Jak wskazuje w komunikacie Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać wyjątkowość sytuacji. 

Można w takiej sytuacji skorzystać także ze świątecznej i nocnej pomocy lekarskiej w dowolnym miejscu w kraju, należy jedynie mieć przy sobie dowód tożsamości oraz numer PESEL

W razie pytań lub wątpliwości RPP zachęca do dzwonienia na czynną całą dobę Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr tel. 800  190 590.

Ponadto oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia w województwach dolnośląskim, małopolskim, śląskim i opolskim monitorują sytuację m.in w szpitalach, zakładach opiekuńczo-leczniczych i uzdrowiskach (zwłaszcza w zakresie: podtopień, braku prądu, koniecznej ewakuacji pacjentów, zabezpieczenia leków i sprzętu). Dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich NFZ pozostają w stałym i ścisłym kontakcie ze służbami wojewodów. 

Awaryjne wystawianie recept 

Z kolei Naczelna Izba Aptekarska przypomina, że farmaceuci mają prawo wystawiania recept farmaceutycznych w celu zapewnienia pacjentom dostępu do niezbędnych leków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta. W obecnej sytuacji powodziowej, gdy inne placówki ochrony zdrowia mogą być czasowo niedostępne, farmaceuci mają prawo działać w oparciu o tę możliwość, aby zapewnić pacjentom dostęp do leków. Zgodnie z art. 96 ust. 4 Prawa farmaceutycznego, do recepty farmaceutycznej, wystawianej w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta, stosuje się następujące zasady:

  1. jest wystawiana - co do zasady - w postaci elektronicznej,
  2. może być wystawiona na produkty lecznicze o kategorii dostępności Rp, z wyjątkiem produktów leczniczych zawierających środki odurzające, substancje psychotropowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
  3. zawiera wymagane w ustawie - Prawo farmaceutyczne dane oraz przyczynę wydania;
  4. recepta jest realizowana z odpłatnością 100 proc.;
  5. recepta w postaci papierowej po zrealizowaniu w aptece podlega ewidencjonowaniu;
  6. przepisy art. 96a ust. 4 i 4a ustawy – Prawo farmaceutyczne stosuje się odpowiednio, co oznacza, że farmaceuta może przepisać dla jednego pacjenta jednorazowo maksymalnie ilość produktu leczniczego niezbędną pacjentowi do 180-dniowego okresu stosowania wyliczonego na podstawie określonego na recepcie sposobu dawkowania (w przypadku recepty papierowej – maksymalnie na 120-dniowy okres stosowania).

Naczelna Izba Aptekarska zwraca się do farmaceutów o umożliwienie pacjentom kontynuacji terapii poprzez korzystanie z prawa do wystawiania recept farmaceutycznych m.in. w przypadkach, gdy realizacja recepty elektronicznej, rozpoczęta w aptece ogólnodostępnej dotkniętej powodzią, nie może być kontynuowana. Dodatkowo, Naczelna Izba Aptekarska przypomina, że:

  • zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy – Prawo farmaceutyczne, w przypadku nagłego zagrożenia życia pacjenta farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, może wydać bez recepty lekarskiej produkt leczniczy zastrzeżony do wydawania na receptę w najmniejszym terapeutycznym opakowaniu, z wyłączeniem środków odurzających, substancji psychotropowych i prekursorów kategorii 1;
  • receptę elektroniczną można zrealizować, w trybie off- line, tj. przy braku połączenia z P1, na podstawie wydruku informacyjnego przekazanego pacjentowi przez lekarza. (wydruk taki można również pobrać z Internetowego Konta Pacjenta).