasie jego wdowy, w braku zaś w tym czasie wdowy mającej prawo do renty, od miejsca zamieszkania w tym czasie najmłodszego dziecka uprawnionego do renty, a wreszcie w braku dzieci mających takie prawo, od miejsca zamieszkania w tym czasie najmłodszego uprawnionego ascendenta mającego takie prawo. We wszystkich wypadkach układająca się Strona, przejmując ciężary ubezpieczeniowe na korzyść jednej z powyższych osób mających prawo do renty według poprzednich postanowień, weźmie na siebie także dokonywanie wszelkich wypłat przypadłych albo mających następnie przypaść dla kogokolwiek z osób pozostałych po ubezpieczonym, a to bez względu na ich miejsce zamieszkania w dniu 1 lutego 1920 r.
3.
O ile osoby uprawnione w dniu 31.XII.1923 r. do pobierania renty posiadają w tym czasie obywatelstwo innego Państwa narodowego, aniżeli tego, które według powyższych postanowień ma przejąć rentę, natenczas ciężar ubezpieczenia tych osób przechodzi na Państwo, którego obywatelstwo one posiadają, albo nabędą i to od dnia zgłoszenia przez instytucję wypłacającą dotychczas rentę u instytucji właściwej ze względu na obywatelstwo ubezpieczonego, roszczenia o przejęcie ciężaru rent przy równoczesnem zakomunikowaniu istotnych danych, stwierdzających podane obywatelstwo. Instytucja właściwa wedle miejsca zamieszkania w dniu 1 lutego 1920 r. ma jednak obowiązek wypłacania renty aż do czasu ustalenia między obiema układającemi się Stronami obywatelstwa ubezpieczonego, z zastrzeżeniem zwrotu aż do wysokości tej kwoty, którą właściwa odtąd instytucja winnaby była płacić według obowiązujących ją przepisów ustawowych.
4.
Obowiązek ponoszenia w myśl powyższych postanowień ciężarów ubezpieczeniowych ciąży od dnia 31 października 1918 r. na tej instytucji, która stosownie do rozporządzeń wewnętrznych odnośnego Państwa, przejmującego tę część ciężarów, została powołaną do prowadzenia ubezpieczeń od wypadków pracowników kolejowych, względnie którą odnośny Rząd oznaczył jako właściwą dla prowadzenia tego ubezpieczenia. Jeżeli jednak za okres poprzedzający wejście w życie niniejszej konwencji, ciężary ubezpieczeniowe ponosiła w całości lub w części inna instytucja niż właściwa według konwencji niniejszej, to wypłacone świadczenia winny być uważane jako zastępujące świadczenia należne według niniejszej konwencji, bez jakiegokolwiek dalszego porozumienia między zainteresowanemi instytucjami.
5.
Z chwilą wejścia w życie niniejszej konwencji ustanie zupełnie działalność Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych.
6.
Republika Austrjacka odstąpi Rzeczypospolitej Polskiej akta Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych, które dotyczą ciężarów ubezpieczeniowych, mających być przejętemi przez to ostatnie Państwo i zobowiązuje się do przechowywania przez przeciąg 30 lat od wejścia w życie niniejszej konwencji aktów i dokumentów pomocniczych co do których podział nie nastąpił, dalej zobowiązuje się pozwalać na wgląd do tych aktów organom uprawnionym Rzeczypospolitej Polskiej albo organom instytucji, która w tern Państwie przejęła według liczby 4 ciężary ubezpieczeniowe oraz zobowiązuje się wydać im, w razie konieczności, akta i dokumenty pomocnicze, których sama nie potrzebuje. Układające się Państwa dbać będą o to, aby wszelkie informacje, dotyczące wykonania niniejszej konwencji były udzielane przez właściwe instytucje i zgadzają się, żeby korespondencja w tych sprawach prowadzoną była bezpośrednio między odnośnemi instytucjami bez pośrednictwa władz dyplomatycznych i konsularnych.

B.

Podział majątku.

1.
Podział majątku Zakładu nastąpi według jego stanu z dnia 31 grudnia 1922 r., po potrąceniu priorytetów "Süd - Norddeutsche Verbindungsbahn-Prioritätsobligationen" o wartości imiennej 600.000 koron, sprzedanych po tej dacie. Ze względu na to, że część sumy uzyskanej ze sprzedaży kuponów przypadających za r. 1922, została zaliczona na przychód w bilansie Zakładu za powyższy rok, nie będzie miał miejsca zwrot za kupony zrealizowane przez Zakład aż do końca kwietnia 1923 roku.
2.
Nieruchomość Zakładu wraz z inwentarzem położona w Wiedniu, VI Okrąg, ulica Linke Wienzeile 48-52, przydziela się w całości Republice Austriackiej, która za to przejmuje cały ciężar zaopatrzenia wszystkich tak spensjonowanych, jako też jeszcze czynnych pracowników Zakładu - z wyjątkiem zaopatrzenia tych byłych pracowników, którzy w okresie od 1 września 1918 r. do 31 grudnia 1922 r. przeszli na służbę Rzeczypospolitej Polskiej, względnie instytucji ubezpieczeniowej tego Państwa. Jednakże emerytury pracowników spensjonowanych już przez Zakład obciążają Austrję.
3.
Z wierzytelności Zakładu z tytułu zaległych zwyczajnych składek w łącznej sumie 28,327.083 koron i nadzwyczajnych w łącznej sumie 1,356.565 koron te, w stosunku do dłużników na obecnym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przechodzą na to Państwo. W tych samych rozmiarach przechodzi także na Rzeczpospolitą Polską prawo Zakładu do żądania dopłat z powodu niedostatecznego pokrycia.
4.
Wszystkie długi lombardowe zapłacone z majątku Zakładu uważa się za poniesione wyłącznie przez Republikę Austrjacką. Republika Austrjacka zrzeka się nadto połowy udziału w podlegającym podziałowi majątku, któryby miał jej przypaść w stosunku do przejętych przez nią rent (Dział B. liczb. 5).
5.
Cały pozostały majątek Zakładu podlegający podziałowi, zarówno aktywa jak i pasywa, rozdziela się zasadniczo w stosunku do ciężarów ubezpieczeń przejętych przez każde Państwo narodowe. Udziały kwotowe, przypadające poszczególnym Państwom narodowym, zrzekającym się wzajemnie w zupełności sprostowania tych udziałów, które mogłoby znaleźć uzasadnienie w fakcie, że przejęta część ciężarów ubezpieczeniowych zgodnie z postanowieniami zawartemi w dziale A., byłaby wyższa od podanego poniżej procentu, określa się w sposób następujący:

Republika Austrjacka 26,8%

Republika Czeskosłowacka 43,0%

Rzeczpospolita Polska 19,9%

Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców 6,0%

Królestwo Włoskie 3,2%

Królestwo Rumuńskie 1,1%

W następstwie zrzeczenia się przez Republikę Austrjacka połowy majątku, wymienionego pod liczb. 4, i w następstwie stosunkowego podziału między inne Państwa sukcesyjne rozporządzalnych wskutek tego zrzeczenia się 13,40% - rzeczywiste udziały procentowe w pozostałym majątku przedstawiają się jak następuje:

Republika Austrjacka 13,40%

Republika Czeskosłowacka 50,87%

Rzeczpospolita Polska 23,54%

Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców 7,10%

Królestwo Włoskie 3,79%

Królestwo Rumuńskie 1,30%

6.
Należności i wierzytelności poniżej wymienione przydziela się z zaliczeniem odnośnym Państwom na ich udziały pod warunkiem, że układające się Strony nie będą rościły sobie z tego tytułu żadnych pretensyj w stosunku do skarbu austrjackiego w sposób następujący:

A.

Republice Czeskosłowackiej:

1. pretensję do praskiego pocztowego urzędu czekowego 1.546.46 dawnych koron austrjackich,

2. pożyczkę hipoteczną udzieloną spółdzielni budowlanej "Lešetín" w Przerowie 286.15 koron,

3. zaliczkę udzieloną na budowę kolei "Vsetin-Velké-Karlovice" 324.326 koron.

B.

Rzeczypospolitej Polskiej:

1. zaliczkę udzieloną na budowę kolei żelaznej "Tarnopol-Zbaraż" 175.692 koron,

2. wierzytelność do Polskiej Dyrekcji Kolei Państwowych we Lwowie 32.773 koron.

3. wierzytelność do Polskiej Dyrekcji Kolei Państwowych w Stanisławowie 21.362 koron.

C.

Królestwu Włoskiemu:

1. pretensje do Banca commerciale w Tryjeście 8 lirów,

2. zaliczkę udzieloną kolei żelaznej Valsugana 775.254 koron,

3. wierzytelność do kolei żelaznej "Trente - Malé" 2,935.567 koron,

4. wierzytelność do Zakładu ubezpieczeń robotników od wypadków w Tryjeście 552.664 koron.

7.
Wszystkie należności i wierzytelności nie wymienione pod liczb. 3 i 6 w łącznej sumie 377,494.336 koron, jako też gotówka Zakładu w łącznej sumie 33,772.243 koron oraz zobowiązania Zakładu wobec osób trzecich w łącznej sumie 84,284.689 koron, składające się z długów zwyczajnych Zakładu wobec austrjackich zarządów kolejowych, wypłat mających być uskutecznionemi w roku 1923 za rok 1922 oraz z innych długów wobec różnych wierzycieli, przechodzą na Republikę Austrjacką, która wzamian za to wypłaci na rachunek udziałów przypadających innym Państwom sukcesyjnym w pozycjach wyżej wymienionych następujące kwoty:
Republice Czeskosłowackiej 168,439.818 koron
Rzeczypospolitej Polskiej 77,366.322 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców 24,054.913 "
Królestwu Włoskiemu 8,302.214 "
Królestwu Rumuńskiemu 4,312.871 "
8.
Papiery wartościowe podlegają stosunkowemu podziałowi w naturze. Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej udzieli bezpłatnie zezwolenia na wywóz papierów należycie oznaczonych, a mających być wydanemi Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do poprzedniego renty przedwojenne wartości imiennej 23,394.000 koron, dzieli się w sposób następujący:

Republice Austrjackiej kwotę imienną 3,134.800 koron
Republice Czeskosłowackiej kwotę imienną 11,900.500 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwotę imienną 5,507.000 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwotę imienną 1,661.000 "
Królestwu Włoskiemu kwotę imienną 886.600 "
Królestwu Rumuńskiemu kwotę imienną 304.100 "

Na podstawie specjalnej umowy Republika Czeskosłowacka odstępuje ze swego udziału Królestwu Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwotę imienną 800.000 koron, tak że przypadnie jej tylko kwota imienna 11,100.500 koron, podczas gdy Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców otrzymuje kwotę imienną 2,461.000 koron.

Wszystkie inne papiery wartościowe dzieli się stosunkowo; przypada więc:

a) z papierów austrjackich o wartości imiennej 24,408.100 koron.
Republice Austrjackiej kwota imienna 3,270.600 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 12,416.700 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 5,745.800 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 1,732.800 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 925.000 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 317.200 "
b) z papierów czeskich o wartości imiennej 4,784.300 koron:
Republice Austriackiej kwota imienna 641.000 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 2,433.800 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 1,126.300 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 339.800 "
Królestwu Włoskiemu kwota Imienna 181.200 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 62.200 "
c) z papierów czeskosłowacko - austriackich o wartości imiennej 12,840.800 koron:
Republice Austrjackiej kwota imienna 1,720.600 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 6,532.200 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 3,022.800 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 911.600 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 486.600 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 167.000 "
d) z papierów czeskosłowacko-polskich o wartości imiennej 430.400 koron:
Republice Austrjackiej kwota Imienna 57.600 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 219.000 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 101.200 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 30.600 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 16.400 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 5.600 "
e) z papierów polskich o wartości imiennej 6,980.000 koron:
Republice Austrjackiej kwota imienna 935.400 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 3,550.600 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 1,643.000 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 495.600 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 264.600 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 90.800 "
f) z papierów polsko - rumuńskich o wartości imiennej 222.600 koron:
Republice Austrjackiej kwota imienna 30.000 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 113.200 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 52.400 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 15.800 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 8,400 koron
Królestwu Rumuńskiemu kwota Imienna 2.800 "
g) z papierów austrjacko-włosko-serbska-chorwacko-słoweńskich wartości imiennej 2,083.200 koron:
Republice Austrjackiej kwota imienna 279.200 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 1,059.800 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 490.400 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 147.800 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 79.000 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 27.000 "
h)z obligacyj pożyczek wojennych o wartości imiennej 84,500.000 koron:
Republice Austrjackiej kwota imienna 11,323.000 koron
Republice Czeskosłowackiej kwota imienna 42,985.200 "
Rzeczypospolitej Polskiej kwota imienna 19,891.300 "
Król. Serbów, Chorwatów i Słoweńców kwota imienna 5,999.500 "
Królestwu Włoskiemu kwota imienna 3,202.500 "
Królestwu Rumuńskiemu kwota imienna 1,098.500 "

Podział poszczególnych gatunków papierów wartościowych wynika z załączników I - IX, stanowiących integralną część niniejszej konwencji.

9.
W przeciągu miesiąca od wejścia w życie niniejszej konwencji Rząd Austrjacki wpłaci Poselstwu Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu gotówką kwotę należną temu Państwu na podstawie postanowień liczb. 7 i odda do dyspozycji tego Poselstwa na miejscu składu papiery przypadające temu Państwu według postanowień liczb. 8 i załączników.
10.
Sposób przekazania funduszów przyznanych każdemu Państwu na rzecz właściwej instytucji ubezpieczeniowej podlega przepisom wewnętrznym tego Państwa.
11.
Każda z obu układających się Stron zrzeka się pobierania opłat stemplowych i innych, które mogłyby być wymagane na jej terytorjum przy sposobności wykonywania niniejszej konwencji.
Artykuł  II.

Po wykonaniu niniejszej konwencji przez Republikę Austrjacką nie będzie Rzeczpospolita Polska stawiać jej na podstawie art. 275 Traktatu w Saint-Germain żadnych innych żądań w przedmiocie Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych.

Artykuł  III.

Konwencja niniejsza zostanie ratyfikowana w możliwie najbliższym czasie i wejdzie w życie w czternaście dni po wymianie dokumentów ratyfikacyjnych.

Na dowód czego wyżej wymienieni pełnomocnicy podpisali niniejszą konwencję.

Sporządzono w Wiedniu, w dniu 29 marca 1924 r. w dwóch egzemplarzach, które po jednym zostaną wydane każdej z Wysokich układających się Stron.

Za Rzeczpospolitą Polską

Za Republikę Austriacką

PROTOKÓŁ DODATKOWY.

Celem dokładniejszego określenia warunków, w jakich ma nastąpić wykonanie niektórych postanowień konwencji, dotyczącej Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych Wysokie układające się Strony zgodziły się na to:

1)
że obligacje pożyczek wojennych, które ma złożyć Republika Austrjacka stosownie do przepisów artykułu I działu B licz. 8 powyższej konwencji, będą zaopatrzone znakiem "von der Republik Österreich nicht übernommen";
2)
że w braku dostatecznie małych jednostek podział papierów musiał nieraz nieco odbiegać od podziału ustalonego w załącznikach powyższej konwencji. Wyrównanie zostało dokonane na zasadzie wartości szacunkowych Izby Giełdy Wiedeńskiej z dnia 29 grudnia 1922 r., najpierw przez przydzielenie większej lub mniejszej ilości innych papierów, a o ile to nie było możliwe, w gotówce, spis numerów papierów wartościowych przypadających Rzeczypospolitej Polskiej w wykonaniu powyższej konwencji został oddany delegatowi Rzeczypospolitej Polskiej. Spis ten będzie służył za podstawę przy ostatecznym podziale papierów wartościowych.

Sporządzono w Wiedniu, w dniu 29 marca 1924 r. w dwóch egzemplarzach, które po jednym zostaną wydane każdej z Wysokich układających się Stron.

Za Rzeczpospolitą Polską

Za Republikę Austriacką

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją, protokółem i załącznikami, uznaliśmy je i uznajemy je za słuszne zarówno w całości, jak i każde z zawartych w nich postanowień; oświadczamy, że są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone i przyrzekamy, że będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 10 listopada 1931 r.

ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr I.

Wykaz podziału rent przedwojennych.

ZAŁĄCZNIK  Nr II.

Wykaz podziału papierów austrjackich.

ZAŁĄCZNIK  Nr III.

Wykaz podziału papierów czeskosłowackich.

ZAŁĄCZNIK  Nr IV.

Wykaz podziału papierów czeskosłowacko-austrjackich.

ZAŁĄCZNIK  Nr V.

Wykaz podziału papierów czeskoslowacko-polskich.

ZAŁĄCZNIK  Nr VI.

Wykaz podziału papierów polskich.

ZAŁĄCZNIK  Nr VII.

Wykaz podziału papierów Polsko-Rumuńskich.

ZAŁĄCZNIK  Nr VIII.

Wykaz podziału papierów Austrjacko-Włosko-Serbsko-Chorwacko-Słoweńskich.

ZAŁĄCZNIK  Nr IX.

Wykaz podziału obligacyj pożyczek wojennych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.53.520

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Austria-Polska. Konwencja dotycząca Zawodowego Zakładu Ubezpieczenia od wypadków austrjackich kolei żelaznych. Wiedeń.1924.03.29.
Data aktu: 29/03/1924
Data ogłoszenia: 28/06/1932
Data wejścia w życie: 10/02/1932