Zmiany i uzupełnienia Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 18 listopada 1921 r.
w przedmiocie zmian i uzupełnień Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1. 1
Do taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt z dnia 1 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. z 1920 r. № 40, poz. 243), wraz z późniejsze-mi uzupełnieniami i zmianami wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów"

(Dz. U. R. P. 1921 r. № 78, poz. 536, str. 1413).

W gr. 41 "Materjały drzewne":

W pozycji "Budulec drzewny nieobrobiony" skreśla się słowa: "dłuższych nad 2 metry". Ta sama pozycja w rubryce klasy wagonowej otrzymuje dodatkowy odsyłacz "e".

Pozycje: "Budulec obrobiony" i "Podkłady kolejowe" w rubryce klasy wagonowej otrzymują dodatkowy odsyłacz "f".

W uwadze "b" wnosi się następujące uzupełnienia: po słowach "do kopalń" dodaje się "krajowych"; po słowach "fabryk zapałek" dodaje się "krajowych"; po słowach "adresowane bezpośrednio do" dodaje się "krajowych"; po słowach "wełny drzewnej" dodaje się oraz papierni".

Wprowadza się nowe uwagi "e" i "f" w następującem brzmieniu:

"e) Za budulec drzewny nieobrobiony, adresowany bezpośrednio do krajowych tartaków mechanicznych, przewoźne oblicza się przy przesyłkach całowagonowych według taryfy klasy IV, obniżonej o 20% (patrz część VI niniejszej taryfy: "Taryfy wyjątkowe").

f) Za budulec obrobiony i podkłady kolejowe, wywożone na Górny Śląsk, do Gdańska i zagranicę, przy przesyłkach całowagonowych przewoźne oblicza się według taryfy wyjątkowej (patrz część VI niniejszej taryfy; "Taryfy wyjątkowe").

W gr. 42 "Drzewo opałowe, odpadki przy obróbce drzewa, oraz inne materjały leśne".

W pozycji: "Drzewo opałowe i t. d." słowa: "2 metry" zamienia się na "1 metr 20 centimetrów".

W gr. 49 Ropa naftowa i jej pochodne oraz wosk ziemny".

W pozycji: "Asfalt naftowy i t. d." nazwa "nafta motorowa" zmienia się na "olej gazowy".

W pozycji: "Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych" rubryka klasy wagonowej otrzymuje odsyłacz "d)".

W uwadze "d) " słowa "Taryfa stacyjna na przewóz ropy naftowej; jej pochodnych" należy zamienić słowami "Taryfy wyjątkowe".

W części VI-ej (Dz. U. R. P. № 85, poz. 624, str. 1562).

Tytuł "Taryfa stacyjna na przewóz ropy naftowej i jej pochodnych"

"Taryfa specjalna № 1"

otrzymuje brzmienie następujące:

"TARYFY WYJĄTKOWE"

"Taryfa № 1"

"Na przewóz ropy naftowej (gr. 49)"

Pozatem wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe № 2, № 3 i № 4 treści następującej:

"Taryfa № 2.

Na przewóz pochodnych ropy naftowej (benzyny, parafiny, nafty oczyszczonej i olejów smarowych z gr. 49).

Za przewóz przesyłek całowagonowych z rafinerji od stacji, wskazanych w nagłówku taryfy wyjątkowej № 1, na eksport przez Tczew do Gdańska, przez Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice opłaty oblicza się za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak za 10.000 kg. od każdego wagonu według następujących schematów:

a) Na przewóz benzyny i parafiny.

Od 1 do 100 km.-po 30 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 100 km. 300 mk.

Od 101 do 200 km.-300 mk. + po 20 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-500 mk.

Od 201 do 400 km.-500 mk. + po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-800 mk.

Ponad 400 km. po 20 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

b) Na przewóz nafty oczyszczonej i olei smarowych.

Od 1 do 100 km. po 25 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 100 km.-250 mk.

Od 101 do 200 km.-250 mk. + po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-400 mk.

Od 201 do 400 km.-400 mk. + po 10 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-600 mk.

Ponad 400 km. po 15 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

(Warunki stosowania niniejszej taryfy wyjątkowej wyszczególnione są pod taryfą wyjątkową № 3).

Taryfa № 3.

Na przewóz budulca obrobionego: piłowanego (tartego), ciosanego, struganego, szpuntowanego lub heblowanego, również fugowanego i falcowanego, jako to: desek, bali, belek, dyli, listew, krokwi, łat i t. p. oraz podkładów kolejowych (z gr. 41).

Za przewóz przesyłek całowagonowych produktów drzewnych, wskazanych w nagłówku, na eksport przez Tczew do Gdańska, przez Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice opłaty oblicza się według następującego schematu:

Od 1 do 100 km. po 8 mk. za każde 10 km. i 100 kg. co czyni za 100 km.-80 mk.:

Od 101 do 200 km.-80 mk + po 7 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 200 km.-150 mk.

Od 201 do 400 km.-150,mk. + po 6 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 400 km.-270 mk.

Od 401 do 700 km.-270 mk. + po 5 mk. za każde 10 km. i 100 kg., co czyni za 700 km.-420 mk.

Ponad 700 km. po 6 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stałą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.

Warunki stosowania wyjątkowych taryf № 2 i № 3.

Taryfy wyjątkowe № 2 i № 3 stosuje się do przesyłek, wysyłanych za bezpośredniemi listami przewozowemi na Górny Śląsk, do Gdańska lub zagranicę z obliczaniem opłat według tych taryf do stacji trantzytowych: Tczew, Leszno, Zbąszyń, Orłów, Piotrowice, Herby, Sosnowiec, Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice.

W tych wypadkach, kiedy w braku odnośnych międzypaństwowych konwencji kolejowych, przesyłki nie mogą być wysłane za bezpośredniemi listami przewozowemi i będą adresowane w celu przeekspedjowania do wyżej wskazanych stacji tranzytowych, obliczanie będzie się uskuteczniało według taryf normalnych i dopiero po złożeniu dowodu o dokonanym wywozie zagranicę i pierwotnego listu przewozowego będzie zwracana różnica opłat pomiędzy taryfą normalną i taryfą wyjątkową.

Taryfa № 4.

Na przewóz budulca drzewnego nieobrobionego w korze lub bez kory, w kłodach, pniach i klocach (z gr. 41).

Za przewóz przesyłek całowagonowych towarów, wskazanych w nagłówku, adresowanych bezpośrednio do krajowych tartaków mechanicznych, opłaty oblicza się według następującego schematu:

Przewoźne oblicza się po 8 mk. za każde 10 km. i 100 kg.

Oprócz tego pobiera się stalą opłatę stacyjną w wysokości 10 mk. za każde 100 kg.".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1921 roku.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 marca 1922 r. (Dz.U.22.18.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1922 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1921.93.689

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany i uzupełnienia Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
Data aktu: 18/11/1921
Data ogłoszenia: 30/11/1921
Data wejścia w życie: 01/12/1921