Uzupełnienie i zmiana taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 17 listopada 1923 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 r. "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193, № 55, poz. 396 i 398, № 63, poz. 490 i 494, № 73, poz. 576, № 84, poz. 663, № 94, poz. 753 i № 109, poz. 867) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

WSTĘP.

1)
Dział III uzupełnia się nowym przytoczonym poniżej ustępem:

"W komunikacjach ze stacjami kolei, położonych na obszarze W. M. Gdańska, oraz przez te koleje do opłat powyższych dolicza się odpowiedni dodatek celem wyrównania różnic między taryfą niniejszą ą stosowaną w komunikacji czysto miejscowej pomiędzy stacjami wyżej wymienionych kolei. Wysokość dodatku ustala się w zależności od każdoczesnej wysokości taryf i stosunku waluty gdańskiej do polskiej".

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemu

2)
W art. 16 "Kontrola biletów" i dopłaty do cen za przejazd:
a)
dopłata 240.000 mk., przewidziana w ust, 2 i 3, zmienia się na 480.000 mk.,
b)
dopłata 36.000 mk., przewidziana w Post. Wyk. III do ust. 3, zmienia się na 72.000 mk.,
c)
dopłata 120.000 mk., przewidziana w ust. 6., zmienia się na 240.000 mk.
3)
W art. 24 "Postoje" opłata 2,400.000 mk., przewidziana w ust. 3 i Post. Wyk. do tegoż ustępu, zmienia się na 4,800.000 mk.
4)
W art. 30 "Określenie" dopłata 60.000 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 120.000. mk.
5)
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" norma odszkodowania 360.000 mk., przewidziana w Post. Wyk. I do ust. 1, zmienia się na 720.000 mk.
6)
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy norma 6.000 mk., przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 12.000 mk., norma 2.400 mk., przewidziana w ust. 3-a zmienia się na 4.800 mk., a norma 3.600 mk., przewidziana w ust. 3-b, zmienia się na 7.200 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia taryfowe.

7)
W tytule słowa "Postanowienia taryfowe zmienia się na "Przepisy taryfowe".
8)
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Zasady obliczania" punkt 2 otrzymuje brzmienie: "Opłaty za przejazd klasą IV i III pociągiem osobowym i mieszanym, o ile wynoszą liczbę niepodzielną przez 4.000, zaokrągla się wzwyż do liczby, podzielnej przez 4.000".
9)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale h punkty 3-a i 3-b otrzymują brzmienie następujące:

"a) w klasie IV (na kolejach obszaru województw, pomorskiego i poznańskiego) za kilometry od 1 do 200 po 3-200 mk., za kilometry od 201-300 po 2.600 mk., doliczanych do ceny biletu 640.000 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za każdy dalszy kilometr po 2.000 mk" doliczanych do ceny biletu 900. mk., przypadającej za pierwsze 300 km.,

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 |o 4.800 mk., za kilometry od 201-300 po 4.000 mk., doliczanych do ceny biletu 960.000 mk. za pierwsze 200 km., za każdy dalszy kilometr po 3.000 mk., doliczanych do ceny biletu 1,360.000 mk., przypadającej za pierwsze 300 mk.".

10)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale R wyszczególnione w punkcie 8 ceny biletów na miejsca numerowane zmienia się: w klasie III na 120.000 mk., W klasie II na 240.000 mk. i w kl. I na 360.000 mk.
11)
W tymże rozdziale I, w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 36.000 mk., przewidziana w punktach 3 i 9, zmienia się na 72.000 mk.
12)
W tymże rozdziale 1, w dziale C "Bilety okresowe" zdanie końcowe w punkcie 7 od słów "i miesiączne" otrzymuje brzmienie: "i miesięczna z ważnością na dany miesiąc kalendarzowy".
13)
W tymże rozdziale 1, w dziale D-I "Przejazdy do szkół" w punkcie 9, oraz w dziale D - III "Dla robotników", w ustępie A - a, w punkcie 12 liczbę 100 zmienia się na 1.000.
14)
W rozdziale III, "Przewóz psów" opłata 6.000 mk., przewidziana w punkcie 2, zmienia się na 12.000 mk.
15)
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"3. Opłaty za przewóz w pociągach osobowych i mieszanych od każdych 10 kg. (stawki przewozowej oblicza się według następujących opłat jednostkowyh:.

za kilometry od 1 do 200 po 480 mk., za kilo metry od 201 do 300 po 400 mk., doliczanych do stawki przewozowej 96.000 mk. za pierwsze 200 km., za każdy dalszy kilometr po 300 mk., doliczanych do stawki przewozowej 136.000 mk. za pierwsze 300 hm."

16)
W tymże rozdziale IV opłata 12.000 km., przewidziana w punkcie 7, zmienia się na 24.000 mk.
17)
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące: "5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy, nadaniu; oblicza się ją na podstawie zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (rozdział IV, punkty 1 i 2) według następujących opłat jednostkowych: za kilometry od 1 do 200 po 280 mk., za kilometry od 201 do 300 po 240 mk., doliczanych do stawki przewozowej 56.000 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za każdy dalszy kilometr po 200 mk., doliczanych do stawki przewozowej 80.000 mk" przypadającej za pierwsze 300 km."
18)
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, pagony osobowe, dla chorych i bagażowe", w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się: w punkcie 1 (I) -a opłatę 180.000 mk. na 360.000 mk., w punkcie I (1) -b opłatę 60.000 mk. na 120.000 mk., w punkcie I (1) -c opłatę. 30.000 mk. na 60.000 mk., opłaty najniższe 600.000 mk. i 30,000.000 mk, wskazane w końcu punktu I (1), odpowiednio na 1,200.000 mk. i 60.000.000 mk., w punkcie II (1) opłatę 12.000 mk. na 24.000 mk., w punkcie III opłatę 30,000.000 mk. na 60.000.000 mk., w punkcie IV (2) opłatę 9,000.000 mk. na 18.000.000 mk.
19)
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe zmienia się w punkcie II (1) opłatę 60.000 mk. na 120.000 mk. i w punkcie IV (1) opłatę 12.000 mk. na 24.000 mk.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1923 r.
* Z dniem 21 grudnia 1923 r. wszysstkie opłaty wyszczególnione w nin. rozporządzeniu podwyższa się o 100%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1923 r. (Dz.U.23.132.1091).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.120.971

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiana taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 17/11/1923
Data ogłoszenia: 27/11/1923
Data wejścia w życie: 01/12/1923