Sprawa wraca jak bumerang. Pierwsze stanowisko do tego projektu MF przygotował już latem, teraz na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów, swoje uwagi i postulaty resort ponowił. Temat równości płac sędziów i prokuratorów budził emocje już za czasów poprzedniego rządu. Przy okazji reformy spłaszczającej strukturę sądów proponowano zmianę w Prawie o prokuraturze, znoszącą zasadę, zgodnie z którą wynagrodzenie zasadnicze prokuratorów prokuratur rejonowych i okręgowych jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu sędziów w takich samych jednostkach organizacyjnych sądów powszechnych. Wyjątkiem miał być wówczas poziom Prokuratury Krajowej. Wynagrodzenie zasadnicze jej prokuratorów miało być nadal równe wynagrodzeniu zasadniczemu sędziów Sądu Najwyższego. Dodatki funkcyjne prokuratora krajowego i pozostałych zastępców prokuratora generalnego - równe dodatkom funkcyjnym odpowiednio pierwszego prezesa Sądu Najwyższego i prezesa Sądu Najwyższego. Taka próba miała też miejsce w 2008 roku, a odpowiedzią był protest prokuratorów. Zmiany ostatecznie nie przeszły.

Czytaj: MF proponuje zmiany w wynagradzaniu prokuratorów - sędziowie zaskoczeni>>

 

Prokurator to nie sędzia, czas na nowy model płac 

MF w kolejnej opinii do poprawionego na etapie opiniowania projektu noweli Prawa o prokuraturze podtrzymuje swoje wcześniejsze uwagi dotyczące ustalenia wynagrodzeń prokuratorów. W ocenie resortu powinna być zastosowana "odrębna, samodzielna regulacja dotycząca określania wynagrodzeń prokuratorskich, bez potrzeby odwoływania się do innych grup pracowniczych, tj. sędziów czy sędziów Sądu Najwyższego". 

- Jako punkt wyjścia do określenia wynagrodzeń w nowy sposób należałoby przyjąć wartości dotychczasowe (kwota), a jako wskaźnik waloryzacji tej kwoty przyjąć wskaźnik ustalany na podstawie ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw lub przykładowo kwotę wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'' przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń, rezygnując jednocześnie z mnożników - zaznacza wiceminister Hanna Majszczyk.

We wcześniejszym stanowisku MF uzasadniał, że w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie zawarto jakichkolwiek regulacji dotyczących wynagrodzenia prokuratorów, a art. 178 ust. 2 odnosi się tylko do wynagrodzenia sędziów. - Biorąc pod uwagę, iż wynagrodzenia prokuratorów już w chwili obecnej w wielu przypadkach potrafią przewyższać wynagrodzenia sędziów, nie widzę celowości pozostawiania dotychczasowych rozwiązań - pisała wiceminister.  

Czytaj w LEX: Wynagrodzenie sędziów w państwach prawa jako istotny element ich niezawisłości i bezstronności > >

 

Cena promocyjna: 211.65 zł

|

Cena regularna: 249 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 174.3 zł


Prokuratorzy dla rządu nadal niewidoczni

Stanowisko MF budzi spore emocje wśród prokuratorów. Na forach społecznościowych wskazują m.in., że są dla polityków jedynie urzędnikami w togach i że MF nie dostrzega roli prokuratury, choćby przy zwalczaniu przestępstw gospodarczych. 

W tej sprawie swoje stanowisko przypomniało też Stowarzyszenie Absolwentów i Aplikantów KSSiP Votum. Wskazało w nim, że choć sędziowie i prokuratorzy pełnią inne role, to z punktu widzenia państwa są one niezbędne nie tylko w zakresie stania na straży szeroko pojętej praworządności, lecz również w zakresie skutecznego i efektywnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

- Uregulowania zawarte w ustawie Prawo o prokuraturze oraz ustawie Prawo o ustroju sądów powszechnych zawierają szereg analogicznych przepisów kształtujących pozycję prokuratora i sędziego. Dla przykładu należy wskazać, że zarówno sędziowie, jak i prokuratorzy obwarowani są identycznymi ograniczeniami w zakresie dodatkowego zatrudnienia, zaś odpowiedzialność dyscyplinarna obu grup zawodowych co do zasady ukształtowana jest w analogiczny sposób. Identycznie uregulowany jest również czas pracy obu grup zawodowych, który określony jest wymiarem ich zadań. Podobne są również niebezpieczeństwa oraz obciążenia psychiczne wynikające z wykonywania wyżej wskazanych zawodów - podkreślił Votum. I dodało, że również droga dojścia do zawodu sędziego jak i prokuratora wiedzie – z pewnymi wyjątkami - przez podjęcie aplikacji w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.  - Tym samym, jakiekolwiek różnicowanie wynagrodzeń pomiędzy tymi dwoma grupami, może doprowadzić nie tylko do spadku popularności aplikacji prokuratorskiej wśród młodych prawników, lecz również odpływu zdolnych ludzi do innych zawodów prawniczych w sektorze prywatnym - podsumowano.

Ponowne stanowisko MF Stowarzyszenie przyjęło, wyrażając stanowczą dezaprobatę. - Tylko niezależna finansowo prokuratura jest w stanie prawidłowo realizować swoje obowiązki jako rzecznik interesu społecznego. Elementem tej niezależności jest również godne wynagrodzenie prokuratorów, w tym w szczególności jego powiązanie z wynagrodzeniem sędziów. Rozdzielenie tego systemu rodzi ryzyko deprecjacji służby prokuratorskiej - wskazało.

Sprawdź w LEX: Przepisy płacowe sędziów sądów powszechnych a wzorce konstytucyjne > >

 

Mało państwowa postawa MF

- Można jedynie "pogratulować" specyficznej logiki i mało państwowej postawy zarządcom naszego skarbca. Ministrowi finansów, który z jednej strony podtrzymuje swoje stanowisko żądające deprecjacji finansowej prokuratorów i z dużą dezynwolturą podchodzi do kwestii budżetu prokuratury, mimo że to ważny czynnik jej niezależności, jednej z najważniejszych instytucji w państwie. A z drugiej w każdych czasach oczekuje od prokuratorów profesjonalnych i sprawnych działań w ujawnianiu i zabezpieczaniu majątku przestępców, zwłaszcza uszczuplających Skarb Państwa, zwalczania tzw. karuzel VAT-owskich, a także wsparcia Krajowej Administracji Skarbowej, którego ta potrzebuje - mówi dr Michał Gabriel-Węglowski, prokurator Prokuratury Regionalnej w Gdańsku, członek Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.

Jak dodaje, to też idealny dowód na to, że do odejścia od zasady równości wynagrodzeń sędziów i prokuratorów może dojść także bez spłaszczenia struktury prokuratury, której to koncepcji, rozważanej w Komisji Kodyfikacyjnej, sprzeciwia się część środowiska prokuratorskiego. - Prokuratury regionalne istnieją w najlepsze, a świat polityki zamierza "rozrywać" poziom uposażeń prokuratorów i sędziów na naszą niekorzyść. Tymczasem jest cały szereg merytorycznych argumentów za takim powiązaniem i żadnego przeciwko - podsumowuje.

Czytaj również w LEX: Awans płacowy prokuratora liczony jest od 2009 roku > >

Próba rozdzielenia płac zakończy się protestem

Prokurator Jacek Skała, przewodniczący Związku Zawodowego Prokuratorów i Pracowników Prokuratury zaznacza, że sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, że Ministerstwo Finansów 5 listopada 2024 r. ponowiło swoje stanowisko. 

- Paradoksalnie sprawą pierwszego z pism Ministerstwa Finansów zajęła się Krajowa Rada Prokuratorów w dniu 8 listopada. Na posiedzeniu minister sprawiedliwości i prokurator krajowy solennie zapewniali, że są przeciwni rozdzieleniu. Co więcej z ust prokuratora generalnego padła deklaracja, że będzie przekonywał minister Majszczyk do takiego myślenia na każdym spotkaniu. Padły również argumenty o wpływie prokuratury, zwalczającej przestępczość finansową na kondycję budżetu państwa. Odnieść można jednak wrażenie, że minister Bodnar mówiąc te słowa 8 listopada nie znał stanowiska minister Majszczyk z dnia 5 listopada. Dlatego apelujemy o to żeby pana ministra Bodnara by niezwłocznie spotkał się z panią minister Majszczyk i doprowadził do ujednolicenia stanowiska Rządu w tej sprawie w kierunku korzystnym dla prokuratorów - mówi Skała. 

Zapowiada, że związek w najbliższych dniach zwróci się także do Krajowej Rady Prokuratorów przy prokuratorze generalnym by wyraziła swój pogląd w uchwale. - Jest to bowiem zagadnienie, które wpisuje się w kompetencje Rady jako organu, którego zadaniem jest stanie na straży niezależności prokuratorów. Wynagrodzenie kształtowane na dotychczasowych zasadach jest jedną z głównych gwarancji niezależności. Z całą pewnością niedopuszczalna byłaby sytuacja arbitralnego kształtowania płac prokuratorów przez Radę Ministrów. One muszą pozostać w powiązaniu ze wskaźnikami makroekonomicznymi. To powiązanie wywalczyliśmy jako środowisko w 2008 r. w drodze protestów zapoczątkowanych przez grupę 130 krakowskich prokuratorów i jeżeli ktoś będzie chciał to nam odebrać, zatrzymamy prokuraturę - podsumowuje.