Z raportu „Paying Taxes 2016” , przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Grupę Banku Światowego wynika, że Polska pod względem skomplikowania systemu podatkowego zajmuje obecnie 58. miejsce na świecie na 189 krajów, co oznacza awans o 29 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku. Wskaźnik "Paying Taxes" mierzy administracyjne obciążenia związane z regulacjami podatkowymi oraz całkowitą stopa opodatkowania.
Zobacz: Paying Taxes 2016: Polska awansuje w rankingu >>
"Polska kontynuuje poprawę, jeśli chodzi o ten wskaźnik (...). Polska zredukowała liczbę godzin potrzebnych (firmie - PAP) na wypełnienia obowiązków podatkowych z 420 w roku 2004 do około 270 obecnie. Również liczba płatności podatkowych została znacząco obniżona z 49 w roku 2004 do 7 w tym roku. Więc to jest bardzo duży postęp. Władze kontynuują działania zmierzające do poprawy administracji podatkowej w kraju" - powiedział Claros.
"Myślę, że wyzwanie, przed którym stoi Polska, odpowiada wyzwaniom, przed którymi stoi wiele innych krajów. Aby państwo wypełniało swoje podstawowe funkcje, musi mieć przychody: na inwestycje w bezpieczeństwo, edukację, infrastrukturę, opiekę zdrowotną. W tym samym czasie podatki mają demotywujący wpływ na środowisko biznesowe. A więc nie można opodatkować biznesu zbyt wysoko, gdyż będzie to prowadzić do zaburzeń" - ocenił.
"Myślę, że Polska całkiem nieźle poradziła sobie ze znalezieniem takiej równowagi w ostatnich latach. Oczywiście należy poprawiać administrację podatkową, trzeba walczyć z unikaniem opodatkowania, zarówno firmy, jak i osoby fizyczne, powinny płacić uczciwie podatki, co jest oznaką cywilizowanego społeczeństwa" - uważa dyrektor w Grupie Banku Światowego.
Odniósł się do koncepcji wprowadzenia nowych podatków od supermarketów i instytucji finansowych. "Trudno powiedzieć, czy nowe podatki, których wprowadzenie rozważa polski rząd, będą miały bezpośredni wpływ na pozycję Polski we wskaźniku "Paying taxes", ponieważ on jest wielowymiarowy. Dwie trzecie zależy od administracji podatkowej, a jedna trzecia od wysokości opodatkowania. Na wysokość opodatkowania składa się wiele różnych podatków, nie tylko CIT, ale także opodatkowanie pracy, podatek od nieruchomości, inne opłaty odprowadzane przez firmy. Nie wiemy, jakie będzie to miało wpływ netto na dane, może je zmienić w każdą stronę" - wyjaśnił.
Zaznaczył, że rządy określają priorytety, które dotyczą zarówno strony wydatkowej, jak i dochodowej. Bardzo dużo zależy od tego, jakie są cele, które mają zostać zrealizowane - dodał.
"Niektóre cele związane są z nierównościami dochodowymi i sprawiedliwością i z tej perspektywy może być usprawiedliwione w niektórych przypadkach zwiększenie obciążeń podatkowych, przesunięcie z jednej części społeczeństwa do innej. Kraje muszą być także ostrożne z wydatkami. Szczególnie w Europie mamy kraje wysoko zadłużone, po kryzysie 2008-2009 roku poziomy zadłużenia znacznie wzrosły praktycznie wszędzie w UE. A wiec jest sens w tym, by kraj był ostrożny w prowadzeniu odpowiedzialnej polityki, by nie wprowadzać dodatkowych barier i nie zwiększać długu do poziomu, którego nie można udźwignąć. To wyzwanie dla wszystkich krajów, w tym Polski" - dodał.
Na pierwszym miejscu rankingu "Paying Taxes 2016" uplasował się Katar, co oznacza, że ma najmniej skomplikowany system podatkowy. Na ostatnim 189. miejscu jest Boliwia.
Z raportu opublikowanego w czwartek wynika, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje obecnie 7 płatności podatku w ciągu roku (w poprzedniej edycji raportu 18), poświęcając na to 271 godzin rocznie (poprzednio 286). Natomiast całkowita stopa podatkowa dla Polski wynosi 40,3 proc. (w ubiegłorocznym badaniu wskaźnik ten plasował się na poziomie 40,1 proc.) - donosi raport.
Na tle danych dla wszystkich krajów Unii Europejskiej Polska wypada stosunkowo dobrze z liczbą rocznych płatności (średnia dla UE i EFTA to 11,5) oraz całkowitą stopą podatkową (w UE i EFTA 40,6 proc.) - głosi raport. Zdecydowanie słabiej wygląda jednak porównanie liczby godzin spędzonych na sprawach podatkowych – średnia dla krajów UE i EFTA to 173 godziny.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że od momentu prowadzenia raportu "Paying Taxes", czyli od 2004 roku, polski system podatkowy sukcesywnie poprawia swoją pozycję w tym zestawieniu.
W dużej mierze, zaznaczają, wiąże się to z obecnością Polski w Unii Europejskiej i koniecznością dostosowania prawa podatkowego do norm unijnych. Korzystając z najlepszych rozwiązań dostępnych w innych krajach UE powoli pokonujemy dystans dzielący nas od krajów zachodnich, ułatwiając przedsiębiorcom załatwienie spraw podatkowych.
Raport Paying Taxes opracowywany corocznie przez firmę doradczą PwC i Bank Światowy pokazuje stopień skomplikowania systemów podatkowych w 189 krajach na świecie. Dodatkowo, opisuje działania administracji podatkowej, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i mogą stymulować gospodarkę poprzez znoszenie barier administracyjnych. (PAP)
mmu/ hgt/