Wykonanie ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU W POROZUMIENIU Z MINISTREM SKARBU
z dnia 27 marca 1925 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.

Na mocy art. 4, 5, 8 i 9 ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych (Dz. U. R. P. № 79, poz. 764) zarządza się co następuje:
§  1.
Opłaty portowe ściągają właściwe kapitanaty portów, wystawiając przepisowe kwity na każdą kwotę wpływającą tytułem opłat portowych.
§  2.
Do uiszczenia wszelkich opłat portowych zobowiązany jest właściciel statku lub osoba przez niego upełnomocniona (kapitan statku, agent).

Do uiszczenia opłat portowych od ładunków przychodzących do portu na krypach, barkach, bordingach i innych statkach holowanych przez holownik, w razie nieposiadania przez te statki pełnomocnego przedstawiciela na miejscu, zobowiązany jest odbiorca ładunku a dla ładunków tego rodzaju wychodzących z portu - ich nadawca.

§  3.
Właściciel, kapitan lub agent przedkłada w kapitanacie portu w dniu przyjścia statku należycie wypełniony kwestjonarjusz "Zameldowania" (wzór № 1), świadectwo pomiarowe oraz listę pasażerów, tudzież na żądanie spis osób załogi wedle roli zaciągowej.

Całkowita ilość ładunku przybywającego statku, tudzież i ilość przeznaczona do wyładowania w porcie winny być niezwłocznie w razie zaś dłuższego pobytu statku nie później niż w ciągu następnych 2-ch dni powszednich po przybyciu zameldowane w kapitanacie portu.

Na żądanie kapitanatu portu statki przybywające z zagranicy przedkładają manifest, statki zaś żeglugi przybrzeżnej przybywające z portów polskich i Gdańska - spis ładunku.

§  4.
Statki, wychodzące z portu, winny przed wyjściem przedłożyć w kapitanacie portu należycie wypełniony wzór wymeldowania (wzór № 2) i listę pasażerów tudzież na żądanie spis osób załogi wedle roli zaciągowej. Statki wychodzące zagranicę przedkładają na żądanie manifest, w żegludze zaś przybrzeżnej - statki przychodzące do portów polskich i Gdańska - spis ładunku.
§  5.
Jeżeli przy zameldowaniu się statku, który przybywa do portu lub wychodzi z portu, na żądanie kapitanatu dla sprawdzenia ilości ładunku nie będą dostarczone dokumenty wskazane w paragrafach 3 i 4, kapitanat portu ustali opłaty portowe według pojemności statku netto.

Przedłożone dokumenty okrętowe kapitanat portu przechowuje i zwraca je kapitanowi statku przy wyjściu z portu.

Pozwolenie na wyjście statku z portu udziela się tylko po uiszczeniu należnych opłat portowych i po przedłożeniu w kapitanacie portu przepustki celnej na prawo wyjścia, stwierdzającej, że statek zadość uczynił wszystkim opłatom i zobowiązaniom celnym.

Statki co do których złożone zostały gwarancje zadosyćuczynienia obowiązkom opłat portowych, wychodzą z portu bez uprzedniego uiszczenia tych opłat, natomiast w przeciągu następnych 2-ch dni powszednich agent statku wpłaca należną kwotę opłat portowych do kapitanatu portu, przedkładając należycie wypełniony wzór "Wymeldowania" oraz dane i dokumenty, na podstawie których możnaby stwierdzić należną kwotę opłat portowych; z braku tych dokumentów kapitanat portu ustali maksymalne opłaty portowe, na podstawie danych o statku, znajdujących się w posiadaniu kapitanatu portu.

§  6.
Jeżeli w dokumentach, które mają być przedstawione, nie jest podana waga ładunku a wykazanie jej jest wymagane, oblicza się wagę ładunku według następujących norm przerachowania:
jednostka miary waga kg.
drzewo opałowe 1 m przestrzenny 350
" " 1 m3 500
gonty 100 szt. 80
dachówki 1.000 szt. 2.100
faszyny 1 m3 200
goudron 1 beczka 200
śledzie 1 " 160
drzewo tarte twarde 1 m3 900
" miękkie 1 m3 750
(drzewo kopalniane 1 sążeń = 6,12 m3)
wapno 1 beczka 190
żwir 1 m3 1.800
glina 1 m3 1.600
ziemia gliniana 1 m3 2.000
kamienie do murowania 1.000 szt. 3.500
piasek wszelk. rodz. 1 m3 2.100
kamienie wszelk. rodzaju 1 m3 2.500
smoła 1 beczka 200
torf 1.000 szt. 400
cement 1 beczka 180

Standart drzewa równa się 4,77 mtr. sześć.

§  7.
Jeżeli dla ładunków składających się z towarów poniżej wymienionych nie podano wagi w dokumentach przedkładanych w myśl paragrafów 3 i 4, wagę tę oblicza się według następujących stawek przeciętnych:
1 balon (pusty) 12 kg.
1 beczka 90 "
1 " od nafty lub pokostu 35 "
1 " od wapna 25 "
1 " od cementu. 12 "
1 " od śledzi 15 "
1/1 beczka od mydła 8 kg
1/2 " od mydła 4 "
1/4 " od mydła 3 "
1/1 " od piwa 55 "
1/2 " " " 35 "
1/4 " " " 20 "
1/8 " " " 12 "
1 skrzynia z pustemi butelkami od piwa lub wody selcerskiej 32 "
1 balon szklany z koszykową ochroną 5 "
1 wiązka pustych koszów 30 "
1 skrzynia z pustemi 1/1 butelkami od wina 45 "
1 skrzynia z 50 1/1 butelk. wina 105 "
1 " z 30 " piwa 50 "
1 baczka piwa 170 "
1/2 " " 95 "
1/4 " " 48 "
1/2 " " 27 "
1 skrzynia z pełnemi butelkami wody selcerskiej 45 "
1 butelka kwasu węglowego 30 "
1 kosz kartofli, owoców 40 "
1 skrzynia śledzi wędzonych 15 "
1 beczka nafty 200 "
1 skrzynia śledzi 100 "
1 skrzynia borówek 100 "
1 piec kaflowy 300 "
1 koń 350 "
1 wół 650 "
1 krowa 500 "
1 ciele 75 "
1 świnia 100 "
1 owca, baran, koza 40 "
§  8.
Zwolnione są od każdorazowego zgłaszania się dla opłacania opłat portowych:
a)
statki nie służące dla celów zarobkowych, a uiszczające opłaty roczne w porcie ojczystym (art. 3 poz. IV ustawy o morskich opłatach portowych),
b)
okręty wojenne,
c)
wszelkie statki, będące własnością Rzeczypospolitej Polskiej, Wolnego Miasta Gdańska i Rady Portu Gdańskiego.
§  9.
Statki towarzystw okrętowych lub osób prywatnych, posiadających stałą siedzibę, lub pełnomocnego agenta w porcie polskim, a utrzymujące stałą regularną komunikację morską między portami polskiemi, lub też polskiemi a zagranicznemi, po złożeniu w urzędzie marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem piśmiennego zobowiązania regularnego uiszczenia opłat portowych, mogą otrzymać karty miesięczne (wzór № 3), uprawniające do spłacenia należnych opłat portowych w końcu każdego miesiąca kalendarzowego.

Odnowienie "karty miesięcznej" następuje po uregulowaniu opłat portowych za czas ubiegły.

Statki nie posiadające pełnomocnych przedstawicieli stałej agencji, lub siedziby właściciela w porcie polskim mogą używać "kart miesięcznych" dopiero po złożeniu odpowiedniej gwarancji.

§  10.
Opłaty roczne w portach polskich mogą uiszczać wyłącznie statki przynależne do portów polskich.

Kapitanowie lub właściciele statków, zamierzający uiścić opłaty roczne, wymienione w art. 3 poz. IV ustawy o morskich opłatach portowych, winny zgłosić swe statki do odnośnego kapitanatu portu, celem poddania ich oględzinom.

Po uiszczeniu opłaty rocznej, statki te zostają wciągnięte na specjalną listę kapitanatu portu.

Statki, uiszczające opłatę roczną, przedkładają certyfikat okrętowy i świadectwo pomiarowe, parowe zaś statki również i książkę kotłową.

Statkom, które uiściły opłatę roczną, wydaje się "kartę opłaty rocznej" (wzór № 4), która jest ważna do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego; karta ta winna stale znajdować się na statku i być przedkładaną na żądanie władz policyjno-portowych.

Stawka opłaty rocznej bezwzględnie nie może być obniżoną, chociażby nawet uiszczenie opłaty rocznej od statku nastąpiło nie na początku roku kalendarzowego.

Opłata roczna nie zwalnia statku od wpłacania innych opłat portowych, przewidzianych w ustawie o morskich opłatach portowych oraz w rozporządzeniach Ministra Przemysłu i Handlu.

Statki, używane dla celów zarobkowych, które uiszczają opłaty roczne, przedkładają w kapitanacie portu dane o przewiezionych ilościach pasażerów i ładunków. Mogą one po złożeniu odpowiedniej gwarancji uzyskać również zezwolenie od urzędu marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem na uiszczanie innych opłat portowych perjodycznie w terminach wyznaczonych.

§  11. 1
(uchylony).
§  12.
O ile statek przybył do portu i w ciągu jednego tygodnia nie ukończył czynności wyładunkowych, winien jest w 8-ym dniu postoju uiścić opłaty z art. 3 poz. I, III, VI, VII i VIII ustawy o morskich opłatach portowych i ewentualnie opłaty za łamanie lodu.

Opłaty za ładunek wedle art. 3 p. II ustawy o morskich opłatach portowych winny być uiszczane najpóźniej w ciągu 3-ch dni po ukończeniu operacji wylądowania.

W każdym razie wszelkie opłaty portowe winne być uregulowane przez statek przed wyjściem z portu.

Statki uiszczające opłaty "roczne", tudzież statki, które złożyły gwarancję i posiadają "karty miesięczne" lub specjalne zezwolenie urzędu marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem, nie podlegają przepisom niniejszego paragrafu.

§  13.
W razie niedotrzymania terminów płatności opłat portowych przewidzianych w ustawie o opłatach portowych następuje przymusowe ściągnięcie opłat.
§  14.
Jeżeli statek, stojąc w porcie służy za składnicę towarów niebędących własnością Rzeczypospolitej Polskiej lub nie przeznaczonych dla budowy portów, ani też dla wzmocnienia wybrzeża, właściciel statku ewentualnie kierownik tegoż zobowiązany jest płacić za każdy metr sześcienny pojemności netto po 0,01 zł. dziennie. Opłatę tę uiszcza się za tydzień zgóry.

Od przeznaczonych do załadowania na statek i w tym celu złożonych na nadbrzeżach ładunków, od których nie uiszcza się opłat składowych za czas do 48 godzin, wpłaca się po upływie tego czasokresu za każdy metr kw. przestrzeni nadbrzeży zajętej pod ładunek dziennie 0,1 zł. Po upływie 2-ch dni płatnych ładunek na żądanie kapitanatu portu za zgodą urzędu celnego winien być natychmiast sprzątnięty, w przeciwnym razie ładunek ten usuwa się z nadbrzeży na inne miejsce, według uznania kapitana portu, na koszt i ryzyko właściciela ładunku.

Wyładowany ładunek powinien być w miarą wyładowywania i wykonywania czynności celnych zabierany, a najdalej w przeciągu 48 godzin, i w tym czasokresie nie podlega opłatom składowym; za dłuższe ponad 48 godzin, zajmowanie miejsca - na nadbrzeżu opłaca się 0,1 zł. za metr kw. dziennie i po upływie 48 godzin płatnych o ile nie będzie sprzątnięty podlega przymusowemu usunięciu za zgodą urzędu celnego na koszt i ryzyko właściciela.

§  15.
Gwarancje, o których mowa w § 12 niniejszego rozporządzenia, winny odpowiadać następującym warunkom: gwarancje mogą być dane przez złożenie w urzędzie marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem odpowiedniej kwoty w gotówce, w akcjach Banku Polskiego, obligacjach Banku Gospodarstwa Krajowego lub innych polskich papierach wartościowych, posiadających prawa pupilarne.

Urząd marynarki handlowej oznacza wysokość gwarancji i ustala wartość składanego depozytu, jednocześnie zastrzegając sobie prawo pobrania należytości tytułem opłat portowych ze złożonej gwarancji w razie nieuiszczenia należnych opłat portowych przez osobę zobowiązaną w ciągu miesiąca po ich terminie płatności.

§  16.
Przy wykonywaniu przepisów niniejszego rozporządzenia każdy dzień rozpoczęty lub nieukończony należy uważać za cały.
§  17.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia poleca się urzędowi marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w 14 dni po ogłoszeniu.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIKI

grafika

1 § 11 uchylony przez § 2 rozporządzenia z dnia 21 stycznia 1932 r. w sprawie ustalenia wysokości niektórych morskich opłat portowych (Dz.U.32.13.83) z dniem 1 kwietnia 1932 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.38.268

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.
Data aktu: 27/03/1925
Data ogłoszenia: 18/04/1925
Data wejścia w życie: 03/05/1925