Działająca od 1 października 2024 r. infolinia Krajowej Administracji Skarbowej, która ma ułatwić podatnikom kontakt z pracownikami urzędów skarbowych, w praktyce ujawniła problemy z pełnomocnictwami. Jak pisaliśmy w tekście z 4 listopada br., według pracowników infolinii, biura rachunkowe będą zmuszone posiadać pełnomocnictwo ogólne, uważane za ryzykowne i kłopotliwe, by móc zapytać o podstawowe sprawy klienta czy ustalić, jak skorygować deklarację. Jeśli zaś klient nie odwoła pełnomocnictwa, a nie ma z nim kontaktu, księgowy sam nie może zgłosić wypowiedzenia pełnomocnictwa. 

Czytaj więcej: Infolinia podatkowa ujawnia problemy z pełnomocnictwami >>

 

Będą zmiany w działaniu e-US i w ordynacji podatkowej

Ministerstwo Finansów wyjaśnia w odpowiedzi na pytanie Prawo.pl, że pełnomocnik może telefonicznie uzyskać dostęp do informacji indywidualnych podatnika również na podstawie innego pełnomocnictwa niż pełnomocnictwo ogólne. Zakres udzielanych informacji musi być zgodny z zakresem pełnomocnictwa. Pełnomocnicy nie posiadający pełnomocnictwa ogólnego uwierzytelniają się na poziomie właściwego urzędu skarbowego, a nie na centralnej infolinii KAS.

Według resoru proces wygląda tak, że pełnomocnik dzwoni na centralną infolinię KAS, a konsultant przekazuje mu numer telefonu do pracownika urzędu skarbowego. Pełnomocnik dzwoni na wskazany numer. Pracownik urzędu skarbowego weryfikuje pełnomocnictwo i uwierzytelnia pełnomocnika za pomocą numeru telePIN oraz numeru PESEL/NIP. Po uwierzytelnieniu, pracownik urzędu skarbowego przekazuje pełnomocnikowi informacje w zakresie, na jaki pozwala pełnomocnictwo. Pracujemy obecnie nad możliwością bezpośredniego przełączenia z infolinii KAS do pracownika urzędu skarbowego.

Jednocześnie, pełnomocnicy umocowani na podstawie pełnomocnictwa ogólnego lub osoby będące użytkownikami konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym mogą skorzystać także z automatycznego uwierzytelnienia na centralnej infolinii KAS.

- W 2025 r. chcemy udostępnić całość procesu czyli składanie/odwoływanie/wypowiedzenie pełnomocnictw z poziomu e-Urzędu Skarbowego. Zgodnie z przepisami wypowiedzieć pełnomocnictwo nadal będzie mógł tylko pełnomocnik będący doradcą podatkowym, adwokatem lub radcą prawnym. Dostrzegamy niedogodność związaną z brakiem możliwości samodzielnego zawiadamiania o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego przez „niezawodowego” pełnomocnika ogólnego. Planujemy uwzględnić w pracach legislacyjnych propozycję zmiany do ordynacji podatkowej, która będzie miała na celu zapewnienie każdemu pełnomocnikowi ogólnemu możliwości zawiadamiania o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego - zapowiada Ministerstwo Finansów. 

Zobacz w LEX: Pełnomocnictwo ogólne > >

 

Problem z pełnomocnictwami ogólnymi zostaje

Według Agaty Lutow, doradcy podatkowego, zapowiadane zmiany nie rozwiążą jednak najważniejszego problemu. 

Proponowane przez MF zmiany nie rozwiążą najważniejszego problemu, czyli konieczności przyjmowania pełnomocnictwa ogólnego od klientów, tylko w celu kontaktu telefonicznego z urzędami. Oczywiście, że można przyjmować pełnomocnictwa szczególne, ale w sytuacji stałej obsługi księgowej nie jest to praktyczne i racjonalne rozwiązanie. Stoję na stanowisku, że ministerstwo powinno rozważyć rodzaj pełnomocnictwa „szczególnego” tylko do kontaktu telefonicznego w sprawach rozliczeń podatkowych podatników. Ułatwiłoby to pracę biurom księgowym, bez konieczności przyjmowania na siebie odpowiedzialności bycia pełnomocnikiem do doręczeń, z czym wiąże się bycie pełnomocnikiem ogólnym - mówi Agata Lutow. 

Przypomnijmy, że w przepisach wyróżnia się pełnomocnictwo ogólne, szczególne oraz do doręczeń. To ogólne jest najrzadziej stosowane, bo wiąże się z największym zakresem uprawnień, a zatem i obowiązków. Upoważnia ono do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach, które należą do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, z wyjątkiem spraw ZUS. Do pełnomocnika ogólnego trafiają wówczas wszystkie sprawy podatkowe klienta, nawet jeśli nie zobowiązywał się do ich prowadzenia. Częściej stosuje się pełnomocnictwo szczególne, które pozwala na powierzenie określonej osobie reprezentacji podatnika w danej, konkretnej sprawie lub w określonym obszarze rozliczeń podatkowych.

- Posiadanie pełnomocnictwa ogólnego wiąże się z dużym ryzykiem odpowiedzialności. Po pierwsze, jego zakres jest bardzo szeroki. Po drugie, w praktyce zdarza się, że klienci nie zawiadamiają organów podatkowych o odwołaniu czy też wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego. Wówczas osoby prowadzące biura rachunkowe mogą być wzywane do udzielania informacji czy też stawiennictwa, nawet gdy nie są już związani umową z danym podatnikiem - mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.

Zobacz również wzór dokumentu w LEX: Pełnomocnictwo szczególne (doradca podatkowy) > >

 

Księgowy zawiadomi o wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego

Zapowiadane przez MF zmiany w ordynacji podatkowej rozwiążą natomiast istotny problem związany z odwołaniem lub wypowiedzeniem pełnomocnictwa ogólnego. 

Zgodnie z art. 138d par. 5 ordynacji podatkowej adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy mogą sami zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu w e-urzędzie skarbowym, ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji. W przepisie tym nie wymieniono natomiast innych pełnomocników, w tym osób świadczących usługi księgowe. Obecnie biuro rachunkowe nie może więc samodzielnie zawiadomić o odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego. Jeśli więc mocodawca nie zgłosi odwołania pełnomocnictwa ogólnego w stosownym trybie, osoba niewykonująca zawodu zaufania publicznego nadal będzie widnieć jako pełnomocnik w centralnym rejestrze pełnomocnictw ogólnych.

Inaczej jest w przypadku pełnomocnictwa do ZUS - pełnomocnik może je sam odwołać za pośrednictwem ZUS PUE

Czytaj w LEX: Pełnomocnictwo w formie elektronicznej do podpisywania deklaracji na podatek od nieruchomości złożonej w tej formie > >