Otwarcie tymczasowego ruchu osobowego na będącej w budowie normalnotorowej kolei państwowej Zgierz-Kutno.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 16 grudnia 1925 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o otwarciu tymczasowego ruchu osobowego na będącej w budowie normalnotorowej kolei państwowej Zgierz-Kutno.

Na mocy art. 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) zarządza się co następuje:
§  1.
Na będącej w budowie normalnotorowej kolei państwowej Zgierz-Kutno zostaje dopuszczony tymczasowy przewóz osób i bagażu ręcznego na podstawie przepisów, zawartych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Przepisy o tymczasowym ruchu osobowym na kolei Zgierz-Kutno.

§ 1.
Warunki ogólne przewozu.

Przewóz podróżnych odbywa się tylko w wagonach klasy II i III w godzinach dziennych i wyłącznie między stacjami: Zgierz I, Ozorków, Łęczyca, Witonia i Kutno.

Odległość między stacjami wynosi:

Od i do Ozorków Łęczyca Witonia Kutno
stacji Kilometrów
Zgierz 23 33 47 58
Ozorków 11 25 35
Łęczyca 15 25
Witonia 11
§  2.
Ograniczenie przejazdu.

Osoby, które nie przestrzegają porządku przepisanego lub nie chcą się stosować do rozporządzenia kolei, osoby nietrzeźwe lub obrażające swem postępowaniem przyzwoitość publiczną, nie mogą być przyjęte do pociągu. Podróżny, który został usunięty na podstawie tego przepisu traci prawo do zwrotu opłat, pobranych za bilet.

Nie wolno w wagonach prowadzić handlu przenośnego, krążyć po wagonach w celach zarobkowych, grać na instrumentach muzycznych, śpiewać, żebrać i t. p.

Osoby, które z powodu choroby lub innych poważnych przyczyn (np. brudu, niechlujstwa i t. p.) mogą być przykre dla towarzyszów podróży, o ile ich się nie da umieścić w osobnym przedziale, należy usunąć z pociągu. Opłaty za bilet nie zwraca się.

§  3.
Opłaty za przejazd.
1.
Do przewozu podróżnych stosują się opłaty każdocześnie obowiązujące na normalnotorowych kolejach państwowych, oddanych do użytku publicznego.
2.
Dzieci do lat czterech, dla których nie zażądano oddzielnego miejsca, przewozi się bezpłatnie. Dzieci od lat czterech do 30-ciu przewozi się za połowę opłaty dla dorosłych. Za takąż opłacą przewozi się dzieci młodsze, dla których zażądano osobnych miejsc.
3.
Każdy podróżny może mieć przy sobie bez biletów najwyżej dwoje dzieci w wieku do ukończonych lat 4, o ile dla nich nie żądano miejsc oddzielnych. Za każde następne dziecko w tym wieku podróżny opłaca należność za przejazd, przewidzianą dla dzieci w wieku od ukończonych lat 4 do ukończonych lat 10. Za taką samą opłatą przewozi się dzieci młodsze, bez wzglądu na ich ilość, jeżeli zażądano dla nich osobnych miejsc.
4.
Na każdej stacji powinien znajdować się na miejscu widocznem wykaz cen biletów, wydawanych przez stację.
§  4.
Ulgi lub zniżki.

Ulgi taryfowe, obowiązujące na kolejach państwowych, nie mają zastosowania na kolei Zgierz-Kutno.

§  5.
Bilety.
1.
Podróżny każdy powinien posiadać bilet na przejazd.

Uwaga. Pod wyrazem "bilety" rozumieć należy wszelkiego rodzaju dowody, ważne na przejazd koleją Zgierz-Kutno według typów, ustalonych i obowiązujących na tej kolei.

2.
Bilet, wydany na nazwisko pewnej osoby lub na pewną grupę osób, upoważnia do przejazdu tylko daną osobę lub też osobę, wymienionej grupy.
3.
Na biletach powinny być oznaczone: stacja wyjazdu i przeznaczenia, klasa wagonu, odległość, cena i termin ważności biletu.
4.
Bilet ważny jest tylko w dniu jego datowania.
5.
Na wypadek opóźnienia się pociągu ważność biletu przedłuża się odpowiednio.
6.
Dla wstępu na peron osób, nie posiadających biletów jazdy, kolej może ustanowić osobne bilety peronowe, za opłatą 20 groszy; bilet peronowy daje prawo do wstępu jednorazowego w dniu jego datowania na peron stacji, wskazanej na bilecie.
§  6.
Sprzedaż biletów.
1.
Kasy biletowe powinny być otwarte na stacjach o większym ruchu przynajmniej na godzinę, na innych przynajmniej na pół godziny przed odejściem odnośnego pociagu.
2.
Na pięć minut przed odejściem pociągu kasa ma prawo odmówić sprzedaży biletów.
3.
Kolej może żądać, aby podróżny należność za bilet uiszczał już odliczoną.
§  7.
Kontrola biletów i dopłata do cen za przejazd.
1.
Bilet kolejowy należy okazać na żądanie przy wejściu do poczekalni, przy wyjściu na peron i przy wyjściu z peronu, przy wsiadaniu do wagonu, a także w każdym czasie podczas jazdy i oddać go po ukończeniu jazdy.
2.
Podróżny, który nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien zapłacić podwójną cenę biletu za odcinek przebyty, jeżeli zaś stacji wyjazdu nie można odrazu i z całą pewnością ustalić - podwójną ceni; biletu za cały odcinek, który przebył pociąg, jednakie w obu wypadkach nie mniej, niż 5 zł. Kwotę powyższą należy uiścić również i w tym wypadku, gdy pociąg nie ruszył jeszcze z miejsca.
3.
Podróżny, który zajął miejsce w krasie wyższej, niż ta, do której uprawnia go bilet, powinien uiścić podwójną różnicą pomiędzy ceną należną, a uiszczoną.

Uwaga I. Bilety z poprawkami lub uzupełnieniami, poczynionem; przez osoby do tego nieuprawnione, są nieważne i ulegają konfiskacie.

Uwaga II. Jeżeli okazany bilet ważny jest na klasę niższą, podróżny winien uiścić dopłatą według ustępu 3 za całą przestrzeń, przebytą w klasie wyższej. Jeżeli przestrzeń nie może być natychmiast ustalona, powyższa dopłata należy się od stacji, uwidocznionej na bilecie.

Uwaga III. Podróżny, który przy opuszczaniu peronu nie okaże biletu, powinien uiścić dopłatę, przewidzianą w ustąpię 2, przyczem jeżeli klasa nie może być bez wszelkich wątpliwości natychmiast ustalona, a w skład danego pociągu wchodziły wagony dwóch klas, za przejazd klasą wyższą.

4.
Podróżny, który odmawia natychmiastowej zapłaty (ust. 2 i 3), może być usunięty z pociągu na najbliższej stacji, na której zawiadowca sporządza protokół, celem pociągnięcia podróżnego do odpowiedzialności.
5.
Osoby, nie posiadające biletu, ważnego na przejazd, powinny przed wejściem do części zamkniętej stacji wykupić bilet peronowy, który należy okazać przy wejściu i oddać przy opuszczaniu tej części stacji. Kto bez ważnej legitymacji wstępuje na części odgrodzone stacji, winien zapłacić podwójną cenę, przewidzianą w taryfie dla biletów peronowych.

Uwaga I. Osoba, posiadająca bilet peronowy, ma prawo wziąć z sobą do części odgrodzonej stacji bez biletu najwyżej dwoje dzieci w wieku do ukończonych lat 4-ch.

Uwaga II. Podwójną ceną biletu peronowego płaci tylko ten, kogo znajdzie się bez legitymacji w części odgrodzonej stacji przed przyjściem pociągu. Do osób zaś, które znajdzie się bez legitymacji po tej chwili, stosować należy przepisy, zawarte w uwadze III ust. 3 artykułu niniejszego.

6.
Kto, nie mając biletu jazdy, zajmie miejsce w pociągu, przygotowanym do odjazdu, powinien niezwłocznie opuścić wagon i zapłacić 5 zł.
7.
Na każdą uiszczoną dopłatę należy wydać pokwitowanie.
§  8.
Poczekalnie stacyjne.
1.
Poczekalnie powinny być otwarte dla podróżnych co najmniej na godzinę przed odejściem pociągu.
2.
Osobom, wyszczególnionym w § 2, można wzbronić przebywania w poczekalniach.

Palenie tytoniu w poczekalniach może być wzbronione.

Uwaga. Do poczekalni i restauracji stacyjnych nie wolno wprowadzać psów (z wyjątkiem małych piesków pokojowych) oraz rowerów.

§  9.
Wsiadanie do wagonów i zajmowanie w nich miejsc.

Podróżni winni przy zajmowaniu miejsc w pociągach stosować się do wskazówek właściwego personelu kolejowego.

§  10.
Zwrot opłat za bilety.
1.
Podróżny, któremu nie można wyznaczyć miejsc w klasie, odpowiadającej jego biletowi, może żądać przeniesienia go do wagonu klasy niższej, w której są jeszcze miejsca wolne, lecz w każdym razie nie może otrzymać zwrotu różnicy ceny biletu.
2.
Kolej nie może uwzględniać powodów do zwrotu wartości wykupionego biletu w razie zaniechania podróży.
§  11.
Odjazd. Spóźnienie się podróżnych.
1.
Podróżnym nie wolno wsiadać do pociągu po sygnale odjazdu.
2.
Podróżny, który się spóźnił, nie ma prawa do zwrotu należności za bilet.
§  12.
Otwieranie okien.

Otwieranie okien z obu stron wagonu dozwolone jest tylko za zgodą wszystkich podróżnych, jadących w przedziale. W razie sporu - rozstrzyga konduktor.

§  13.
Uszkodzenia wagonu.
1.
Wszelkie straty, powstałe wskutek uszkodzenia albo zanieczyszczenia wagonu lub inwentarza kolejowego przez podróżnych, powinny być przez nich pokryte. Kolej ma prawo wymagać bezzwłocznej zapłaty lub zabezpieczenia należności.
2.
Odszkodowanie oblicza się na zasadzie cennika, ustanowionego przez kolej.
§  14.
Postoje.
1.
Niezwłocznie po zatrzymaniu się pociągu na stacji, służba pociągowa oznajmia nazwę stacji i czas postoju.
2.
Podróżni mogą wysiadać z wagonów na stacjach dopiero po zupełnem zatrzymaniu się pociągu. Drzwi wagonów na stacjach otwiera na żądanie podróżnych służba pociągowa.

Uwaga. Podróżny powinien sam troszczyć się o to, aby wsiadł do właściwego pociągu oraz wysiadł, względnie przesiadł się na właściwej stacji.

3.
Zabrania się bez uzasadnionych przyczyn zatrzymywać pociągi podczas biegu przy pomocy hamulca bezpieczeństwa lub innym jakimkolwiek sposobem. Za przekroczenie postanowienia niniejszego podróżny winien uiścić bezzwłocznie na rzecz kolei 100 zł., prócz tego, na wypadek szkód, wyrządzonych takim czynem kolei lub osobom trzecim, ponosi podróżny odpowiedzialność sądową na zasadach ogólnych.

Uwaga. W razie odmowy natychmiastowego uiszczenia kwoty 100 zł. lub też na wypadek strat, wyrządzonych zatrzymaniem pociągu, kolej sporządza protokół celem dochodzenia w drodze sądowej praw, wypływających z postanowienia powyższego.

§  15.
Przerwy podróży.

W razie przerwy w podróży, podróżny traci prawo do dalszej jazdy na podstawie pierwotnego biletu.

§  16.
Przewóz zwierząt w pociągach osobowych.
1.
Zwierząt żywych zabierać do wagonów osobowych naogół nie wolno, wykryte usunąć należy z wagonu na stacji najbliższej.
2.
Wyjątek stanowią: a) małe pieski, ptaki pokojowe i inne małe zwierzątka na ręku lub w klatkach, o ile współpodróżni nie sprzeciwiają się zabraniu ich do przedziału, b) psy każdego rodzaju i każdej wielkości, jeżeli ich właściciele jadą z niemi w osobnym opłaconym przedziale.
3.
Opłata za przewóz psów, wziętych do wagonu osobowego, wynosi polową ceny biletu III klasy.

Za przewóz w wagonach osobowych innych małych zwierzątek oraz ptaków pokojowych na ręku lub w klatkach nie pobiera się żadnej opłaty.

4.
W razie, ujawnienia w pociągu zwierząt, za które nie uiszczono należności przewozowej, właściciele ich obowiązani są uiścić, oprócz niej, dodatkową opłatę w rozmiarze podwójnym należności przewozowej.

Uwaga. Do właścicieli psów, wiezionych bez dowodu na pobranie opłaty, będą stosowane odpowiednie przepisy, przewidziane w § 7 ust. 2, 3 i 5.

§  17.
Bagaż ręczny.
1.
Podróżni mogą zabierać z sobą do wagonów wyłącznie bagaż ręczny, innego bagażu nie przyjmuje się do przewozu.

Przedmioty łatwo przenośne (bagaż ręczny) wolno zabierać do wagonów osobowych, o ile to nie sprzeciwia się przepisom podatkowym lub policyjnym.

Uwaga I. Rowerów, złożonych lub niezłożonych nie wolno brać do wagonów osobowych.

Uwaga II. Narty i saneczki wolno brać jako bagaż ręczny, jeśli to nie krępuje współpodróżnych i nie powoduje zanieczyszczenia wagonu.

Uwaga III. Do przedziału klasy III może podróżny zabrać ciężar (narzędzia rzemieślnicze, plecaki i t. p.) o wadze nie przewyższającej 50 klg.

Przedmiotów, których z powodu objętości lub ilości podróżny sam nie może unieść, nie wolno zabierać do przedziałów klasy III, nawet za okazaniem kilku biletów jazdy.

2.
Bagaż ręczny dozwala się umieszczać w wagonie wyłącznie w przeznaczonych na to pomieszczeniach, pod lub nad siedzeniem własnem podróżnego.

Uwaga. W razie ujawnienia, bagażu w ilości, przewyższającej pojemność rzeczonych pomieszczeń, kolej ma prawo usunąć go z wagonu osobowego.

3.
Podróżni powinni sami troszczyć się o bagaż ręczny. Za całość bagażu ręcznego kolej nie ponosi odpowiedzialności.
§  18.
Przedmioty niedopuszczone do przewozu w wagonach osobowych:
1.
Zabrania się podróżnym przewozić w wagonach osobowych broń nabitą oraz materje wybuchowe, łatwozapalne, żrące, cuchnące i t. p.
2.
Podróżni, nie stosujący się do tego przepisu, odpowiadają za każdą szkodę, wynikłą z tego powodu, nadto zaś podlegają karom policyjnym lub sądowym na zasadach ogólnych.
3.
W razie uzasadnionego podejrzenia służba kolejowa ma prawo sprawdzać zawartość bagażu ręcznego.
4.
Osoby, wykonujące służbę publiczną, jako też straż i myśliwi, podróżujący z bronią, mają prawo przewozić ze sobą amunicję do broni ręcznej. Straży przy więźniach, tudzież osobom, dozorującym urzędowo przewóz mienia skarbowego lub publicznego dozwala się mieć przy sobie broń nabitą.
§  19.
Odpowiedzialność kolei.

Kolej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za przerwę w ruchu, za opóźnienia pociągów lub za niezachowanie rozkładu jazdy i w każdej chwili ma prawo ruch wstrzymać lub czasowo zawiesić.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.126.903

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Otwarcie tymczasowego ruchu osobowego na będącej w budowie normalnotorowej kolei państwowej Zgierz-Kutno.
Data aktu: 16/12/1925
Data ogłoszenia: 23/12/1925
Data wejścia w życie: 23/12/1925