W stanowisku zaznaczono, że każda zbiórka niepubliczna, poprzez faktyczne działanie darczyńców wynikające z chęci niesienia przez nich pomocy, niezależnie od intencji Organizatora, może stać się zbiórką publiczną. Z tego powodu uznano za zasadne występowanie przez organizatora zbiórki każdorazowo o pozwolenie, na jej przeprowadzenie, do właściwych instytucji.
Instrukcja opracowana przez KRDP określa sposób postępowania w przypadku organizacji przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych publicznej lub niepublicznej zbiórki ofiar w gotówce bądź w naturze.
Do przeprowadzenia zbiórki powołuje się w drodze uchwały organizatora zbiórki, ponadto uchwała powinna określać szczegóły dotyczące zbiórki. W przypadku przeprowadzania przez Regionalny Oddział Izby zbiórki publicznej, Zarząd Oddziału musi podjąć w tej sprawie uchwałę, a organizator jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić Radę o podjęciu oraz treści takiej uchwały. Ponadto organizator zbiórki publicznej w Regionie występuje z wnioskiem o wydanie pozwolenia na jej przeprowadzenie, zgodnie z ustawą o zbiórkach publicznych. Organizator prowadzi także dokumentację dotyczącą przebiegu akcji zbiórkowej, a wynik zbiórki (zarówno publicznej jak i niepublicznej) oraz sposób zużytkowania zebranych ofiar powinien być podany do wiadomości członkom Izby w terminie 1 miesiąca od zakończenia zbiórki w wydawnictwach Izby.
Źródło: Stanowisko Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 27 marca 2012 r. w sprawie przyjęcia instrukcji postępowania w przypadku zbiórek organizowanych przez KIDP (www.krdp.pl)