Ministerstwo Finansów już przed wakacjami opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2025 roku.

 

Księgi dla fiskusa na tacy

W paragrafie 2. projektu przewidziano dodatkowy zakres danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe, by były one zgodne z wymogami nakładanymi na podatników przez obowiązek wysyłki JPK_CIT. Są to m.in.:

  1. numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika, o ile został nadany;
  2. numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany do dnia przekazania księgi – w przypadku faktur wystawionych przez podatnika stanowiących dowód księgowy;
  3. znaczniki identyfikujące konta ksiąg wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg
  4. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych: a) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany do dnia przekazania księgi, b) numer dowodu, na podstawie którego przyjęto do używania środek trwały lub wartość niematerialną i prawną, c) rodzaj dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji;
  5. ​wysokość różnicy pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a wynikiem podatkowym ustalonym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, w podziale na a) wysokość przychodów zwolnionych z opodatkowania – wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych, b) wysokość przychodów niepodlegających opodatkowaniu w roku bieżącym, c) wysokość przychodów podlegających opodatkowaniu w roku bieżącym, ujętych w księgach lat ubiegłych, d) wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów – wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych, e) wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w roku bieżącym, f) wysokość kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów w roku bieżącym, ujętych w księgach lat ubiegłych.

Sprawdź też w LEX: Kiedy po raz pierwszy i za jaki okres należy po raz pierwszy złożyć JPK_CIT? >

 

Nie wszystko jednocześnie. Są też odroczenia

Księgi przekazywane za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy, który rozpoczyna się po dniu 31 grudnia 2024 r. a przed dniem 1 stycznia 2026 r., mogą nie być uzupełniane o wybrane dane. W praktyce w pierwszym roku obligatoryjne będzie uzupełnienie ich wyłącznie o znaczniki identyfikujące konta ksiąg wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg. Takich załączników do projektu rozporządzenia jest siedem; ostatni jest adresowany do „zwykłych” podatników, reszta – do szczególnych ich kategorii, takich jak np. banki.

Sprawdź też w LEX: Jak ustalić czy spółka ma obowiązek do składania JPK CIT za 2025 r.? >

 

Gdzie największe ryzyko kontroli?

Jednak odroczenia wcale nie oznaczają, że w pierwszej, przekazywanej już za najbliższy rok podatkowy wersji, JPK_CIT nie będzie nadawał się do typowania podmiotów do kontroli. Przeciwnie, znaczniki, o które należy uzupełnić księgi, pozwolą organom podatkowym bardzo łatwo zorientować się w obszarach rozliczenia CIT, które przeważnie niosą ze sobą podwyższone ryzyko nieprawidłowości. Dzięki znacznikom organy podatkowe poznają dokładne wartości w podziale na najważniejsze konta odnoszące się do pożyczek od podmiotów powiązanych, odsetek otrzymywanych od jednostek powiązanych, usług niematerialnych czy rezerw na podatek. Rezerwy te trzeba będzie wykazywać w podziale na poszczególne podatki: VAT, podatek dochodowy, akcyza, cło i pozostałe podatki, a rezerwa na każdy podatek otrzyma swój odrębny znacznik. Podatnik, zakładając dużą rezerwę na podatek, daje do zrozumienia organom podatkowym, że jest on gotowy do potencjalnej kontroli w wyniku występowania ryzyka. W ten sposób JPK_CIT daje ogromną możliwość wstępnego typowania podmiotów do kontroli w CIT, ale też w innych podatkach (w razie wykazania np. nadmiernie wysokich rezerw na VAT). 

Zobacz też w LEX: CIT - przegląd projektów rozporządzeń i ustaw >

 

Nowość
Nowość

Paweł Małecki, Małgorzata Mazurkiewicz

Sprawdź  

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Przygotowanie się na nadejście JPK_CIT powinno obejmować nie tylko aktualizację oprogramowania księgowego, które umożliwi generowanie plików z wymaganymi znacznikami. Kluczowym elementem jest także wygenerowanie próbnego pliku oraz przeprowadzenie z jego wykorzystaniem audytu podatkowego pod kątem potencjalnych ryzyk kontroli. Pozwoli to na zidentyfikowanie ewentualnych ryzykownych pozycji i wprowadzenie odpowiednich zmian jeszcze przed rozpoczęciem roku podatkowego, za który będzie wymagane złożenie pierwszego JPK CIT.

Zobacz również: JPK CIT z korzystnymi zmianami >>

 

Harmonogram

Nowe obowiązki będą realizowane według poniższego harmonogramu za lata podatkowe rozpoczynające się po:

  • 31 grudnia 2024 r. w przypadku podatkowych grup kapitałowych oraz podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 mln euro (struktura logiczna JPK_KR),
  • 31 grudnia 2025 r. w przypadku podatników CIT (innych niż ww.) obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT oraz podatników PIT/PPE/PPL obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP),
  • 31 grudnia 2026 r. w przypadku pozostałych podatników CIT oraz PIT/PPE/PPL (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP).

Łukasz Kempa, tax director, Head of Tax Advisory w KR Group

Łukasz Kaza, tax assistant w KR Group