Zmiana i uzupełnienie ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 lutego 1928 r.
o zmianie i uzupełnieniu ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Do ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej (Dz. U. R. P. Nr. 75, poz. 588) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

I. Art. 2 ust. 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"Za żeglugę małą uważa się żeglugę na morzu Bałtyckiem oraz Północnem w granicach od 60° szerokości geograficznej do linji Dover - Calais".

II. Art. 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"Ustanawia się następujące stopnie oficerów nawigacyjnych marynarki handlowej:

a)

kapitan

wielkiej

żeglugi,

b)

"

małej

"

c)

porucznik

wielkiej

"

d)

"

małej

"

e)

szyper

I klasy

f)

"

II "

III. W art. 4 ust. 3 zamiast słów: "do 1.000 rejestrowanych tonn" wstawia się "do 1.000 brutto rejestrowych tonn".

Ustęp 5 tegoż artykułu otrzymuje następujące brzmienie:

"Szyper I klasy ma prawo dowodzić wszelkiemi statkami handlowymi w żegludze przybrzeżnej oraz statkami rybackiemi i holownikami w żegludze małej i być młodszym pomocnikiem kapitana na handlowych statkach nieosobowych w każdej żegludze".

Na końcu art. 4 dodaje się następujący ustęp:

"Szyper II klasy ma prawo dowodzić statkami handlowemi do 200 brutto rejestrowych tonn w żegludze przybrzeżnej z wyjątkiem statków osobowych, dowodzić lichterami morskiemi w każdej żegludze i może być pomocnikiem szypra I klasy na statkach rybackich i holownikach".

IV. Art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Ustanawia się następujące stopnie oficerów mechaników marynarki handlowej:

a)

mechanik

I

klasy,

b)

"

II

"

c)

"

III

"

d)

maszynista okrętowy

I

klasy

e)

"

"

II

"

V. Do art. 7 dodaje się następujące ustępy końcowe:

"Maszynista okrętowy I klasy ma prawo:

a) kierować maszynami statków rybackich i holowników do 700 IHP. i silnikami spalinowemi do 375 EHP. oraz maszynami wszelkich statków handlowych 3 kategorji,

b) być trzecim mechanikiem na wszelkich statkach handlowych.

Maszynista okrętowy II klasy ma prawo:

a) kierować maszynami statków rybackich i holowników do 200 IHP. i silnikami spalinowemi do 100 EHP.,

b) być pomocnikiem maszynisty okrętowego I klasy".

VI. Art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Dla otrzymania dyplomu szypra II klasy należy:

a) złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu programu,

b) posiadać 48-miesięczny cenzus praktyki w charakterze marynarza pokładowego na statkach morskich".

VII. Po art. 8 wstawia się art. 8-a o następującem brzmieniu:

"Dla otrzymania dyplomu szypra I klasy należy:

a) złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu programu,

b) posiadać 72-miesięczny cenzus praktyki odbytej w charakterze marynarza lub szypra II klasy".

VIII. W art. 9 punkt a) po słowie "lub" wstawia się słowa:

"po uzyskaniu świadectwa maturalnego szkoły średniej".

IX. Art. 13 otrzymuje następujące brzmienie:

"Odpowiednie dyplomy oficerów nawigacyjnych marynarki handlowej mogą otrzymać bez składania egzaminów:

a) oficerowie korpusu morskiego polskiej marynarki wojennej na podstawie cenzusu, który ustali rozporządzenie Ministrów Spraw Wojskowych oraz Przemysłu i Handlu,

b) osoby, które uzyskały w innych państwach odpowiednie dyplomy, uznana przez Ministra Przemysłu i Handlu za równoznaczne z dyplomami polskiemi".

X. Po art. 13 wstawia się art. 13-a o następującem brzmieniu:

"Dla otrzymania dyplomu maszynisty okrętowego II klasy należy:

a) złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu programu,

b) posiadać 60-miesięczny cenzus praktyki maszynowej, w tem co najmniej 24 miesiące w charakterze obsługującego maszyny na statkach morskich".

oraz art. 13-b o następującem brzmieniu:

"Dla otrzymania dyplomu maszynisty okrętowego I klasy należy:

a) złożyć egzamin teoretyczny i praktyczny podług ustalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu programu,

b) posiadać 72-miesięczny cenzus praktyki maszynowej, z czego co najmniej 24 miesiące w charakterze obsługującego maszyny lub motory na statkach morskich, w tem 12 miesięcy w charakterze pomocnika maszynisty".

XI. W art. 14 punkt a) po słowie "lub" wstawia się słowa:

"po uzyskaniu świadectwa maturalnego szkoły średniej".

XII. Art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Odpowiednie dyplomy mechaników okrętowych bez składania egzaminów mogą otrzymać:

a) oficerowie korpusu technicznego polskiej marynarki wojennej na podstawie cenzusu, który ustali rozporządzenie Ministrów Spraw Wojskowych oraz Przemysłu i Handlu,

b) osoby, które uzyskały w innych państwach odpowiednie dyplomy, uznane przez Ministra Przemysłu i Handlu za równoznaczne z dyplomami polskiemi.

Do otrzymania dyplomu maszynisty I klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej specjalności maszynowej, o ile posiadają zaświadczenie właściwych władz wojskowych:

a) że odbyli co najmniej 60 miesięcy pływania w kampanji czynnej, a w tem co najmniej 18 miesięcy pełnili obowiązki samodzielnych kierowników maszyn okrętowych o sile co najmniej 1.000 IHP.,

b) że są wykwalifikowani pod każdym względem do samodzielnego kierowania maszynami.

Do otrzymania dyplomu maszynisty II klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej specjalności maszynowej, o ile posiadają zaświadczenie właściwych władz wojskowych:

a) że odbyli co najmniej 40 miesięcy pływania w kampanji czynnej, a w tem co najmniej 10 miesięcy pełnili obowiązki samodzielnych kierowników maszyn okrętowych o sile co najmniej 1.000 IHP.,

b) że są wykwalifikowani pod każdym względem do samodzielnego kierowania maszynami.

Do otrzymania dyplomu szypra II klasy są uprawnieni podoficerowie zawodowi marynarki wojennej specjalności pokładowej, o ile posiadają zaświadczenie właściwych władz wojskowych:

a) że odbyli co najmniej 60 miesięcy pływania w kampanji czynnej, a w tem co najmniej 18 miesięcy dowodzenia statkami pomocniczemi, lub 36 miesięcy pełnili obowiązki bosmana okrętowego,

b) że są wykwalifikowani pod każdym względem do dowodzenia statkami pomocnicze-mi".

XIII. Art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"W skład tej komisji wchodzą: dwóch członków, mianowanych przez Ministra Przemysłu i Handlu, jeden przedstawiciel marynarki wojennej, delegowany przez Ministra Spraw Wojskowych, a oprócz tego przy sprawdzaniu cenzusu oficerów nawigacyjnych jeden lub dwóch kapitanów wielkiej żeglugi, a przy sprawdzaniu cenzusu oficerów mechaników i maszynistów okrętowych - jeden lub dwóch mechaników I klasy, względnie inżynierów morskich powołanych przez Ministra Przemysłu i Handlu".

Art.  2.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Przemysłu i Handlu.

Art.  3.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.22.200

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Zmiana i uzupełnienie ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej.
Data aktu: 24/02/1928
Data ogłoszenia: 03/03/1928
Data wejścia w życie: 03/03/1928