Pobieranie opłat od statków, tratew i spustu drzewa luźnego, oraz za specjalne świadczenia na wodach publicznych śródlądowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 2 maja 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu w sprawie pobierania opłat od statków, tratew i spustu drzewa luźnego, oraz za specjalne świadczenia na wodach publicznych śródlądowych.

Na mocy postanowień art. 32 ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 102, poz. 936) w brzmieniu art. 1 pkt. 5 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 24, poz. 205) zarządza się, co, następuje:
§  1.
Opłaty od statków, tratew i drzewa luźnego płynących na wodach publicznych śródlądowych będą wymierzane w sposób następujący:

Za każde pełne, lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni powstałej: dla statków i tratew przez pomnożenie największej długości przez największą szerokość (u kołowców nie licząc obudowy kół), a dla spustu drzewa luźnego przez pomnożenie długości drogi wodnej zajętej drzewem przez największą szerokość drogi zajętą drzewem, tudzież za każde pełne lub rozpoczęte 10 km, odległości od miejsca ruszenia, względnie od granicy Państwa, aż do punktu końcowego zamierzonej drogi, względnie do granicy Państwa, będzie pobierane:

A. Od statku ładownego bez własnego popędu mechanicznego:

a)
na rzekach skanalizowanych i kanałach żeglugi 0,065 zł.
b)
na innych rzekach, od statków o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

1) powyżej 0,5 mtr. 0,04 "

2) do 0,5 mtr. włącznie 0,015 "

B. Od statku ładownego z własnym popędem mechanicznym:

a)
na rzekach skanalizowanych i kanałach żeglugi 0,13 "
b)
na innych rzekach 0,08 "

C. Od holowników płynących z pociągiem (oprócz opłat za statki ciągnione) 0,03 "

D. Od tratew z ładunkiem lub bez ładunku:

a)
przy odległości drogi do 300 km. włącznie 0,03 "
b)
przy odległości drogi ponad 300 km.:

1. za przestrzeń od 1 do 300 km 0,03 "

2. za dalszą przestrzeń 0,015 "

E. Od spustu drzewa luźnego 0,06 "

F. Od statków o powierzchni poniżej 20 m2, o ile stale kursują w celach zarobkowych pobierana będzie opłata roczna za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni powstałej przez pomnożenie największej długości przez największą szerokość 10 "

§  2.
Właściciele statków mogą uiszczać za swe statki opłaty przewidziane w punktach: A, B i C paragrafu 1-go ryczałtowo za cały sezon nawigacyjny lub za miesiąc kalendarzowy.

Oplata za sezon nawigacyjny wynosi za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni powstałej przez pomnożenie największej długości przez największą szerokość (u kołowców nie licząc obudowy kół):

A. Od statków bez własnego popędu mechanicznego, o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

1) powyżej 0,5 m 2,60 zł.

2) do 0,5 m. włącznie 1,30 "

najmniej jednak w obu wypadkach 10,00 "

B. Od statków z własnym popędem mechanicznym (osobowych i towarowych 15,00"

C. Od holowników 3,00 "

Oplata miesięczna wynosi 1/8 opłaty za sezon.

§  3.
Statki, użyte do przewozu między brzegami przeciwnemi wody publicznej śródlądowej w celach zarobkowych, uiszczają opłatę za cały sezon nawigacyjny, niezależnie od tego, czy dany statek będzie w użyciu stałe, czy też tylko w niektórych dniach sezonu nawigacyjnego.

Opłata za sezon nawigacyjny wynosi za każde pełne lub rozpoczęte 10 nr powierzchni statku, powstałej przez pomnożenie największej długości przez największą szerokość (u kołowców nie licząc obudowy kół):

A. Od statków bez własnego popędu mechanicznego, o największem dopuszczalnem zanurzeniu:

1) powyżej 0,5 m 2,60 zł.

2) do 0,5 m. włącznie 1,30 "

najmniej jednak w obu wypadkach. 10,00"

B. Od statków z własnym popędem mechanicznym 15,00 "

§  4.
Opłaty za śluzowanie statków i tratew na drodze wodnej Wisła - Odra i na Górnej Noteci będą pobierane w następującej wysokości:

A. Od statków ładownych, za każdą tonnę ładunku, przy każdorazowym przejeździe:

a)
w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy:

1. od towarów zaliczonych do I grupy 0,08 zł.

2. od towarów zaliczonych do II grupy 0,07 "

3. od towarów zaliczonych do III grupy 0,05 "

4. od towarów zaliczonych do IV grupy 0,04 "

najmniej jednak w każdym wypadku 1,00 "

b)
w obrębie Kanału Bydgoskiego, przy przejście śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle:

1. od towarów zaliczonych do I grupy 0,70 zł.

2. od towarów zaliczonych do II grupy 0,60 "

3. od towarów zaliczonych do III grupy 0,43 zł.

4. od towarów zaliczonych do IV grupy 0,26 "

najmniej jednak w każdym wypadku 2,50 "

c)
w obrębie górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości:

1. od towarów zaliczonych do I grupy 0,20 zł.

2. od towarów zaliczonych do II grupy 0,15 "

3. od towarów zaliczonych do III grupy 0,12 "

4. od towarów zaliczonych do IV grupy 0,08 "

najmniej jednak w każdym wypadku 2,00 "

d)
w obrębie dolnej skanalizowanej Noteci przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle, lub w Biurze Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie:

1. od towarów zaliczonych do I grupy 0,30 zł.

2. od towarów zaliczonych do II grupy 0,25 "

3. od towarów zaliczonych do III grupy 0,20 "

4. od towarów zaliczonych do IV grupy .0,15 "

najmniej jednak w każdym wypadku 4,00 "

B. Od statków osobowych, wiozących chociażby jednego pasażera, przy każdorazowym przejeździe:

a)
w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy 2,00 "
b)
w obrębie Kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle 6,00 "
c)
w obrębie górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 4,50 "
d)
w obrębie dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle lub w Biurze Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie 10,00 "

C. Od statków towarowych i osobowych, idących bez ładunku i bez pasażerów, oraz od statków holowniczych, idących z pociągiem lub bez, niezależnie od opłaty za statki ciągnione, przy każdorazowym przejeździe:

a)
w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub Bydgoszczy 1,00 zł.
b)
w obrębie Kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle 2,50"
c)
w obrębie skanalizowanej górnej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 2,00 "
d)
w obrębie dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle lub w Biurze Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie 4,00 zł.

D. Od statków małych o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) poniżaj 20 m2, od łodzi rybackich, promów, łodzi sportowych i t. p. przy każdorazowym przejeździe:

a)
w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy:

1. o ile są osobno śluzowane - od sztuki 0,80 zł.

2. o ile są śluzowane przy innych objektach, lub przy zbiorowem śluzowaniu najmniej czterech takich statków - od sztuki 0,20 "

b)
w obrębie Kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle:

1. o ile są. osobno śluzowane - od sztuki 1,20 "

2. o ile są śluzowane przy innych objektach, lub przy zbiorowem śluzowaniu najmniej czterech takich statków - od sztuki 0,30 "

c)
w obrębie górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości:

1. o ile są osobno śluzowane - od sztuki 1,00 "

2. o ile są śluzowane przy innych objektach, lub przy zbiorowem śluzowaniu najmniej czterech takich statków - od sztuki 0,25 "

d)
w obrębie dolnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle lub w Biurze Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie:

1. o ile są osobno śluzowane - od sztuki 2,00 "

2. o ile są śluzowane przy innych objektach, lub przy zbiorowem śluzowaniu najmniej czterech takich statków - od sztuki 0,50 "

E. Od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni tratwy:

a)
w obrębie skanalizowanej Brdy, przy przejściu śluzy w Brdyujściu lub w Bydgoszczy 0,45 zł.
b)
w obrębie Kanału Bydgoskiego, przy przejściu śluzy w Bydgoszczy lub śluzy Nr. 9 w Nakle 0,75 "
c)
w obrębie górnej skanalizowanej Noteci, przy przejściu śluzy w Lisimogonie, Łabiszynie lub Pakości 0,40 "
d)
w obrębie dolnej skanalizowanej Noteci przy przejściu śluzy Nr. 9 w Nakle lub w Biurze Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie 1,20 "

Tratwy idące z ładunkiem uiszczają opłatę za śluzowanie według powyższych norm zwiększonych o 50%.

Za prawo pierwszeństwa przy śluzowaniu, oraz za śluzowanie po godzinach służbowych lub w nocy niezależnie od opłat przewidzianych w niniejszym paragrafie pobiera się 2 zł, od każdego śluzowanego objektu, a ponadto za śluzowanie po godzinach służbowych właściciel śluzowanego objektu ponosi koszt robocizny.

Statki i tratwy, idące z górnej skanalizowanej Noteci, lub na górną skanalizowaną Noteć, jeżeli przytem w obrębie Kanału Bydgoskiego, względnie dolnej skanalizowanej Noteci korzystają tylko ze śluz Nr. 2 (Bydgoszcz) do Nr. 6 (Osowa Góra), względnie ze śluz Nr. 7 (Józefinki) do Nr. 10 (Gromadna), uiszczają połowę opłat przewidzianych w punktach: A-b; B-b; C-b; D-b; i E-b niniejszego paragrafu, zaś statki i tratwy, korzystające przy wykonywaniu tego rodzaju podróży tylko ze ślaz Nr. 7 (Józefinki) i Nr. 8 (Nakło-Wschód) - jedną piątą wyżej wymienionych opłat,

W obrębie górnej skanalizowanej Noteci statki i tratwy uiszczają przy przejściu śluzy w Lisimogonie tylko jedną trzecią, względnie przy przejściu śluzy w Pakości - dwie trzecie opłat przewidzianych w punktach: A-c; B-c; C-c; D-c; i E-c niniejszego paragrafu, o ile przy odbywaniu danej podróży nie korzystają ze śluzy w Łabiszynie,

Statki i tratwy, które przy przejściu przez jedną ze śluz poborowych w obrębie danego odcinka drogi wodnej uiściły pełne opłaty, przewidziane w punktach niniejszego paragrafu, wolne są od tych opłat przy przejściu przez inne śluzy w obrębie tegoż odcinka drogi.

Tratwy, które weszły z Wisły przez śluzę Nr. 1 do portu wewnętrznego w Brdyujściu i opłaciły postojowe przynajmniej za 1.5 dni, wracając na Wisłę wolne są od opłaty za śluzowanie na śluzie Nr. 1.

Materjały pędne znajdujące się na statkach w ilości niezbędnej dla ruchu tych statków, oraz łodzie ratunkowe, przynależne do statków nie podlegają opłatom za śluzowanie.

§  5.
Opłaty za śluzowanie statków i tratew na drogach wodnych: Wisła - Niemen, Wisła - Dniepr i Niemen - Dniepr, będą pobierane w następującej wysokości:

A. od statków wszelkiego rodzaju niezależnie od ładunku:

a)
za każdorazowe prześluzowanie pojedynczego statku przez śluzy komorowe lub jazy i upusty 0,55 zł.
b)
za zbiorowe śluzowanie przez śluzy komorowe, oraz za przejście karawaną przez jazy iglicowe lub przez upusty, od każdego statku 0,35 "

B. od tratew:

a)
na Kanale Augustowskim za każde prześluzowanie jednej tratwy, mierzącej 42 x 4,5 m, lub mniejszej 1,00 "
b)
na Kanale Ogińskiego. za każde prześluzowanie jednej tratwy mierzącej 33 x 4,5 m. lub mniejszej 1,00 "
c)
na Kanale Królewskim za przejście przez śluzę jednego pasa, mierzącego 135 x 7,5 m. lub mniej 2,00 "

W wielokomorowych śluzach każda komora liczy się za osobną śluzę.

Małe łodzie ratunkowe i wyjazdowe przy statkach, osobnej opłacie za śluzowanie nie podlegają.

§  6.
Za użytkowanie wybrzeży, szczegółowo wymienionych w załączonym do niniejszego rozporządzenia wykazie Nr. I i urządzonych kosztem Państwa dla załadowania wyładowania lub przeładowania, oraz za postój przy tych wybrzeżach nawigacji będą pobierane następujące opłaty:

A. Od statków, które załadowują, wyładowuj;, lub przeładowują ziemię, piasek, żwir, glinę, węgiel kamienny, torf, cegłę, sztuczne lub naturalna kamienie, wapno, siano, słomę, drzewo opałowe - od każdej pełnej i lub rozpoczętej tonny... 0,06 zł.

B. Od statków, które inne towary załadowują, wyładowują lub przeładowują - od każdej pełnej lub rozpoczętej tonny. 0,12 "

C. Za drzewo z tratew, spuszczane z brzegu lub wyciągane na brzeg, od każdych pełnych lub rozpoczętych 10 m3 powierzchni tratwy, powstałej przez pomnożenie największej szerokości przez największą długość (nie licząc drygawek) 0,12 "

D. Od statków i tratew, które nie wyładowując lub nie załadowując towaru zatrzymały się przy wybrzeżu ponad 24 godziny., Sun przekroczyły czas dla załadowania lub wyładowania za każde pełne lub rozpoczęte 10 m. b, długości objektu i za każdy pełny lab rozpoczęty dzień postoju, 0,20 "

F. Od przystani pływających, warsztatów, składów opału, kąpielisk i t. p., które zatrzymują się przy wybrzeżach ponad 24 godziny dla celów komercjonalnych, za każda pełne lub rozpoczęte 1.0 m. b. długości obiektu:

a)
w ciągu pierwszych 15 dni za każdy pełny lub rozpoczęty dzień postoju 0,20 "
b)
za każdy następny pełny lub rozpoczęty dzień.... 0,07 "
c)
za cały sezon nawigacyjny względnie za cały rok kalendarzowy. 14,00 "

Za u żyłkowanie wybrzeży, posiadających dojazdy kolejowe. albo specjalne urządzenia mechaniczne dla lądowania towarów, opłaty przewidziane w niniejszym paragrafie, pobiera się w podwójnej wysokości, o ile dla którego z tych wybrzeży nie ustalono specjalne; taryfy.

Opłaty za użytkowanie specjalnych urządzeń ładunkowych, względnie państwowych przystani pływających, wyznacza każdorazowo odnośny urząd wodny w należności od rzeczywistych kosztów.

Załadowanie, wyładowanie i przeładowanie towarów winno odbywać się z szybkością co najmniej 50 tonn dziennie na. wybrzeżach nie posiadających specjalnych urządzeń mechanicznych do ładowania i z szybkością 100 tonn na wybrzeżach posiadających takie urządzenia. Wyciąganie na brzeg lub spuszczanie 7. brzegu drzewa w klocach winno się odbywać z szybkością co najmniej 75 m2 na dobę.

Za postój w okresie nienawigacyjnym przy wybrzeżach wymienionych w wykazie Nr. I do niniejszego paragrafu, oraz za postój w ciągu całego roku przy wszystkich innych wybrzeżach opłata postojowa nie będzie pobierana.

Od towarów przeładowywanych bezpośrednio ze statku na inny statek, lub wyładowywanych tylko celem przewiezienia na inne miejsce tegoż wybrzeża i załadowania zpowrotem na inny statek, pobiera się tylko jednorazowo należność za przeładowanie.

Opłaty przewidziane w punktach D i E niniejszego paragrafu, pobiera się tylko za statki lub inne objekty pływające, bezpośrednio stykające się z wybrzeżem, zaś statki i objekty pływające stojące w drugim, ewentualnie w następnych rzędach, o ile nie istnieje zakaz takiego rozmieszczenia statków, są wolne od opłat postojowych.

Statki, które wyładowują lub załadowują towar za pośrednictwem ustawionej przy wybrzeżu przystani pływającej, wolne są od opłat przewidzianych w punktach A i B niniejszego paragrafu.

§  7.
Za postój w portach i zimowiskach, szczegółowo wymienionych w załączonym do niniejszego rozporządzenia wykazie Nr. II, będą pobierane następujące opłaty:

I. W portach w Międzychodzie, na Warcie i w Czarnkowie, na dolnej Noteci:

A. Od statków z własnym popędem mechanicznym o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) powyżej 20 m2 za każde pełne lub rozpoczęte 10 m powierzchni:

a)
w okresie zimowym, od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,20 zł.

2. za cały okres 1,00 "

b)
w okresie nawigacyjnym - od 1 kwietnia do 33 listopada:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,30 "

2. za cały okres 3,00 "

B. Od statków bez własnego popędu mechanicznego o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) powyżej 20 m, za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

a)
w okresie zimowym, od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,13 zł.

2. za cały okres 0,60 "

b)
w okresie nawigacyjnym - od 1 kwietnia do 30 listopada:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,25 "

2. za cały okres 2,50 "

C. Od wszelkich statków i łodzi o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) poniżej 20 m2:

a)
za cały okres zimowy od 1 grudnia do 31 marca następnego roku od sztuki 1,00 zł
b)
za cały okres nawigacyjny od 1 kwietnia do 30 listopada od sztuki 2,00 zł

D. Od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 nr powierzchni powstałej przez pomnożenie najw. długości przez najw. szerokość:

a)
w okresie zimowym, od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,05 zł.

2. za cały okres 0,30 "

b)
w okresie nawigacyjnym - od

1. kwietnia do 30 listopada: i. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju... 0,04 "

2. za cały okres 0,50 "

II. W Brdyujściu w porcie zewnętrznym, wewnętrznym na przestrzeni skanalizowanej Brdy, na tak zwanym powiększonym porcie między Kapuściskami a mostem kolejowym Bydgoszcz - Toruń, oraz w Pińsku na tak zwanem - jeziorze Pińskiem;

A. Od statków wszelkiego rodzaju i łodzi opłaty pobiera się według norml wskazanych w punkcie I niniejszego paragrafu.

B. Od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni powstałej przez pomnożenie najw. długości przez najw. szerokość i za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju:

a)
w okresie zimowym t. j. od 1 grudnia do 31 marca następnego roku 0,04 zł.
b)
w okresie nawigacyjnym t. j. od 1 kwietnia do 30 listopada. 0,05 "

C Od 1 nr obszaru wodnego, wydzierżawionego na okres roczny z opłatą zgóry 0,07 "

III. W innych portach i zimowiskach:

A. Od statków z własnym popędem mechanicznym o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) poniżej 20 m2, za każde pełne lub rozpoczęte 10 nr powierzchni:

a)
w okresie zimowym, od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju. 0,30 zł.

2. za cały okres 1,50 "

b)
w okresie nawigacyjnym od 1 kwietnia do 30 listopada:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,40 "

2. za cały okres 5,00 "

B. Od statków bez własnego popędu mechanicznego o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) powyżej 20 m2 za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni:

a)
w okresie zimowym od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju... 0,20 zł.

2. za cały okres 1,35 "

b)
w okresie nawigacyjnym od 1 kwietnia do 30 listopada:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,30 zł.

2. za cały okres 3,00 "

C. Od wszelkich statków i łodzi o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) poniżej 20 m2:

a)
za cały okres zimowy od 1 grudnia do 31 marca następnego roku - od sztuki 2,00 zł.
b)
za cały okres nawigacyjny od 1 kwietnia do 30 listopada od sztuki 4,00 "

D. Od tratew za każde pełne lub rozpoczęte 10 m2 powierzchni powstałej przez pomnożenie najw. długości przez najw. szerokość:

a)
w okresie zimowym od 1 grudnia do 31 marca następnego roku:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,08 zł.

2. za cały okres 0,60 "

b)
w okresie nawigacyjnym od 1 kwietnia do 30 listopada:

1. za każde pełne lub rozpoczęte 10 dni postoju 0,08 "

2. za cały okres 1,00 "

Od statków i tratew, które podczas postoju w portach i zimowiskach wymienionych w wykazie Nr. II. użytkują wybrzeża portowe dla celów komercjonalnych, będzie pobierana poza opłatą przewidzianą w niniejszym paragrafie, również opłata przewidziana w punktach A, B, C i E paragrafu 6-go.

Tratwy z powodu braku miejsca mogą być niedopuszczone do postoju w portach.

Przy obliczaniu czasu zużytkowania obszarów wodnych wlicza się dzień przyjazdu 1 dzień odjazdu z portu lub zimowiska.

Dotychczasowe zawarte umowy na wydzierżawione obszary wodne pozostają w mocy.

Za czas przymusowego postoju w portach i zimowiskach z powodu zarządzonego przez władzę zamknięcia ruchu na danej drodze wodnej, nie będą pobierane żadne opłaty postojowe.

§  8.
Opłaty za użytkowanie państwowych wybrzeży, placów lub magazynów na skład towarów i materjałów będą pobierane w następującej wysokości:

A. Od każdych pełnych lub rozpoczętych 5 m2 powierzchni na otwartem miejscu:

a)
na wybrzeżach posiadających połączenia kolejowe, lub specjalne urządzenia mechaniczne dla ładowania towarów za każdy pełny lub rozpoczęty dzień:

1. w ciągu pierwszych 15 dni składowania 0,20 zł."

2. w ciągu następnych dni 0,10 "

b)
na wybrzeżach położonych w obrębie miast lub osad i nieposiadających powyższych urządzeń, za każdy pełny lub rozpoczęty dzień;

1. w ciągu pierwszych 15 dni składowania 0,06 zł.

2. w ciągu następnych dni 0,03 "

c)
na innych wybrzeżach

1. za pierwsze 15 dni składowania 0,30 "

2. za każde następne pełne lub rozpoczęte 15 dni składowania 0,15 "

Materjały i towary, przeznaczone do załadowania na statki lub tratwy względnie wyładowane ze statków lub tratew wolne są w ciągu jednego dnia od opłat przewidzianych w niniejszym paragrafie.

Miejsca składowe mogą być na życzenie stron wydzierżawiane na okres jednego lub kilku miesięcy, za opłatą ryczałtową, wysokość której określi w każdym poszczególnym wypadku urząd pobierający opłatę zależnie od miejscowych warunków. Dotychczasowe zawarte umowy pozostają w mocy.

Opłaty za skład towarów lub materjałów w magazynach lub pod szopami wyznacza odnośny urząd wodny w zależności od miejscowych warunków, oraz kosztów, związanych z utrzymaniem składów.

Za użytkowanie państwowych wybrzeży w miejscach przez odnośny urząd wodny wyznaczonych, dla wyciągania statków lub innych objektów pływających, celem dokonania remontu lub przebudowy, żadne opłaty pobierane nie będą.

§  9.
Za pomierzanie statków, oraz za wydanie świadectwa pomiarowego będą pobierane następujące opłaty:

A. Od statków z własnym popędem mechanicznym każdorazowo.. 15.00 zł.

B. Od statków bez własnego popędu mechanicznego od każdej tonny pojemności przy największem dopuszczalnem zanurzeniu statku..... 0,05 "

najmniej jednak.... 5,00 "

C. Za rewizję cechowania po upływie czasokresu, przewidzianego w przepisach o pomierzaniu statków, oraz za wydanie nowego świadectwa pomiarowego w miejsce zagubionego - pobiera się połowę należytości, przewidzianej w punktach A i B niniejszego paragrafu.

Wszelkich materjałów i narzędzi potrzebnych przy pomierzaniu dostarczy urząd pomierzający statek, z wyjątkiem podziałek zanurzenia, które winny być sporządzone na koszt właściciela statku i przez niego dostarczone.

Jeżeli pomierzanie ma być przeprowadzone na życzenie właściciela statku nie w siedzibie odnośnego urzędu pomiarowego, winien właściciel statku zapłacić oprócz należytości ustalonych w niniejszym paragrafie, koszta diet i podróży personelu użytego przy pomierzaniu, obliczone przez urząd na podstawie odnośnych przepisów, jako też wydatki w związku z tem przez urząd poniesione. Wszelkie należytości winny być uiszczone przed wydaniem świadectwa pomiarowego.

§  10.
Opłatom powyższym podlegają statki, tratwy, towary i materjały bez względu na przynależność państwową ich właściciela lub przedsiębiorcy.

Statki administracji Państwa na rzecz Państwa pracujące i eksploatowane we własnym zarządzie, oraz tratwy i materjały stanowiące własność Państwa, nie podlegają opłatom wymienionym w §§ 1, 2, 3, 4, 5 i 6-ym niniejszego rozporządzenia. Nadto statki, tratwy i materjały państwowej administracji wodnej nie podlegają, również i opłatom wymienionym w §§ 7, 8, 9-ym niniejszego rozporządzenia.

Statki o powierzchni (najw. długość pomnożona przez najw. szerokość) poniżej 20 m2, o ile nie kursują stale w celach zarobkowych, tudzież wszelkie statki płynące bez ładunku, a holowniki bez pociągu i niezaładowane, nie podlegają opłatom wymienionym w §§ 1 i 2-im niniejszego rozporządzenia.

Statki, tratwy i drzewo płynące luzem na wodach granicznych nie podlegają opłatom wymienionym w §§ 1, 2 i 3-im, o ile odnośne konwencje inaczej nie postanawiają.

Łodzie sportowe, należące do krajowych towarzystw, względnie klubów sportowych uiszczają połowę opłat przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu; nadto łodzie te są wolne od opłat przewidzianych w §§ 4 i 5-ym, o ile śluzowanie odbywa się razem z innemi objektami, które za siebie płacą, oraz o ile zamiast śluzowania łodzie te zostaną przeniesione z jednego poziomu śluzy na drugi.

§  11.
Urzędem właściwym do wymierzenia opłat ustanowionych niniejszem rozporządzeniem jest zarząd wodny (inspekcja dróg wodnych) w którego obrębie leży odnośne urządzenie lub miejsce wyruszenia statku, tratwy lub spustu drzewa luźnego, względnie miejsce wkroczenia objektu w obszar Rzeczypospolitej. Jeżeli zarząd wodny (inspekcja dróg wodnych) jest zbyt oddalony od miejsca wyjazdu, winien kierownik statku, tratwy lub spustu drzewa postarać się o potwierdzenie wyjazdu u najbliższego strażnika wodnego, lub w miejscowej gminie i z tem potwierdzeniem zgłosić się do najbliższego zarządu (inspekcji) celem wymierzenia opłaty. Potwierdzenia wyjazdu wydane przez gminy winny zawierać ścisłe określenie miejsca wyjazdu.

Opłaty mają być uiszczone w kasie skarbowej lub w urzędzie wodnym, który opłaty te wymierzył, przyczem opłaty za całą zamierzoną podróż, okresowe, sezonowe i t. p. winny być uiszczone zgóry, zaś opłaty obliczane na dni (§§ 7 i 8) mogą być pobierane zdołu co miesiąc, w każdym jednak razie przed wyjściem objektu z portu lub zimowiska, przed odejściem od wybrzeża, względnie przed zabraniem towaru lub materjału z miejsca składowego.

Minister Robót Publicznych może zezwolić firmom zasługującym na zaufanie na późniejsze uiszczenie opłaty przewidzianej w § 1-ym niniejszego rozporządzenia, w każdym jednak razie przed ukończeniem podróży, względnie przed wyjazdem z granic Państwa, przy doliczeniu 6% w stosunku rocznym od dnia wyznaczenia opłaty do dnia pobrania.

§  12.
Urząd odbierający opłatę wystawi kwit w dwóch równobrzmiących egzemplarzach, z których jeden wręczy opłacającemu, zaś drugi pozostawi u siebie.

Niezależnie od kwitu, urząd, wymierzający opłatę przewidzianą w § 1-ym niniejszego rozporządzenia, wystawi dokument podróży w trzech równobrzmiących częściach, z których jedną doręczy osobie uiszczającej opłatę, drugą prześle swej przełożonej władzy II instancji, a trzecią pozostawi u siebie.

Kierownicy statków, tratew lub spustu drzewa są obowiązani przechowywać dokument podróży w czasie jej trwania na statku względnie tratwie, przedstawiać go na żądanie organów inspekcji żeglugowej, a po ukończeniu podróży zwrócić urzędowi wodnemu, w obrębie którego podróż zakończono.

Dokument podróży nie podlega opłacie stemplowej.

§  13.
W razie puszczenia statku, tratwy lub drzewa luźnego bez zachowania przepisu paragrafu 11-go niniejszego rozporządzenia, uiszcza się brakującą opłatę w potrójnej wysokości.

Różnice wynikłe z powodu mylnego wymierzenia opłaty przez urząd podlegają dopłacie do wysokości normalnej opłaty, w najbliższym urzędzie powołanym do poboru opłat wymienionych w niniejszem rozporządzeniu.

Za należyte złożenie opłat przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu właściciel odpowiada statkiem, tratwą, towarem lub materjałem za który opłata została wymierzona. Celem zabezpieczenia tych opłat objekty te mogą być zajęte na rzecz. Skarbu Państwa przez organa administracji Państwa.

§  14.
Wykazy portów, zimowisk i wybrzeży za użytkowanie których mają być pobierane opłaty przewidziane w §§ 6 i 7-ym będą zmieniane lub uzupełniane przez Ministra Robót Publicznych.
§  15.
Minister Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu może w wypadkach zasługujących na uwzględnienie zwolnić płatników całkowicie lub częściowo od uiszczenia opłat przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu, względnie zarządzić zwrot ściągniętych już opłat.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze nie dotyczy postanowień ustawy o państwowym podatku przemysłowym.
§  17.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od 1 czerwca 1928 r. na. całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem województwa śląskiego. Zarazem tracą moc rozporządzenia Ministra Robót Publicznych z dnia 2 czerwca 1924 r. i z dnia 3 marca 1926 r., wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu w przedmiocie pobierania opłat od statków, tratew i spustu drzewa luźnego (Dz. U. R. P. z 1924 r. Nr. 52, poz. 530 i z 1926 r. Nr. 28, poz. 174).
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1 1

WYKAZ Nr. I

wybrzeży, za użytkowanie których dla załadowania, wyładowania lub przeładowania towarów, oraz dla postoju będą pobierane opłaty przewidziane w § 6 rozporządzenia.
1. rzeka Przemsza - Jęzor, 23 km., brzeg l.
2. " Przemsza - Brzezinka, 20,600 km., brzeg p.
3. rzeka Przemsza - Brzezinka, 20,200 km., brzeg p.
4. rzeka Przemsza - Jaworzno, 16,400 km., brzeg l.
5. rzeka Przemsza - Jazd, 12,900 km., brzeg p.
6. " Przemsza - Jeleń, 12,900 km., brzeg l.
7. " Przemsza - Chelinek, 5,500 km., brzeg l.
8. " Wisła - Oświęcim, 0,450 km., brzeg p.
9. " Wisła - Kraków, 75,750 km., brzeg l.
10. " Wisła - Płaszów, 81,000 km., brzeg p.
11. " Wisła - Niepołomice, 102,000 km., brzeg p.
12. rzeka Wisła - Wawrzeńczyce - Odwiśle, 113,000 km., brzeg l.
13. rzeka Wisła-Nękanowice, 121,000 km., brzegi.
14. " Wisła - Sierosławice, 131,000 km., brzeg p. i l.
15. rzeka Wisła - Witów, 144,000 km., brzeg l.
16. " Wisła-Przemyków, 150,000 km., brzeg l.
17. " Wisła - Opatowice - Ujście Jezuickie, 161,000 km., brzeg p. i l.
18. rzeka Wisła - Nowy Korczyn, 169,000 km., brzeg l.
19. rzeka Wisła - Puławy, 352,000 km., brzeg p.- na przestrzeni 420 m.
20. rzeka Wisła - Korzeniowo, 867,500 km., brzeg p.
21. dolna skanalizowana Brda - od Kapuścisk do mostu Bernardyńskiego 6,2 do 11,3 km., brzegi.
22. dolna skanalizowana Brda - Bydgoszcz, 12,5 m., brzeg p. i l.
23. Kanał Bydgoski - 15 do 39 km., brzeg p. i l.
24. (uchylony)
25. (uchylony)
26. (uchylony)
27. (uchylony)
28. (uchylony)
29. (uchylony)
30. (uchylony)
31. (uchylony)
32, (uchylony)
33. (uchylony)
34. rzeka Warta - 104,8 do 105,04 km., brzeg p.
35. " Warta - 157,4 do 157,5 km., brzeg p.
36. " Warta - 190,48 do 190,59 km., brzeg p.
37. " Warta - 203,7 do 203,88 km., brzeg l.
38. " Warta - 220,88 do 220,99 km., brzeg l.
39. " Narew - Pułtusk (przystań), 64 km., brzeg p.
40. rzeka Szczara - Słonim, 111 km., brzeg p. i 1. Wybrzeże lewe 1251 m. i prawe 1061 m.
41. rzeka Szczara - Wybrzeże wywłaszczone przy jazach Nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
42. rzeka Jasiołda -- Wybrzeże wywłaszczone przy jazach Nr. 1 i 2.
43. rzeka Pina - Pińsk, 15 km., brzeg l.
44. " Muchawiec - Brześć - Wybrzeże przystaniowe w obrębie miasta.
45. Kanał Augustowski - przy osadzie "Czortek", poniżej mostu zwodnego, 7 km., brzeg L, długość wybrzeża 500 m.
46. Kanał Augustowski - Dąbrówka na stawie 11 kra., brzeg p. i l. - długość wybrzeża 200 m.
47. Kanał Augustowski - Wólka Rządowa. - Długość wybrzeża 200 m.
48. Kanał Augustowski - Wołkusz, poniżej śluzy, 17 km., brzeg p. i l. - Długość wybrzeża 150 m.
49. Kanał Augustowski - Wołkusz powyżej śluzy, 17 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 1.000 m.
50, Kanał Augustowski - Kurzyniec, powyżej śluzy, 19 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 200 m.
51. Kanał Augustowski - Kurzyniec, przy ujściu śluzy, 22 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 1.000 ML
52. Kanał Augustowski - Kudrynki, powyżej śluzy, 23 km., brzeg l, - Długość wybrzeża 200 m.
53. Kanał Augustowski - Kudrynki powyżej śluzy, 24 kra., brzeg l. - Długość wybrzeża 150 in.
54. Karał Augustowski - Tartak, powyżej śluzy, 26 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 300 m.
55. Kanał Augustowski - Tartak, powyżej śluzy, 27 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 100 m.
56. Kanał Augustowski - Tartak, powyżej śluzy, 28 kin., brzeg p. - Długość wybrzeża 300 m.
57. Kanał Augustowski - Sosnówek, powyżej śluzy, 30 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 100 m.
58. Kanał Augustowski - Sosnówek, powyżej śluzy, 30,5 kin., brzeg l. - Długość wybrzeża 100 m.
59. Kanał Augustowski - Mikaszówka na stawie, 31 km., brzeg p. i l. - Długość wybrzeża 300 m.
60. Kanał Augustowski - Mikaszówka powyżej śluzy, w odległości 1 km., 32 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 300 m.
61. Kanał Augustowski - Mikaszówka powyżej śluzy, w odległości 1 km., 32 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 200 m.
62. Kanał Augustowski - Jeż. Małe Mikaszewo, brzeg p. - Długość wybrzeża 200 m.
63. Kanał Augustowski - Jeż. Wielkie Mikaszewo, powyżej śluzy, w odległości 4 km., 35 km" brzeg l. - Długość wybrzeża 300 m.
64. Kanał Augustowski - Jeż. Wielkie Mikaszewo, powyżej śluzy, w odległości 5 km., 36 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 300 m.
65. Kanał Augustowski - Jeż. Wielkie Mikaszewo, powyżej śluzy, w odległości 3,5 km., 35 km., brzeg p, - Długość wybrzeża 300 m.
66. Kanał Augustowski - Jeż. Wielkie Mikaszewo, powyżej śluzy, w odległości 4,5 km., 36 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 300 m.
67. Kanał Augustowski - Jeż. Krzywe, powyżej Perkucja, 37 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 100 m.
68. Kanał Augustowski - Jeż. Krzywe, poniżej Paniewa, 38 kin., brzeg l. - Długość wybrzeża 500 m.
69. Kanał Augustowski - Jeż. Paniewo, brzeg p.- Długość wybrzeża 500 m.
70. Kanał Augustowski - Jeż. Paniewo, brzeg l. Długość wybrzeża 200 m.
71. Kanał Augustowski - Jeż. Orlewo, brzeg p. - Długość wybrzeża 200 m.
72. Kanał Augustowski - Staw Gorczycki, brzeg p. i l. - Długość wybrzeża 200 m.
73. Kanał Augustowski - powyżej śluzy Gorczyca, w odległości 1,5 km., 44 km., brzeg 1. - Długość wybrzeża 800 m.
74. Kanał Augustowski - Powyżej śluzy Gorczyca, w odległości 1,5 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 100 m.
75. Kanał Augustowski - Żyliny, brzeg l. - Długość wybrzeża 200 m.
76. Kanał Augustowski - Swoboda na stawie, 53 km., brzeg p. i l. - Długość wybrzeża 100 m.
77. Kanał Augustowski - Jeż. Studzieniczne, przy wylocie kanału, 53/56 klm., brzeg p. - Długość wybrzeża 300 m.
78. Kanał Augustowski - Jeż. Studzieniczne, przy wylocie kanału w zatoce Głębockiej, brzeg p. Długość wybrzeża 500 m.
79. Kanał Augustowski - Jeż. Białe, przy śluzie Przewieź, 56/62 klm., brzeg p. i 1. - Długość wybrzeża 200 in.
80. Kanał Augustowski - Jeż. Białe, Pod Ostrym Rogiem, brzeg p. - Długość wybrzeża 500 m.
81. Kanał Augustowski - Jeż. Białe, zatoka za osadą Wojciech, 56/62 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 1.000 m.
82. Kanał Augustowski - Jeż, Białe, zatoka przy zakładach drzewnych, brzeg l. - Długość wybrzeża 500 m.
83. Kanał Augustowski - Jeż, Białe, zatoka kolejowa, brzeg 1. - Długość wybrzeża 1.000 m.
84. Kanał Augustowski - Augustów, powyżej śluzy, 68 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 200 m.
85. Karlał Augustowski - Augustów, za mostem Grodzieńskim, 86 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 100 m.
86. Kanał Augustowski - Białobrzegi, powyżej śluzy, 74 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 200 m.
87. Kanał Augustowski - 75 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 500 m.
88. Kanał Augustowski.- Borki, powyżej śluzy, brzeg p. - Długość wybrzeża 350 m.
89. Kanał Augustowski - 84 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 500 m.
90. Kanał Augustowski - Sosnowo, powyżej śluzy, 88 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 130 m.
91. Kanał Augustowski - w. Polkowo, brzeg p. Długość wybrzeża 240 m.
92. Kanał Augustowski - Dębowo, przed upustem, 101 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 70 m.
93. Kanał Augustowski - Dębowo, powyżej śluzy, 101 km., brzeg p. - Długość wybrzeża 250 m.
94. rzeka Biebrza - Goniądz, brzeg l. - Długość wybrzeża 500 m.
95. rzeka Bug - Wyszków, 74 km., brzeg p. --Długość wybrzeża 145 m.
96. rzeka Bug - Dorosusk, 500 km., brzeg l. - Długość wybrzeża 437 m.
97. rzeka Wisła - Kraków, 500 km., brzegi. - od km, 77,870 do km. 79,120.
98. rzeka Wisła - Kraków, 500 km., brzeg l. od km. 78,090 do km. 79,320.
99. Kanał Augustowski - Dąbrówka, powyżej śluzy, 12 km., brzeg p., - długość wybrzeża 300 m.
100. Kanał Augustowski - Augustów, powyżej śluzy, 68 km., brzeg l., - długość wybrzeża 360 m.
101. dolna skanalizowana Noteć - brzeg prawy: od mostu kolejowego w Dziembowie do ujścia rzeki Głdy
102. dolna skanalizowana Noteć - brzeg lewy: od mostu kolejowego w Dziembowie do granicy Państwa
103. Kanał Ogińskiego: brzegi sztucznego stawu - obrotnicy powyżej śluzy Nr. VIII w Telechanach

ZAŁĄCZNIK  2 2

WYKAZ Nr. II.

portów i zimowisk, za użytkowanie których będą pobierane opłaty, przewidziane w § 7-ym rozporządzenia.
1. rzeka Wisła - Pasternik, 101,000 km., brzeg p.
2. " Wisła - Sandomierz, 269,000 km., brzeg l.
3. " Wisła - Nadbrzezie, 269,000 km" brzeg p.
4. " Wisła - Dęblin, brzeg l.
5. " Wisła - Radziwie, brzeg l. - port stary i nowy
6. rzeka Wisła - Włocławek, brzeg p.
7, " Wisła - Toruń, 736,300 km., brzeg p.
8. " Wisła - Fordon, 775,000 km., brzeg l.
9, " Wisła - Chełmno, 806,900 km" brzeg l.
10, " Wisła-Korzeniowe, 867,500 km., brzeg p.
11, " Wisła - Tczew, 909,400 km., brzeg l.
12. dolna skanal. Brda - Brdy - Ujście, 0 do 6,2 km., - port zewnętrzny 9 ha, wewnętrzny 50 ha i rozszerzona Brda od mostu kolejowego Toruń - Bydgoszcz do b- śluzy w Kapuściskach.
13. dolna skanalizowana Noteć - Czarnków, 132,2 km., brzeg l.
14. rzeka Warta - Międzychód, 220,1 km., brzeg l.
15. " Narew - Pułtusk, 64 km., brzeg p.
16. " Niemen - Grodno.
17. " Pina - Pińsk - zimowisko.
18. " Wisła - Warszawa, brzeg l. port Czerniakowski.
19. rzeka Wisła - Warszawa, brzeg p., - port na Saskiej Kępie.
20. rzeka Bug - Wyszków, km. 74., brzeg p. - port zimowy o powierzchni 2.580 m2.
21. Kanał Ogińskiego: staw - obrotnica powyżej śluzy Nr. VIII w Telechanach.

ZAŁĄCZNIK  3

WYKAZ Nr. III

towarów do taryfy opłat za śluzowanie na Kanale Bydgoskim, przewidzianych w § 4-ym rozporządzenia.

Grupa I

Obejmuje wszystkie niewymienione w innych grupach towary, jak:

bawełna,

cukier biały rafinowany,

cyna,

cynk,

drzewo farbiarskie,

fajans,

kakao,

kawa i surogaty kawy,

mąka i inne wyroby młynarskie,

maszyny i części maszyn,

meble,

miedź,

mosiądz,

nafta,

narzędzia ręczne wszelkiego rodzaju,

oleje,

owoce,

piwo,

porcelana,

skóry zwierząt (surowe) i wyprawione,

spirytus,

szkło i wyroby ze szkła,

tłuszcze nie wymienione w innych grupach,

wino,

wódka,

wyroby z drzewa drobne,

zboże w ziarnie, strączkowe, nasiona oleiste,

ryż, kukurydza i t. p.

Grupa II

beczki używane,

celuloza sucha,

chrust,

cukier nierafinowany,

drzewo korkowe,

faszyna,

juta surowa.

kapusta surowa i kwaszona,

konopie,

kmin,

kosze używane,

kwasy, z wyjątkiem wymienionych w grupie IV,

len,

masa drzewna w stanie twardym,

melasa,

odlewy nieobrobione (grube),

ołów, glejta ołowiana, biel ołowiana,

opakowania wszelkie (zwrotna tara),

papa smołowcowa,

podkłady kolejowe (progi),

płody ziemne polne i ogrodowe, z wyjątkiem owoców, zboża, strączkowych i oleistych,

pnie,

potaż,

róg,

rami,

słoma i siano nieprasowane,

śledzie,

smołowiec, smoła ziemna, pilśń asfaltowa,

szyny kolejowe (nowe),

smoły wszelkie z wyjątkiem kamiennej,

soda,

syrop,

trzcina,

towary łokciowe,

węgiel kostny,

wyroby cementowe, z wyjątkiem odniesionych do grupy III,

wyroby z gliny ogniotrwałej (szamotu),

warzywa wszelkie,

wyroby z drzewa grube,

wyroby z gliny, z wyjątkiem rurek drenowych,

wełna surowa - myta,

ziemniaki,

żywica,

żelazo i stal w prętach, arkuszach, profilowe, rury i cylindry, żelazne odlewy, nieobrobiona blacha żelazna, złom metalowy, z wyjątkiem żelaznego.

Grupa III

antracyt,

asfalt naturalny i sztuczny we wszelkich odmianach,

asfaltowe płyty, kit, ciasto,

baryt sztuczny,

beton i betonowe płyty,

butelki próżne,

cegła parowata i szamotowa,

cement zwykły i ogniotrwały, cementowe rury, płyty i masywy,

chlorek potasowy, magnowy sodu,

drzewa wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem farbiarskie-go i korkowego,

dreny i rury gliniane,

grafit,

garbniki,

klepki,

kłaki myczkowe,

kamienie sztuczne, niewymienione w innych grupach,

kora i łup,

konwie używane,

kamienie młyńskie wykończone,

lód,

narzędzia i przybory budowlane oraz kolejki polowe,

orzech kamienny,

płyty ciosowe,

pacześ, paczoska, zgrzeble,

patyczki do zapałek,

powrozy i sznury,

surowiec,

sole wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem nawozowych

pastewnych,

szalówka, opołek (okrajki),

smoła kamienna i gazowa,

szkło wodne,

szyny kolejowe używane,

siarczan żelaza,

szpat polny,

szmaty,

włosień,

węgiel drzewny,

wełna drzewna,

worki używane,

wywar,

wyroby z kamienia,

zbiorniki wszelkiego rodzaju próżne, złam żelaza i stare żelaziwo.

Grupa IV.

baryt naturalny,

boracyt,

balony do kwasu węglowego - próżne,

buraki zwykłe, cukrowe i pastewne,

cegła niewymieniona w innych grupach,

cykorja - korzenie surowe i suszone, skrawki, faszyna,

mączka ceglana,

dachówka gliniana, cementowa i t, p.

glina zwykła, fajansowa i glina porcelanowa,

gips - deski, mąka, popiół,

kizeryt,

klinkier,

kość surowa,

kostna mączka i węgiel,

koks,

kreda,

kamień naturalny, szuter i kamienie młyńskie nieobrobione,

kwas azotowy, siarkowy, dwusiarczan żelaza,

kłaki pilśniowe,

korzenia drzew, krzewów i t. p"

materjały do budowy dróg,

margiel,

mech,

masa drzewna, słomiana i celulozowa w stanie mokrym, nawozy sztuczne i naturalne, fosforyty, superfosfaty, żużle Thomasa, mąka kostna, popiół, sole potasowe i inne, soda, kainit, karnalit, sylwinit, saletra chilijska, amoniak, wapno gazowe, siarczan amonu, azotniak, gnój - gruz, nawóz ptasi (guano), torfowa ściółka, błoto saturacyjne i t. p. odpadki i pozostałości wszelkiego rodzaju - ałunu, oleju anilinowego, łyka, pakuł, rogu, juty, włókna papierowego, rami, korka i t. d., z wyjątkiem wymienionych w grupie II i III,

popiół żużle i szlaka,

pasze wszelkiego rodzaju: trawa, koniczyna, otręby, kiełki słodowe, makuchy, mąka, ryżowe, skrawki buraczane, bracha, wytłoki i t. p., z wyjątkiem wymienionych w innych grupach,

pomeks mielony,

pale,

płyty granitowe,

pręty. koszykarskie,

piasek,

plewy,

rośliny wszelkie -drzewa, krzewy, wodorosty i t. p.

rudy wszelkie,

sitowie,

sól glauberska i bydlęca,

słoma i siano prasowane,

torf, wojłok roślinny, cegła torfowa,

trociny,

talk,

wapno palone i niepalone, wapienna ziemia i kamienie,

węgiel brunatny i kamienny, z wyjątkiem antracytu, ziemie i ziemne farby,

żwir,

zaprawy wapienne, z wyjątkiem wymienionych w innych grupach.

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. zmieniające wykazy wybrzeży oraz portów i zimowisk, za których użytkowanie mają być pobierane opłaty (Dz.U.30.6.53) z dniem 4 lutego 1930 r.
2 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1930 r. zmieniające wykazy wybrzeży oraz portów i zimowisk, za których użytkowanie mają być pobierane opłaty (Dz.U.30.6.53) z dniem 4 lutego 1930 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.61.567

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pobieranie opłat od statków, tratew i spustu drzewa luźnego, oraz za specjalne świadczenia na wodach publicznych śródlądowych.
Data aktu: 02/05/1928
Data ogłoszenia: 14/06/1928
Data wejścia w życie: 14/06/1928, 01/06/1928