Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska I kategorji w państwowej służbie pocztowo-administracyjnej i państwowej służbie techniczno-administracyjnej w dziale poczt, telegrafów i telefonów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 stycznia 1925 r.
o służbie przygotowawczej i egzaminie kandydatów na stanowiska I kategorji w państwowej służbie pocztowo-administracyjnej i państwowej służbie techniczno - administracyjnej w dziale poczt, telegrafów i telefonów.

Na zasadzie art. 11 i 12 ustawy o państwowej służbie cywilnej z dnia 17 lutego 1922 r. (Dz. U. R. P. № 21, poz. 164) zarządza się co następuje:
§  1.
Kandydaci na stanowiska I kategorji w państwowej służbie pocztowo-administracyjnej lub techniczno-administracyjnej winni odbyć służbą przygotowawczą (praktykę), przewidzianą w art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21, poz. 164), i złożyć egzamin przepisany niniejszem rozporządzeniem.
§  2. 1
Do służby przygotowawczej dopuszczeni być mogą kandydaci, odpowiadający warunkom, podanym w art. 6 i 7 ustawy o państwowej służbie cywilnej, jeżeli wykażą się dowodem odbycia wyższych studjów; prawniczych, handlowych lub technicznych, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 listopada 1929 r. (Dz. U. R. P. Nr. 88, poz. 663), zakończonych przepisanemi egzaminami, w jednej ze szkół, uznanych w myśl tegoż rozporządzenia Rady Ministrów za zakłady naukowe wyższe - względnie zwolnieniem od wymogu przepisanego wykształcenia, w myśl art. 11 ustęp ostatni ustawy o państwowej służbie cywilnej.
§  3.
Podania o dopuszczenie do służby przygotowawczej należy wnosić do władzy powołanej do mianowania.

Do podań tych mają być dołączone: metryka urodzenia, dowód obywatelstwa polskiego, dowód ukończenia wymaganych studjów, dokładny życiorys.

Przed przyjęciem do służby przygotowawczej władza powołana do mianowania zasięga opinji lekarza urzędowego co do stanu zdrowia kandydata.

§  4.
Służba przygotowawcza trwa zasadniczo rok, w ciągu której kandydat winien odbyć praktykę w służbie wykonawczej pocztowotelegraficznej (telefonicznej) oraz zapoznać się z czynnościami działu pocztowo-administracyjnego względnie techniczno-administracyjnego i z manipulacją kancelaryjno-biurową.

O wyniku służby przygotowawczej orzeka na podstawie sprawozdania bezpośredniej władzy służbowej praktykanta oraz opinji komisji kwalifikacyjnej władza powołana do mianowania.

Sprawozdanie winno zawierać ocenę pilności i uzdolnienia praktykanta oraz jego zachowania się w służbie i poza służbą.

W razie ujemnego wyniku służby przygotowawczej może władza powołana do mianowania zwolnić kandydata ze służby lub orzec przedłużenie służby przygotowawczej, jednak najwyżej na przeciąg dalszych dwóch lat. Jeżeli ponowna ocena wypadnie ujemnie, należy kandydata zwolnić ze służby.

§  5.
Po ukończeniu pierwszego, a przed upływem trzeciego roku służby przygotowawczej z dodatnim wynikiem winien praktykant poddać się egzaminowi.

Podania o dopuszczenie do egzaminu należy wnosić w drodze służbowej do władzy naczelnej, która orzeka o dopuszczeniu do egzaminu, jego terminie i o składzie komisji.

§  6. 2
Komisję egzaminacyjną ustanawia się przy Ministerstwie Poczt i Telegrafów.

Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego i czterech komisarzy egzaminacyjnych.

Minister Poczt i Telegrafów ustanawia na okres dwóch lat kalendarzowych listę przewodniczących komisyj egzaminacyjnych i komisarzy egzaminacyjnych z pośród urzędników wyższej służby pocztowo-administracyjnej lub techniczno-administracyjnej Generalnej Dyrekcji Poczt i Telegrafów.

W komisji egzaminacyjnej dla działu służby pocztowo-administracyjnej przewodniczący i przynajmniej jeden z komisarzy winien mieć ukończone studja prawnicze, zaś jeden z komisarzy ukończone wyższe studja techniczne, zakończone przepisanemi egzaminami.

W komisji egzaminacyjnej dla działu służby techniczno-administracyjnej przewodniczący i przynajmniej jeden z komisarzy winien mieć ukończone wyższe studja techniczne, przynajmniej jeden z komisarzy zaś ukończone studja prawnicze, zakończone przepisanemi egzaminami.

Przewodniczącemu służy prawo egzaminowania.

Kolejność egzaminowania wyznacza przewodniczący.

§  7.
Egzamin jest pisemny i ustny.

Egzamin ustny winien odbyć się najpóźniej w terminie trzydniowym po pisemnym.

§  8.
Egzamin pisemny polega na wypracowaniu z dziedziny poczt i telegrafów jednego lub dwóch tematów, wybranych przez komisje, egzaminacyjną na wniosek poszczególnych egzaminatorów.

Przy wyborze przedmiotu winna komisja baczyć na to, aby kandydat o zwykłem uzdolnieniu mógł wypracować zadania w przeciągu sześciu godzin. Egzamin nie może trwać dłużej, niż ośm godzin.

Egzamin pisemny odbywa się w lokalu urzędowym pod nadzorem jednego z członków komisji lub innego wyznaczonego urzędnika. Kandydat winien mieć możność korzystania ze zbioru ustaw i rozporządzeń, wszelka inna pomoc, w szczególności porozumiewanie się, kandydatów między sobą lub z innemi osobami, jest wzbronione.

Kandydat po ukończeniu wypracowania przed opuszczeniem lokalu urzędowego oddaje je urzędnikowi sprawującemu nadzór, który stwierdza na wypracowaniu czas rozpoczęcia i ukończenia opracowania i zabezpiecza wypracowanie przez opieczętowanie.

Egzamin pisemny może się odbywać równocześnie z kilku kandydatami.

§  9. 3
1)
Przedmiotem egzaminu ustnego pocztowo-adrninistracyjnego jest:
a)
znajomość obowiązującego prawa państwowego (politycznego) ze szczególnem uwzględnieniem ustawy konstytucyjnej;
b)
ogólna znajomość ustawodawstwa admininistracyjnego i społecznego (ubezpieczenie społeczne);
c)
szczegółowa znajomość ustawowych przepisów krajowych i międzynarodowych o poczcie, telegrafie, telefonie, radjotelegrafie i radjotelefonie;
d)
znajomość ustroju i zakresu działania władz i urzędów państwowych;
e)
szczegółowa znajomość organizacji i zakresu działania zarządu pocztowego z uwzględnieniem ogólnych zasad organizacji służby technicznej;
f)
znajomość przepisów o państwowej służbie cywilnej, przepisów normujących stosunki służbowe funkcjonarjuszów pocztowo-telegraficznych oraz ogólnych zasad kancelaryjno-manipulacyjnych;
g)
szczegółowa znajomość przepisów ruchu pocztowego, telegraficznego, telefonicznego z uwzględnieniem przepisów rachunkowych i gospodarczych w służbie pocztowo - telegraficznej;
h)
znajomość zasad fizykalnych i technicznych w odniesieniu do urządzeń telegraficznych i telefonicznych, znajomość telegrafowania.
2)
Przedmiotem egzaminu ustnego techniczno-administracyjnego jest:
a)
ogólna znajomość ustawy konstytucyjnej;
b)
znajomość ustawodawstwa społecznego (ubezpieczenie społeczne);
c)
szczegółowa znajomość ustawowych przepisów krajowych i międzynarodowych o telegrafie, telefonie, radjotelegrafie i radjotelefonie tudzież ogólna znajomość takich przepisów w odniesieniu do poczty;
d)
ogólna znajomość ustroju i zakresu działania władz i urzędów państwowych;
e)
znajomość organizacji i zakresu działania zarządu pocztowego;
i)
szczegółowa znajomość organizacji służby technicznej;
g)
ogólna znajomość przepisów ustawy o państwowej służbie cywilnej, przepisów normujących stosunki służbowe funkcjonarjuszów pocztowo-telegraficznych oraz zasad kancelaryjno-manipulacyjnych;
h)
znajomość przepisów ruchu telegraficznego i telefonicznego;
i)
szczegółowa znajomość instrukcyj technicznych w odniesieniu do urządzeń telegraficznych i telefonicznych, znajomość telegrafowania;
j)
znajomość ustawodawstwa administracyjnego, dotyczącego technicznego działu telegrafu i telefonu;
k)
szczegółowa znajomość przepisów i instrukcyj materjałowych i pieniężnych w służbie technicznej.

Szczegółowy program egzaminu tudzież sposób odbywania służby przygotowawczej (§ 4 rozporządzenia) w dziale służby pocztowo-administracyjnej tudzież w dziale służby techniczno-administracyjnej określi instrukcja Ministra Poczt i Telegrafów.

Przy egzaminie ustnym winien kandydat uzasadnić załatwienie tematów egzaminu pisemnego.

Kandydaci na stanowiska w służbie pocztowo-administracyjnej, którzy otrzymali uwolnienie od wyższych studjów (art. 11 ustawy o państwowej służbie cywilnej), obowiązani są ponadto znać te przepisy prawa cywilnego i karnego, których znajomość potrzebna jest w pełnieniu służby.

Komisja egzaminacyjna winna zwrócić przede wszystkiem szczególną uwagę, czy i w jakim stopniu kandydat posiada zdolność pojmowania i praktycznego zastosowania obowiązujących ustaw i przepisów.

Egzamin ustny odbywa się z każdym kandydatem z osobna i nie może trwać dłużej, niż dwie godziny.

§  10.
Jeżeli komisja egzaminacyjna uzna wypracowanie pisemne jednomyślnie za nieudatne, uważa się egzamin za niezłożony i bez egzaminu ustnego oddala się kandydata ze stopniem "niedostatecznie".

W przeciwnym razie po odbyciu egzaminu ustnego stwierdza się wynik z równomiernem uwzględnieniem pisemnego i ustnego egzaminu.

Wynik egzaminu oznacza się stopniami:

1)
"bardzo dobry", jeżeli kandydat wykazał wybitną i bardzo dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
2)
"dobry", jeżeli kandydat wykazał dokładną znajomość przedmiotów egzaminacyjnych;
3)
"dostateczny", jeżeli wiadomości kandydata są wystarczające;
4)
"niedostateczny", jeżeli wiadomości kandydata nie są wystarczające.

W razie niedostatecznego wyniku egzaminu komisja oznacza termin powtórzenia egzaminu. Termin ten nie może być krótszy, niż trzy miesiące, nie dłuższy zaś, niż rok.

W razie ponownego niedostatecznego wyniku, egzaminu powtarzać nie wolno i należy kandydata zwolnić ze służby.

Uchwały komisji egzaminacyjnej zapadają większością głosów i są ostateczne. Ostatni daje głos przewodniczący.

§  11.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, do którego wpisuje się skład komisji egzaminacyjnej, tematy egzaminu pisemnego i pytania egzaminu ustnego, ocenę poszczególnych wypracowań i odpowiedzi tudzież uchwałę komisji co do wyniku egzaminu.
§  12. 4
Jako dowód poddania się egzaminowi otrzymuje kandydat świadectwo urzędowe, wystawione przez komisję według dołączonego wzoru.

Świadectwo ma być podpisane przez przewodniczącego komisji i komisarzy egzaminacyjnych oraz zaopatrzone pieczęcią Ministerstwa Poczt i Telegrafów.

§  13.
Kandydatom, którzy pełnią służbę nie w siedzibie komisji egzaminacyjnej i poddają się po raz pierwszy egzaminowi, należą się normalne diety i koszty podróży.
§  14. 5
W wyjątkowych wypadkach Rada Ministrów, na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów, może zwolnić poszczególnych kandydatów na stanowiska wymienione w § 1 w całości lub w części od egzaminu praktycznego, ustanowionego niniejszem rozporządzeniem.
§  15.
Urzędnik mianowany do odwołania (prowizoryczny) na wypadek zamiaru mianowania go na stałe, może być zwolniony od służby przygotowawczej, jeżeli przesłużył przynajmniej jeden rok w służbie państwowej, winien być jednak poddany egzaminowi praktycznemu, według postanowień niniejszego rozporządzenia, o ile nie zostanie do niego zastosowane postanowienie § 14.
§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy, wydane w przedmiocie, unormowanym niniejszem rozporządzeniem.

Wzór do § 12

ŚWIADECTWO

Pan ..........................................................

(charakter służbowy)

..............................................................

poddał się w dniach............................... na zasadzie

rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1925 r. (Dz.

U. R. P. № 14 poz. 92) egzaminowi na stanowiska I kategorji w

państwowej służbie pocztowo-administracyjnej (techniczno-

administracyjnej) i złożył go z wynikiem......................

Warszawa, dnia ........................ 192 r.

Pieczęć:

Komisja egzaminacyjna przy

Ministerstwie Poczt i

Telegrafów:

Przewodniczący Komisji:

Komisarze egzaminacyjni:

1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 września 1930 r. (Dz.U.30.68.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1930 r.
2 § 6 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 września 1930 r. (Dz.U.30.68.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1930 r.
3 § 9 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 września 1930 r. (Dz.U.30.68.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1930 r.
4 § 12 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 września 1930 r. (Dz.U.30.68.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 1930 r.
5 § 14 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 września 1930 r. (Dz.U.30.68.539) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 1930 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.14.92

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska I kategorji w państwowej służbie pocztowo-administracyjnej i państwowej służbie techniczno-administracyjnej w dziale poczt, telegrafów i telefonów.
Data aktu: 16/01/1925
Data ogłoszenia: 07/02/1925
Data wejścia w życie: 07/02/1925