Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 26 czerwca 1922 r.
o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowej, bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska).

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 Polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej (Dz. U. R. P. r. 1992, № 44, poz. 371) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się. co następuje:
Komunikacja polskiej części Śląska Górnego z resztą Polski.

Tymczasowa Taryfa kolejowa na przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, zwłok, towarów i zwierząt żywych w komunikacji

pomiędzy

a)
stacjami polskiej części Śląska Górnego

a

b)
stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska).

Ważna od dnia objęcia kolei na polskim Śląsku Górnym.

I.

ZAKRES DZIAŁANIA *)

Przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, zwłok**) towarów i zwierząt żywych w bezpośredniej komunikacji między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska), odbywa się przez stacje przejściowe:
a)
Herby Śląskie tylko od i do stacji górno-śląskich, położonych na północ od węzła bytomskiego,
b)
Sosnowiec Warszawski,***) Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice tylko od i do stacji górno-śląskich, położonych na południe od węzła bytomskiego.

II.

PRZEPISY TARYFOWE I REGULAMINOWE.

A.

Komunikacja osobowa, bagażowa i przesyłek nadzwyczajnych.

1.
Do bezpośredniego przewozu osób, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych stosuje się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego - "Przepisy taryfowe i wykazy odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym - "Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu, i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szeroko-torowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalno-torowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" - zas
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska, odnośne taryfy i przepisy taryfowe gdańskie,
2.
Aż do odwołania odprawia się osoby, bagaż i przesyłki nadzwyczajne bezpośrednio przez na stępujące punkty styczne.
a)
Herby Śl. między stacjami Lubliniec i Tarnowskie Góry z jednej a stacjami Bydgoszcz, Częstochowa, Kalisz, Kielce, Koluszki, Lublin, Łódź, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Tczew, Toruń i Warszawa Gł. z drugiej strony;
b)
Sosnowiec między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Będzin, Bydgoszcz, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gołonóg, Kalisz, Koluszki, Lublin, Łódź, Noworadomsk, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Sosnowiec, Starobędzin, Tczew, Toruń, Warszawa Gł., Wilno, Ząbkowice i Zawiercie z drugiej strony;
c)
Mysłowice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Borysław-Tustanowice, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy-Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeczów, Śniatyn, Stanisławów, Szczakowa, Tarnów i Trzebinia z drugiej strony;
d)
Oświęcim między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Dziedzice, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów, Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony;
e)
Dziedzice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów,. Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony,
3.
Obliczanie należności:
a)
Ze stacji górnośląskich (zob. 2) a)-e) do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym.

Należność tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych oblicza się za przestrzeń od odnośnych stacji górnośląskich do punktu stycznego pod Herbami Śl, do punktów stycznych pod Katowicami i Szopienicami (te dwa ostatnie punkty odnoszą się do przejścia przez Sosnowiec Warszawski), do Mysłowic, Oświęcimia i Dziedzic według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach", a od tych punktów do stacji przeznaczenia według taryf polskich.

b)
Ze stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, do stacji górnośląskich.

Należności tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych za linje do punktów stycznych (zob. powyżej 3) a) według taryf polskich a od tych punktów za przestrzeń kolei górnośląskich według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach".

4.
Należność przewozową pobiera się:
a)
w komunikacji ad 3) a) za całą przestrzeń w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje od punktu stycznego do stacji przeznaczenia lub też całą należność w walucie polskiej;
b)
w komunikacji 3) b) pobiera się całą sumę tak za przejazd osób, jak za przewóz bagażu i przesyłek nadzwyczajnych w walucie polskiej, przeliczając należności górnośląskie według kursu, ustalanego co pewien czas.
5.
Przesyłki nadzwyczajne odprawia się tak, jak bagaż, za kwitem bagażowym, który należy zaopatrzyć napisem "Przesyłka nadzwyczajna (Expressgut) " oraz adresem odbiorcy.

B.

Komunikacja towarowa.

1.
Bezpośredni przewóz towarów i zwierząt żywych odbywa się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego na zasadach "Taryfy towarowej oraz wykazu stacji i wykazu odległości taryfowych dla przewozu towarów i zwierząt pomiędzy stacjami i po linjach okręgu dyrekcyjnego kolei państwowych w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, na zasadach "Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt" oraz "Wykazu odległości taryfowych", zaś
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska na zasadach odnośnych taryf i przepisów taryfowych gdańskich.
2.
Odprawianie odbywa się za pomocą bezpośrednich listów przewozowych stacji nadawczej.

Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia się w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. O ile zachodzi potrzeba, ma kolej przetłómaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłómaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.

Nadawca obowiązany jest oznaczyć stację, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad I.).

Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).

3.
Obliczanie należności przewozowych.

Należność przewozową oblicza się oddzielnie za przestrzeń kolei górnośląskich, oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, i oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska.

Dla obliczeń przewoźnego za przestrzeń od punktu stycznego (taryfowego punktu rozdzielczego) miarodajne są taryfy, obowiązujące na danym odcinku w dniu przejścia przesyłki przez odnośny punkt styczny (taryfowy punkt rozdzielczy).

4.
Należność przewozową pobiera się:

1. W komunikacji ze stacji górnośląskich do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym:

a)
albo z góry za całą przestrzeń,
b)
albo z góry do górnośląskiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie niemieckiej z przekazaniem reszty na odbiorcę, który opłaca ją w walucie polskiej, jeżeli stacja przeznaczenia leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym. Jeżeli zaś stacja przeznaczenia leży na obszarze W. M. Gdańska, należność za linje kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym opłaca odbiorca wedle swego wyboru w walucie albo gdańskiej albo polskiej przy zastosowaniu kursu, ustalanego co pewien czas.

2. W komunikacji do stacji górnośląskich:

a)
albo z góry do górnoślązkiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie polskiej, jeżeli stacja nadawcza leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, a w walucie gdańskiej lub polskiej - stosownie do życzenia nadawcy - jeżeli stacja nadawcza leży na obszarze W. M. Gdańska.

Resztę przekazuje się na odbiorcę;

b)
albo całe przewoźne przekazuje się na odbiorcę. Na obszarze Górnego Śląska pobiera się powyższe opłaty w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, w walucie polskiej.
5.
Należności, narosłe na stacjach pośrednich, zalicza się według przepisów taryfy, obowiązującej w okręgu danej stacji pośredniej.
6.
Wydatki w gotowiźnie, zaliczenia i ubezpieczenia terminu dostawy wyłącza się czasowo z niniejszej komunikacji.
7.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak, uszkodzenie i przekroczenie terminu dostawy wobec uprawnionego nadawcy lub odbiorcy określają postanowienia przepisów przewozowych i taryfowych, obowiązujące na odnośnych obszarach. Odstąpienie praw, wynikających z powyższych przepisów, komu innemu jak nadawcy lub odbiorcy jest niedopuszczalne.

______

*) W komunikacji bezpośredniej Polski z Górnym Śląskiem - o ile w rachubą wchodzą linje Węzła Bytomskiego - mają na kolejach Górnośląskich zastosowanie postanowienia sąsiedzkiej taryfy górnośląskiej.

Komunikacja przez Kluczborg odbywa się aż do odwołania na dotychczasowych zasadach.

**) Przewóz zwłok może się odbywać aż do odwołania w komunikacji łamanej - nie zaś bezpośrednio.

***) Przy obliczaniu odległości taryfowych przez punkt przejściowy Sosnowiec Warszawski dodaje się jako odległość pomiędzy stacją Sosnowiec Warszawski a punktem przejścia na koleje górnośląskie dwa kilometry do odnośnych odległości, wypośrodkowanych na podstawie wykazu odległości taryfowych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.52.478

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).
Data aktu: 26/06/1922
Data ogłoszenia: 15/07/1922
Data wejścia w życie: 30/07/1922