Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 25 marca 1929 r.
na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

Załączonym budżetem administracji na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. (rok budżetowy 1929/30) upoważnia się Rząd do czynienia wydatków zwyczajnych do kwoty 2.576.173.904 zł., wydatków nadzwyczajnych do kwoty 189.726.227 zł., łącznie zatem do sumy 2.765.900.131 zł.

Art.  2.

Załączonem do budżetu na rok 1929/30 ogólnem zestawieniem planów finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, niewydzielonych z administracji państwowej, oraz wpłat do Skarbu i dopłat ze Skarbu Państwa do przedsiębiorstw, z tejże administracji wydzielonych, ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 1.701.008.641 zł.

rozchody nadzwyczajne w kwocie 347.843.012 zł.

b)
dla monopolów państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 646.804.970 zł.

rozchody nadzwyczajne w kwocie 27.000.000 zł.

Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych służą wpływy zwyczajne i nadzwyczajne tychże przedsiębiorstw i monopolów.

Art.  3.

Jako pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji w kwocie 2.765.900.131 zł. oraz dopłat do niektórych przedsiębiorstw państwowych, nie pokrytych wpływami tychże przedsiębiorstw, w kwocie 21.887.600 zł., w łącznej zatem kwocie 2.787.787.731 zł. służą:

a)
dochody administracji w kwocie 1.885.849.004 zł.,
b)
wpłaty przedsiębiorstw państwowych w kwocie 164.601.410 zł.,
c)
wpłaty monopolów państwowych w kwocie 904.517.000 zł.,

łącznie zatem dochody w kwocie 2.954.967.414 zł.; nadwyżkę budżetową ustala się zatem w kwocie 167.179.683 zł.

Art.  4.

Z nadwyżki budżetowej, ustalonej w art. 3, przeznacza się;

1)
kwotę 130.000.000 zł., m wypłatę w roku budżetowym 1929/30 funkcjonariuszom państwowym, sędziom i prokuratorom, jak również osobom, otrzymującym zaopatrzenie emerytalne, wdowie lub sieroce, dodatków miesięcznych do uposażenia, względnie zaopatrzenia, w wysokości, określonej w ustępie 1 art. 5 ustawy skarbowej z dnia 22 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 67, poz. 622);
2)
kwotę 18.000.000 zł. na wypłatę zasiłku w roku budżetowym 1929/30 osobom, pobierającym zaopatrzenie na mocy ustawy z dnia 18 marca 1921 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych, ze szczególnem uwzględnieniem ciężko poszkodowanych, dla których z kwoty 18.000.000 zł. przeznacza się kwotę 4.000.000 zł. na wypłatę równoważnika dodatku dla ciężko poszkodowanych, przedewszystkiem zaś dodatków, przewidzianych ustawą z dnia 18 marca 1921 r. dla najciężej poszkodowanych inwalidów wojennych.

Ponadto upoważnia się Ministra Skarbu do podwyższania wydatków zwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych na wypłatę dodatków, ustalonych w punkcie 1 niniejszego artykułu.

Art.  5.

Wszystkie wydatki państwowe mogą być uskuteczniane tylko na cele, wymienione w rubrykach budżetu państwowego i w granicach kredytów, w tych rubrykach ustalonych, przy uwzględnieniu postanowień art. 4.

Wszelkie kredyty, preliminowane w budżecie na rok 1929/30, będą otwierane miesięczne przez Ministra Skarbu, przyczem Minister Skarbu ma prawo kredyty, preliminowane w paragrafach, otwierać pozycjami i w tych wypadkach przenosić kredyty z pozycji na pozycję w obrębie paragrafu.

Przepis o miesięcznem ustalaniu wysokości kredytów nie dotyczy części 2a, 2b i 3 budżetu.

Uposażenie funkcjonarjuszów państwowych i osób wojskowych, pełniących służbę zagranicą, ustala w granicach preliminarza budżetowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu. Wykaz szczegółowy tych uposażeń według poszczególnych stanowisk w polskich urzędach zagranicznych jest aneksem do preliminarza budżetowego i stanowi prawną ich podstawę.

Art.  6.

Otwieranie kredytów, nie objętych budżetem ani też upoważnieniami, zawartemi w art. 4, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, uchwalony uprzednio w drodze ustawodawczej pod warunkiem, że równocześnie zostaną uzyskane nowe wystarczające źródła pokrycia.

Przed uchwaleniem takiego wniosku wolno robić wydatki na cele nieprzewidziane w budżecie, albo też na cele przewidziane, ale w granicach wyższych, niż je budżet określa, względnie niż na to pozwala art. 7 p. 3, tylko w czasie, gdy sesja Sejmu jest zamknięta, względnie gdy Sejm rozwiązany, a nastąpiła klęska żywiołowa lub inny wypadek nagły, wymagający natychmiastowego asygnowania sum ze Skarbu Państwa.

Wydatek taki musi się opierać na uchwale Rady Ministrów, która jest obowiązana w terminie tygodniowym ogłosić tę uchwałę w Monitorze Polskim, przesłać do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli Państwa, a jednocześnie przedłożyć Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.

Za ścisłe przestrzeganie przepisów, zawartych w art. 5 i 6, są ministrowie osobiście odpowiedzialni.

Art.  7.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwej władzy naczelnej w razie potrzeby:

1)
przenosić kredyty między paragrafami, obejmującemi wydatki rzeczowo-administracyjne w obrębie każdego działu poszczególnej części budżetu zwyczajnego administracji, względnie w obrębie każdego działu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych. O powyższych przeniesieniach zawiadamia Minister Skarbu natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli;
2)
zwiększać wydatki zwyczajne, przewidziane w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych, z wyjątkiem wydatków osobowych, stałemi etatami przewidzianych, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu Państwa lub zwiększenia dopłaty na rzecz danego przedsiębiorstwa lub monopolu państwowego;
3)
w części 6 budżetu Minister Skarbu ma prawo przenoszenia kredytów ze wszystkich paragrafów w obrębie całej części na paragraf 17 działu 9 budżetu zwyczajnego;
4)
w planie finansowo-gospodarczym "Funduszu obrotowego reformy rolnej", stanowiącym załącznik do paragrafu 18 działu 5 części 16 budżetu wydatków nadzwyczajnych, Minister Skarbu ma prawo zwiększać wydatki, przewidziane w tym planie, jak również ustalać nowe wydatki, w planie tym nieprzewidziane, o ile zmiany te nie spowodują powiększenia dotacji ze Skarbu Państwa na rzecz wymienionego Funduszu.

Prawa, przyznane Ministrowi Skarbu w punkcie 1 ustępu 1 niniejszego artykułu, przysługują odnośnie do części 2a i 2b budżetu Marszałkom Sejmu i Senatu z tą zmianą, że Marszałkowie Sejmu i Senatu mają prawo przenosić kredyty z paragrafów i na paragrafy, obejmujące wydatki osobowe. To samo prawo odnośnie do części 3 budżetu przysługuje Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.

Przeniesienia kredytów nie mogą być dokonywane na:

§ 11 dz. 1 cz. 4,
§ 10 " 5 " 5,
§ 12 " 9 " 6,
§ 10 " 1 " 8.
Art.  8.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, ważne są do dnia 31 marca 1930 r. Po tym dniu mogą kredyty na cele budowlane być zużyte w ciągu okresu, nie przekraczającego trzech miesięcy, pod warunkami, które ustali Minister Skarbu.

Art.  9.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorialnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy, niż 12 miesięcy i do wysokości, nie przekraczającej 20% rocznej sumy podatków, pobieranych przez kasy skarbowe na rzecz związków samorządowych jako całości.

Art.  10.

Upoważnia się Ministra Skarbu do pobierania w okresie od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. nadzwyczajnego dodatku w wysokości 10% do uiszczanych w tym okresie podatków bezpośrednich, podatków pośrednich, opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn, jako też do wpłacanych, względnie przymusowo ściąganych zaległości wyżej wymienionych danin.

Powyższy dodatek nie będzie pobierany do podatku dochodowego od uposażeń służbowych (dział II ustawy o państwowym podatku dochodowym, Dz. U. R. P. z r. 1925 Nr. 58, poz. 411), podatku od lokali i placów niezabudowanych, podatku majątkowego, daniny lasowej, opłat stemplowych, przewidzianych w art. 102 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 98, poz. 570), opłat celnych, jak również do dodatków samorządowych.

Art.  11.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1929 r.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całego budżetu Kontroli Państwowej (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej, Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

Art.  12.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Skarbu.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Preliminarz budżetowy na rok 1929/1930

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 1 lutego 1930 r. o dodatkowych kredytach na okres budżetowy od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. (Dz.U.30.6.49) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 1 lutego 1930 r. o dodatkowym kredyciena okres budżetowy od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. na uregulowanie zaległych należności z tytułu wykonanych robót przy budowie nowej sali sejmowej oraz Domu dla Posłów i Senatorów(Dz.U.30.6.50) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1930 r. o uregulowaniu niedokładności w ustaleniu kredytów w § 10 wydatków zwyczajnych części 2-a Sejm i części 2-b Senat budżetu na rok 1929/30 (Dz.U.30.13.91) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 12 lutego 1931 r. o dodatkowych kredytach na rok 1929/30 (Dz.U.31.36.263) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1929.20.183

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r.
Data aktu: 25/03/1929
Data ogłoszenia: 30/03/1929
Data wejścia w życie: 30/03/1929, 01/04/1929