Jednolity Plik Kontrolny CIT (JPK CIT) to kolejny element cyfryzacji polskiego systemu podatkowego, który został wprowadzony w ramach tzw. Polskiego Ładu. Regulacje JPK CIT nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłania ich właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego. Księgi te muszą być przekazywane elektronicznie zgodnie z określonymi przez Ministerstwo Finansów strukturami logicznymi (tzw. schemami).

Obowiązek raportowania JPK CIT wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r. i w pierwszej kolejności obejmie podatkowe grupy kapitałowe (PGK) oraz podatników CIT (w tym spółki niebędące osobami prawnymi), których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 mln euro. Obowiązek ten ma zostać stopniowo rozszerzony w następnych dwóch latach na pozostałe grupy podatników CIT.

Efektem dotychczasowych prac jest opracowanie dwóch struktur logicznych, tj.:

  • JPK_KR_PD – Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy oraz
  • JPK_ST_KR – Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe.

Terminy raportowania JPK CIT

Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami, wskazane podmioty, które w pierwszej kolejności będą podlegać obowiązkowi raportowania JPK CIT, powinny przesłać pliki JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR do właściwego naczelnika urzędu skarbowego po raz pierwszy za rok podatkowy/obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. Jeśli rok podatkowy/obrotowy zakończy się przed 31 grudnia 2025 r., pliki te będą musiały być przekazane właściwemu organowi skarbowemu w terminie do końca marca 2026 r.

Zapowiedziane okresowe zwolnienie z raportowania JPK_ST_KR

Ministerstwo Finansów opublikowało jednak 15 listopada 2024 r. projekt rozporządzenia, zgodnie z którym podmioty pierwotnie zobowiązane do raportowania JPK CIT mają zostać w pierwszym roku obowiązywania przepisów zwolnione z obowiązku przesyłania danych dotyczących ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (JPK_ST_KR).

Jak wynika z treści projektu rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło danych podlegających przekazaniu za rok podatkowy, który rozpoczyna się po 1 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r. W przypadku spółek niebędących osobami prawnymi, obejmie ono rok obrotowy, który rozpoczyna się po 31 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r. Innymi słowy, podmioty te będą zwolnione z obowiązku raportowania struktury JPK_ST_KR za rok rozpoczynający się w 2025 r. Zwolnienie powinno obejmować wszystkie podmioty, których ma objąć obowiązek JPK CIT od 2025 r.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zapowiedziane zwolnienie jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane w trakcie konsultacji publicznych. Propozycja okresowego zwolnienia z raportowania JPK_ST_KR ma na celu ułatwienie przedsiębiorcom procesu wdrożenia nowych obowiązków związanych z JPK CIT, które w zdecydowanej większości przypadków wymagają odpowiedniego dostosowania systemów księgowych, modyfikacji procedur oraz aktualizacji schematów księgowań. Ministerstwo Finansów wskazuje, że zapowiedziane zwolnienie służy "odciążeniu podatników w pierwszy roku obowiązywania nowych obowiązków ewidencyjnych z zakresu JPK w podatku CIT, jak również wydłużeniu czasu podatników na dostosowanie systemów finansowo-księgowych do prawidłowej realizacji tych obowiązków”.

Należy przy tym podkreślić, że zwolnienie obejmuje jedynie raportowanie danych dotyczących ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (struktura JPK_ST_PD), natomiast nie dotyczy raportowania danych z ksiąg rachunkowych i rozliczeń podatku dochodowego (struktura JPK_KR_PD), które dla dużego grona podmiotów stanie się obowiązkowe już z początkiem stycznia 2025 r.

 

Sprawdź również książkę: CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość >>


Zwolnienie z raportowania JPK_ST_KR a obowiązek uzupełnienia ksiąg

Omówiony wyżej projekt rozporządzenia nie jest jednym aktem prawnym regulującym kwestie związane z JPK CIT. Warto bowiem zwrócić uwagę na Rozporządzenia Ministra Finansów z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozporządzenie wykonuje delegację ustawową i określa zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie art. 9 ust. 1c i 1e ustawy o CIT oraz sposób ich wykazywania w księgach, w tym wprowadza fakultatywność w zakresie wykazywania niektórych danych w pierwszym roku obowiązywania regulacji.

W tym zakresie należy wskazać, że nowy projekt rozporządzenia zasadniczo nie wpływa na regulacje zawarte w sierpniowym rozporządzeniu. W ramach projektu przewidziano bowiem jedynie okresowe zwolnienie z obowiązku raportowania JPK_ST_KR. Niezależnie od tego zwolnienia w dalszym ciągu duże grono podmiotów będzie zobowiązane do wprowadzenia stosownych zmian do prowadzonych rejestrów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z których dane będą musiały być raportowane w latach kolejnych.

W związku z tym, rekomendujemy nie odraczać prac związanych z wprowadzaniem odpowiednich zmian do rejestrów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które - zgodnie z treścią rozporządzenia - powinny uwzględniać m.in. następujące informacje:

  • numer dowodu, na podstawie którego przyjęto do używania środek trwały lub wartość niematerialną i prawną,
  • rodzaj dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
  • datę nabycia, wytworzenia, przyjęcia do używania lub wykreślenia z ewidencji,
  • numer inwentarzowy wydany przez jednostkę.

Autor: ​Wojciech Majkowski, radca prawny, doradca podatkowy, partner w dziale doradztwa podatkowego w zespole ds. podatku dochodowego od osób prawnych w KPMG w Polsce