Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie wprowadzenia odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

Na mocy art. 4 p. p. 7 i 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządzą się co następuje:
§  1.
Przewóz osób, psów i bagażu koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. O.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

W § 5 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Bilety na przejazd jednorazowy sprzedawane są przez konduktorów w wagonie. Podróżny powinien niezwłocznie po wejściu do wagonu wykupić bilet, przyczem należność za niego powinien mieć uprzednio przygotowaną i odliczoną".

Pozatem punkty 3, 4, 5, 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

W § 6 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bilet powinien zawierać określenie sekcyj taryfowych, na jakie bilet wydano".

§ 8. zmienia się jak następuje:

"Bilet na przejazd jednorazowy ważny jest na przejazd tylko w tym pociągu i wagonie, w którym go sprzedano",

W § 9 punkty 5, 6, 10 i 11 - nie mają zastosowania.

W punktach zaś 12 i 13 nie mają zastosowania słowa: " dla kobiet i".

§§ 10 i 11 - nie mają zastosowania.

§ 12 zmienia się jak następuje:

"Podróżny, który przy kontroli nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien wykupić 2 bilety normalne za sekcje przez niego przebyte; jeśli zaś nie można odrazu i z całą pewnością ustalić przystanku, na którym podróżny wsiadł do pociągu, 2 bilety normalne za wszystkie sekcje, które przebył pociąg.

Podróżnego, który odmawia uiszczenia bezzwłocznie opłaty powyższej, konduktor ma prawo usunąć z pociągu na najbliższym przystanku i pociągnąć do odpowiedzialności sądowej".

W § 13 punkt 5 uzupełnia się zdaniem: "który wywiesza się w wagonie".

W § 15 punkt 2 zmienia się jak następuje:

"2. Bagaż ręczny pojedyńczego podróżnego nie może przekraczać wymiarów 20 X 40 X 60 cm.; w razie przewozu bagażu ręcznego większych rozmiarów, o ile na to pozwolą warunki miejscowe, nie przekraczającego jednak wymiaru 50 X 50 X 100 cm., pobiera się opłatę, przewidzianą w taryfie".

Punkt 3 zmienia się jak następuje:

"3. W razie ujawnienia bagażu w rozmiarze, przekraczającym 50 X 50 X 100 cm., konduktor ma prawo usunąć bagaż ten z pociągu i pobrać za jego przewóz podwójną należność taryfową jak za bagaż wymiaru 50 X 50 X 100 cm., najmniej 5 zł."

Punkt 5 - nie ma zastosowania.

W pkt. 7 zdanie drugie - nie ma zastosowania.

Punkty 10, 11, 12 i 13 -nie mają zastosowania.

§§ 17, 18, 19, 20 i 21 - nie mają zastosowania.

W § 22 w punkcie 5 słowa: "oznaczoną w taryfie" zmienia się na "100 zł."

W § 26 punkty 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8 - nie mają zastosowania, a punkt 6 zmienia się jak następuje:

"6. Za bilety zagubione lub niewykorzystane w całości lub częściowo należności nie zwraca się".

§§ od 29 do 38 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 40 w punkcie 3 słowa "kwity bagażowe" - nie mają zastosowania.

§ 41 zmienia się jak następuje:

"Prawo wnoszenia skargi przeciw kolei żelaznej z umowy o przewóz służy osobie, która przedstawi bilet lub, w razie braku tegoż, udowodni swoje uprawnienie".

§§ 43 i 44 - nie mają zastosowania.

W § 45 w punkcie 2 ustępy a), b), c) i d) - nie mają zastosowania.

§ 46 zmienia się jak następuje:

"Roszczeń wygasłych lub przedawnionych, zgodnie z postanowieniami § 45 nie można wznowić w drodze skargi wzajemnej, ani w drodze ekscepcji".

§§ 47 i 48 oraz §§ od 50 do 64 włącznie - nie mają zastosowania.

§  2.
Przewóz przesyłek towarowych koleją Warszawa Młocińska - Łomianki odbywa się tylko w komunikacji miejscowej tej kolei na zasadzie "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 89, poz. 783) wraz z ewentualnemi późniejszemi zmianami i uzupełnieniami do tegoż regulaminu oraz z odchyleniami (§ 2 R. P. T.) następującemi:

Odchylenia od "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tegoż regulaminu na kolei Warszawa Młocińska - Łomianki.

TYTUŁ  I.

ZAKRES REGULAMINU. PRZEWOZY BEZPOŚREDNIE.

W § 1 punkty 2, 3, 4, 5 i 6 - nie mają zastosowania.

§ 5. zmienia się jak następuje:

"Kolej Warszawa Młocińska - Łomianki przyjmuje przesyłki do przewozu tylko na podstawie każdorazowej umowy nadawcy z koleją".

TYTUŁ  II.

UMOWA O PRZEWÓZ.

§ 6 (punkty 1 - 14) zmienia się jak następuje:

"Na każdą przesyłkę przyjętą do przewozu kolej wydaje kwit przesyłkowy według wzoru, ustalonego przez kolej i zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji. Kwit przesyłkowy podlega opłacie stemplowej w wysokości ustalonej dla listów przewozowych".

W § 7 punkty 6 - 23 - nie mają zastosowania.

§ 8 - nie ma zastosowania.

W § 9 punkty 9, 10, 11 i 12 - nie mają zastosowania.

§ 11 - nie ma zastosowania.

W § 12 punkty 6, 7 i 8 - nie mają zastosowania.

§ 13 - nie ma zastosowania.

W § 14 punkty 2, 3, 5, 9, 11 i 19 - nie mają zastosowania.

§ 15 - nie ma zastosowania.

W § 16 punkty 1 - 8 i 10 - 33 - nie mają zastosowania; w pkt. 9 wyrazy "list przewozowy" zmienia się na "kwit przesyłkowy"; punkt 34 zmienia się jak następuje:

"34. Termin odbioru przesyłek, które odbiorca obowiązany jest wyładować, powinien być wskazany w taryfie".

Pozatem punkty 36, 38, 40 i 42 - nie mają zastosowania.

Punkt zaś 41 zmienia się jak następuje:

"41. Jeżeli odbiorca zgłosi się po odbiór przesyłki, lecz nie może jej otrzymać z winy kolei w ciągu 3 godzin od zgłoszenia się, kolej powinna mu zwrócić poniesione z tego powodu koszty. Kolej powinna na żądanie odbiorcy zaświadczyć w kwicie przesyłkowym, że odbiorca zgłosił się po odbiór przesyłki".

§ 17. (p. 1 - 5) zmienia się jak następuje:

"Należność przewozową uiszcza się na stacji Warszawa Młocińska".

W § 18 punkty 2 i 5 - nie mają zastosowania. Punkt 4 zmienia się jak następuje:

"4. Do uiszczenia niedoborów, obowiązany jest nadawca względnie odbiorca przesyłki, zależnie od tego kto opłatę uiścił".

§§ 19, 20, 21 i 22 - nie mają zastosowania.

W § 23 punkty 1, 4, 5 i 8 - nie mają zastosowania.

W tymże § 23, w punkcie 2 słowa: "Jeżeli niema innej drogi przewozu" zmienia się na: "W razie przeszkody w wysłaniu lub w dalszym przewozie przesyłki, przyjętej do przewozu".

W § 24 punkt 1 zmienia się jak następuje:

"1. Jeżeli odbiorca odmówi przyjęcia przesyłki lub jeżeli wogóle zajdzie inna jakaś przeszkoda w wydaniu przesyłki, kolej powinna niezwłocznie o tem zawiadomić nadawcę na jego koszt i żądać rozporządzenia przesyłką".

Pozatem punkty 2 - 5 i 9 - 12 - nie mają zastosowania.

TYTUŁ  III

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KOLEI ŻELAZNYCH. POWÓDZTWO. REKLAMACJE. WALUTA.

§ 26 - nie ma zastosowania.

W § 27, w pkt. 1 słowa: "bądź też wskutek przekroczenia terminu dostawy" - nie mają zastosowania, jak również pkt. 3 i 4 - nie mają zastosowania.

W § 28, w ust. a), c) i g) słowa: "a wyrażonego w liście przewozowym" - nie mają zastosowania.

§§ 29 do 35 włącznie - nie mają zastosowania.

W § 36 słowa: "do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych w §§ 29, 32, 33, 34 i 35" - nie mają zastosowania.

§ 37. - nie ma zastosowania.

W § 40 punkty 3, 5 i 7 - nie mają zastosowania.

W § 41 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

§ 42 - nie ma zastosowania.

§ 44 zmienia się jak następuje:

"Z chwilą odbioru przesyłki wygasają przeciw kolei wszelkie roszczenia z tytułu umowy o przewóz z wyjątkiem:

a) roszczeń o odszkodowanie, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że szkoda wynikła wskutek złej woli lub ciężkiego niedbalstwa ze strony kolei;

b) roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot (§ 18) ".

W § 45, w punkcie 1 ustęp a) - nie ma zastosowania; w punkcie 2, w ustępie a) słowa: "lub opóźnienie dostawy" - nie mają zastosowania; również ustępy d) i e) - nie mają zastosowania.

§§ 47 i 48 - nie mają zastosowania.

W § 49 punkty 2, 3 i 4 - nie mają zastosowania.

Załączniki D - nie mają zastosowania.

Załącznik F - nie ma zastosowania.

§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1929 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1929.31.302

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie odchyleń od "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych" oraz "Regulaminu przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych" przy stosowaniu tych regulaminów w ruchu tymczasowym na kolei Warszawa Młocińska-Łomianki.
Data aktu: 08/05/1929
Data ogłoszenia: 15/05/1929
Data wejścia w życie: 15/05/1929