Taryfa na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lutego 1924 f.
w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Na budujących się linjach kolejowych Kutno-Płock i Kutno-Zgierz zostaje dopuszczony, do czasu otwarcia ruchu normalnego, przewóz towarów na podstawie przepisów poniższych:
1)
Przewóz towarów, należących do właścicieli prywatnych, Odbywa się-tylko w miarę możności, o ile przewóz podobny nie przeszkadza budowie kolei, za zezwoleniami.
2)
Zezwoleń na przewóz udzielają: prezes Dyrekcji Budowy, względnie odnośni naczelnicy jej oddziałów.
3)
Po otrzymaniu pozwolenia na przewóz należy zamawiać wagony na stacjach końcowych Kutno lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz, na ogólnych zasadach t. j. piśmiennie z pobraniem kaucji w wysokości postojowego za pierwszy dzień przetrzymania wagonu. Wagony dostarczane będą w zależności od posiadania wolnego taboru.
4)
Przewóz jest dokonywany tylko w ładunkach wagonowych na zasadzie listu przewozowego, zaopatrzonego w napis: "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Płock", względnie "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Zgierz".
5)
Opłaty taryfowe wyraża się w jednostkach taryfowych, równych 1/100 franka złotego, kurs którego będzie ogłaszany przez Ministra Skarbu.
6) 1
Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego od stacji Kutno albo Płock, względnie Kutno albo Zgierz, do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem, bez względu na odległość, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:
a)
na linji Kutno-Płock po 3.400 jednostek taryfowych od wagonu,
b)
na linji Kutno-Zgierz po 42.00 jednostek taryfowych od wagonu.

Wyjątek stanowią wagony 30-tonnowe, za przewóz których opłaty powyższe pobiera się z podwyższeniem o 100%, czyli dwukrotnie.

Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem po linji Kutno-Płock, względnie Kutno-Zgierz, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:

Na odległościach kilometrów Na linji
Kutno-Płock Kutno-Zgierz
Za wagon, oprócz wagonów 30-tonnowych Za wagon 30 tonowy Za wagon, oprócz wagonów 30 tonnowych Za wagon 30-tonnowy
Jednostek taryfowych
od 1 do 15 5.100 10.200 6.300 12.600
od 16 do 30 5.950 11.900 7.350 14.700
od 31 i więcej 6.300 13.600 8.400 16.800
7)
Kolej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za terminowość dostawy, jak również za straty wynikłe wskutek zaginięcia, braku wagi Tub uszkodzenia przesyłki.
8)
Nadawcy przysługuje prawo wyznaczenia dozorcy, towarzyszącego ładunkowi, za przejazd którego kolej osobnej opłaty nie pobiera.
9) 2
Naładowania i wyładowania wagonu dokonywa nadawca, względnie odbiorca przesyłki. Czynności ładunkowe powinny być dokonane w ciągu 6 godzin od chwili podstawienia wagonu. Za czas przetrzymania wagonu, stwierdzony przez funkcjonarjuszy Dyrekcji Budowy, stacja, przyjmująca wagon z powrotem (oprócz wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów, czyli cystern), pobiera:
a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i za jeden wagon - po 1.800 jednostek taryfowych.

Za przetrzymanie zaś wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów (cystern) pobiera się:

a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobą i za Jeden wagon - po 2.500 jednostek taryfowych.
10)
W razie uszkodzenia wagonu podczas czynności ładunkowych, wysokość odszkodowania winna być określona i pobrana dodatkowo od osoby, która wagon zamówiła, na stacji Kutno - lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz.
11)
Jeżeli uszkodzenie wagonu nastąpi na miejscu naładunku lub wyładunku na linji i wagon wysłany być nie może, to wysokość odszkodowania określa naczelnik odnośnego oddziału Dyrekcji Budowy.
12) 3
Na życzenie właścicieli towarów prywatnych, po uprzedniem wyjednaniu przez nich zezwolenia Prezesa Dyrekcji Budowy, względnie odnośnych naczelników jej oddziałów, na terenie kolejowym stacyjnym, wyznaczonym przez władze kolejowe, mogą być składane czasowo, nie dłużej jednak, niż na przeciąg dni trzech, towary, podlegające naładowaniu i wysłaniu przez nadawców lub wyładowaniu i zabraniu przez odbiorców, z uiszczeniem opłaty po 400 jednostek taryfowych za każdą rozpoczętą dobę od ładunku całowagonowego z tem jednak, że część ładunku uważana być winna za ładunek całowagonowy. Opłata powyższa pobierana być winna od chwili złożenia towaru na terenie kolejowym bez żadnego terminu wolnego od tej opłaty.

Za tak złożone na terenie stacyjnym towary Dyrekcja Budowy nie ponosi żadnej odpowiedzialności za straty, wynikłe wskutek ich zaginięcia, braku lub uszkodzenia.

W razie nieusuniącia z terenu kolejowego, złożonego na nim towaru w wskazanym wyżej terminie 3-dniowym, Dyrekcji Budowy przysługuje prawo bezzwłocznego sprzedania zalegającego towaru możliwie najkorzystniej bez żadnych dalszych formalności.

Z otrzymanej ze sprzedaży sumy Dyrekcja Budowy potrąca przypadającą jej opłatę, za cały czas zajęcia pod towar terenów kolejowych i opłatę za uskutecznienie sprzedaży towaru w wysokości 10% od sumy sprzedażnej, a resztę, o ile takowa się okaże, pozostawia, do rozporządzenia właściciela towaru.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 lutego 1924 r. Jednocześnie tracą moc obowiązującą: 1) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 15 grudnia 1921 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Płock (Dz. U. R. P. z 1921 r. № 108, poz. 791), 2) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1922 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 116, poz. 1065) i 3) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. o zmianie opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1158).
1 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.
2 Z dniem 16 marca 1924 r. § 1 ust. 9 nin. rozporządzenia zmieniony przez rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) w ten sposób że wszystkie opłaty za przetrzymanie wagonu, wyrażone w jednostkach taryfowych, podwyższa siej o 100%, czyli dwukrotnie. z dniem 16 marca 1924 r.
3 § 1 ust. 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1924.14.141

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.
Data aktu: 08/02/1924
Data ogłoszenia: 14/02/1924
Data wejścia w życie: 15/02/1924