Regulaminy: przewozu osób i ich bagażu oraz towarów pojazdami mechanicznemi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI I MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH W POROZUMIENIU Z MINISTREM SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 13 sierpnia 1932 r.
w sprawie regulaminów: przewozu osób i ich bagażu oraz towarów pojazdami mechanicznemu

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1932 r. o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznemi (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 336) i na podstawie art. 6 punkt b) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 maja 1932 r. w sprawie zniesienia urzędu Ministra Robót Publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 479) zarządza się co następuje:
§  1.
(1)
Rozporządzenie niniejsze dotyczy:
1)
autobusów i dorożek samochodowych;
2)
pojazdów mechanicznych, służących do przewozu towarów.
(2)
Za autobus uznaje się pojazd mechaniczny przeznaczony do przewozu siedmiu lub więcej podróżnych.
(3)
Za dorożkę samochodową uznaje się pojazd mechaniczny przeznaczony do zarobkowego przewozu najwyżej sześciu osób.
§  2.
(1)
Przewóz osób i ich bagażu powinien się odbywać z zachowaniem postanowień regulaminu, zamieszczonego w załączniku Nr. 1 do niniejszego rozporządzenia.
(2)
Przewóz towarów pojazdami mechanicznemi powinien się odbywać z zachowaniem postanowień regulaminu, zamieszczonego w załączniku Nr. 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Postanowienia regulaminów wymienionych w § 2 stosują się również do wykonywujących przewóz na podstawie art. 10 ustawy z dnia 14 marca 1932 r. o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznemi (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 336).
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Regulamin przewozu osób i ich bagażu autobusami i dorożkami samochodowymi.

§  1.
Postoje na drogach publicznych pojazdów mechanicznych służących do koncesjonowanego przewozu mogą się odbywać w miejscach, wyznaczonych do tego celu przez właściwą powiatową władzę administracji ogólnej po porozumieniu się z odnośnym zarządem drogowym, a w miastach - po porozumieniu z zarządem miasta.
§  2.
Uprawiający koncesjonowany przewóz obowiązany jest dokonać przewozu:
a)
jeżeli podróżny zastosuje się do niniejszego regulaminu i uiści należną opłatę za przewóz;
b)
jeżeli przewozu można dokonać autobusem lub dorożką samochodową, któremi przewożący wykonywa dany przewóz;
c)
jeżeli przewozowi nie stoją na przeszkodzie okoliczności, których przewożący nie mógł uniknąć i którym nie mógł zaradzić.
§  3.
(1)
W autobusie, służącym do koncesjonowanego przewozu:
1)
kierowca powinien mieć zapewnioną zupełną swobodę ruchów przy kierowaniu;
2)
zabrania się podróżnym zajmowania miejsca obok kierowcy, albo zapełniania tego miejsca bagażem;
3)
zabrania się podróżnym zajmowania miejsc nieprzeznaczonych dla podróżnych;
4)
zabrania się podróżnym wsiadania do autobusu, gdy dopuszczalna ilość miejsc jest zajęta;
5)
zabrania się podróżnym stania podczas jazdy na stopniach autobusu;
6)
zabrania się podróżnym wsiadania do autobusu lub wysiadania z niego podczas ruchu.
(2)
Postanowienia zawarte w ust. 1 punktach l, 4, 5 i 6 stosują się także do dorożek samochodowych, służących do koncesjonowanego przewozu, jak również do wszelkich autobusów, chociażby przewozy niemi nie podlegały koncesjonowaniu.
§  4.
Podróżny rozpoczynając jazdę w pojeździe mechanicznym przedsiębiorstwa koncesjonowanego powinien się zaopatrzyć w bilet, uprawiający koncesjonowany przewóz jest obowiązany bilet wydać.

Bilet powinien zawierać: numer, nazwę przedsiębiorstwa i jego adres, wysokość pobranej za jazdę opłaty oraz nazwę miejscowości, między któremi bilet jest ważny. W razie oddania do przewozu bagażu za osobna opłatą, podróżnemu powinien być wydany kwit na bagaż. Bilet i kwit na bagaż powinien podróżny zachować przez cały czas podróży i okazywać na żądanie organu, upoważnionego do kontroli.

§  5.
Nie wolno przewozić pojazdami mechanicznemi przedsiębiorstw koncesjonowanych:
a)
większej liczby podróżnych ponad przepisaną liczbę miejsc;
b)
osób w stanie nietrzeźwym;
c)
osób, które zachowaniem swojem obrażają przyzwoitość publiczną lub zakłócają spokój;
d)
osób, które wskutek choroby, niechlujstwa lub innych przyczyn są przykre lub niebezpieczne dla towarzyszów podróży chyba, że osoby takie zajmują miejsca w osobnym zamkniętym przedziale. Osoby, które zachorowały w czasie jazdy, należy jednak dowieźć do miejsca, gdzie mogą otrzymać konieczną opiekę.
§  6.
Nie wolno przewozić pojazdem mechanicznym przedsiębiorstwa koncesjonowanego przedmiotów grożących niebezpieczeństwem, jako to: broni nabitej, materjałów wybuchowych samozapalnych, łatwopalnych, żrących, budzących odrazę, lub wydzielających niemiłą woń, tudzież przedmiotów, które są, niedogodne lub przykre dla współpodróżnych. Osobom, które pełniąc służbę publiczną, obowiązane są mieć przy sobie broń palną, wolno jest w czasie przejazdu służbowego mieć przy sobie broń nabitą odpowiednio zabezpieczoną.
§  7.
(1)
Podróżnym wolno zabierać ze sobą do pojazdu mechanicznego przedsiębiorstwa koncesjonowanego bagaż ręczny;
(2)
bagaż ponad 10 kg wagi lub o wymiarach nie nadających się do przewozu w pomieszczeniach dla podróżnych wolno przewozić tylko w specjalnych pomieszczeniach;
(3)
bagaż powinien być tak umieszczony, aby współpodróżni nie byli narażeni na niebezpieczeństwo lub szkodę. Na bagaż przewożony poza pomieszczeniem dla podróżnych, przewożący jest obowiązany wydać kwit bagażowy;
(4)
podróżnym nie wolno zabierać ze sobą żywych zwierząt. Wyjątek stanowią małe zwierzęta pokojowe trzymane na rękach. Bagaż, zawierający przedmioty, mogące zanieczyścić wnętrze autobusu, lub zabrudzić podróżnych, tudzież psy większe, winny być przewożone tylko w osobnym przedziale, przeznaczonym do przewozu bagażu.
§  8.
(1)
Uprawiający koncesjonowany przewóz jest obowiązany utrzymać pojazd w czystości;
(2)
zabrania się podróżnym i obsłudze zanieczyszczania pojazdu.
§  9.
Zabrania się podróżnym otwierania drzwi pojazdu w czasie jazdy, Otwieranie okien autobusu może uskuteczniać tylko obsługa.
§  10.
(1)
Palenie tytoniu w przedziałach dla niepalących jest zabronione w pojeździe mechanicznym, posiadającym przedziały dla palących.
(2)
W pojeździe, nieposiadającym przedziałów dla niepalących, palenie tytoniu jest dozwolone, jeśli żaden ze współpodróżnych nie podnosi sprzeciwu.
§  11.
Obsługa pojazdu mechanicznego służącego do przewozów koncesjonowanych jest obowiązana przestrzegać, aby podróżni stosowali się do postanowień niniejszego regulaminu. Podróżnych niestosujących się do powyższych postanowień może obsługa usunąć z pojazdu.
§  12.
(1)
Obsługa pojazdu powinna być czysto przyodziana.
(2)
Obsługa pojazdu powinna wobec podróżnych zachowywać się grzecznie i udzielać informacyj, dotyczących przewozu.
§  13.
(1)
Obsługa pojazdu służącego do przewozów koncesjonowanych jest obowiązana zatrzymywać pojazd w miejscach postojów, ustalonych rozkładem jazdy, a na żądanie i w innych miejscach.
(2)
Obsłudze wolno otwierać drzwi pojazdu dopiero po jego zatrzymaniu.
(3)
Po zatrzymaniu pojazdu obsługa jest obowiązana otworzyć drzwi pojazdu, wysiąść z niego i przy schodzeniu z pojazdu lub wsiadaniu do niego, jak również przy załadowywaniu i wyładowywaniu bagażu udzielać podróżnym potrzebnej pomocy.
(4)
Obsłudze nie wolno dawać sygnału do odjazdu z miejsca postoju, dopóki wysiadający nie staną na ziemi, a wsiadający nie zajmą miejsca i dopóki nie zostaną zamknięte drzwi pojazdu.
§  14.
Uprawiający koncesjonowany przewóz powinien czuwać nad tem, aby jego personel stosował się Ściśle do postanowień niniejszego regulaminu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Regulamin przewozu towarów pojazdami mechanicznemu.

§  1.
1.
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów, bez prawa wyłączności na linji lub sieci linij przewozowych, oraz przewóz z prawem wyłączności na linji, sieci linij przewozowych i na oznaczonym obszarze (kierunku) nie może odmówić przewozy przesyłki, jeśli przewóz w myśl przepisów niniejszego regulaminu nie jest zakazany i jeśli przewozu można dokonać pojazdem mechanicznym, którym przewożący wykonywa przewóz towarów a przewozowi nie stoją na przeszkodzie okoliczności, których nie mógł uniknąć, lub którym nie mógł zaradzić.
(2)
Za przesyłkę uważa się towar oddany do jednorazowego przewozu pojazdem mechanicznym koncesjonarjusza przez określonego nadawcę do określonego odbiorcy. Przesyłka może obejmować towar różnego rodzaju i zajmować cały pojazd mechaniczny lub jego część.
§  2.
Uprawiającemu koncesjonowany przewóz towarów wolno przewozić pojazdem mechanicznym takie tylko towary, które ze względu na ich wymiary, wagę, właściwości fizyczne i chemiczne nie zagrażają życiu i zdrowiu ludzkiemu i nie narażają na szkodę cudzego mienia.
§  3.
(1)
Materjały wybuchowe, samozapalne i łatwopalne można przewozić pojazdem mechanicznym, jeżeli:
1)
znajdują się w odpowiedniem, szczelnem i wymoszczonem opakowaniu, zabezpieczającem od skutków wstrząśnięć i zapalenia; i
2)
oprócz tych materiałów odpowiednio poukładanych, w pojeździe mechanicznym nie przewozi się jednocześnie innych towarów;
3)
przewozowi towarzyszy konwojent,
(2)
Szybkość pojazdu mechanicznego z materjałami wymienionemi w ustępie (1) nie może być większa niż 30 kilometrów na godzinę.
§  4.
Materjały trujące, żrące, budzące odrazę i wydzielające niemiłą woń, można przewozie pojazdem mechanicznym, jeżeli materjały te znajdują się w szczelnem opakowaniu uniemożliwiającem rozsypanie się, rozlanie lub wydzielanie woni.
§  5.
Postanowieni zawarte w §§ 2, 3 i 4 stosują się także do niekoncesjonowanych przewozów towarowych pojazdami mechanicznemi.
§  6.
Uprawiającemu koncesjonowany przewóz towarów wolno przyjmować do pojazdu mechanicznego z towarem konwojentów w liczbie uzasadnionej istotną potrzebą. Konwojent może zajmować miejsce obok kierowcy, albo inne miejsce w pojeździe.
§  7.
(1)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów bez prawa wyłączności na oznaczonym obszarze (kierunku) jest obowiązany używać dla każdego pojazdu osobnego kwitarjusza przewozowego, z zachowaniem kolejności numerów, według wzoru ustalonego w załączniku (A).
(2)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów bez prawa wyłączności na linji lub sieci linij przewozowych oraz przewóz z prawem wyłączności na linji, sieci linij przewozowych i na oznaczonym obszarze (kierunku) jest obowiązany używać dla każdego pojazdu osobnego kwitarjusza przewozowego z zachowaniem kolejności numerów, według wzoru ustalonego w załączniku (B).
(3)
Do kwitarjuszy przewozowych nie wpisuje się przewozów, zawierających:
1)
towary, będące własnością nadawcy, gdy jest on zarazem ich odbiorcą i korzysta z usług przewozu koncesjonariusza, mając do swego rozporządzenia cały pojazd mechaniczny;
2)
materjały ziemne, gruz, śnieg oraz materjały do robót wykonywanych przez Państwo i związki samorządowe;
3)
materjały, których nadawca lub odbiorcą są władze wojskowe a których przewóz dokonywany jest przy użyciu całego pojazdu mechanicznego.
(4)
Przewozy wymienione w ustępie (3) w punktach 1) i 2) podlegają wpisowi do księgi przewozu (§ 12). Kierowca lub konwojent przesyłek, wymienionych w ustępie (3) w punktach 1), 2) i 3) powinien posiadać w czasie przewozu i okazywać na żądanie państwowych organów kontrolujących pisemne zlecenie nadawcy, według wzoru ustalonego w załączniku (C).
§  8.
(1)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów, przyjmując do przewozu przesyłkę, jest obowiązany wydać nadawcy pokwitowanie nadania (załącznik A lub B), całkowicie wypełnione i zaopatrzone ręcznie uskutecznionym podpisem przewożącego lub pełnomocnika.
(2)
Nadający towar jest obowiązany podać zawartość przesyłki, oddanej do przewozu zgodnie ze stanem faktycznym.
(3)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów jest odpowiedzialny za zgodność przesyłki ze wskazaniami zawartemi w kwitarjuszu przewozowym.
(4)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów ma prawo sprawdzić w obecności nadawcy zawartość przesyłki, wagę i ilość sztuk.
(5)
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów może żądać od nadawcy poświadczenia na odwrocie grzbietu kwitarjusza przewozowego, że zawartość przesyłki i waga są zgodne z jego wskazaniami, uwidocznionemi w kwitarjuszu przewozowym.
§  9.
(1)
Odbiorca przesyłki może odmówić przyjęcia i potwierdzenia odbioru przesyłki, jeśli zawartość przesyłki, waga i ilość sztuk nie odpowiada wskazaniom kwitarjusza przewozowego. W tym wypadku odpowiedzialność ponosi przewożący, chyba że żądał od nadawcy poświadczenia, że zawartość przesyłki i waga są zgodne z jego wskazaniami, uwidocznionemi w kwitarjuszu przewozowym.
(2)
Odbiorca przesyłki może domagać się od uprawiającego koncesjonowany przewóz towarów przy wydaniu mu przesyłki odpisu grzbietu kwitarjusza przewozowego, podpisanego przez przewożącego lub jego pełnomocnika z pokwitowaniem należności przewozowej, jeśli ją opłaca odbiorca. Uprawiający przewóz określony w § 7 ust. (2) jest obowiązany wydać odbiorcy odpis grzbietu kwitarjusza przewozowego (zał. B) z pokwitowaniem należności przewozowej, jeśli ją opłaca odbiorca.
§  10.
Kwitarjusze przewozowe (grzbiety) powinny się znajdować w czasie przewozu na pojeździe mechanicznym i należy je okazywać na żądanie państwowych organów kontrolujących.
§  11.
Uprawiającemu koncesjonowany przewóz towarów bez prawa wyłączności na linji lub sieci linij przewozowych oraz przewóz z prawem wyłączności na linji, sieci linij przewozowych i na oznaczonym obszarze (kierunku), nie wolno pobierać w jakiejkolwiek formie innej należności niż ustalonej w zatwierdzonej taryfie. Kwota należności oraz opłaty dodatkowe powinny być wpisane do kwitarjusza przewozowego.
§  12.
Uprawiający koncesjonowany przewóz towarów jest obowiązany prowadzić księgę przewozu, wyszczególniającą wszystkie przewozy, według wzoru, ustalonego w załączniku (D) i jest odpowiedzialny za zgodność wpisanych do księgi danych ze wskazaniami kwitarjuszy przewozowych.
§  13.
Kwitarjusze przewozowe (grzbiety), zlecenia przewozu i księgi przewozu, przewożący jest obowiązany przechowywać przez okres pięciu lat od ukończenia przewozu i okazywać je na żądanie państwowych organów kontrolujących.
§  14.
Postój pojazdów mechanicznych, któremi koncesjonarjusz uprawia koncesjonowany przewóz towarów bez prawa wyłączności na linji lub sieci linij przewozowych oraz przewóz z prawem wyłączności na linji, sieci linij przewozowych i na oznaczonym obszarze (kierunku), odbywa się w miejscach, wyznaczonych do tego celu przez właściwą powiatową władzę administracji ogólnej w porozumieniu z odnośnym zarządem drogowym, a w miastach w poro« zumieniu z zarządem miasta.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik  A)

GRZBIET KWITARJUSZA

POKWITOWANIE NADANIA

grafika

Załącznik  B)

GRZBIET KWITARJUSZA

ODPIS GRZBIETU

POKWITOWANIE NADANIA

grafika

Załącznik  C)

ZLECENIE PRZEWOZU Nr. ......

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.104.868

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulaminy: przewozu osób i ich bagażu oraz towarów pojazdami mechanicznemi.
Data aktu: 13/08/1932
Data ogłoszenia: 29/11/1932
Data wejścia w życie: 29/11/1932