Wykonanie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH W POROZUMIENIU Z MINISTREM SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 16 marca 1926 r.
o wykonaniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej.

Na mocy § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej (Dz. U. R. P. z r. 1926 № 6, poz. 31) zarządza się co następuje:
§  1.
Organa urzędów, którym polecono przeprowadzanie spisu statków żeglugi śródlądowej, obowiązane są zwracać baczną uwagę, aby wszystkie statki, podlegające skróconemu czy szczegółowemu spisowi były w przewidzianych terminach zgłaszane do spisu i zaopatrzone w ustanowione dokumenty i znaki numerowe; aby znak numerowy był przybity na statku w miejscu widocznem i odpowiadał numerowi zaświadczenia o spisie i nie był przenoszony na inny statek, chociażby tych samych wymiarów i konstrukcji co statek, na który zaświadczenie wydano; oraz aby właściciele statków zgłaszali zmiany zaszłe na ich statkach.

O wykroczeniach należy niezwłocznie zawiadamiać władze administracyjne celem pociągnięcia winnych do odpowiedzialności w myśl przepisu § 11 rozporządzenia o statystyce taboru żeglugi śródlądowej.

§  2.
Urzędy, którym polecono przeprowadzanie spisu statków żeglugi śródlądowej, o ile zgłoszenie ma się odbyć pisemnie, wydają na każdy statek zgłoszony i podlegający szczegółowemu spisowi odpowiedni formularz aktu o spisie (zał. l i 2), w wypadkach zaś, gdy zgłoszenie ma być ustne, wypełniają takiż formularz na podstawie zeznań właściciela statku lub jego zastępcy, względnie na podstawie przedstawionych dokumentów.

Jeśli statek nie posiada dokumentów lub posiada niekompletne, akt o spisie winien być sporządzony na podstawie wiadomości posiadanych przez właściciela lub jego zastępcę, względnie na podstawie stanu faktycznego.

Właściciel statku, względnie jego zastępca, po wypełnieniu odnośnych rubryk formularza aktu o spisie i stwierdzeniu własnoręcznym podpisem przedkłada go urzędowi, w którego rejonie obrano przystań macierzystą.

Urząd, przeprowadzający spis, sprawdza akt przez porównanie z odnośnemi dokumentami statku, względnie ze stanem faktycznym, poprawiając czerwonym atramentem zauważone niedokładności, wpisuje kolejny numer i datę, oraz stwierdza akt pieczęcią urzędu i podpisem. Następnie na podstawie powyższego aktu sporządza zaświadczenie o spisie podług wzoru ustalonego w rozporządzeniu i wraz ze znakiem numerowym wydaje właścicielowi statku lub osobie przez niego upoważnionej, za pokwitowaniem w odnośnej rubryce aktu.

Dla statków z własnym popędem przeznacza się znaki numerowe od № l do 4.000 włącznie, a dla statków bez własnego popędu od № 4.001 do № 40.000, z następującym podziałem pomiędzy urzędy:

a)
dyrekcja dróg wodnych w Warszawie od № 1 do № 1.000 i od № 4.001 do № 15.000.
b)
dyrekcja dróg wodnych w Wilnie od № 1.001 do № 2.000 i od № 5.001 do № 25.000.
c)
urząd wojewódzki w Poznaniu od № 2.001 do № 3.000 i od № 25.001 do № 35.000.
d)
urząd wojewódzki w Krakowie od № 3.001 do 3.100 i od № 55.001 do 35.000.
e)
urząd wojewódzki we Lwowie od № 3.101 do 3.500 i od № 36.001 do 37.000.

Powyższe urzędy zarządzą podział znaków numerowych pomiędzy podległe sobie urzędy, uprawnione do przeprowadzania spisu statków.

Pozostałe urzędy wojewódzkie otrzymać mogą w razie potrzeby dla statków, znajdujących się na podległych im drogach wodnych, znaki numerowe od jednego z powyżej wymienionych urzędów za zwrotem kosztów, a mianowicie urzędy wojewódzkie w Toruniu, Warszawie, Lodzi, Lublinie i Kielcach - z dyrekcji dróg wodnych w Warszawie, urzędy zaś wojewódzkie w Brześciu n/B, Białymstoku, Łucku, Wilnie i Nowogródku - z dyrekcji dróg wodnych w Wilnie.

§  3.
Akty o spisie, na których podstawie zostały wydane zaświadczenia i znaki numerowe, winny być tegoż dnia zapisane w kolejnym porządku do specjalnych ksiąg (załącznik 3 i 4) oddzielnie dla statków z własnym popędem i oddzielnie dla statków bez własnego popędu. Księgi te są prowadzona z roku na rok.
§  4.
W razie zgłoszenia przebudowy statku, która spowodowała zmiany w zasadniczych wymiarach, w maszynach lub w przeznaczeniu, urząd powołany do przeprowadzania spisu po dokładnem sprawdzeniu dat wprowadza zaszłe zmiany do pierwotnego aktu i księgi spisu, poczem wydaje nowe zaświadczenie o spisie, oznaczając je tym samym numerem, co i pierwotne, a to ostatnie po skasowaniu załącza do aktu o spisie. O ile jednak przebudowa spowodowała przejście statku z grupy statków z własnym popędem do grupy bez własnego popędu lub odwrotnie, statek podlega ponownemu spisowi normalnym trybem, pierwotne zaś zaświadczenie i znak numerowy zostają wycofane.

Przy zmianie właściciela lub nazwy statku urząd powołany do przeprowadzania spisu statków, przekreśla czerwonym atramentem w zaświadczeniu i akcie o spisie daty dotyczące dawnego właściciela, względnie dawną nazwę, wpisują nowe i robi stosowne adnotacje w dziale "III Późniejsze zmiany" tych dokumentów, oraz w księdze spisu, poczem zwraca zaświadczenie właścicielowi. Nabywca statku winien okazać akt nabycia statku.

O zameldowanych hawarjach należy uczynić adnotację w księdze spisu w rubryce "uwagi" i w akcie o spisie, jak również na zaświadczeniu o spisie, stwierdzając ją podpisem i pieczęcią urzędową.

W razie zagubienia lub zniszczenia zaświadczenia o spisie lub znaku numerowego właściciel otrzymuje na podstawie pierwotnego aktu rejestracyjnego nowe zaświadczenie, względnie znak z pierwotnym numerem.

W razie zmiany przystani macierzystej urząd, w którym statek był pierwotnie zapisany, wykreśla go ze swej księgi spisu, s akta o spisie przesyła temu urzędowi, w którego rejonie leży nowa przystań macierzysta statku dla wciągnięcia do tamtejszej księgi spisu. Jeżeli zaś nowa przystań macierzysta leży w obrębie tego samego urzędu, w którym statek był pierwotnie zapisany należy postąpić tak, jak przy zmianie nazwy statku. W obu wypadkach znak numerowy i zaświadczenie pozostają nieodłączną częścią danego statku.

Zaświadczenie o spisie i znak numerowy ze statku, który został wycofany z ruchu na stałe, należy po zwróceniu przez właściciela załączyć do odnośnego aktu o spisie, zaznaczając to w nim, a statek wykreślić z księgi spisu.

§  5.
Urzędy, którym polecono przeprowadzanie spisu statków i prowadzenie ksiąg spisu, prześlą swej władzy przełożonej do dnia 15 stycznia 1927 r. dokładne odpisy ksiąg spisu za rok 1926, a następnie do dnia 15 stycznia każdego następnego roku bada podawać wszelkie zmiany zaszłe w roku ubiegłym.

Na podstawie otrzymanego w ten sposób materjału dyrekcje dróg wodnych i urzędy wojewódzkie, zestawiają i przedkładają Ministerstwu Robót Publicznych najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku w trzech egzemplarzach wykazy statystyczne statków zarejestrowanych na podległych im terenach, według ustalonych wzorów (zał.: 3, 4, 5, 6, 7, 8).

§  6.
Statki podlegające skróconemu spisów maja. być notowane w osobnej księdze (załącznik № 9). a spis ich ogranicza się tylko do wpisania rodzaju, największej długości, największej szerokości, zdolności przewozowej i miejsca stałego postoju statku, oraz imienia, nazwiska i adresu właściciela i wydania mu potwierdzenia zgłoszenia.

W terminach wskazanych w § 5 urzędy przeprowadzająca spis taboru, prześlą swej władzy przełożonej, a ta przedłoży Ministerstwu Robot Publicznych wykaz ilości statków, podlegających spisowi skróconemu, a znajdujących się w obrębie każdego urzędu spisowego z podziałem na grupy, według rodzaju statków i podaniem ogólnej zdolności przewozowej każdej grupy.

§  7.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

AKT O SPISIE

(Dla statków z własnym popędem)
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  2

AKT O SPISIE

(dla statków bez własnego popędu)
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  3

KSIĘGA SPISU

dla statków z własnym popędem
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  4

KSIĘGA SPISU

dla statków bez własnego popędu
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  5

WYKAZ STATYSTYCZNY

taboru żeglugowego na polskich drogach wodnych śródlądowych według rodzaju, zasadniczego materjału wymiarów
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  6

WYKAZ STATYSTYCZNY

taboru żeglugowego na polskich drogach wodnych śródlądowych - według zdolności przewozowej zestawiony w ......... na dzień ......... 19 ...... r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  7

WYKAZ STATYSTYCZNY

taboru żeglugowego na polskich drogach wodnych śródlądowych - według wieku zestawiony w ......... na dzień ......... 19 ...... r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  8

WYKAZ STATYSTYCZNY

taboru żeglugowego z własnym popędem na polskich drogach wodnych śródlądowych w/g rodzaju i siły maszyn
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  9

KSIĘGA SPISU

dla statków podlegających spisom skróconym
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.29.182

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 16/03/1926
Data ogłoszenia: 30/03/1926
Data wejścia w życie: 30/03/1926