Wykonanie ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, przepisy o sporządzaniu spisów płatników i o składaniu zeznań.

ROZPORZĄDZENIE
III MINISTRA SKARBU
z dnia 15 listopada 1923 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, w celu wykonania ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, zawierające przepisy o sporządzaniu spisów płatników i o składaniu zeznań.

Na mocy art. 90 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym (Dz. U. R. P. № 94 poz. 746) zarządza się co następuje:
do art. 24.

A.

Spisy płatników, zamieszkałych w obrąbie gminy.

§  1.
Spisy płatników podatku majątkowego, zamieszkałych w obrębie gminy, sporządzają zarządy gminne (Magistraty) na formularzu według załączonego wzoru № 1.

Do spisów tych należy wciągnąć wszystkich właścicieli i posiadaczy majątku, mających miejsce zamieszkania, względnie siedzibę, w gminie (mieście) w dniu 1 lipca 1923 r., jak również należące do nich majątki nieruchome i ruchome.

§  2.
Do spisów nie należy wciągać majątków należących do:
1)
Państwa, związków samorządnych (gminy, powiatu) i przymusowych związków prawa publicznego (kasy chorych, izby handlowej i przemysłowej, izby rzemieślniczej i t. p.).
2)
związków zawodowych-robotniczych i urzędniczych, o ile się nie trudnią tranzakcjami handlowemi.
§  3.
Spisy płatników sporządza się terytorjalne, t j. według poszczególnych miejscowości (wsi, przysiółków, osad, zaścianków i t. p.), należących do gminy, a w miastach według poszczególnych ulic.
§  4.
Spisy płatników winny być sporządzone jak najdokładniej i najstaranniej.

Przy wypełnianiu kolumn i przedziałek należy przestrzegać następujących wskazówek:

1)
w kolumnie 1 oznacza się liczbą bieżącą wpisywanych kolejno poszczególnych właścicieli, względnie posiadaczy majątków nieruchomych oraz ruchomych;
2)
w kolumnie 2 wpisuje się imię i nazwisko właściciela względnie posiadacza majątku;
3)
w kolumnie 3 podaje się dokładny adres właściciela, względnie posiadacza majątku (ulicę i Nr. domu, a w większych miastach i Nr . mieszkania);
4)
w kolumnie 4-16, dotyczących gruntów i ich przynależności (Dział A), należy podać:
a)
w kolumnie 4-nazwę każdej posiadłości gruntowej, stanowiącej samoistną jednostkę gospodarczą np. majątek Ostrów, folwark Marynin, zagroda w Pasiecznej;
b)
w kolumnie 5 do 11-w hektarach, morgach lub dziesięcinach obszar każdego rodzaju gruntów, należących do samoistnej jednostki gospodarczej. Przez wyrażenie "inne grunta" (kolumna 11) należy rozumieć grunta zawierające torf, piasek, żwir, kamień, glinę i t. p. Przy tego rodzaju gruntach należy w kolumnie "Uwaga" wyraźnie zaznaczyć, co te grunta zawierają (torf, piasek, czy glinę lub żwir i t. p.) oraz czy są one eksploatowane;
c)
w kolumnie 12 - łączny obszar całej samoistnej jednostki gospodarczej;
d)
w kolumnie 13 - odległość w kilometrach (wiorstach) od najbliższej stacji kolejowej (przystanku), w kolumnie zaś 14 -odległość od najbliższego miasta albo od najbliższej miejscowości klimatycznej lub zdrojowej;
e)
w kolumnie, 15 - przynależności przywiązane do gruntu np. prawo pasania bydła, rybołówstwa, polowania, brania z lasu drzewa, chróstu lub ściółki i t. p.;
f)
w kolumnie 16 - rodzaj przedsiębiorstwa przemysłowego, połączonego z gospodarstwem rolnem lub leśnem, lecz nieopłacającego po-, datku przemysłowego jako to: hodowla inwentarza, mleczarstwo, sadownictwo, ogrodnictwo, pszczelarstwo, rybołówstwo i t. p.
5)
Kolumny 17 do 24 (Dział B) są przeznaczone na wpisywanie takich placów niezabudowanych i budynków, które nie należą do gospodarstw rolnych jako ich część składowa. Wobec tego budynków, przeznaczonych na mieszkania gospodarzy rolnych i członków ich rodzin, należących do wspólnego gospodarstwa domowego, jak również budynków mieszkalnych dla służby tychże gospodarzy rolnych, do" spisu wciągać nie należy.

W dziale B należy przeto podać:

a)
w kolumnie 17 - obszar placów niezabudowanych w metrach kwadratowych, w kolumnie zaś 18 - położenie tych placów, t. j. ulicą (rynek), przy której plac jest położony;
b)
w kolumnie 19 - ulicę i nr. domu;
c)
w kolumnie 20 - ilość części mieszkalnych (pokojów, izb, kuchen, sklepów, warsztatów, pracowni, magazynów i t. p.);
d)
w kolumnie 21 -rodzaj budynku, a w szczególności, czy budynek jest murowany, drewniany, czy też mieszany;
e)
w kolumnie 22 - stan budynku (bardzo dobry, dobry, średni lub lichy);
f)
w kolumnie 23 - wykończenie (wykwintne, dobre, lub zwyczajne);
g)
w kolumnie 24 - przeznaczenie (mieszkalny, fabryczny lub handlowy).
6)
W kolumnach 25 i 26 (Dział C) wpisuje się dane, dotyczące przedsiębiorstw przemysłowych lub handlowych, które opłacają albo powinny opłacać podatek przemysłowy (obrotowy), a mianowicie:
a)
w kolumnie 25 - rodzaj przedsiębiorstwa, np.: młyn, tartak, fabryka świec, rafinerja spirytusu, handel jaj, sklep mieszany, zakład stolarski, krawiecki, szewcki i t. p.;
b)
w kolumnie 26 - numer i kategorję świadectwa przemysłowego.
7)
W kolumnie 27 - (Dział D.) zaznacza się znane zarządowi gminy wiadomości o posiadanych przez płatników kapitałach i prawach majątkowych.
8)
W kolumnach 28 do 35 (Dział E.) wpisuje się dane, odnoszące się do urządzenia domowego i innych przedmiotów, służących do osobistego użytku, a mianowie:
a)
w kolumnie 28 - przeznaczenie pomieszczenia, w ktćrem znajduje się urządzenie domowe np.: salon, buduar, gabinet, kancelarja, pokój przyjęć, jadalnia, sypialnia, kuchnia i t. p.;
b)
w kolumnie 29 - ilość pomieszczeń każdej kategorji określonej w kolumnie 28;
c)
w kolumnie 30 - wielkość pomieszczenia, które określa się słowami: wielkie, średnie lub małe;
d)
w kolumnie 31 - rodzaj urządzenia, określając je wyrazami: luksusowe, zamożne lub przeciętne.
9)
Przedmioty majątkowe, przeznaczone do osobistego użytku właściciela o ile zarząd gminy posiada o nich wiadomości, a mianowicie:
a)
samochody, konie wyjazdowe i wierzchowe, powozy, faetony, bryczki, sanie, uprząż, siodła, broń myśliwska i t. p. należy wymienić w kolumnie 32, według poszczególnych rodzajów, a w kolumnie 33, podać ewentualnie ich ilość (np.: broń myśliwska 4, konie wyjazdowe 2, siodła 5, i t. p.);
b)
przedmioty z platyny, złota, srebra, drogich kamieni, pereł oraz inne kosztowności, należy wpisywać w kolumnie 34, a w następnej kolumnie (35) oznaczyć ich ilość.
§  5.
Jeżeli grunta należą do inwalidów i żołnierzy wojska polskiego, którym nadane zostały przez Powiatowe Komitety Nadawcze na zasadzie ustawy z dn. 17 grudnia 1920 r. (Dz. U. R. P. № 4 poz. 18 z roku 1921), należy okoliczność tę zaznaczyć w kolumnie 36, "Uwaga" przy odnośnym płatniku, W podobny sposób należy również zaznaczyć, w kolumnie "Uwaga" te wypadki, w których gospodarstwa osadników na Kresach Wschodnich, nabyte na zasadach ustawy o reformie rolnej, do wysokości 20 ha nie zostały w całości zabudowane do dnia 1 lipca 1923 r. Wreszcie przy gospodarstwach rolnych na terenie Ziem Wschodnich, nie przekraczających 15 ha, których zabudowania zostały zniszczone przez wojnę, a których właściciele nie posiadali budynku mieszkalnego i conajmniej jednego zabudowania gospodarczego w dniu 1 lipca 1923 r., należy tę okoliczność w kolumnie "Uwaga" wyraźnie zaznaczyć.
§  6.
Po wpisaniu wszystkich przedmiotów majątkowych należących do jednego właściciela, względnie posiadacza należy przeciągnąć kreskę (linję) poziomą, oddzielającą dane, dotyczące poprzedniego od następnego płatnika.

B.

Spisy nieruchomości i zakładów, należących do osób niemieszkających w obrabia gminy.

§  7.
Wszystkie nieruchomości i zakłady, położone w obrębie gminy, a należące do osób niemieszkających w gminie, należy wpisać do wykazów A. B. C. według załączonych wzorów №№ 2, 3 i 4. Nieruchomości takich i zakładów nie wciąga się do spisów wzór Na 1.

Wykaz A. przeznaczony jest na posiadłość gruntową, wykaz B. - na place niezabudowane i budynki, nie należące do gospodarstwa rolnego lub leśnego, jako ich część składowa, wreszcie wykaz C. - na przedsiębiorstwa handlowe i przemysłowe, które opłacają, względnie powinny opłacać podatek przemysłowy (obrotowy).

Kolumny i przedziałki w tych wykazach odpowiadają zupełnie kolumnom i przedziałkom w dziale A. B. i C. spisu płatników (wzór Na 1). Przy wypełnianiu przeto wykazów A. B. C. należy ściśle przestrzegać wskazówek, zawartych w § 4, ustępy 4), 5) i 6) nin. rozp.

Do art. 25 i 26.

C.

Zeznania o majątku osób fizycznych, spadków wakujących (nieobjętych) oraz osób prawnych nieobowiązanych do publicznego składania sprawozdań.

§  8.
Równocześnie ze sporządzeniem spisu płatników, zamieszkałych w gminie, winny zarządy gminna (Magistraty) każdej osobie, wciągniętej do wspomnianego spisu, doręczyć formularz zeznania o majątku według załączonego wzoru Na 5 oraz odpowiednią ilość kart A. B. C. C/1, D. E. i F. według załączonych wzorów №№ 6, 7, 8, 9, 10. 11 i 12 zależnie od tego, czy i jakie części składowe majątku płatnik posiada, np. płatnikowi, który posiada jedynie majątek w gruntach, placach i budynkach należących do gospodarstwa rolnego, należy doręczyć wraz z. formularzem zeznania o majątku tylko kartę A., a płatnikowi, który posiada majątek w budynkach nienależących do gospodarstwa rolnego lub leśnego oraz przedsiębiorstwa przemysłowe lub handlowe należy doręczyć wraz z formularzem zeznania tylko karty B. i C. Osoby, którym zeznań oraz odpowiednich kart nie doręczono winne podjąć je we właściwym zarządzie gminnym (Magistracie)
§  9.
Doręczenie zeznań i kart A. B. C. C/1. D. E. i F. winny zarządy gminne uskutecznić jak najrychlej, nie później jednak, niż do 15 stycznia 1924 r., aby płatnicy mieli możność dotrzymania terminu, wyznaczonego im do złożenia zeznań.
§  10.
Osoby, które otrzymały formularze zeznań wraz z kartami powinny dokładnie wypełnić zarówno zeznania, jak i karty stanowiące istotna część składową każdego zeznania; przytem należy się ściśle stosować do poszczególnych rubryk zeznania i kart oraz do uwag i wskazówek, zawartych na odwrotnej stronie tegoż zeznania.

Wypełnione i własnoręcznym podpisem stwierdzone zeznania oraz karty, winni płatnicy złożyć zarządowi gminy (Magistratowi) bądź otwarte, bądź w zamkniętej kopercie za pokwitowaniem odbioru najpóźniej do 31 stycznia 1924 r. Pokwitowania odbioru zeznań wydaje się na formularzu według wzoru Na 13.

Płatnikom przysługuje również prawo składania zeznań ustnie do protokółu w zarządzie gminnym (Magistracie).

§  11.
Na członkach zarządów gminnych, sporządzających spisy płatników i wykazy A. B. C. oraz odbierających zeznania o. majątku wraz z kartami A. B. C. C/l. D. E. i F., ciąży obowiązek zachowania tajemnicy co do wiadomości, zaczerpniętych z tych spisów, względnie z wykazów oraz z zeznań i kart (część ostatnia art. 25 ustawy).

Winni naruszenia tego obowiązku ulegną w myśl art. 74 ustawy karze grzywny do kwoty odpowiadającej 5.000 franków złotych, o ile w myśl isniejących przepisów nie podlegają surowszym postanowieniom karnym. Jeżeli wykroczenia dokonano w celu zaszkodzenia kredytowi lub czci osoby, której dotyczy wiadomość ujawniona - winny ulegnie nadto karze pozbawienia wolności na czas do 6 miesięcy.

§  12.
Za osoby, które nie przedłożą zeznań lub nie wypełnią ich należycie, odnośne dane o częściach składowych majątku, jego stanie oraz wartości zbiorą zarządy gminne (Magistraty) i wypełnią za te osoby formularz zeznania wraz z ewentualnemi kartami A. B. C. C/1. D. E. i F. W tych wypadkach zarządy gminne (Magistraty) mają stwierdzić na pierwszej stronie zeznania u góry, że płatnik zeznania nie złożył lub nie chciał go wypełnić, wobec czego zeznania wraz z ewentualnemi kartami wypełniono z urzędu.

Do art. 27-29.

D.

Zakończenie czynności zarządów gminnych (Magistratów), nadzór i zwrot kosztów.

§  13.
Materjał, zebrany w sposób wskazany w poprzednich paragrafach niniejszego rozporządzenia, a mianowicie:
a)
spisy osób zamieszkałych w tuzinie i posiadających majątek, wraz z zeznaniami oraz kartami (A. B. C. C/1. D. E. i F);
b)
wykazy nieruchomości i zakładów (A. B. C.), należących do osób w gminie niezamieszkałych, oraz
c)
pokwitowania z odbioru mają zarządy gminne złożyć właściwym Grzędom skarbowym podatków i opłat skarbowych (inspektoratom Skarbowym) w terminie najpóźniej do 15 lutego 1924 r.

Zeznania wraz z kartami A. B. C. C/1 D. E. i F. mają być ułożone według liczb porządkowych spisów i do nich dołączone. Wykazy A. B. C. winny być ułożone odrębnie.

§  14.
Władze administracyjne I instancji (komisarze rządu, starostowie, prezydenci) są obowiązane dopilnować, aby czynności nałożone na zarządy gminne (Magistraty) były przez nie w przepisanych terminach i" prawidłowo wykonane.

W tym celu winny wspomniane władze administracyjne w porozumieniu z władzami podatkowemi wydać w stosownym czasie specjalne zarządzenia, a nadto conajmniej dwa razy w okresie sporządzania spisów i zbierania zeznań (od 1. 12. 1923 r. do 15. 2 1924 r.) sprawdzać przez delegowanych urzędników (państwowych lub samorządowych), czy zarządy gminne (Magistraty) prawidłowo wykonują swe czynności. Pierwszego sprawdzenia należy dokonać najpóźniej do końca grudnia 1923 r. Sprawdzający winni między innemi zwracać uwagę na to, aby ustne zeznania były od płatników bez przeszkód przyjmowane.

W razie stwierdzenia zaniedbań ze strony zarządu gminnego (Magistratu), należy na osoby wchodzące w skład zarządu nałożyć kacy porządkowe, określone w art. 69 ustawy.

§  15.
Tytułem zwrotu kosztów, połączonych z wykonaniem czynności wyszczególnionych w poprzednich paragrafach otrzymają zarządy gminne miejskie i wiejskie, następujące wynagrodzenia:

równowartość

1) za wciągnięcie do spisu (wzór № 1) danych dotyczących jednego płatnika i doręczenie mu formularza zeznania 0,05 fr. zł.
2) za wypełnianie jednego wykazu (wzory №№ 2, 3 i 4) 0,03 " "
3) za przyjęcie ustnego zeznania od płatnika łącznie ze sporządzeniem kart (wzory №№ 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12) 0,03 " "
4) za sporządzenie zeznania z urzędu łącznie z kartami 0,05 " "

W wypadkach, gdyby wykonanie powyższych czynności było połączone ze szczególnemi trudnościami np. z powodu rzadkiego zaludnienia miejscowości (gminy), rozrzucenia chat na większej przestrzeni, górzystego położenia, donajęcia pracowników pomocniczych i t. p. może właściwa władza administracyjna I instancji w porozumieniu z odnośnym Urzędem skarbowym, przyznać zarządom gminnym (Magistratom) stosownie wyższe wynagrodzenie, nie przenoszące podwójnej wysokości kwot wyżej ustalonych.

§  16.
Rachunek kosztów winien zarząd gminny (Magistrat) złożyć właściwej władzy podatkowej I instancji (Urząd Skarbowy, Inspektorat Skarbowy), równocześnie z oddaniem wszystkich spisów, wykazów, oraz zeznań z kartami z całej gminy.

Władza podatkowa I instancji po zbadaniu, czy przedstawiony materjał jest starannie i dokładnie sporządzony, sprawdzi obliczenie należności po ewentualnem zasiągnięciu opinji władzy administracyjnej I instancji i zarządzi wypłatą sprawdzonych kosztów zarządowi gminnemu (Magistratowi) z miejscowej Kasy Skarbowej z kredytu przeznaczonego na ten cel przez Izbę Skarbową.

Jeżeli bądź spisy, bądź zeznania sporządzone z urzędu, bądź wykazy będą wymagały uzupełnień, to wypłata wspomnianych kosztów może nastąpić dopiero po uskutecznieniu tych uzupełnień przez zarządy gminne (Magistraty).

Gdyby zarząd gminny (Magistrat) nie uskutecznił uzupełnienia w wyznaczonym mu terminie-winna to uczynić sarna władza podatkowa przez swoich delegatów i koszty uzupełnienia potrącić z wynagrodzenia należącego się zarządowi gminnemu (Magistratowi).

Nadto winna władza administracyjna I instancji na wniosek władzy podatkowej nałożyć na opieszały zarząd gminny (Magistrat) karą porządkową w myśl artykułu 69 ustawy do kwoty, odpowiadającej tysiącowi franków złotych.

Do art. 25 (ponownie).

E.

Zeznania osób prawnych obowiązanych do publicznego składania sprawozdań.

§  17.
Osoby prawne obowiązane do publicznego składania sprawozdań (spółki akcyjne, komandytowo-akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, spółdzielnie i t. p.) mają złożyć zeznania na formularzu wzór N° 14 w terminie najpóźniej do dnia 31 stycznia 1924 r. taj izbie Skarbowej, w której okręgu znajduje się siedziba zarządu osoby prawnej.

Zeznanie winno być sporządzone zgodnie z postanowieniami rozporządzenia li Ministra Skarbu o ustni oni u wartości przedmiotów majątkowych oraz ze wskazówkami zamieszczonemi na odwrotnej stronie formularza zeznania

§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Wzór № 1

do art. 24 ustawy i § 1 rozp. wyk.

SPIS

osób zamieszkałych w obrąbie gminy i posiadających majątek według stanu w dniu 1 lipca 1923 r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 2

do § 7 rozp. Ministra Skarbu.

WYKAZ A

Posiadłość gruntowa

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 3

do § 7 rozp. Ministra Skarbu.

WYKAZ B

Place niezabudowane i budynki nie należące do gospodarstwa rolnego lub leśnego jako ich część składowa

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 4

do § 7 rozp. Ministra Skarbu.

WYKAZ C

Przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 5

do art. 25 i 26 ustawy i § 8 rozp. wyk.

ZEZNANIE O MAJĄTKU

Do wymiaru podatku majątkowego na okres 1924/1926

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 6

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA A

Posiadłość gruntowa.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 7

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA B

Place niezabudowane i budynki nienależące do gospodarstwa rolnego lub leśnego

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 8

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA C

Przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe, nieprowadzące prawidłowych ksiąg handlowych

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 9

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA C/1

Przedsiębiorstwa przemysłowe i handlowe, prowadzące prawidłowych księgi handlowe

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 10

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA D

Kapitały i prawa majątkowe.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 11

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA E

Urządzenie domowe i inne przedmioty, służące do osobistego użytku.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 12

do § 8 rozp. Ministra Skarbu.

KARTA F

Długi i ciężary.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 13

do § 10 rozp. Ministra Skarbu.

KSIĘGA

pokwitowań z odbioru zeznań wraz z kartami złożonych w myśl art. 25 i 26 ustawy o podatku majątkowym w Urzędzie gminnym (Magistracie) w .........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór 14

do art. 25 ustawy i § 17 rozp.

ZEZNANIE O MAJĄTKU

Do wymiaru podatku majątkowego na okres 1924/1926 r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.123.997

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o podatku majątkowym, przepisy o sporządzaniu spisów płatników i o składaniu zeznań.
Data aktu: 15/11/1923
Data ogłoszenia: 04/12/1923
Data wejścia w życie: 04/12/1923