Podatnik prowadził w ubiegłych latach działalność gospodarczą, którą zamknął. Był czynnym podatnikiem VAT i opłacił 152 zł z tytułu rejestracji. W tym roku rozpoczął nową działalność. Czy musi po raz kolejny uiścić opłatę rejestracyjną? Czy ponowne wniesienie opłaty jest niezbędne także w sytuacji, gdy podatnik jedynie zawiesił działalność i złożył VAT-Z?
Uiszczenie przedmiotowej opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnik VAT jest niestety konieczne.
Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub jako "podatnika VAT zwolnionego". Czynność ta stanowi czynność urzędową podlegającą opłacie skarbowej w wysokości 170 zł (zob. poz. 16 części I załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Przepisy u.o.s. nie przewidują, aby fakt likwidacji działalności gospodarczej w poprzednich latach wyłączał lub zwalniał z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT. W konsekwencji podatnik, o którym mowa w pytaniu, jest niestety obowiązany przedmiotową opłatę uiścić.
Przepisy prawa podatkowego nie znają ani nie określają skutków tzw. zawieszenia działalności (jedyny przypadek zgłoszenia czasowej przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przewidują przepisy regulujące zasady opodatkowania podatkiem dochodowym według karty podatkowej). Dlatego też złożenie zgłoszenia VAT-Z równoznaczne jest nie ze zgłoszeniem zawieszenia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, lecz ze zgłoszeniem zaprzestania ich wykonywania (w uproszczeniu - zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej), zaś ponowne złożenie zgłoszenia VAT-R oznacza zgłoszenie rozpoczęcia wykonywania tych czynności, a nie odwieszenia ich wykonywania (w uproszczeniu - odwieszenia wykonywania działalności gospodarczej). Dlatego też również w takim przypadku konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT.
Uiszczenie przedmiotowej opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnik VAT jest niestety konieczne.
Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub jako "podatnika VAT zwolnionego". Czynność ta stanowi czynność urzędową podlegającą opłacie skarbowej w wysokości 170 zł (zob. poz. 16 części I załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Przepisy u.o.s. nie przewidują, aby fakt likwidacji działalności gospodarczej w poprzednich latach wyłączał lub zwalniał z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT. W konsekwencji podatnik, o którym mowa w pytaniu, jest niestety obowiązany przedmiotową opłatę uiścić.
Przepisy prawa podatkowego nie znają ani nie określają skutków tzw. zawieszenia działalności (jedyny przypadek zgłoszenia czasowej przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przewidują przepisy regulujące zasady opodatkowania podatkiem dochodowym według karty podatkowej). Dlatego też złożenie zgłoszenia VAT-Z równoznaczne jest nie ze zgłoszeniem zawieszenia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, lecz ze zgłoszeniem zaprzestania ich wykonywania (w uproszczeniu - zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej), zaś ponowne złożenie zgłoszenia VAT-R oznacza zgłoszenie rozpoczęcia wykonywania tych czynności, a nie odwieszenia ich wykonywania (w uproszczeniu - odwieszenia wykonywania działalności gospodarczej). Dlatego też również w takim przypadku konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej od potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT.