Bezpośrednia polsko-gdańska komunikacja osobowa i bagażowa przez obszar niemiecki, położony na prawym brzegu Wisły, wymieniony w art. 96 Traktatu Wersalskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 22 maja 1923 r.
o bezpośredniej polsko-gdańskiej komunikacji osobowej i bagażowej przez obszar niemiecki, położony na prawym brzegu Wisły, wymieniony w art. 96 Traktatu Wersalskiego.

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Na podstawie konwencji między Polską i Wolnem Miastem Gdańskiem a Niemcami w sprawie wolności tranzytu pomiędzy. Prusami Wschodniemi a resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu dnia 21 kwietnia 1921 r., zaprowadza się dla bezpośredniej polsko-gdańskiej komunikacji osobowo-bagażowej przez obszar niemiecki położony na prawym brzegu Wisły, wymieniony w art. 96 Traktatu Wersalskiego, następującą taryfę bezpośrednią:

TARYFA BEZPOŚREDNIA

dla komunikacji

Polsko-gdańskiej

przez obszar niemiecki, położony na prawym brzegu Wisły, wymieniony w art. 96 Traktatu Wersalskiego.

DZIAŁ A.

Przewóz osób, bagaży i przesyłek nadzwyczajnych.

(Dział B taryfy niniejszej oddzielnie wydany zawiera postanowienia dla przewozu towarów, zwłok i żywych zwierząt).

Ważna od 1 czerwca 1923 r.

Taryfa niniejsza opiera się na konwencji między Polską i Wolnem Miastem Gdańskiem a Niemcami w sprawie wolności tranzytu pomiędzy Prusami Wschodniemi, a resztą Niemiec, podpisanej w Paryżu 21 kwietnia 1921 r.

Wstęp.

1.
Taryfa niniejsza obowiązuje tylko w tranzytowej komunikacji uprzywilejowanej, t. j. dla przewozów pociągami, lub częściami pociągów, które przebiegają pod zamknięciem przez obszar niemiecki po prawym brzegu Wisły. Na razie komunikacja ta odbywa się tylko na linii Niem. Iława (Dt. Eylau) - Malbork (Marienburg) - Gdańsk.
2.
Przy przewozie osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych ma zastosowanie:
a)
taryfa na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi, oraz normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo, obowiązująca od dn. 1 kwietnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 31 poz. 193);
b)
poniżej podane postanowienia szczegółowe.
3.
Dla przejazdu przez obszar niemiecki w pociągach lub częściach pociągów, przebiegających ten obszar pod zamknięciem, podróżni nie potrzebują paszportów, lub innych dowodów osobistych. Postanowienie to nie narusza w niczem obowiązku posiadania wymaganych dowodów osobistych na terenie Rzplitej Polskiej i Wolnego Miasta Gdańska.
4.
W komunikacji niniejszej uczestniczą:
a)
jako koleje początkowe i końcowe: Polskie Koleje Państwowe oraz koleje obszaru W. M- Gdańska, zarządzane przez Polskę;
b)
jako koleje tranzytowe: niemieckie Koleje Państwowe.

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

do polskiej taryfy osobowej i bagażowej.

A.  Część I.

Do artykułu 4:

Przewóz odbywa się, w pociągach, lub częściach pociągów, które przez obszar niemiecki przebiegają pod zamknięciem.

Do artykułu 16:

Możność odbycia przejazdu inną drogą wykluczoną jest na obszarze niemieckim.

Do artykułu 22:

Na niemieckiej linji tranzytowej wolno otwierać okna tylko podczas biegu pociągów i tylko od strony korytarza.

Do artykułu 24:

Na niemieckiej linii tranzytowej nie wolno otwierać drzwi wagonów, ani wysiadać z pociągów.

Do artykułu 25:

Przerwy jazdy na obszarze niemieckim są niedopuszczalne.

Do artykułu 28:

Bagaż ręczny nie podlega rewizji celnej przy przewozie przez obszar niemiecki. Na obszarze niemieckim nie wolno żadnych przedmiotów ani przyjmować do wagonów, ani też wydawać z wagonów.

Do artykułu 29:

Poszczególne osoby wojskowe mogą mieć przy sobie wyłącznie tylko broń białą (szabla, bagnet), którą mają jednak składać na czas przejazdu przez obszar niemiecki w wagonie bagażowym bez osobnej opłaty.

Do artykułu 32:

Bagaż przewozi się na obszarze niemieckim tylko drogą wskazaną na bilecie.

W komunikacji niniejszej nie przyjmuje się ubezpieczenia terminowości dostawy.

Do artykułu 33:

Przy przewozie przez obszar niemiecki bagaż nie podlega formalnościom celnym.

Do artykułu 34:

Wydawanie bagażu na obszarze niemieckim jest niedopuszczalne.

Do artykułu 40:

Przy przewozie przez obszar niemiecki przesyłki nadzwyczajne nie podlegają formalnościom celnym.

B. Część II.

Rozdział I. Przewóz osób.

C. Bilety okresowe.

Wydanie biletów okresowych wszelkiego gatunku wyłącza się.

D. Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych.

I. Przejazdy do szkół.

Wydawanie miesięcznych biletów uczniowskich wyłącza się.

III. Dla robotników.

Wydawanie robotniczych biletów tygodniowych i powrotnych wyłącza się.

Również wyłącza się ulgi, przewidziane dla przejazdów grup robotników.

Rozdział VI.

Przewóz czasopism, broszur i książek: Postanowienia te nie mają zastosowania; przy odprawianiu czasopism, broszur i książek stosuje się przepisy dla przesyłek nadzwyczajnych (rozdział V).

C. Postanowienia końcowe.

Ceny biletów i opłaty przewozowe ustala się. według odległości kilometrycznych, zamieszczonych w wykazie odległości taryfowych polskich Kolei Państwowych, oraz w wykazie odległości taryfowych między stacjami obszaru W. M. Gdańska, do których to odległości dolicza się stałą tranzytową odległość taryfową kolei niemieckich 735 km.

Do cen biletów i opłat przewozowych obliczonych według odległości łącznej, dolicza się. stałą opłatę da całkową (podatek na rzecz W. M. Gdańska).

Opłata dodatkowa oblicza się za rzeczywistą odległość kilometryczną kolei, położonych na obszarze W. M. Gdańska,

i wynosi za przewóz w klasie I 16%
" " II 14%
" " III 12%
za przewóz bagażu 12%
za przewóz przesyłek nadzw. 7%
od opłat taryfowych przypadających na tę odległość
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1923 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.55.397

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpośrednia polsko-gdańska komunikacja osobowa i bagażowa przez obszar niemiecki, położony na prawym brzegu Wisły, wymieniony w art. 96 Traktatu Wersalskiego.
Data aktu: 22/05/1923
Data ogłoszenia: 30/05/1923
Data wejścia w życie: 01/06/1923