Dodatki i premje aeronautyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 1 lipca 1927 r.
w porozumieniu z Ministrem Skarbu o dodatkach i premjach aeronautycznych.

Na mocy art. 91 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116, poz. 924) i art. 2 ustawy z dnia 22 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 85, poz. 581) zarządza się co następuje:

Rozdział  I.

Dodatek aeronautyczny.

§  1.
Dodatek aeronautyczny I-ej kategorji przysługuje:
a)
pilotom oraz etatowym obserwatorom lotnictwa,
b)
pilotom sterowcowym wojska balonowego-załodze stałej oraz jednej jej rezerwie.

Dodatek aeronautyczny II-ej kategorji przysługuje:

c)
strzelcom płatowcowym lotnictwa,
d)
obserwatorom nieetatowym lotnictwa, to znaczy oficerom innych rodzajów broni, nie mającym przydziału do jednostek lotniczych, którzy otrzymali wyszkolenie obserwatora i powoływani są na ćwiczenia w charakterze obserwatorów lotniczych.

Dodatek aeronautyczny III-ej kategorji przysługuje:

e)
kontrolerom technicznym (oficerom i szeregowym) w fabrykach, w centralnych warsztatach lotniczych, w pułkowych i szkolnych warsztatach lotniczych, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu,
f)
uczniom szkół i kursów lotniczych (przy Oficerskiej Szkole Lotnictwa oraz Centralnej Szkole Podoficerów Pilotów Lotnictwa),
g)
pilotom sterowcowym nie podpadającym pod punkt b), obserwatorom balonowym na uwięzi, pilotom i obserwatorom balonów wolnych, obserwatorom sterowców wojska balonowego.

Dodatek aeronautyczny IV-ej kategorji przysługuje:

h)
oficerom technicznym, mechanikom, radjotelegrafistom, fotografom i innym specjalistom lotnictwa, należącym do personelu zawodowego, o ile odbywają loty na samolotach w charakterze wykonawców swej służby.

Dodatek aeronautyczny V-ej kategorji przysługuje:

i)
uczniom szkół i kursów balonowych,
k)
mechanikom balonowym, radjotelegrafistom, zbrojmistrzom, fotografom oraz innym specjalistom szeregowym zawodowym, którzy wzlotów na sterowcach lub podnoszenia się na balonach na uwięzi i balonach wolnych dokonywają w charakterze wykonawców swej służby.
§  2.
Uprawnienia do pobierania jednego z wymienionych w § 1 niniejszego rozporządzenia dodatków aeronautycznych uzyskują:
a)
na przeciąg każdego kalendarzowego okresu 6 miesięcznego, to jest od 1 stycznia do 30 czerwca-za pierwsze półrocze i od 1 lipca do 31 grudnia-za drugie półrocze, wojskowi wymienieni w § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia, o ile w ubiegłym okresie 6-miesięcznym odbyli i wykonali przepisane ćwiczenia lotnicze z pomyślnym wynikiem oraz od pierwszego dnia następnego miesiąca po ukończeniu szkoły lub kursu balonowego lub lotniczego ci uczniowie szkół lotniczych i balonowych, którzy ukończyli szkołę względnie kurs z pomyślnym wynikiem i otrzymali przydział w jednostce lotniczej względnie balonowej;
b)
na przeciąg okresu wykonywania swych funkcyj w charakterze kontrolerów wojskowi wymienieni w § 1 punkt e) niniejszego rozporządzenia, o ile kontrola ich polega na oblatywaniu;
c)
na przeciąg każdego miesiąca w którym odbyli loty z pomyślnym wynikiem wojskowi wymienieni w punktach d), h) oraz k) § 1 niniejszego rozporządzenia.

Uczniowie szkół i kursów lotniczych, względnie balonowych wymienieni w § 1 punkty f), i) niniejszego rozporządzenia uprawnieni są do pobrania dodatku kat. III, względnie V, o ile ukończą szkołę z pomyślnym wynikiem-to znaczy zdołu po ukończeniu szkoły, za cały okres bytności w szkole.

§  3.
Zakres oraz rodzaj ćwiczeń wymaganych od dyplomowanego personelu latającego celem uzyskania prawa do dodatku aeronautycznego na okres półroczny (§ 2 pkt. a) niniejszego rozporządzenia) w czasie szkolenia (w szkołach, na kursach) pilotów, obserwatorów lotniczych i balonowych, za który przysługuje uczniom w razie pomyślnego ukończenia dodatek lotniczy zdołu, reguluje instrukcja lotnicza. Piloci i obserwatorzy po otrzymaniu dyplomów i odznak w szkołach uzyskują automatycznie prawo do dodatku lotniczego właściwej kategorji po wypełnieniu warunków, wymaganych przez instrukcję lotniczą.
§  4.
W razie choroby, wywołanej służbą lotniczą lub wypadkiem lotniczym, przysługuje personelowi latającemu dodatek aeronautyczny przez cały czas choroby w przeciągu 6-ciu miesięcy. Wyjątkowo w ciężkich wypadkach czasokres pobierania dodatku aeronautycznego może być przedłużony do jednego roku.
§  5.
Dodatki aeronautyczne dla personelu uprawnionego do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty a), b), c), g) niniejszego rozporządzenia są płatne miesięcznie zgóry. Reszta personelu, uprawniona do otrzymania dodatku w myśl § 1 punkty d), e), f), h), i), k) niniejszego rozporządzenia, otrzymuje dodatki i premje miesięcznie zdołu.

Rozdział  II.

Premje aeronautyczne.

§  6.
a) Personel latający otrzymuje premje w wysokości 25 mnożników za każdą godzinę nadprogramową za loty nocne, ilość płatnych godzin nadprogramowych (za loty nocne) nie może przekroczyć 30 godzin na półrocze, Premje te są płatne zdołu po upływie półrocza.

Za lot nocny uważa się lot wykonany w godzinę po zachodzie słońca do godziny przed wschodem słońca.

b)
instruktorzy piloci szkół lotniczych, sterowcowych i eskadr treningowych za każdy lot z uczniem na płatowcu otrzymują niezależnie od dodatku aeronautycznego premje w wysokości:
oficerowie 0,4 mnożników
podoficerowie 0,3 "
c)
Instruktorzy oficerowie szkół balonowych 0,3 mnożników za każde wzniesienie się na balonie z uczniem.

Premje przewidziane w punktach a), b) są płatne miesięcznie zdołu.

Loty z uczniem nie mogą w żadnym razie być traktowane jako loty nadprogramowe, uprawniające do pobierania premji aeronautycznej, przewidzianej w punkcie a) niniejszego paragrafu.

§  7.
Piloci warsztatowi oblatujący w fabrykach lub w warsztatach lotniczych nowe lub wychodzące z remontu płatowce otrzymują niezależnie od dodatku lotniczego premje odbiorcze:
a)
za każdy płatowiec nowowynalezionego systemu oblatany po raz pierwszy-w wysokości 256 mnożników,
b)
za każdy płatowiec nowy systemu już znanego oblatany po raz pierwszy-w wysokości 64 mnożników.

Pod oblataniem płatowców nowego systemu już znanego należy rozumieć ostateczne jego oblatanie i przyjęcie przez pilota kontrolującego, niezależnie od ilości wykonanych lotów w związku ze stopniową regulacją płatowca.

c)
za każdy płatowiec oblatany po reperacji, lub po transporcie wymagającym zmontowania-w wysokości 39 mnożników.

Premje te są płatne miesięcznie zdołu.

§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 1927 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1927.78.681

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dodatki i premje aeronautyczne.
Data aktu: 01/07/1927
Data ogłoszenia: 08/09/1927
Data wejścia w życie: 08/09/1927, 01/07/1927