Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie wprowadzenia odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

Na mocy art. 4 p. p. 7 i 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządzą się co następuje:
§  1.
Przewóz osób, psów i bagażu koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. O.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

W § 5 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Bilety na przejazd jednorazowy sprzedawane są przez konduktorów w wagonie. Podróżny powinien niezwłocznie po wejściu do wagonu wykupić bilet, przyczem należność za niego powinien mieć uprzednio przygotowaną i odliczoną".

Pozatem punkty 3, 4, 5, 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

W § 6 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bilet powinien zawierać określenie sekcyj taryfowych, na jakie bilet wydano".

§ 8. zmienia się jak następuje:

"Bilet na przejazd jednorazowy ważny jest na przejazd tylko w tym pociągu i wagonie, w którym go sprzedano",

W § 9 punkty 5, 6, 10 i 11 - nie mają zastosowania.

W punktach zaś 12 i 13 nie mają zastosowania słowa: " dla kobiet i".

§§ 10 i 11 - nie mają zastosowania.

§ 12 zmienia się jak następuje:

"Podróżny, który przy kontroli nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien wykupić 2 bilety normalne za sekcje przez niego przebyte; jeśli zaś nie można odrazu i z całą pewnością ustalić przystanku, na którym podróżny wsiadł do pociągu, 2 bilety normalne za wszystkie sekcje, które przebył pociąg.

Podróżnego, który odmawia uiszczenia bezzwłocznie opłaty powyższej, konduktor ma prawo usunąć z pociągu na najbliższym przystanku i pociągnąć do odpowiedzialności sądowej".

W § 13 punkt 5 uzupełnia się zdaniem: "który wywiesza się w wagonie".

W § 15 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bagaż ręczny pojedyńczego podróżnego nie może przekraczać wymiarów 20 X 40 X 60 cm.; w razie przewozu bagażu ręcznego większych rozmiarów, o ile na to pozwolą warunki miejscowe, nie przekraczającego jednak wymiaru 50 X 50 X 100 cm., pobiera się opłatę, przewidzianą w taryfie".

Punkt 3 zmienia się jak następuje:

"3. W razie ujawnienia bagażu w rozmiarze, przekraczającym 50 X 50 X 100 cm., konduktor ma prawo usunąć bagaż ten z pociągu i pobrać za jego przewóz podwójną należność taryfową jak za bagaż wymiaru 50 X 50 X 100 cm., najmniej 5 zł."

Punkt 5 - nie ma zastosowania.

W pkt. 7 zdanie drugie - nie ma zastosowania.

Punkty 10, 11, 12 i 13 -nie mają zastosowania.

§§ 17, 18, 19, 20 i 21 - nie mają zastosowania.

W § 22 w punkcie 5 słowa: "oznaczoną w taryfie" zmienia się na "100 zł."

W § 26 punkty 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8 - nie mają zastosowania, a punkt 6 zmienia się jak następuje:

"6. Za bilety zagubione lub niewykorzystane w całości lub częściowo należności nie zwraca się".

§§ od 29 do 38 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 40 w punkcie 3 słowa "kwity bagażowe" - nie mają zastosowania.

§ 41 zmienia się jak następuje:

"Prawo wnoszenia skargi przeciw kolei żelaznej z umowy o przewóz służy osobie, która przedstawi bilet lub, w razie braku tegoż, udowodni swoje uprawnienie".

§§ 43 i 44 - nie mają zastosowania.

W § 45 w punkcie 2 ustępy a), b), c) i d) - nie mają zastosowania.

§ 46 zmienia się jak następuje:

"Roszczeń wygasłych lub przedawnionych, zgodnie z postanowieniami § 45 nie można wznowić w drodze skargi wzajemnej, ani w drodze ekscepcji".

§§ 47 i 48 oraz §§ od 50 do 64 włącznie - nie mają zastosowania.

§  2.
Przewóz przesyłek towarowych koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. T.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

TYTUŁ  I.

ZAKRES REGULAMINU. PRZEWOZY BEZPOŚREDNIE.

W § 1 punkty 2, 3, 4, 5 i 6 - nie mają zastosowania.

§ 5. zmienia się jak następuje:

"Kolej Warszawa Młocińska - Łomianki przyjmuje przesyłki do przewozu tylko na podstawie każdorazowej umowy nadawcy z koleją".

TYTUŁ  II.

UMOWA O PRZEWÓZ.

§ 6 (punkty 1 - 14) zmienia się jak następuje:

"Na każdą przesyłkę przyjętą do przewozu kolej wydaje kwit przesyłkowy według wzoru, ustalonego przez kolej i zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji. Kwit przesyłkowy podlega opłacie stemplowej w wysokości ustalonej dla listów przewozowych".

W § 7 punkty 6 - 23 - nie mają zastosowania.

§ 8 - nie ma zastosowania.

W § 9 punkty 9, 10, 11 i 12 - nie mają zastosowania.

§ 11 - nie ma zastosowania.

W § 12 punkty 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

§ 13 - nie ma zastosowania.

W § 14 punkty 2, 3, 5, 9, 11 i 19 - nie mają zastosowania.

§ 15 - nie ma zastosowania.

W § 16 punkty 1 - 8 i 10 - 33 - nie mają zastosowania; w pkt. 9 wyrazy "list przewozowy" zmienia się na "kwit przesyłkowy"; punkt 34 zmienia się jak następuje:

"34. Termin odbioru przesyłek, które odbiorca obowiązany jest wyładować, powinien być wskazany w taryfie".

Pozatem punkty 36, 38, 40 i 42 - nie mają zastosowania.

Punkt zaś 41 zmienia się jak następuje:

"41. Jeżeli odbiorca zgłosi się po odbiór przesyłki, lecz nie może jej otrzymać z winy kolei w ciągu 3 godzin od zgłoszenia się, kolej powinna mu zwrócić poniesione z tego powodu koszty. Kolej powinna na żądanie odbiorcy zaświadczyć w kwicie przesyłkowym, że odbiorca zgłosił się po odbiór przesyłki".

§ 17. (p. 1 - 5) zmienia się jak następuje:

"Należność przewozową uiszcza się na stacji Warszawa Młocińska".

W § 18 punkty 2 i 5 - nie mają zastosowania. Punkt 4 zmienia się jak następuje:

"4. Do uiszczenia niedoborów, obowiązany jest nadawca względnie odbiorca przesyłki, zależnie od tego kto opłatę uiścił".

§§ 19, 20, 21 i 22 - nie mają zastosowania.

W § 23 punkty 1, 4, 5 i 8 - nie mają zastosowania.

W tymże § 23, w punkcie 2 słowa: "Jeżeli niema innej drogi przewozu" zmienia się na: "W razie przeszkody w wysłaniu lub w dalszym przewozie przesyłki, przyjętej do przewozu".

W § 24 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Jeżeli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki lub jeżeli wogóle zajdzie inna jakaś przeszkoda w wydaniu przesyłki, kolej powinna niezwłocznie o tem zawiadomić nadawcę na jego koszt i żądać rozporządzenia przesyłką".

Pozatem punkty 2 - 5 i 9 - 12 - nie mają zastosowania.

TYTUŁ  III

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KOLEI ŻELAZNYCH. POWÓDZTWO. REKLAMACJE. WALUTA.

§ 26 - nie ma zastosowania.

W § 27, w pkt. 1 słowa: "bądź też wskutek przekroczenia terminu dostawy" - nie mają zastosowania, jak również pkt. 3 i 4 - nie mają zastosowania.

W § 28, w ust. a), c) i g) słowa: "a wyrażonego w liście przewozowym" - nie mają zastosowania.

§§ 29 do 35 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 36 słowa: "do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w §§ 29, 32, 33, 34 i 35" - nie mają zastosowania.

§ 37. - nie ma zastosowania.

W § 40 punkty 3, 5 i 7 - nie mają zastosowania.

W § 41 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

§ 42 - nie ma zastosowania.

§ 44 zmienia się jak następuje:

"Z chwilą odbioru przesyłki wygasają przeciw kolei wszelkie roszczenia z tytułu umowy o przewóz z wyjątkiem:

a) roszczeń o odszkodowanie, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że szkoda wynikła wskutek złej woli lub ciężkiego niedbalstwa ze strony kolei;

b) roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot (§ 18) ".

W § 45, w punkcie 1 ustęp a) - nie ma zastosowania; w punkcie 2, w ustępie a) słowa: "lub opóźnienie dostawy" - nie mają zastosowania; również ustępy d) i e) - nie mają zastosowania.

§§ 47 i 48 - nie mają zastosowania.

W § 49 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

Załączniki D - nie mają zastosowania.

Załącznik F - nie ma zastosowania.

§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1929 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1929.31.302

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.
Data aktu: 08/05/1929
Data ogłoszenia: 15/05/1929
Data wejścia w życie: 15/05/1929