Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, obowiązującej na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 26 lipca 1922 r.
o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, obowiązującej na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na ko lejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1. 1
Taryfę ogólną na przewóz towarów, zwłok I zwierząt, ogłoszoną w rozporządzeniach Ministra Kolei Żelaznych: 1) z dnia 13 czerwca 1921 r. (Dz. U. R. P. № 65, poz. 414) w przedmiocie "przepisów przewozowych", stanowiących część I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wraz z późniejszemi zmianami i uzupełnieniami (Dz. U. R. P. z 1921 r., № 71, poz. 489; № 83, poz. 593; z 1922 r. № 6, poz. 40 i № 18, poz. 155) oraz 2) z dnia 22 lutego 1922 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 156) w sprawie nowego brzmienia części II i III taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt oraz z dnia 10 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. i 1922 r. № 55, poz. 500) w sprawie nowego brzmienia części IV i VI taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, rozciąga się na przewozy niżej wymienionemi kolejami wąskotorowemi z następującemi odstępstwami i wyjątkami:

Wstęp do części II i III taryfy ogólnej (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428) otrzymuje brzmienie następujące:

"Taryfa ogólna na przewóz towarów, zwłok i zwierząt obowiązuje przy przewozie przesyłek pośpiesznych i zwyczajnych w komunikacji miejscowej następujących kolei wąskotorowych, otwartych dla ruchu prawidłowego:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

A) Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Bialska-podlaska (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

2. Gosławicka (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

3. Kujawskie,

4. Mława-Przasnysz-Ciechanów,

5. Nasielsk-Lubicz,

6. Ostrołęcka (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

7. Rogów-Rawa-Biała (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

8. Wieluńska.

B) Koleje wąskotorowe prywatne:

1. Grójecka,

2. Jabłonna-Wawer-Karczew,

3. Kalisko-Turecka,

4. Łódzkie koleje elektryczne,

5. Marecka,

6. Piotrkowsko-Sulejowska,

7. Wilanowska,

8. Sochaczew-Wyszogród-Piaski (patrz punkt 94 Postanowień taryfowych)

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

A) Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Antonówka-Chinocz (patrz. p. 94 Postan. Taryf.),'

2. Bełżec-Budy Dzierażeńskie,

3. Jędrzejów-Bogorja-Iwaniska-Staszów,

4. Kamień Kaszyrski-Grywiatki (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

5. Łęczna-Bystrzyca,

6. Miechów-Działoszyce (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

7. Uściług-Uhnów,

8. Wąwolnica-Opole-Rybaki (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

9. Zwierzyniec-Biłgoraj.

III. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

A) Koleje wąskotorowe państwowe:

1. Liniewo-Prużany, (patrz. p. 94 Postan. Taryf.),

2. Nowojelnia-Nowogródek-Lubcza (patrz p. 94 Postan. Taryf.),

3. Nowoświęciany-Łyntupy,

B) Koleje wąskotorowe prywatne, pozostające pod zarządem państwowym: Święciańskie.

IV. W obrębie Dyrekcji kolejowej Lwowskiej: Koleje wąskotorowe prywatne, pozostające pod zarządem państwowym:

1. Łupków-Cisna,

2. Przeworsk-Dynów."

W części I. "Przepisy przewozowe". (Taryfa ogólna na przewóz towarów, zwłok i zwierząt).

(Dz. U. R. P. z 1921 r. № 65, poz. 414).

Art.1otrzymuje brzmienie następujące:

"Niniejsze przepisy przewozowe obowiązują na kolejach wąskotorowych wymienionych we Wstępie".

Art.3uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"(Post. Wyk.) Brak odpowiedniego taboru uprawnia kolej do odmówienia przewozu".

W art. 45Postanowienie Wykonawcze do ust. 1 uzupełnia się zdaniem:

"W razie braku wagonów krytych przewóz zwłok, za zgodą nadawcy oraz miejscowej władzy administracyjnej, może być dokonany w wagonie niekrytym".

Art. 53 uzupełnia się ustępem:

"Wykaz kolei wąskotorowych, dokonywujących przewozu w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnemi i szerokotorowemi winien być podany w taryfie".

Do art. 53 wprowadza się Postanowienie Wykonawcze:

"(Post. Wyk.) Czasowo przewóz towarów kolejami wąskotorowemi, dokonywany jest tylko w komunikacji wewnętrznej każdej kolei".

W art. 54 punkt 2-C) Postanowienie Wykonawcze uzupełnia się słowami: "względnie odnośny zarząd kolejowy".

Art. 55 uzupełnia się III-em Postanowieniem Wykonawczem:

"(Post. Wyk. III) Na kolejach, nie włączonych do komunikacji bezpośredniej, mogą pozostać w użyciu listy przewozowe dawniejsze odmienne od wzoru podanego w załączniku C".

W art. 56 ust. 2 uzupełnia się zdaniem:

"W komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi i szerokotorowemi na ładunki wagonowe do 15.000 kg. wagi sporządza się jeden list przewozowy".

W art. 69 do ust. 1 dodaje się Postanowienie Wykonawcze:

"(Post. Wyk.) Czasowo, aż do odwołania, kolejom wąskotorowym przysługuje prawo żądania uiszczenia wszystkich należności przy nadaniu przesyłki".

W art. 72 ust. 1 zamienia się następującym:

"1. Przy. przewozach w komunikacji bezpośredniej z kolejami normalnotorowemi i szerokotorowemi nadawca przesyłki może na kolejach wyszczególnionych w taryfie, obciążyć ją zaliczeniem do wysokości wartości przesyłki".

W art. 72 dodaje się Postanowienie Wykonawcze:

"(Post. Wyk.). Czasowo, do chwili ustalenia komunikacji bezpośredniej pomiędzy normalno - i szerokotorowemi a wąskotorowemi kolejami, zaliczenia nie są dopuszczalne".

W art. 75 punkt 1 zamienia się następującym:

"Termin dostawy przesyłki nie może przekraczać następujących norm maksymalnych:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu-2 doby,

2) na czynności zdawczo - odbiorcze przy przejściu z kolei wąskotorowych na normalne lub szerokotorowe i odwrotnie-2 doby;

3) na przewóz:

a) dla przesyłek pośpiesznych - na każde rozpoczęte 100 km. odległości taryfowej- 1 doba,

b) dla przesyłek zwyczajnych - na każde rozpoczęte 50 km. odległości taryfowej - 1 doba.

"(Post. Wyk.) Czasowo, z uwagi na wyjątkowe warunki ruchu w okresie powojennym, normy powyższe zmniejszają się do połowy, t. j. dla przesyłek pośpiesznych - jedna doba na każde rozpoczęte 50 km., a dla przesyłek zwyczajnych - jedna doba na każde rozpoczęte 25 km.".

W tymże art. 75 ust. 3 Postanowienie Wykonawcze do punktu d) skreśla się.

W art. 88 ust. 3 uzupełnia się Postanowieniem Wykonawczem:

"(Post. Wyk.). W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej na kolejach wąskotorowych państwowych: 1) Bialskiej-podlaskiej, 2) Gosławickiej, 3) Kujawskich, 4) Mława-Przasnysz, 5) Nasielsk-Lubicz, 6) Ostrołęckiej, 7) Rogów-Rawa-Biała, 8) Wieluńskiej i na kolejach wąskotorowych prywatnych: 1) Kalisko-Tureckiej i 2) Piotrkowsko-Sulejowskiej, oraz w obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej i Wileńskiej na wszystkich kolejach wąskotorowych państwowych i. prywatnych Minister Kolei Żelaznych w myśl ust. 1 niniejszego artykułu i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu ustala czasowo normę maksymalną, ograniczającą wysokość odszkodowania przypadającego za zaginięcie lub brak przesyłki na 100 mk. za każdy kilogram wagi".

Art. 92 i 93 zawieszają się.

W art. 94 punkty 1 i 2 otrzymują brzmienie następujące:

1. W razie przekroczenia terminu dostawy ko lej winna jest uiścić odszkodowanie za udowodnioną stratę do wysokości przewoźnego.

2. Jeżeli wskutek przekroczenia terminu dostawy szkoda nie powstała lub też nie została udowodniona, kolej winna uiścić za każdy dzień prze kroczenia terminu dostawy 5% przewoźnego, nie wyżej jednak nad 50% sumy przewoźnego.

(Post. Wyk.) Za przewoźne uważa się jedynie opłatę taryfową za przewóz, bez żadnych opłat dodatkowych.

W punkcie 3-m tegoż art. 94 skreśla się zdanie drugie.

W części II "Postanowienia taryfowe ogólne".

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428)

Punkt 2 zmienia się w sposób następujący:

"2. W zależności od wagi, przesyłki w komunikacji miejscowej kolei wąskotorowych dzielą się na przesyłki drobne o wadze mniej niż 3.000 kg., półwagonowe - o wadze 3.000 kg. i więcej, oraz całowagonowe - o wadze 5.000 i więcej kilogramów". W punktach 13, 14, 16, 19, 21, 40, 69 i 73 minimalna norma wagi - 7.500 kg. zastępuje się normą 3000 kg., a 15.000 kg. - normą 5.000 kg.

W punkcie 21 ustęp a) zmienia się, jak na stępuje:

"a) przesyłki, zawierające przedmioty dłuższe niż 4 mtr. lub też przedmioty, ważące w jednej sztuce więcej niż 100 kg".

Tytuł rozdziału XIV zmienia się w sposób następujący:

"XIV. Przedmioty długości ponad 4 mtr."

Odpowiednio w p. p. 69, 70 i 71 wskazana długość "ponad 7 mtr." zmienia się na "ponad 4 mtr".

W punktach 69 i 70 minimalną normę wagi 5.000 kg. zastępuje się normą 3.000 kg.

W punkcie 71 minimalną normę wagi 10.000 kg. zastopuje się normą 5.000 kg.

W punkcie 82 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie następujące:

"Przewoźne za towary, przewożone luzem, t. j. bez opakowania lub bez wskazania ilości sztuk i bez należytego cechowania lub numerowania każdej sztuki, oblicza się przy wszelkiej wadze, najmniej za 5.000 kg. a przy przewozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5.000 kg. za całkowitą ładowność wagonu".

W punkcie 89 ustęp b) ma brzmieć jak następuje:

"b) Za ciecze (płyny):

Za wagę rzeczywistą załadowanego towaru najmniej jednak ze, 5.000 kg. od wagonu według odpowiedniej dla załadowanego towaru taryfy. Przy prze wozie w wagonach o mniejszej ładowności niż 5.000 kg. przewoźne oblicza się za ładowność wagonu".

W punkcie 90 wskazana norma 150.000 kg. zmienia się na 75.000 kg.

Rozdział XXV. "Przewóz linjami kolejowemi, stosującemi warunki specjalne" otrzymuje brzmienie następujące:

"94. Na niżej wymienionych linjach kolei wąskotorowych opłaty przewozowe, podane w części IV niniejszej taryfy pobiera się z podwyższeniem:

o 50%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Gosławickiej,
" " Ostrołęckiej,
" " Rogów-Rawa-Biała.

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Wileńskiej:

na linji Liniewo-Prużany,
" " Mowojelnia-Nowogródek-Lubcza.

o 100%:

I. W obrębie Dyrekcji kolejowej Warszawskiej:

na linji Bialskiej-podlaskiej,

na linji Sochaczew-Tułowice-Piaski

II. W obrębie Dyrekcji kolejowej Radomskiej:

na linji Antonówka-Chinocz,
" " Kamień-Kaszyrski-Grywiatki,
" " Miechów-Działoszyce,
" " Wąwolnica-Opole-Rybaki".

W "Wykazie opłat dodatkowych".

W punkcie 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i zajęcie torów" wysokość opłat zmienia się w sposób następujący:

"w ust. I: za pierwszą dobę 12.000 mk.
" drugą " 18.000 "
" każdą następną dobą 24.000 "
w ust. II: za pierwszą dobę 18.000 "
" drugą " 24.000 "
" każdą następną dobę 36.000 "

Tenże punkt 7 uzupełnia się przez dodanie czwartej uwagi następującej:

"Uwaga 4. Powyższe normy opłat postojowego stosuje się do wagonów o ładowności poniżej 5.000 kg. Za przetrzymanie wagonów o ładowności 5.000 i więcej kg. stosuje się opłaty, przewidziane w taryfie ogólnej na przewóz towarów kolejami normalno i szerokotorowemi".

Punkt 11 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki na zlecenie odbiorcy" zmienia się w sposób następujący:

"Za przesyłkę nadaną, przed wyładowaniem jej na stacji przeznaczenia, za nowym listem przewozowym na inną stację, pobiera się oprócz przewoźnego i opłat dodatkowych:

"za każcie 100 kilogramów 120 mk.

najmniej od wagonu:

a)
o ładowności poniżej 5.000 kg. 6.000 "
b)
o ładowności 5000 i więcej kg 12.000 "

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów".

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428).

W Nomenklaturze i klasyfikacji towarów tytuły rubryk, przeznaczonych do oznaczania klas taryfowych, zamienia się poniższemi:

KLASA TARYFY DLA PRZESYŁEK
Drobnych półwagonowych wagonowych
za wagę rzeczywistą przesyłki za wagę rzeczywistą nie mniej jednak niż
za 3.000 kg. za 5.000 kg wzgl. za ładowność wagonu

Uwagę e) do grupy 5 skreśla się.

W uwadze 7 do grupy 22 normę wagi 15.000 kg. zastępuje się normą 5.000 kg.

W uwadze do gr. 25 minimalną normę wagi 7.500 kg. zastępuje się normą 3.000 kg.

Uwagi f) i g) do grupy 42 skreśla się.

Uwagę m) do grupy 43 skreśla się.

Uwagę o) do grupy 44 skreśla się.

Uwagę b) do grupy 58 skreśla się.

Uwagę b) do grupy 84 skreśla się.

W uwadze b) do grupy 123 normy wagi 7.500 kg. zastępuje się normą 3.000 kg., a 15.000 kg. normą 5.000 kg.

W części IV. "Tablice opłat przewozowych".

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 55, poz. 500).

Dział 1. "Opłaty za przewóz towarów" zastępuje się brzmieniem następującem:

1. Opłaty za przewóz towarów*).

Za odległość

kilometrów

Opłaty w markach za 100 kilogramów
Klasa przesyłek pośpiesznych Klasy przesyłek zwyczajnych
I II III IV V VI
1-10 190 130 100 70 40 30 25,00
11 208 142 109 76 43 32 26,50
12 226 154 118 82 46 34 28,00
13 244 166 127 88 49 36 29,50
14 262 178 136 94 52 38 31,00
15 280 190 145 100 55 40 32,50
16 298 202 154 106 58 42 34,00
17 316 214 163 112 61 44 35,50
18 334 226 172 118 64 46 37,00
19 352 238 181 124 67 48 38,50
20 370 250 190 130 70 50 40,00
21 388 262 199 136 73 52 41,50
22 406 274 208 142 76 54 43,00
23 424 286 217 148 79 56 44,50
24 442 298 226 154 82 58 46,00
25 460 310 235 160 85 60 47,50
26 478 322 244 166 88 62 49,00
27 496 334 253 172 91 64 50,50
28 514 346 262 178 94 66 52,00
29 532 358 271 184 97 68 53,50
30 550 270 280 190 100 70 55,00
31 568 382 289 196 103 72 56,50
32 586 394 298 202 106 74 58,00
33 604 406 307 208 109 76 59,50
34 622 418 316 214 112 78 61,00
35 640 430 325 220 115 80 62,50
36 658 442 334 226 118 82 64,00
37 676 454 343 232 121 84 65,50
38 694 466 352 238 124 86 67,00
39 712 478 361 244 127 88 68,50
40 730 490 370 250 130 90 70,00
41 748 502 379 256 133 92 71,50
42 766 514 388 262 136 94 73,00
43 784 526 397 268 139 96 74,50
44 802 538 406 274 142 98 76,00
45 820 550 415 280 145 100 77,50
46 838 562 424 286 148 102 79,00
47 856 574 433 292 151 104 80,50
48 874 586 442 298 154 106 82,00
49 892 598 451 304 157 108 83,50
50 910 610 460 310 160 110 85,00
51 928 622 469 316 163 112 86,50
52 946 634 478 322 166 114 88,00
53 964 646 487 328 169 116 89,50
54 982 658 496 334 172 118 91,00
55 1.000 670 505 340 175 120 92,50
56 1.018 682 514 346 178 122 94,00
57 1.036 694 523 352 181 124 95,50
58 1.054 706 532 358 184 126 97,00
59 1.072 718 541 364 187 128 98,50
60 1.090 730 550 370 190 130 100,00
61 1.103 742 559 376 193 132 101,50
62 1.126 754 568 382 196 134 103,00
63 1.144 766 577 388 199 136 104,50
64 1.162 778 586 394 202 138 106,00
65 1.180 790 595 400 205 140 107,50
66 1.198 802 604 406 208 142 109,00
67 1.216 814 613 412 211 144 110,50
68 1.234 826 622 418 214 146 112,00
69 1.132 838 631 424 217 148 113,50
70 1.270 850 640 430 220 150 115,00
71 1.288 862 649 436 223 152 116,50
72 1.306 874 658 442 226 154 118,00
73 1.324 886 667 448 229 156 119,50
74 1.342 898 676 454 232 158 121,00
75 1.360 910 685 460 235 160 122,50
76 1.378 922 694 466 238 162 124,00
77 1.396 934 703 472 241 164 125,50
78 1.414 946 712 478 244 166 127,00
79 1.432 958 721 484 247 168 128,50
80 1.450 970 730 490 250 170 130,00
81 1.468 982 739 496 253 172 131,50
82 1.486 934 748 502 256 174 133,00
83 1.504 1.005 757 508 259 176 134,50
84 1.522 1.018 766 514 262 178 136,00
85 1.540 1.030 775 520 265 180 137,50
85 1.558 1.042 784 526 268 182 139,00
87 1.576 1.054 793 532 271 184 140,50
88 1.594 1.066 802 538 274 186 142,00
89 1.612 1.078 811 544 277 188 143,50
90 1.630 1.090 820 550 280 190 145,00
91 1.648 1.102 829 556 283 192 146,50
92 1.666 1.114 838 562 286 194 148,00
93 1.684 1.126 847 553 289 196 149,50
94 1.702 1.138 856 574 292 198 151,00
95 1.720 1.150 865 580 295 200 152,50
96 1.738 1.162 874 586 298 202 154,00
97 1.756 1.174 883 592 301 204 155,50
98 1.774 1.186 892 598 304 206 157,00
99 1.792 1.198 901 604 307 208 158,50
100 1.810 1.210 910 610 310 210 160,00

______

*) Do opłat przewozowych, podanych w niniejszych tablicach, włączone są odnośne opłaty stacyjne, które wynoszą po 10 mk. za każde 100 kilogramów.

CZĘŚĆ  V.

"Taryfy wyjĄtkowe".

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 55, poz. 500)

nie ma zastosowania na kolejach wąskotorowych.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 sierpnia 1922 r.

Jednocześnie tracą moc obowiązująca, rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 12 maja 1921 roku (Dz. U. R. P. № 43, poz. 266), z dnia 11 czerwca 1921 roku (Dz. U. R. P. № 52, poz. 330), z dnia 16 lipca 1921 r. (Dz. U. R. P. № 64, poz. 412), z dnia 6 września 1921 r. (Dz. U. R. P. № 78, poz. 537), z dnia 22 października 1921 r. (Dz. U. R. P. № 86, poz. 631), z dnia 15 grudnia 1921 r. (Dz. U. R. P. № 104, poz. 760), z dnia 7 stycznia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 6, poz. 42), z dnia 22 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 252) i z dnia 9 czerwca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 43, poz. 387 i 368).

* Z dniem 1 stycznia 1924 r. traci moc obowiązującą część niniejszego rozporządzenia odnosząca się do części II, III, IV i V Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, wraz z wszystkiemi późniejszemi i odnoszącemi się do tych części zmianami i uzupełnieniami, zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1923 r. o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych (Dz.U.23.137.1156).
1 § 1:

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 18 września 1922 r. o otwarciu do użytku publicznego nowozbudowanej kolei wąskotorowej Sochaczew - Tułowice - Piaski (Dz.U.22.82.736) z dniem 1 października 1922 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1923 r.

Z dniem 1 marca 1923 r. opłaty za przewóz towarów zamieszczone w Dziale 1 nin. rozporządzenia podwyższa się o 100%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 23 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.126) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 1923 r. (Dz.U.23.37.248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 1923 r.

Z dniem 15 kwietnia 1923 r. opłaty za przewóz towarów zamieszczone w Dziale 1 nin. rozporządzenia podwyższa się o 50%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 1923 r. (Dz.U.23.37.248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 1923 r.

- zmieniony przez § 4 rozporządzenia z dnia 7 listopada 1923 r. o otwarciu do użytku publicznego nowozbudowanej kolei wąskotorowej Ciechanów-Grudusk (Dz.U.23.116.930) z dniem 15 listopada 1923 r.

- zmieniony przez § 4 pkt 1 rozporządzenia z dnia 24 listopada 1923 r. o otwarciu do użytku publicznego nowozbudowanego odcinka Tułowice-Wyszogród kolei wąskotorowej Sochaczew-Tułowice-Piaski (Dz.U.23.121.987) z dniem 1 grudnia 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 8 lutego 1924 r. o uzupełnieniach taryfy towarowej, stosowanej do przewozów kolejami wąskotorowemu (Dz.U.24.14.142) z dniem 14 lutego 1924 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 października 1924 r. Rozciągnięcie na przywozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy towarowej polskich kolei żelaznych. (Dz.U.24.95.889) z dniem 1 listopada 1924 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.60.545

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozciągnięcie na przewozy kolejami wąskotorowemi taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt, obowiązującej na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych.
Data aktu: 26/07/1922
Data ogłoszenia: 04/08/1922
Data wejścia w życie: 01/08/1922