Ustalenie wysokości niektórych morskich opłat portowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU W POROZUMIENIU Z MINISTREM SKARBU
z dnia 21 stycznia 1932 r.
w sprawie ustalenia wysokości niektórych morskich opłat portowych.

Na podstawie art. 4, 8 i 9 ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 764) zarządza się co następuje:
§  1. 1
Niżej wymienione morskie opłaty portowe ustala się w wysokości następującej:
I. Opłaty portowe (za wejście i wyjście).
1. Od statków przychodzących do portu lub wychodzących z portu pobiera się za każdy m3 pojemności netto:
a) od statków próżnych, z balastem i wyładowujących lub załadowujących do 25% pojemności netto oraz od statków pasażerskich, przy wejściu i wyjściu po 0.06
b) od statków wyładowujących lub załadowujących powyżej 25% pojemności netto po 0.12
2. Dla statków kursujących na linjach żeglugi regularnej taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się o 40%
Uwaga: Za linję żeglugi regularnej uważa się taką komunikację okrętową, która odbywa się podług planu ułożonego i przedstawionego w Urzędzie Morskim przynajmniej na 2 miesiące naprzód, przyczem statki są zobowiązane do przyjmowania ładunku drobnicowego.
3. Dla statków kursujących nieregularnie taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się:
a) poczynając od 6-go wejścia do portu w ciągu jednego roku kalendarzowego o 10%
b) poczynając od 11-go wejścia do portu w ciągu jednego roku o 20%
4. Siatki zatrzymujące się na redzie i tu uskuteczniające odprawę pasażerów lub przeładunek uiszczają opłatę ustaloną w ust. 1, 2 i 3 zmniejszoną o 50%
5. Statki kursujące na linjach żeglugi regularnej, o ile stale zachodzą i do Gdyni i do Gdańska uiszczają opłatę ustaloną w ustępie 2 i 4 zmniejszoną o 50%
6. Od statków kursujących na linjach żeglugi regularnej, odwiedzających port dwukrotnie w czasie te) samej pełnej podróży, pobiera się opłatę tylko przy pierwszem wejściu do portu.
II. Opłaty od ładunku.
1. Od załadowanego lub wyładowanego towaru pobiera się opłatę w zależności od zaszeregowania go do jednej z niżej wymienionych grup, mianowicie:
grupa A: fosforyty, kamienie brukowe, ziemia, piasek, żwir - prócz gatunków specjalnych, węgiel, koks, brykiety węglowe, sole potasowe, rudy oraz pokrewne surowce hutnicze, piryty - za każdą tonnę (1.000 kg), celuloza, ziemniaki, żużle Thomasa 0.20
grupa B: zboże, strączkowe, przetwory ziemniaczane, sól makuchy, wytłoczyny, otręby, melasa, kości, śrut i mączka kostna, siano, słoma, trawa morska, cement, gips, marmur ociosany, lecz nieoszlifowany, cegła, dreny, dachówki, asfalt, ropa naftowa, nafta, olej gazowy, opałowy i wrzecionowy, nawozy azotowe, saletra, soda, bisulfat sody, żelazo i stal fasonowa, szyny żelazne i stalowe, blachy, rury, drut, żelastwo, cynk i ołów surowe, smoła, żywica - za każdą tonnę (1.000 kg) 0,35
grupa C: ryż surowy, mąka wszelka, słód, cukier, nasiona oleiste, siarka, kory garbarskie, papier gazetowy, tektura, za każdą tonnę (1.000) 0.75
grupa D: drzewo nieobrobione i nawpółobrobione (prócz drzewa egzotycznego) jak kloce, podkłady, slipry, kopalniaki, drzewo opałowe i papierówka - za każdy m3:
a) miękkie " 0.25
b) twarde " 0.50
grupa E: wszelkie towary wysyłane w partjach mniejszych niż 10 tonn, jak również towary niewymienione w grupach A, B, C, D, o ile ze względu na swoją naturę nie podlegają zaszeregowaniu do jednej z wymienionych grup - za każdą tonnę (1.000 kg) " 1.00
2. Od towaru przeładowywanego bezpośrednio ze statku na statek pobiera się za wyładowanie i naładowanie łącznie opłatę ustaloną w ust. 1 zmniejszoną o 50%
3. Od towaru przewożonego w żegludze przybrzeżnej pomiędzy portami i punktami wybrzeża polskiego i gdańskiego taryfa wymieniona w ust. 1 wzgl. 2 zmniejsza się o 50%
4. Od towaru przywiezionego drogą morską, następnie wywożonego tąż samą drogą nie później jak w dwa miesiące od daty przywiezienia, pobiera się opłatę tylko przy wyładunku. Termin dwumiesięczny przedłuża się o czas przerw w nawigacji, spowodowanych siłą wyższą, jak zamarznięcie portu wyjścia lub przeznaczenia i t. p.
5. Od towaru tranzytowego, przywiezionego drogą morską, następnie wywożonego z polskiego obszaru celnego drogą lądową lub też od towaru tranzytowego przywiezionego drogą lądową, następnie wywożonego z polskiego obszaru celnego drogą morską, z wyjątkiem węgla, koksu, brykietów węglowych, żelastwa oraz wszystkich towarów wymienionych wyżej w pkt. 1 grupa A pobiera się opłatę ustaloną w pkt. 1 zmniejszoną o 50%.
III. Opłaty pasażerskie.
Za wylądowanie lub przyjęcie na pokład pasażerów każdorazowo pobiera się od osoby:
a) w żegludze przybrzeżnej pomiędzy punktami wybrzeża polskiego i gdańskiego 0.05
b) w żegludze zagranicznej niezależnie od klas " 0.50
IV. Opłaty ryczałtowe.
1 Roczne:
Od statków stale używanych w obrębie portu, w żegludze przybrzeżnej do miejscowości, położonych na wybrzeżu polskiem i gdańskiem, jak również od holowników i statków rybackich mogą być pobierane roczne opłaty ryczałtowe, za każdą jednostkę iloczynu, otrzymanego z pomnożenia największej długości przez największą szerokość (w metrach):
a) od statków o napędzie mechanicznym 5.-
b) od statków nie posiadających napędu mechanicznego 2.-
c) od statków rybackich o napędzie mechanicznym lub bez " 0.30
2. Jednorazowe:
Jednorazową opłatę ryczałtową pobiera się:
a) od statków parowych, motorowych i żaglowych długości od 6 do 10 metrów 5.-
b) od statków parowych, motorowych i żaglowych długości ponad 10 do 20 metrów " 10.-
c) od holowników wszelkiej wielkości " 50.-
d) od statków rybackich:
aa) o pojemności ponad 150 m3 netto " 15.-
bb) wszelkich innych " 1.50
e) od kryp, barek, pontonów i t. p. " 10.-
f) od cudzoziemskich statków pasażerskich przywożących wycieczki, a zatrzymujących się w porcie w celach turystycznych nie dłużej niż 3 doby, za każdą rozpoczętą dobę " 100.-
3. Opłaty ryczałtowe obejmują opłaty za wejście i wyjście, pilotowe, za światła i boje, oraz w portach stanowiących własność państwa, postojowe i przystaniowe, a w stosunku do statków uiszczających jednorazowe opłaty ryczałtowe według ust. 2 p. f. - również inne opłaty ustalone w niniejszej taryfie, z wyjątkiem opłat za korzystanie z holowników.
4. Statki rybackie uiszczające roczne opłaty ryczałtowe w jednym z portów polskich wolne są w innych portach polskich od opłat ustalonych w pozycjach I, IV, V, VI, VII i VIII.
V. Opłaty postojowe.
1. Od statków przebywających w porcie dłużej niż jeden miesiąc, a nie uiszczających opłat ryczałtowych rocznych, pobiera się za każdy rozpoczęty miesiąc ponad jeden:
a) od statków podlegających pomiarom morskim (ustawa z dnia 17 maja 1927 r. o pomiarze morskich statków handlowych) - za każdy metr3 pojemności netto 0.04
b) od statków niepodlegających pomiarom morskim za każdą tonnę ładowności. " 0.20
2. Dla statków przebywających w swych portach macierzystych taryfa wymieniona w ust. 1 p. a) zmniejsza się o 50%
VI. Opłaty przystaniowe.
1. Za korzystanie z przystani pobiera się od statków bezpośrednio leżących u przystani za każdy metr długości przystani zajętej przez statek i za każdą rozpoczętą dobę 0.08
2. Od statków stojących obok wyżej wymienionych pobiera się za każdy metr długości statku, za każdą rozpoczętą dobę 0.03
VII. Opłaty pilotowe.
1. Od statków ponad 100 tonn pojemności netto pobiera się za wejście i wyjście łącznie:
a) od statków o pojemności do 1.000 m3 netto 30.-
b) od statków o pojemności od 1.000 m3 do 2.000 m3 netto " 60.-
c) od statków o pojemności ponad 2.000 m3 netto:
aa) za pierwsze 2.000 m3 " 60.-
bb) za każde rozpoczęte następne 500 m3 " 15.-
2. Za każde przeprowadzenie statku wewnątrz portu z jednego miejsca na drugie, wykonane na żądanie kapitana statku, pobiera się 40% opłat ustalonych w ust. 1.
3. Od statków:
a) linji żeglugi regularnej,
b) zachodzących do portu w celach remontu, uzupełnienia zapasu paliwa, żywności i innych niezbędnych materjałów wyekwipowania, o ile pobyt w porcie ograniczają do czasu niezbędnego dla wykonania tych czynności i o ile nie wykonywują pozatem żadnych innych czynności handlowych,
c) prowadzonych przez kapitanów, którzy złożyli w miejscowym kapitanacie portu egzamin pilotowy taryfa opłat ustalonych w ust. 1 wzgl. 2 zmniejsza się o 50%
4. Za niewykorzystanie pilota w czasie zamówionym za każde rozpoczęte pół godziny opóźnienia 20.-
5. Za użycie holowników administracji portowej, za każdą rozpoczętą godzinę pracy holownika " 60.-
VIII. Opłaty za światła i boje.
Opłat za światła i boje nie pobiera się.
IX. Podstawy wymiaru opłat.
1. Za każde niepełne 1000 kg ładunku pobiera się jak za pełne (poz. II).
2. Ładunki o wadze mniejszej niż 1000 kg na jednym statku są zwolnione od opłat (poz. II).
3. Przywozu z połowu ryb do portu i wyładowania ich nie uważa się za czynność handlową; czynności te są, wolne od opłaty, natomiast przewóz ryb z portu, jako ładunek, podlega opłacie według poz. II.
4. Wszelkie opłaty według niniejszej taryfy winny być uiszczane przez kapitanów odnośnych statków lub ich właścicieli, względnie agentów.
X. Zwolnienia.
1. Od opłat są zwolnione:
a) okręty wojenne i statki szkolne,
b) wszelkie statki, będące własnością Rzeczypospolitej Polskiej i W. M. Gdańska, o ile nie są użyte do celów zarobkowych,
c) statki sportowe, o ile nie są użyte do celów zarobkowych,
d) statki zatrudnione przy budowie i konserwacji portu i jego urządzeń, o ile nie wykonują innych czynności zarobkowych,
e) wszelkie statki nie dłuższe niż 6 metrów.
2. Od opłat według poz. 1 zwolnione są:
a) statki przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji, a wychodzące z portów w przeciągu 48 godzin, nie wykonywując żadnych handlowych czynności,
b) statki, które zachodzą do portu w celach remontu lub uzupełnienia zapasów paliwa lub żywności i niezbędnych materjałów wyekwipowania, pobyt ograniczają do czasu niezbędnego do wykonania tej czynności i nie wykonywują żadnych innych czynności handlowych,
c) statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywują żadnych handlowych czynności,
d) polskie statki turystyczne i wycieczkowe, które poza odprawą pasażerów nie wykonywują żadnych czynności handlowych.
3. Od opłat według poz. II zwolnione są:
a) ładunki, przeznaczone dla budowy i remontów portów i wybrzeża,
b) przedmioty, przeznaczone do własnych potrzeb statków stojących w porcie, poczta oraz bagaż pasażerski,
c) towary przeładowywane pomiędzy nabrzeżami portowemi a statkami przychodzącemi z Wisły lub wychodzącemi na Wisłę.
4. Od opłat według poz. III zwolnione są statki wykonywujące wycieczki morskie, urządzane staraniem organizacyj akademickich, szkolnych, kulturalno - oświatowych, sportowych i dobroczynnych.
5. Od opłat według poz. V zwolnione są statki będące w remoncie.
6. Od opłat według poz. VII zwolnione są:
a) statki zatrzymujące się na redzie,
b) statki turystyczne i wycieczkowe, które poza odprawą pasażerów nie wykonywują żadnych czynności handlowych; zwolnienie to nie dotyczy jednakże opłat za korzystanie z holowników.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1932 r. Równocześnie tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu: z dnia 27 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 251), z dnia 2 czerwca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 56, poz. 405), z dnia 27 lutego 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 137), z dnia 29 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 264), z dnia 12 maja 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 56, poz. 535), z dnia 21 sierpnia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 81, poz. 716), z dnia 28 lutego 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 20, poz. 174), z dnia 28 sierpnia 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 62, poz. 497) oraz § 11 rozporządzenia z dnia 27 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 268).
1 Z dniem 1 kwietnia 1932 r. opłatę portową od ładunku węgła, koksu i brykietów węglowych, przewidzianą w § 1 poz. II grupa A nin. rozporządzenia obniża się do wysokości 0,20 zł za tonnę, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 1932 r. o obniżeniu morskiej opłaty portowej od ładunku węgla, koksu i brykietów węglowych (Dz.U.32.27.271).

Z dniem 9 sierpnia 1932 r. opłatę portową od ładunku żelastwa (złomu), przewidzianą w § 1 poz. II grupa B nin. rozporządzenia obniża się do wysokości zł 0.35 za tonnę (1.000 kg), zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 1932 r. o obniżeniu morskiej opłaty portowej od ładunku żelastwa (złomu) (Dz.U.32.68.631).

§ 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lutego 1933 r. (Dz.U.33.12.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1933 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1933 r. (Dz.U.34.3.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1934 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.13.83

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie wysokości niektórych morskich opłat portowych.
Data aktu: 21/01/1932
Data ogłoszenia: 23/02/1932
Data wejścia w życie: 01/04/1932