Bezpośrednia komunikacja towarowa między stacjami polskich kolei żelaznych a Tryjestem i Fiume (Rjeka).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 13 grudnia 1920 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej między stacjami polskich kolei żelaznych a Tryjestem i Fiume (Rjeka). *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. (Dziennik Praw № 14, poz, 152), konstytucyjnie zatwierdzonego w dniu 7 kwietnia 1919 r. (Monitor Polski № 82), i w porozumieniu z Ministerstwami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządzam co następuje:
Z dniem 1 stycznia 1921 r. obowiązywać będą w bezpośredniej komunikacji towarowej między stacjami polskich kolei żelaznych a Tryjestem i Fiume (Rjeką) postanowienia następujące:

WARUNKI PRZEWOZU.

A.

Postanowienia regulaminowe.

I.

Przewóz towarów odbywać się będzie aż do innego zarządzenia na podstawie postanowień Międzynarodowej Konwencji o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. (wraz ze wszelkiemi uzupełnieniami) oraz wspólnych postanowień dodatkowych do tej Konwencji, jednak z następującemi wyjątkami, ograniczeniami i uzupełnieniami:

a) Do artykułu 1.

Niniejsze warunki przewozowe stosują się tylko do przesyłek, składających się z towarów, dla których ustanowione są bezpośrednie stawki przewozowe między Tryjestem i Fiume a stacją polską [niekoniecznie stacją wysyłającą, obacz postanowienia c) (5)] w komunikacji przez koleje państwowe czeskosłowackie, austrjackie oraz Tow. Kolei Południowej na obszarze Austrji i Jugosławji.

b) Do artykułu 4.

Wyjątek od postanowień tego artykułu zamieszczony jest pod f) do artykułu 12.

c) Do artykułu 6.

(1) Na każdą przesyłką powinien być sporządzony bezpośredni międzynarodowy list przewozowy z drukowanym tekstem polsko-francuskim.

Aż do innego zarządzenia można używać także międzynarodowe listy przewozowe w innych językach.

(2) Listy przewozowe należy wystawiać w języku tego państwa, z którego towar się wysyła. Na granicy powinna kolej przyjmująca, w razie potrzeby, dokonać tłumaczenia danych listu przewozowego. W tym względzie kolej poczytywana będzie za mandatarjusza wysyłającego, który wobec władz celnych i t. d. sam ponosi skutki ewentualnie niedokładnego tłumaczenia. Wysyłającemu przysługuje jednak prawo samemu zamieścić dane w liście przewozowym w odnośnych językach.

(3) W liście przewozowym należy skreślić słowa: "W Międzynarodowej Konwencji o przewozie towarów kolejami żelaznemi, oraz .... ", gdyby wysyłający nie skreślił tych słów, obowiązują mimo to tylko niniejsze warunki przewozowe.

(4) Oznaczenie kierunku przewozu jest niedopuszczalne.

(5) Jeżeli przesyłka jest nadana na polskiej stacji, która nie ma bezpośrednich stawek dla Tryjestu i Fiume, należy wskazać w liście przewozowym polską stację, mającą stawki bezpośrednie, na której ma nastąpić przekartowanie.

(6) Co do niedopuszczalności przekartowania, reekspedycji oraz powtórnego nadania w Tryjeście lub Fiume, obacz pod B., postanowienia taryfowe c).

d) Do artykułu 7.

Kolej nie odpowiada za straty wynikłe z powodów:

(1) że wskazano mylnie nazwę stacji lub nie uwzględniono jej uprawnień ekspedycyjnych lub,

(2) że polską stację, w której dokonać się ma przekartowanie [patrz pod c) (5)], podano nieprawidłowo.

e) Do artykułu 10.

(1) Postanowienia artykułu 10 ustępy 1 i 2, stosują się zarówno do pozwoleń przywozu, wywozu i tranzytu.

(2) W razie braku wymaganych dokumentów kolej ma prawo odmówić przyjęcia towarów. Jeżeli stwierdzono brak dokumentów dopiero na stacji pośredniej lub granicznej, to kolej może wstrzymać dalszy przewóz towaru i postawić go do dyspozycji wysyłającego. W takim wypadku ponosi wysyłający wszelkie wynikłe z tego powodu wydatki (np. składowe, postojowe). Czas wolny od składowego lub postojowego nie będzie przyznany.

f) Do artykułu 12.

(1) Postanowienia tego artykułu obowiązują tylko o tyle, o ile nie zmieniają ich warunki zastosowania ustanawianych stawek taryfowych.

(2) Odstępowanie roszczeń o zwrot opłat przewozowych nie jest dozwolone.

g) Do artykułu 13.

Zaliczenia ani wydatki w gotowiźnie nie są dopuszczalne.

h) Do artykułu 14.

Postanowienia tego artykułu tymczasowo nie obowiązują.

i) Do artykułu 15.

Dodatkowe zlecenia wysyłającego przyjmowane będą tylko w wypadkach następujących:

(1) Jeżeli następuje zmiana odbiorcy bez zmiany stacji przeznaczenia.

(2) Jeżeli przesyłka ma być zatrzymana w kraju wysłania. Zlecenie takie będzie wykonane tylko o tyle, o ile przesyłka nie przeszła jeszcze granicy kraju wysłania.

j) Do artykułu 26 i 27.

(1) Do dochodzenia na drodze sądowej lub pozasądowej praw, wypływających wobec kolei z umowy o przewóz, dopóki listu przewozowego nie wykupiono, jest uprawniony wyłącznie wysyłający i to tylko wobec kolei wysyłającej, po wykupieniu zaś listu przewozowego, wyłącznie odbiorca i to tylko wobec kolei odbiorczej.

(2) Odstępowanie roszczeń, wynikających z umowy o przewóz, nie jest dozwolone.

k) Do artykułu 28.

Postanowienia tego artykułu nie są stosowane.

l) Do artykułu 30, 34 i 37).

Aż do innego zarządzenia odpowiedzialność kolei ogranicza się, a mianowicie, w razie zgłoszenia roszczenia w Polsce, do kwoty najwyżej 100 mk. polskich, w razie zgłoszenia roszczenia we Włoszech do kwoty najwyżej 10 lirów za 10 kg.

m) Do artykułu 33.

Przesyłka pospieszna może być poczytywana bez dalszych dowodów za zaginioną, jeżeli nie nadejdzie na stację odbiorczą najpóźniej w dni 50, zwyczajna zaś najpóźniej w dni 100 po wysłaniu.

n) Do artykułu 38.

Ubezpieczenie dostawy nie jest dozwolone.

o) Do artykułu 39 i 40.

Postanowienia tych artykułów nie są ważne.

II.

Pozatem obowiązują na każdej z kolei przepisy przewozowe wewnętrzne.

B.

Postanowienia taryfowe.

a) Jeżeli warunki stosowania bezpośrednich stawek przewozowych nie ustalają nic innego, to obowiązują na każdej z kolei jej postanowienia taryfowe wewnętrzne.

b) Przy przekartowaniach, mających być dokonywanemi wedle A-I-c) (5) należy odnośnie do odcinków polskich, nie włączonych do bezpośrednich stawek dla Tryjestu lub Fiume, stosować taryfy towarowe wewnętrzne.

c) Bezpośrednie stawki, o ile ich stosowanie nie jest już uzależnione od wywozu lub przywozu zamorskiego, obowiązują:

1) W kierunku do Tryjestu i Fiume tylko dla przesyłek, które w obrąbie tych stacji są wyładowane i wozem lub statkiem odwiezione, albo przewiezione kolejką dojazdową *) lub torami składowemi lub przemysłowemi lub na place składowe i ostatecznie odebrane.

*) Dalszy przewóz wąskotorową koleją lokalną Tryjest-Parenzo jest traktowany na równi z odwózką kolejką dojazdową, jednak tylko odnośnie do przesyłek na stacjach wspomnianej kolei lokalnej wyładowywanych i odwożonych lub ostatecznie odebranych.

2) Jeżeli będzie stwierdzone, że przesyłki nadeszłe koleją żelazną do Tryjestu lub Fiume lub na stacje lokalnej kolei wąskotorowej Tryjest - Parenzo tamże oddane są kolei żelaznej do dalszego lub zwrotnego przewozu (przeekspedjowane wgłąb kraju), to odnośnie przewozu do lub od Tryjestu lub Fiume będzie pobrana różnica między opłatami, przypadającemi na podstawie bezpośrednich stawek a taryfami towarowemi wewnętrznemi.

C.

Postanowienia co do wagonów specjalnych.

a) Powracające próżne wagony specjalne prywatne będą zwracane bezpłatnie w ciągu 3 miesięcy bez sporządzania na nie listu przewozowego międzynarodowego drogą, którą przebiegły ładowne.

Za niepokryte w ciągu terminu 3 miesięcy przebiegi wagonów w stanie próżnym należy uiścić odszkodowanie w kwocie 20 centymów włoskich za wagon i kilometr.

b) Specjalne wagony prywatne wysyłane próżne pod naładunek powinny być nadane za listem przewozowym międzynarodowym. Przewóz odbywa się bezpłatnie na warunkach, o których stacje udzielają wiadomości.

c) Za wagony-kotły, należące do obcych kolei, przechodzące na tory prywatne dla naładowania lub wyładowania, w razie przetrzymania, należy uiścić opłatę za przetrzymanie wagonu (postojowe).

D.

Opłaty za przewóz ropy naftowej i t. d.

Z dniem 1 stycznia 1921 r. aż do odwołania, nie dłużej jednak jak do końca grudnia 1921 r., ustanawia się następujące opłaty za przewóz w specjalnych wagonach cysternach ropy naftowej, ropy odbenzynowanej i nafty oczyszczonej ze stacji Borysław-Tustanowice i stacji Drohobycz do Tryjestu z opłatą przewoźnego za rzeczywistą wagę, nie mniej jednak niż za 10000 kg. od listu przewozowego i wagonu, bez włączenia wszelkich opłat dodatkowych i wydatków w gotowiźnie, jak również ewentualnych należności za dostarczenie z dworca na dworzec i przewóz kolejką dojazdową:
Do stacji od stacji
Boryslaw-Tustanowice Drohobycz
centymów włoskich za 100 kilogramów
Tryjest Centrale 2493 2472
Tryjest S. flndrea
Tryjest S. Sabba

Opłaty dodatkowe przy wysłaniu (włączając ewentualnie powstałe na stacji wysłania wydatki w gotowiźnie, należności za dostarczenie z dworca na dworzec lub przewóz kolejką dojazdową) pobierane będą od wysyłającego.

Opłata za przewóz, wszystkie narosłe w drodze opłaty dodatkowe, koszta celne i wszelkie inne, jak również należności powstałe przy odbiorze będą obliczane i pobierane w lirach na stacji przeznaczenia.

* Rozporządzenie zmienione przez rozporządzenie z dnia 3 lutego 1921 r. (Dz.U.21.15.92) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 1921 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1920.117.774

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpośrednia komunikacja towarowa między stacjami polskich kolei żelaznych a Tryjestem i Fiume (Rjeka).
Data aktu: 13/12/1920
Data ogłoszenia: 23/12/1920
Data wejścia w życie: 01/01/1921