Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 29 marca 1924 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami: Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza siej co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemu stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 14. z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga siej rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 29 marca 1924 r. o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30. poz. 303) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągnięte; rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922! r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz.. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545), wprowadza się uzupełnienia następujące:

W art. 53 ust. 2 w postanowieniu wykonawcom (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "i pozostających pod zarządem państwowym kole: wąskotorowych prywatnych Dyrekcji Wileńskiej, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również państwowych kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej, mianowicie: 1) Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

W art. 69 ust. 2 w Postanowieniu wykonawczem (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach "i Lwowskiej" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "oraz Wileńskiej i Radomskiej", w zależności od tego w końcu tegoż postanowienia wykonawczego, po słowach: "oraz 9) Łuppków-Cisna i 10) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 roku № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "11) Świąciańskich, 12) Jądrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów, 13) Miechów-Działoszyce".

B. W częściach II, III, IV i V taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

1)
We "Wstąpię":

W okresie I w wykazie kolei wąskotorowych państwowych Dyrekcji Warszawskiej przy nazwach koki: 1) Bialska Podlaska, 2) Gosławicka i 6) Ostrołęckie skreśla się słowa podane w nawiasach: "(patrz punkt 101 Postan. taryf.)" oraz w tymże wykazie kolei prywatnych w poz. 7 "Sochaczew-Wyszogród- Piaski" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej w poz. 5) "Miechów-Działoszyce" i 7) "Wąwolnica-Opole- Rybaki" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie zaś kolei wąskotorowych Dyrekcji Wileńskiej w poz. 1) "Liniewo-Prużany" i 2) "Nowojelnia- Nowogródek - Lubcza" numer p. 101. zmienia się na 99.

W okresie II "W komunikacji bezpośredniej i t. d." po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14 poz. 142) dodaje się słowa: "i wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Wileńskiego, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również wąskotorowych kolei państwowych okręgu Radomskiego, mianowicie: 1) Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska--Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

Zmiany "Wstępu", podane w rozporządzeniu;; dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

2)
W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

W "Postanowieniach taryfowych":

Punkt 15, ustalony rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

W punk. 16 w końcu wiersza trzeciego po słowie "wagonowej!" zamiast słów: "rubryka c)" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) dodaje się słowa: "rubryka b)".

W punk. 18 ustęp c) (Dz. U. R. P. z 1924 r. Na 30 poz. 303) otrzymuje brzmienie następujące:

"c) przy przesyłkach wagonowych zbiorowych, taryfowanych według najwyższej klasy III-ej, przewoźne oblicza się zawsze, nawet w tych wypadkach, kiedy wagonu zażądano do swego wyłącznego użytku-za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak: za 3.000 kg. według klasy W, rubryka a), albo najmniej za 5.000 kg. według klasy III, rubryka b)".

W punk. 34 w wierszu szóstym słowa: "według klasy VII, rubryka c)" zmienia się na: "według klasy VII, rubryka b)".

W punk. 70 minimalna norma wagi 3.000 kg., ustalona rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne", ustalony rozporządzeniem z dnia 26 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156), otrzymuje po uwzględnieniu zmiany numeracji rozdziałów i punktów (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) brzmienie następujące:

"Rozdział XXV. Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne.

99. Na niżej wymienionych linjach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Miechów-Działoszyce,

na linji Wąwolnica--Opole-Rybaki.

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniawo-Prużany,

na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 200%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Sochaczew-Wyszogród-Płaski".

Zmiany pp. 99 i 100 (nowych) podane w rozporządzeniu z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 1 "Ceny druków urzędowych i t. d." w ust. e) w poz. 1) skreśla się słowa w nawiasach: "(poniżej 5.000 kg.)" i w poz. 2) skreśla się słowa w nawiasach: "(5.000 kg. i więcej)".

W punk. 5 "Opłaty za załadowanie, wyładowanie lub przeładowanie" opłaty, podane w ust. a) za każde rozpoczęte 100 kg., zmienia się w sposób następujący:

"za załadowanie-5 jednostek taryfowych,

za wyładowanie-4 jednostki taryfowe,

za przeładowanie w drodze lub przy przejściu na kolej o innej szerokości toru-9 jednostek taryfowych,

nie mniej jednak, niż zwrot kasztów rzeczywistych".

W punk. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów" w ustępie pierwszym pozycja f) "dla wszystkich pozostałych przesyłek 6. godzin służbowych" ustalona rozporządzeniem z dnia 13 września 1922 r. (Dz. U. R. P. z. 1922 r. № 78, poz. 719), pozostaje bez zmiany, mianowicie:

"f) dla wszystkich pozostałych przesyłek załadawanych do wagonów:

o ładowności 10.000 i więcej kilogramów-6 godzin służbowych,

o ładowności zaś poniżej 10.000 kilogramów- 3 godziny służbowe".

W punk. 10 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat, ustalona rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) stosuje się w sposób następujący:

"za każde 100 kilogramów-3 jednostki taryfowe najmniej od wagonu:

a) o ładowności do 5.000 kg.-150 jednostek taryfowych,

b) o ładowności powyżej 5.000 kg.-300 jednostek taryfowych.

3)
W części III "Nomenklatura i klasyfikacją towarów":

W grupie 22 normy załadowania zwierząt do wagonu, podane w rubryce: "Przy załadowaniu do wagonu nie więcej jak sztuk", dla kolei wąskotorowych zmniejsza się do połowy, opłaty zaś za przewóz zwierząt temi kolejami stosuje się w wysokości, ustalonej dla kolei normalnotorowych.

W grupach: 1, 2, 3, 5, 22, 24, 29, 41, 47, 48, 49, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 62, 65, 66, 70, 74, 76 i 85 odsyłacze "**)" oraz uwagi: "**) Patrz cześć V "Taryfy wyjątkowe", ustalone rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych. '

4)
W części IV "Tablice opłat przewodowych" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303).

Dział I "Opłaty za przewóz towarów" ustalony rozporządzeniem z dnia .28 Grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156) otrzymuje brzmienie według załącznika do niniejszego rozporządzenia.

5)
Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R.. P. z 1924 r. № 18 poz. 184 i Mu 30, poz. 303) w myśl rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 137 poz. 1156) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych..
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 1924 r.

ZAŁĄCZNIK 

CZĘŚĆ IV.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

1. Opłaty za przewód towarów*).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.30.305

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Data aktu: 29/03/1924
Data ogłoszenia: 03/04/1924
Data wejścia w życie: 05/04/1924