Pytanie
Na podstawie paragonów fiskalnych apteki, np. za lipiec, po pomniejszeniu o zestawienie (wydruk z programu komputerowego) sprzedanych leków podlegających refundacji, ujmuję sprzedaż danego miesiąca w deklaracji VAT-7. Właściciel apteki wystawia faktury do NFZ we wrześniu na inną wartość niż wynika to z ww. zestawienia, gdyż koryguje na fakturze błędy. W październiku wpływa na konto refundacja zgodna z fakturą. Ponieważ w lipcu pomniejszyłam sprzedaż o inne wartości niż wynika to z faktury i zapłaty, powinnam ją skorygować.
Czy korektę powinnam rozliczyć w miesiącu otrzymania zapłaty, tj. w październiku, czy skorygować deklarację VAT-7 za lipiec i rozliczyć ją w lipcu?
W jaki sposób udokumentować korektę - fakturą korygującą wewnętrzną czy dowodem wewnętrznym?
Odpowiedź
Jeśli leki wydano w lipcu, to należy ująć sprzedaż w lipcu (oczywiście w kwotach otrzymanych od klientów, bez refundacji).
W zasadzie dopiero w październiku należałoby ująć (jako obrót) kwoty otrzymywanych refundacji za sprzedawane leki.
Uzasadnienie
Nie do końca rozumiem działania, jakie są podejmowane w związku z tą sytuacją. Piszecie Państwo, że po pierwsze ujmujecie sprzedaż po pomniejszeniu jej o zestawienie (wydruk z programu komputerowego) sprzedanych leków podlegających refundacji). Nie wiem, dlaczego pomniejszacie tę sprzedaż. Jeśli leki wydano w lipcu, to należy ująć sprzedaż w lipcu (oczywiście w kwotach otrzymanych od klientów, bez refundacji). Po drugie – piszecie Państwo, że jest wystawiana faktura do NFZ na kwoty refundacji, które są otrzymane w październiku. Dlaczego są wystawiane faktury i ujmowana jest sprzedaż we wrześniu, skoro sprzedaż pojawia się w październiku? Przecież zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Tak więc w zasadzie dopiero w październiku należałoby ująć (jako obrót) kwoty otrzymywanych refundacji za sprzedawane leki.
Piszecie Państwo następnie, że ponieważ w lipcu pomniejszyliście sprzedaż o inne wartości niż wynika to z faktury i zapłaty, powinniście dokonać korekty. Jak już wskazywałem – nie do końca rozumiem, skąd pomniejszanie sprzedaży w lipcu. Jeśli lek został wydany – to kwota otrzymana za ten lek powinna zostać zaewidencjonowana w lipcu (w miesiącu jego wydania), natomiast refundacja dotycząca tego leku – w miesiącu otrzymania refundacji, tj. w lipcu.
W każdym razie, jeśli piszecie Państwo, że w związku z otrzymaną refundacją powstała konieczność zmniejszenia wartości sprzedaży, to wydaje się, że należałoby rozliczyć tę korektę w miesiącu otrzymania refundacji (czy też należałoby w ogóle ująć w październiku od razu odpowiednią kwotę refundacji).
Jak rozumiem na kwotę refundacji została wystawiona faktura wewnętrzna (we wrześniu). Skoro piszecie Państwo, że istnieje konieczność dokonania korekty, to należałoby wystawić wewnętrzną fakturę korygującą. Przepisy dotyczące faktur wewnętrznych nakazują odpowiednie stosowanie przepisów o fakturach korygujących także do faktur wewnętrznych. Jeśli więc pojawia się konieczność skorygowania obrotów udokumentowanych wcześniej fakturą wewnętrzną, to należałoby wystawić korygującą fakturę wewnętrzną (chociaż moim zdaniem nie ma to większego znaczenia praktycznego – to jaki dokument zostanie wystawiony).
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego