Pytanie
Czy po centralizacji należy od dotacji do ceny odprowadzić VAT?
Jesteśmy zakładem budżetowym, scentralizowanym pod względem VAT. Otrzymujemy od gminy dotację przedmiotową do ceny wody, której sprzedaż jest opodatkowana.
Czy nadal kwotę dotacji traktować jako brutto i co z VAT?
Jak ująć dotację w rejestrze?
Odpowiedź
Rozliczenia pomiędzy gminą a zakładem należy traktować jako rozliczenia wewnętrzne i niepodlegające opodatkowaniu VAT. Tym samym, przekazywane przez gminę na rzecz zakładu dopłaty do ceny wody nie stanowią elementu podstawy opodatkowania i gmina nie powinna wykazywać z tego tytułu podatku VAT należnego, a przepływy finansowe uznać należy za pozostające poza zakresem VAT, a zatem nie powinny być uwzględniane w prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży.
Uzasadnienie
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u. podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 u.p.t.u., czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
A zatem przedmiotowe dotacje do czasu dokonania przez gminę centralizacji rozliczeń, winny być uznane za dotacje stanowiące podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 u.p.t.u.
Ponieważ w wyniku centralizacji zarówno jednostki budżetowe, jak i zakłady budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, to wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.
Oznacza to, że przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle VAT.
Świadczenie – składające się na istotę usługi – zakłada istnienie dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, tj. dwóch odrębnych podmiotów. Z racji braku możliwości uznania zakładu budżetowego za odrębnego od Gminy podatnika podatku od towarów i usług, nie występuje wzajemne świadczenie pomiędzy dwoma podatnikami. W konsekwencji nie występuje żadna czynność, dla której gmina występowałaby w charakterze podmiotu świadczącego usługę na rzecz tego zakładu. Dostawa wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców socjalno-bytowych jest dostawą wody i odbiorem ścieków dla potrzeb własnych gminy, a nie świadczeniem na rzecz innego podmiotu, tj. zakładu budżetowego.
Jak wcześniej wykazano świadczenie na własną rzecz nie jest usługą. Świadczenie usług nie może mieć miejsca bez ustalenia konsumenta, tj. podmiotu będącego beneficjentem danej usługi. Tym samym, w przedmiotowej sytuacji nie występuje świadczenie usług pomiędzy gminą a zakładem, którą można rozpatrywać w kategorii czynności podlegających opodatkowaniu.
Po dokonanej centralizacji – to gmina, będąca podatnikiem VAT, a nie zakład – będzie świadczyła odpłatnie usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców socjalno-bytowych. Natomiast udzielanie dopłat do taryf, będących przedmiotem zapytania, będzie stanowiło czynność wewnętrzną gminy. Tym samym rozliczenia pomiędzy gminą a zakładem należy traktować jako czynności wykonywane poza zakresem VAT.
Rozliczenia pomiędzy gminą a zakładem należy traktować jako rozliczenia wewnętrzne i niepodlegające opodatkowaniu VAT. Tym samym, przekazywane przez gminę na rzecz zakładu dopłaty do ceny wody nie stanowią elementu podstawy opodatkowania i gmina nie powinna wykazywać z tego tytułu podatku VAT należnego, a przepływy finansowe uznać należy za pozostające poza zakresem VAT, a zatem nie powinny być uwzględniane w prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 lipca 2016 r., ILPP1/4512-1-242/16-2/AWa).