Przepisy o klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania przewidywał projekt z 27 kwietnia 2015 r. zmian w Ordynacji podatkowej. Przepisy dotyczące przeciwdziałania unikaniu opodatkowania zostały jednak wyłączone z tego projektu nowelizacji, gdyż proponowane zmiany miały zostać przeformułowane i dostosowane do całościowych rozwiązań zawartych w kierunkowych założeniach do nowej Ordynacji podatkowej.
Zobacz: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania będzie wyłączona z noweli Ordynacji podatkowej >>
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania ma zdaniem autorów projektu uporządkować system prawa podatkowego, wyznaczając granice dopuszczalnej optymalizacji podatkowej oraz wzmocnić autonomię prawa podatkowego wobec prawa cywilnego.
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania będzie miała zastosowanie, jeśli rezultatem działań mających cechy agresywnej optymalizacji podatkowej będzie korzyść podatkowa, której rozmiary przekraczają 100.000 zł. Klauzula będzie stosowana przez wydanie decyzji ustalającej lub określającej prawidłową wysokość zobowiązania podatkowego za dany rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy albo w innej decyzji „wymiarowej”.
W celu zminimalizowania skutków związanych z wejściem w życie klauzuli projekt zawiera propozycję wprowadzenia opinii zabezpieczających, umożliwiających podatnikom poznanie stanowiska administracji podatkowej odnośnie do planowanych lub podjętych już transakcji, do których potencjalnie zastosowanie może znaleźć klauzula. Opinie będą zawierały ocenę, czy planowana przez podatnika konstrukcja prawna stanowi nadużycie swobody kształtowania stosunków prawnych uzasadniające zastosowanie ogólnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Właściwym w zakresie wydawania opinii zabezpieczającej będzie minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Przewidywalność i wyważony sposób stosowania klauzuli w indywidualnych sprawach ma wzmocnić też niezależny od administracji podatkowej opiniodawczy panel ekspercki – Rada do Spraw Unikania Opodatkowania, której powołanie zakłada projekt ustawy. Opinia Rady byłaby wydawana na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego lub postępowania odwoławczego. Na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego uprawnionym do złożenia wniosku byłby wyłącznie minister finansów, jeśli dostrzega uzasadnione przesłanki do zastosowania klauzuli.
Zmiany dostosowawcze w ustawie - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi związane są z koniecznością zapewnienia prawa do sądu podmiotowi, który wniósł o wydanie opinii zabezpieczającej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Przyjęte w tym zakresie rozwiązania wzorowane są na modelu zaskarżalności indywidualnych interpretacji.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ordynacja podatkowa. Komentarz
|