Wymiar i pobór państwowego podatku gruntowego za rok 1923 od gruntów użytkowych i lasów, położonych na obszarze województw: wileńskiego, nowogródzkiego, poleskiego, wołyńskiego, oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokólskiego, wołkowyskiego i grodzieńskiego województwa białostockiego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lipca 1923 r.
w przedmiocie wymiaru i poboru państwowego podatku gruntowego za rok 1923 od gruntów użytkowych i lasów, położonych na obszarze województw: wileńskiego, nowogródzkiego, papieskiego, wołyńskiego, oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokolskiego, wołkowyskiego i grodzieńskiego województwa białostockiego. *

Na zasadzie art. 7 ustawy z dnia 15 czerwca 1923 r. w przedmiocie wyrównania podatków gruntowych tudzież niektórych podatków budynkowych (Dz. U. R. P. № 65 poz. 505) Rada Ministrów zarządza co następuje:
§  1.
Przypadająca na obszarze województw: wileńskiego, nowogródzkiego, poleskiego i wołyńskiego, Oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokolskiego, wołkowyskiego i grodzieńskiego województwa białostockiego na poszczególne powiaty ogólna suma państwowego podatku gruntowego (art. 6 ros. ustawy o podatkach bezpośrednich-Tom V Ros. Zb. Pr. wyd. 1903 r.) zostaje określona, poczynając od 1 stycznia 1923 r. w przeciętnych wysokościach, ustalonych z każdej dziesięciny gruntów, w następującej tabeli:

Tabela przeciętnej wysokości podatku gruntowego.

Nr kolejny Nazwa powiatu Z jednej dziesięciny gruntów uprawnych, łąk, ogrodów i sadów Z jednej dziesięciny lasów i pastwisk
1 Białostocki 10.000 2.000
2 Bialski 8.000 1.600
3 Sokolski 8.000 1.600
4 Grodzieński 8.000 1.600
5 Wołkowyski 8.000 1.600
6 Nowogródzki 10.000 2.000
7 Słonimski 7.000 1.400
8 Dzieśnieński 9.000 1.800
9 Brasławski 8.000 1.600
10 Lidzki 9.000 1.800
11 Wołożyński 7.000 1.400
12 Wilejski 7.000 1.400
13 Duniłowiczowski 9.000 1.800
14 Kossowski 6.000 1.200
15 Baranowicki 7.000 1.400
16 Nieświeski 11.000 2.200
17 Stołpecki 9.000 1.800
18 Brzeski 6.000 1.200
19 Kamień-Koszyrski 5.000 1.000
20 Sarneńskl 6.000 1.200
21 Łuninieckl 6.000 1.200
22 Piński 5.000 1.000
23 Prużański 6.000 1.200
24 Kobryński 6.000 1.200
25 Drohiczyński 6.000 1.200
26 Włodzimierski 8.500 1.700
27 Horochowski 8.500 1.700
28 Lubomiski 6.500 1.300
29 Kowelski 6.500 1.300
30 Krzemieniecki 16.000 3.200
31 Dubnieński 16.000 3.200
32 Równieński 13.000 2.600
33 Ostrogskl 16.000 3.200
34 Łucki 10.000 2.000
35 Wileński 8.000 1.600
36 Oszmiański 8.000 1.600
37 Święciański 6.000 1.200
38 Trocki 8.000 1.600
§  2.
Do płacenia podatku gruntowego pociągnięte być mają wszystkie grunta użytkowe uprawne, ogrody, sady, łąki, pastwiska i lasy, znajdujące się w powiecie i położone poza obrębem miast i miasteczek, z wyjątkiem wymienionych w art. 5 ustawy o podatkach bezpośrednich i w ustawie o powinnościach ziemskich.
§  3.
Ogólną sumę państwowego podatku gruntowego, wyznaczonego na powiat (§ 1) rozkłada komisja repartycyjna na poszczególne własności z uwzględnieniem przepisów ros. ustawy o powinnościach ziemskich, jakoteż przepisu art. 15 ros. ustawy o podatkach bezpośrednich, oraz ros. przepisów prawa o włościanach (Zb. praw. ros. z 1903 r. Tom IX dział II).
§  4.
Na każdy powiat ustanawia się komisją repartycyjna do podatku gruntowego, składającą się: z naczelnika miejscowego urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych, jako przewodniczącego i z sześciu członków powołanych z grona płatników podatku przez Dyrektora Izby skarbowej na wniosek naczelnika urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych w porozumieniu z miejscowym starostą powiatowym: trzech członków ma być powołanych z liczby płatników większej własności i trzech - mniejszej własności. W takiej samej ilości i w ten sam sposób należy powołać zastępców członków komisji.

O dniu posiedzenia członkowie komisji winni być zawiadomieni pisemnie przez przewodniczącego przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem.

§  5.
Dla prawomocności postanowień komisji potrzebna jest obecność, oprócz przewodniczącego, dwóch członków lub ich zastępców, a w szczególności jednego od większej i jednego od mniejszej własności. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  6.
Skargi na postanowienia komisji płatnicy mogą podawać do właściwej Izby skarbowej w ciągu -miesiąca od dnia obwieszczenia przez Urząd skarbowy podatków i opłat skarbowych o ukończeniu repartycji podatku i o rozesłaniu nakazów płatniczych. Podanie skargi nie wstrzymuje obowiązku uiszczenia podatku. Skargi rozstrzyga ostatecznie dyrektor Izby Skarbowej.
§  7.
Postanowienia art. 2, 9, 10, 12, 13 i 14 powołanej ustawy z dnia 15 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65, poz. 505) mają moc obowiązującą na obszarze wymienionym w § 1 niniejszego rozporządzenia.
§  8.
Termin płatności podatku za I półrocze roku 1923 ustanawia się na czas od dnia 15 sierpnia do dnia 15 września 1923 r.

Podatek za II półrocze 1923 r. ma być płacony w czasie od dnia 15 października do dnia 15 listopada 1923 r.

Oddzielny dodatek do podatku gruntowego, obowiązujący płatników wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 15 czerwca 1923 r., ma być płacony w tych samych wyżej wskazanych terminach.

§  9.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie, z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 25 stycznia 1924 r. § 2-6 nin. rozporządzenia mają moc obowiązującą na obszarze wymienionym w § 1 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1924 r. w przedmiocie wymiaru i poboru państwowego podatku gruntowego od gruntów użytkowych i lasów położonych na obszarze Ziemi Wileńskiej oraz województw: nowogródzkiego, poleskiego, wołyńskiego oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokolskiego, wołkowyskiego i grodzieńskiego województwa białostockiego (Dz.U.24.8.77), zgodnie z § 2 rozporządzenia zmieniającego.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.72.560

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymiar i pobór państwowego podatku gruntowego za rok 1923 od gruntów użytkowych i lasów, położonych na obszarze województw: wileńskiego, nowogródzkiego, poleskiego, wołyńskiego, oraz powiatów: białostockiego, bielskiego, sokólskiego, wołkowyskiego i grodzieńskiego województwa białostockiego.
Data aktu: 12/07/1923
Data ogłoszenia: 26/07/1923
Data wejścia w życie: 01/01/1923, 26/07/1923