Orzecznictwo sądów administracyjnych dopuszcza takową praktykę wyboru metody oszacowania nieruchomości przez biegłego. Można podać liczne przykłady takich prawomocnych orzeczeń: wyrok NSA z 18 grudnia 2019 roku, sygn. akt II FSK 1008/19, wyrok WSA w Gliwicach z 8 stycznia 2019 roku, sygn. akt 808/18. Powyższy pogląd wymaga głębokiej refleksji i stawia pytania dotyczące istoty administracji publicznej. Jeśli organy podatkowe oraz sądownictwo administracyjne mają rację, to de facto oznacza to, że w zakresie rozstrzygnięcia procesowego tego konkretnego problemu procesowego władztwo administracyjne nad sprawą podatkową sprawuje biegły.
Szacowanie wartości rynkowej przez biegłego
Władztwo administracyjne przysługuje niepodzielnie państwu, w którego imieniu dany organ podejmuje działania o charakterze władczym. Organ podatkowy posiadając władztwo administracyjne nad sprawą podatkową rozstrzyga problem procesowy w drodze postanowienia (art. 216 par. 1 i 2 ordynacji podatkowej).
W momencie gdy biegły stwierdza niemożność oszacowania wartości rynkowej rzeczy powstaje problem procesowy do rozstrzygnięcia. W tym układzie sytuacyjnym w pierwszej kolejności należy zweryfikować postanowienie o powołaniu biegłego, bowiem został on powołany w zakresie oszacowania wartości rynkowej. W tym momencie trzeba wznowić postępowanie w zakresie postanowienia o powołaniu biegłego, bowiem ujawniły się nowe okoliczności faktyczne mające znaczenie dla zagadnienia procesowego (art. 240 par. 1 pkt 5 ordynacji podatkowej) i wydać nowe postanowienie rozstrzygając problem procesowy czy w ogóle szacować wartość rzeczy i jaką metodą oszacować jednocześnie zobowiązując biegłego do oszacowania rzeczy wybraną metodą. W tym duchu wypowiedział się WSA w Łodzi. W wyroku z 20 sierpnia 2019 roku, sygn. akt I SA/Łd 210/19 stwierdził, że organy podatkowe mając na uwadze, że w art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mowa jest o wartości rynkowej, a nie odtworzeniowej, zobowiązane były w sposób przewidziany przepisami procedury podatkowej zweryfikować twierdzenie biegłego.
Rozstrzyganie problemów przez biegłego
Sytuacja, że biegły władczo rozstrzyga problem procesowy nastręcza wiele wątpliwości, a mianowicie należy zadać pytania w poszczególnych aspektach. Po pierwsze - kwestia właściwości – jedyną podstawą do ustalenia właściwości jest akt powołania biegłego i powierzenia biegłemu określonego zadania procesowego. Po drugie - kwestia w czyim imieniu jest podejmowane to rozstrzygnięcie procesowe – rzeczoznawca majątkowy w ramach stosunku cywilnoprawnego z podmiotem prywatnym wybór metody oszacowania dokonuje w swoim imieniu ryzykując zarzut ze strony zleceniodawcy o niewłaściwe wykonania umowy, natomiast w ramach stosunku administracyjnego biegły dokonuje wyboru metody oszacowania jako emanacja państwa. Po trzecie - kwestia na czyje ryzyko podejmowane jest rozstrzygnięcie procesowe – beneficjentem każdego rozstrzygnięcia administracyjnego jest przede wszystkim państwo, bowiem praworządność jest wartością publiczną oraz organy administracji publicznej, bowiem organy administracji publicznej ponoszą ryzyko uchylenia swoich rozstrzygnięć administracyjnych. Po czwarte - kwestia przygotowania merytorycznego, organizacyjnego biegłego do sprawowania władztwa administracyjnego – biegły przygotowany jest do szacowania rzeczy lub innej wartości majątkowej i tym samym biegły nie ma żadnego przygotowania merytorycznego, organizacyjnego do sprawowania władztwa administracyjnego. Po piąte wreszcie - kwestia pisemności rozstrzygnięcia procesowego – w kontekście zasady pisemności obowiązującej w toku postępowania podatkowego wybór metody oszacowania powinien być dokonany w formie pisemnej (art. 126 ordynacji podatkowej). Pozostają jeszcze problemy wydania postanowienia. Biegły nie ma bowiem uprawnień do wydania postanowienia w trybie art. 216 par. 1 ordynacji podatkowej i kwestia zaskarżalności rozstrzygnięcia procesowego – strona nie może zaskarżyć wyboru dokonanego przez biegłego, bowiem nie doszło do wydania postanowienia w tym przedmiocie. Zwrócić należy też uwagę na zakres praw i obowiązków biegłego. Ordynacja podatkowa wyczerpująco reguluję ten zakres.
Zobacz również: Tarcza finansowa w kolizji z ustawą o rachunkowości >>
Procedura powołania biegłego do zmiany
Należy stwierdzić, że w tym momencie procedura powinna być następująca:
- Ze względu na zasadę pisemności biegły pisemnie lub ustnie do protokołu zawiadamia organ podatkowy o zaistniałym problemie procesowym,
- Organ podatkowy powinien rozważyć kwestię weryfikacji twierdzeń biegłego,
- Jeśli organ podatkowy zdecyduje się zweryfikować twierdzenie biegłego, to powinien powołać innego biegłego, który zweryfikuje twierdzenia biegłego, bowiem weryfikacja wymaga wiedzy specjalistycznej.
- Organ podatkowy rozstrzyga problem procesowy w kwestii wyboru metody oszacowania rzeczy lub prawa majątkowego, stosując między innymi przepisy o wznowieniu postępowania jednocześnie zobowiązując biegłego do oszacowania rzeczy wybraną metodą.
Fryderyk Fila, doradca podatkowy, Kancelaria Prawa Podatkowego Factor Fila i Wspólnicy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.