Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 29 marca 1924 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami: Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza siej co następuje:
§  1.
Na przewozy kolejami wąskotorowemu stosującemi taryfę towarową polskich kolei żelaznych, wyszczególnionemi w rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 14. z 1923 r. № 137, poz. 1156), rozciąga siej rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 29 marca 1924 r. o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30. poz. 303) z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

A. W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy przewozowe", rozciągnięte; rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 26 lipca 1922! r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz.. U. R. P. z 1922 r. № 60, poz. 545), wprowadza się uzupełnienia następujące:

W art. 53 ust. 2 w postanowieniu wykonawcom (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "i pozostających pod zarządem państwowym kole: wąskotorowych prywatnych Dyrekcji Wileńskiej, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również państwowych kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej, mianowicie: 1) Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

W art. 69 ust. 2 w Postanowieniu wykonawczem (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1157) po słowach "i Lwowskiej" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "oraz Wileńskiej i Radomskiej", w zależności od tego w końcu tegoż postanowienia wykonawczego, po słowach: "oraz 9) Łuppków-Cisna i 10) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 roku № 14, poz. 142) dodaje się słowa: "11) Świąciańskich, 12) Jądrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów, 13) Miechów-Działoszyce".

B. W częściach II, III, IV i V taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134), rozciągniętych rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. na przewozy kolejami wąskotorowemi (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156), wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

1)
We "Wstąpię":

W okresie I w wykazie kolei wąskotorowych państwowych Dyrekcji Warszawskiej przy nazwach koki: 1) Bialska Podlaska, 2) Gosławicka i 6) Ostrołęckie skreśla się słowa podane w nawiasach: "(patrz punkt 101 Postan. taryf.)" oraz w tymże wykazie kolei prywatnych w poz. 7 "Sochaczew-Wyszogród- Piaski" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie kolei wąskotorowych Dyrekcji Radomskiej w poz. 5) "Miechów-Działoszyce" i 7) "Wąwolnica-Opole- Rybaki" numer p. 101 zmienia się na 99. W wykazie zaś kolei wąskotorowych Dyrekcji Wileńskiej w poz. 1) "Liniewo-Prużany" i 2) "Nowojelnia- Nowogródek - Lubcza" numer p. 101. zmienia się na 99.

W okresie II "W komunikacji bezpośredniej i t. d." po słowach: "1) Łupków-Cisną i 2) Przeworsk-Dynów" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 14 poz. 142) dodaje się słowa: "i wąskotorowych kolei prywatnych, pozostających pod zarządem państwowym, okręgu Wileńskiego, mianowicie: 1) Święciańskich, jak również wąskotorowych kolei państwowych okręgu Radomskiego, mianowicie: 1) Jędrzejów - Bogorja - Iwaniska--Staszów i 2) Miechów-Działoszyce".

Zmiany "Wstępu", podane w rozporządzeniu;; dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

2)
W części II "Postanowienia taryfowe i wykaz opłat dodatkowych":

W "Postanowieniach taryfowych":

Punkt 15, ustalony rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

W punk. 16 w końcu wiersza trzeciego po słowie "wagonowej!" zamiast słów: "rubryka c)" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) dodaje się słowa: "rubryka b)".

W punk. 18 ustęp c) (Dz. U. R. P. z 1924 r. Na 30 poz. 303) otrzymuje brzmienie następujące:

"c) przy przesyłkach wagonowych zbiorowych, taryfowanych według najwyższej klasy III-ej, przewoźne oblicza się zawsze, nawet w tych wypadkach, kiedy wagonu zażądano do swego wyłącznego użytku-za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak: za 3.000 kg. według klasy W, rubryka a), albo najmniej za 5.000 kg. według klasy III, rubryka b)".

W punk. 34 w wierszu szóstym słowa: "według klasy VII, rubryka c)" zmienia się na: "według klasy VII, rubryka b)".

W punk. 70 minimalna norma wagi 3.000 kg., ustalona rozporządzeniem z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1156) pozostaje bez zmiany.

Rozdział XXVI "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne", ustalony rozporządzeniem z dnia 26 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156), otrzymuje po uwzględnieniu zmiany numeracji rozdziałów i punktów (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) brzmienie następujące:

"Rozdział XXV. Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne.

99. Na niżej wymienionych linjach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy, pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Miechów-Działoszyce,

na linji Wąwolnica--Opole-Rybaki.

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniawo-Prużany,

na linji Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 200%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Sochaczew-Wyszogród-Płaski".

Zmiany pp. 99 i 100 (nowych) podane w rozporządzeniu z dnia 29 marca 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30 poz. 303) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych.

W "Wykazie opłat dodatkowych":

W punk. 1 "Ceny druków urzędowych i t. d." w ust. e) w poz. 1) skreśla się słowa w nawiasach: "(poniżej 5.000 kg.)" i w poz. 2) skreśla się słowa w nawiasach: "(5.000 kg. i więcej)".

W punk. 5 "Opłaty za załadowanie, wyładowanie lub przeładowanie" opłaty, podane w ust. a) za każde rozpoczęte 100 kg., zmienia się w sposób następujący:

"za załadowanie-5 jednostek taryfowych,

za wyładowanie-4 jednostki taryfowe,

za przeładowanie w drodze lub przy przejściu na kolej o innej szerokości toru-9 jednostek taryfowych,

nie mniej jednak, niż zwrot kasztów rzeczywistych".

W punk. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów" w ustępie pierwszym pozycja f) "dla wszystkich pozostałych przesyłek 6. godzin służbowych" ustalona rozporządzeniem z dnia 13 września 1922 r. (Dz. U. R. P. z. 1922 r. № 78, poz. 719), pozostaje bez zmiany, mianowicie:

"f) dla wszystkich pozostałych przesyłek załadawanych do wagonów:

o ładowności 10.000 i więcej kilogramów-6 godzin służbowych,

o ładowności zaś poniżej 10.000 kilogramów- 3 godziny służbowe".

W punk. 10 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na żądanie odbiorcy" wysokość opłat, ustalona rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) stosuje się w sposób następujący:

"za każde 100 kilogramów-3 jednostki taryfowe najmniej od wagonu:

a) o ładowności do 5.000 kg.-150 jednostek taryfowych,

b) o ładowności powyżej 5.000 kg.-300 jednostek taryfowych.

3)
W części III "Nomenklatura i klasyfikacją towarów":

W grupie 22 normy załadowania zwierząt do wagonu, podane w rubryce: "Przy załadowaniu do wagonu nie więcej jak sztuk", dla kolei wąskotorowych zmniejsza się do połowy, opłaty zaś za przewóz zwierząt temi kolejami stosuje się w wysokości, ustalonej dla kolei normalnotorowych.

W grupach: 1, 2, 3, 5, 22, 24, 29, 41, 47, 48, 49, 55, 56, 58, 59, 60, 61, 62, 65, 66, 70, 74, 76 i 85 odsyłacze "**)" oraz uwagi: "**) Patrz cześć V "Taryfy wyjątkowe", ustalone rozporządzeniem z dnia 23 lutego 1924 r. (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 18, poz. 184) nie mają zastosowania na kolejach wąskotorowych. '

4)
W części IV "Tablice opłat przewodowych" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 30, poz. 303).

Dział I "Opłaty za przewóz towarów" ustalony rozporządzeniem z dnia .28 Grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137 poz. 1156) otrzymuje brzmienie według załącznika do niniejszego rozporządzenia.

5)
Część V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R.. P. z 1924 r. № 18 poz. 184 i Mu 30, poz. 303) w myśl rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 137 poz. 1156) nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych..
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 1924 r.

ZAŁĄCZNIK 

CZĘŚĆ IV.

TABLICE OPŁAT PRZEWOZOWYCH.

1. Opłaty za przewód towarów*).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.30.305

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.
Data aktu: 29/03/1924
Data ogłoszenia: 03/04/1924
Data wejścia w życie: 05/04/1924