Wprowadzenie na polskich kolejach górnośląskich ogólnej taryfy na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 22 października 1923 r.
o wprowadzeniu na polskich kolejach górnośląskich ogólnej taryfy na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy art. 438 polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej z dn. 15 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 44, poz. 371) i rozporządzenie rządu (Yerordnung der Reichsregierung) z dn. 29 października 1920 r. № 7837 R. G. BC. 216 z 1920 r. o upoważnieniu Ministra Kolejowego do samodzielnego uzupełnienia i zmiany rozporządzeń, regulujących budowę, ruch i przewozy kolei żelaznych, zarządza się co następuje:
§  1.
Na polskich kolejach górnośląskich wprowadza się taryfą ogólną na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, mianowicie: część I "Przepisy Przewozowe" (ogłoszoną w Dz. U. R. P. z 1921 r. № 65, poz. 414) wraz z późniejszemi zmianami i uzupełnieniami, oraz części: II "Postanowienia taryfowe i Wykaz opłat dodatkowych", część III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów", część IV "Tablice opłat przewozowych" i cześć V "Taryfy wyjątkowe", ogłoszone w Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428, wraz z późniejszemi zmianami i uzupełnieniami.

Część II "Postanowienia taryfowe i Wykaz opłat dodatkowych" uzupełnia się nadto przepisami, objętemi w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W opłatach podanych wtem załączniku uwzględniono ogólną podwyżkę taryf, którą wprowadza się w życie z dniem 1 listopada 1923 r. rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z dnia 20 listopada 1923 r.

§  2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy przewozowe i taryfowe, regulujące wspomniane wyżej przewozy na Polskiem Górnem Śląsku w ruchu wewnętrznym (Deutscher Eisenbahn- Gütertarif Teil I und II).
§  3.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1923 r.

ZAŁĄCZNIK 

W Taryfie Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt polskiemi kolejami państwowemi oraz znajdującemi się pod zarządem państwowym kolejami prywatnemi, część II, należy zamieścić:
1)
na str. 25-ej nowy rozdział:

XXVI. Opłaty miejscowe za przewozy w obrębie tej samej stacji taryfowe (ważne tylko na P. G. Śląsku).

101. Stacja taryfowa w znaczeniu poniższych przepisów obejmuje także place składowe, urządzenia przemysłowe i przydzielone jej ładownie.

Na publiczną ładownię, podaną w Spisie stacyj, podstawia się wagon z przesyłką pod wyładunek tylko wówczas, jeżeli w liście przewozowym oprócz stacji taryfowej wskazano tą ładownią w rubryce "Wskazania nadawcy", albo też jeżeli odbiorca zażąda na nią podstawienia. Odprawy dokonuje właściwa stacja taryfowa. Jeżeli dla ładowni w Spisie stacyj przewidziane są dwie stacje taryfowe, odprawa następuje do i od tej stacji, przez którą wypada tańsze przewoźne.

Art. 60 przepisów przewozowych znajduje przy przewozach podobnych zastosowanie na zasadach ogólnych.

Za przetaczanie próżnych wagonów prywatnych na zlecenie uprawnionego do dyspozycji w obrąbie tej samej stacji taryfowej nie pobiera się osobnych należności, wskazanych niżej w ustępach III, IV i VI.

Jeżeli wagon; dostawiony w stanie ładownym, zwraca się, również w stanie załadowanym, wtedy pobiera się opłaty, przypadające za oba kierunki. O ile zaś te czynności wykonano osobną pracą przetokową na żądanie uprawnionego, pobiera się należność w podwójnym wymiarze.

I.

Przewoźne stacyjne.

1.
Opłatę niniejszą pobiera się w tych wypadkach, gdy kolej podejmuje się; przewieźć towary, których załadowanie i wyładowanie następuje w obrębie jednej i tej samej stacji taryfowej. Odnośne należności wykazane są w poniższym wykazie opłat miejscowych.
2.
Opłatę tę pobiera się osobno za przewóz przesyłek całowagonowych, dokonywany na każdorazowe osobne żądanie nadawcy lub odbiorcy.
3.
Odprawa odbywa się za pomocą listu przewozowego, przyczem przewóz większej ilości przesyłek tego samego nadawcy, skierowanych do tego samego odbiorcy, może być dokonany za jednym listem przewozowym.
4.
Oprócz niniejszej należności pobiera się w odpowiednich wypadkach także należność za podstawienie wagonu lub należność bocznicową.
5.
Przepisy taryfowe o terminach załadowania i wyładowania oraz obliczenia postojowego mają zastosowanie na zasadach ogólnych.

II.

Opłaty za przestawienie.

1.
Jeżeli kolej podejmuje się przestawienia już podstawionych pod załadowanie, wzgl. wyładowanie wagonów próżnych lub załadowanych albo też wagonów, które całkowicie lub częściowo wyładowano lub załadowano, z jednego miejsca na drugie w obrębie tej samej stacji taryfowej, pobiera się należność za przestawianie wówczas, jeżeli, przestawienie to poprzedził lub po nim ma nastąpić przewóz na podstawie listu przewozowego. Należność ta wykazana jest w wykazie opłat miejscowych.
2.
Obok tej należności pobiera się w odpowiednich wypadkach także należność bocznicową lub opłatę za podstawienie.
3.
Termin załadowania i wyładowania nie ulega przerwie z powodu omawianego przestawienia.

III.

Opłata za przewóz między stacją taryfową a ładownią publiczną.

1.
Jeżeli przesyłka nadeszła z innej stacji taryfowej i przed podstawieniem do wyładowania zostanie przewieziona do publicznej ładowni, wymienionej w spisie stacyj, lub jeżeli z takiej ładowni przewozi się przesyłkę, adresowaną do innej stacji taryfowej, pobiera się należność przewozową, przewidzianą w poniższym wykazie opłat miejscowych.
2.
Przewóz do i od ładowni odbywa się za listem przewozowym, towarzyszącym przesyłce od-stacji nadawczej do odbiorczej.
3.
Jeżeli nadeszłe wagony z przesyłkami podstawiono już pod wyładunek na stacji taryfowej, pobiera się opłatę za przestawienie, a nie opłatą za przewóz do ładowni.
4.
Oprócz opłaty za przewóz do i od ładowni pobiera się w odpowiednich wypadkach także opłatą za podstawienie albo opłatę bocznicową.

IV.

Opłata za podstawienie.

1.
Jeżeli kolej na wniosek odbiorcy podstawia wagony do wyładowania na inny tor, niż ten, który przez kolej został przeznaczony do tego celu, albo na specjalne miejsce tego stale wyznaczonego toru wyładowczego, albo do placów składowych lub tym podobnych urządzeń lub też, na odwrót kolej odwozi ze wspomianych wyżej punktów wagony załadowane, pobiera się za taki przewóz należność, wykazaną w wykazie opłat miejscowych, o ile w umowach nie są przewidziane inne opłaty.
2.
Oprócz niniejszej należności pobiera się w odpowiednich wypadkach także należności, omówione pod I, II, III i VI.

V.

Opłata za przewóz powrotny.

1.
Jeżeli wagony, podstawione pod naładunek na publiczne ładownie lub punkty omówione pod IV, albo na bocznice, z powodu niezaładowania muszą być zwrócone w stanie próżnym, pobiera się oprócz postojowego i niezależnie od utraty kaucji za zamówienie wagonu opłatę, wskazaną w poniższym wykazie opłat miejscowych, o ile w umowach nie są przewidziane inne opłaty.
2.
Oprócz tej opłaty pobiera się w odpowiednich wypadkach także i opłatę za podstawienie.

VI.

Opłaty bocznicowe.

1.
Na Polskim Śląsku Górnym pobiera się opłaty bocznicowe stosownie do zawartych umów z następującemi wyjątkami:
a)
za przewóz węgla kamiennego, koksu i brykietów z polskogórnośląskich kopalni i wytwórni pobiera się przewoźne na podstawie odległości taryfowych, natomiast za przewóz wszelkich innych towarów do i od tych wytwórni pobiera się opłaty bocznicowe stosownie do umowy;
b)
za przewóz wszelkich przesyłek na innych polskogórnośląskich bocznicach pobiera się opłaty bocznicowe, o ile bocznica nie jest równocześnie stacją taryfową.
2.
Obok należności bocznicowej pobiera się w odpowiednich wypadkach także przewoźne stacyjne, opłatę za przestawienie, za przewóz do i od ładowni, za podstawienie i za przewóz powrotny, o ile umowy bocznicowe nie zawierają odmiennych postanowień.

Wykaz opłat miejscowych.

OPŁATA Marek za wagon
A. Wszystkie towary z wyjątkiem węgla i t. d. B. Węgiel i t d.
do 15 t. ładowności ponad 15 t. ładowności do 15 t. ładowności ponad 15 t. ładowności
1. 2. 3. 4. 5.
I. Przewoźne stacyjne: 800.000 1.200.000 750.000 1.100.000
II. Opłata za przestawienie 480.000 750.000 450.000 690.000
III. Opłata za przewóz między stacją taryfową a publiczną ładownią 390.000 500.000 360.000 480.000
IV. Opłata za podstawienie 150.000 150.000 120.000 120.000
V. Opłata za przewóz powrotny 450.000 450.000 450.000 450.000
2)
Na stronie 30-ej w p. 16 zamieszcza się nowe zdanie:

"Na Polskim Śląsku Górnym opłaty celne regulowane są osobnem rozporządzeniem, ogłoszonem w Gazecie Grzędowej Województwa Górnośląskiego".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.110.877

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie na polskich kolejach górnośląskich ogólnej taryfy na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
Data aktu: 22/10/1923
Data ogłoszenia: 31/10/1923
Data wejścia w życie: 01/11/1923