Uzupełnienie i zmiany taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 15 maja 1925 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o uzupełnieniu i zmianach taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.

Na mocy art. 4 punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
§  1.
Do "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. z r. 1923 № 31, poz. 193; № 55, poz. 396 i 398; № 63, poz. 490; № 63, poz. 494; № 73, poz. 576; № 84, poz. 663; № 94, poz. 753; № 109, poz. 867; № 120, poz. 971 i № 132 poz. 1090; z r. 1924 № 24, poz. 254; № 35, poz. 375; № 53, poz. 539 i № 77, poz. 753 oraz z r. 1925 № 2, poz. 27) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W CZĘŚCI I.

1)
W art. 16 "Kontrola biletów. Dopłaty do cen za przejazd. Bilety peronowe" w postanowieniu wykonawczem VI do ust. 2 przed słowem "biletu" dodaje się słowo "ważnego".

W CZĘŚCI II.

2)
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Zasady obliczania" punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące: "3. Ceny biletów kl. IV zaokrągla się do najbliższych pełnych parzystych groszy wzwyż a ceny biletów kl. III na pociągi osobowe i mieszane do najbliższej liczby wzwyż, podzielnej przez 4".
3)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale A, punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Ceny biletów na pociągi osobowe i mieszane oblicza się według następujących opłat jednostkowych za kilometr:

a) w kl. IV za kilometry od 1 do 200 po 3,33 gr. za kilometry od 201 do 400 po 2,66 gr., doliczane do ceny biletu 6,66 zł., przypadającej za pierwsze 200 km.; za kilometry od 401 do 600 po 2 gr., doliczane do- ceny biletu 11,98 zł., przypadającej za pierwsze 400 km.; za każdy dalszy kilometr po 1,33 gr., doliczane do ceny biletu 15,98 zł., przypadającej za pierwsze 600 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 5 gr.; za kilometry od 201 do 400 po 4 gr., doliczane do ceny biletu 10 zł., przypadającej za pierwsze 200 km.; za kilometry od 401 do 600 po 3 gr., doliczane do ceny biletu 18 zł., przypadającej za pierwsze 400 km.; za każdy dalszy kilometr po 2 gr., doliczane do ceny biletu 24 zł., przypadającej za pierwsze 600 km.;

c) w klasie II ceny biletów są 11/2 raza, a w klasie I - 21/2 raza wyższe niż w klasie III".

4)
W tymże rozdziale I w nagłówku działu C "Bilety okresowe" literę C zmienia się na "C (1)" a po tym dziale wprowadza się nowy dział C (2) treści następującej:

"C (2). Bilety na przejazd jednorazowy lub na przejazdy powrotne w komunikacjach podmiejskich.

1. W osobowym ruchu podmiejskim kolej może zaprowadzić umyślne bilety podmiejskie klasy II i III na przejazd w jedną stronę lub też na przejazdy tam i z powrotem.

2. Stacje, pomiędzy któremi odbywa się ruch podmiejski, oraz pociągi, wyznaczone do przewozu osób w komunikacji podmiejskiej, ustala kolej i uwidacznia to w urzędowych rozkładach jazdy względnie podaje do wiadomości publicznej przez wywieszenie ogłoszeń na stacjach.

3. Przejazd za biletami podmiejskiemi może się odbywać tylko w dniu datowania biletu i wyłącznie pociągami podmiejskiemi (p. 2).

Przejście do pociągu droższego z biletem podmiejskim nie jest dozwolone.

4. Kolej ma prawo według swego uznania w każdej chwili zawiesić czasowo lub znieść zupełnie wydawanie biletów podmiejskich w danej komunikacji.

5. Ceny biletów podmiejskich oblicza się:

w klasie III po 4 grosze a w klasie II po 6 groszy za każdy kilometr, najmniej za 5 kilometrów.

Za przewóz dzieci (ustęp 2 art. 12 Przepisów przewozowych) pobiera się połowę cen powyższych".

5)
W rozdziale II "Bilety peronowe" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące: "1. Cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy do odgrodzonej części stacji wynosi 20 groszy".
6)
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" po punkcie 2 dodaje się nowy punkt 3 treści następującej:

"3. Najniższa należność za przewóz bagażu wynosi 30 gr.",

punkty zaś 3, 4, 5 i 6 odpowiednio otrzymują numerację 4, 5, 6 i 7.

7)
W rozdziale V "Przewóz przesyłek nadzwyczajnych" po punkcie 3 dodaje się nowy punkt 4 treści następującej:

"4. Najniższa należność za przewóz przesyłki nadzwyczajnej wynosi 50 gr.", a punkty 4, 5, 6 i 7 otrzymują numerację odpowiednio 5, 6, 7 i 8.

8)
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" po punkcie 5 dodaje się nowy punkt 6 treści następującej:

"6. Najniższa należność za przewóz przesyłki czasopism i t. p. wynosi 20 gr.",

punkty 6 i 7 otrzymują numeracją odpowiednio 7 i 8, punkt zaś 8 skreśla się.

9)
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się:

w ust. I (1) - a opłatę 2,40 zł. na 3 zł., w ust. II (1) - b opłatę 0,80 zł. na 1 zł., w ust. I (1) -c opłatę 0,40 zł. na 0,50 zł., opłaty najniższe 8 zł. i 400 zł., wyszczególnione w końcu ust. I (1), odpowiednio na 10 zł. i 500 zł.; w ust. II (1), opłatę 16 groszy na 0,20 zł., w ust. III opłatę 400 zł. na 500 zł., w ust. IV (2) opłatę 120 zł., na 150 zł.

10)
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w ust. II (1) opłatę 0,80 zł. na 1 zł. i w ust. IV (1) opłatę 0,16 zł. na 0,20 zł.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze nie dotyczy biletów, których termin ważności upływa po dniu 31 maja 1925 roku a które wydane zostały przed dniem 1 czerwca 1925 r. na podstawie taryfy, obowiązującej w dniu wydania biletu.
§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1925 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.53.362

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.
Data aktu: 15/05/1925
Data ogłoszenia: 26/05/1925
Data wejścia w życie: 01/06/1925