Czy w ramach działalności gospodarczej?
Jakie PKD (73.12.C) zastosować?
Czy rozliczać takie przychody poza działalnością jako przychody z innych źródeł?
Odpowiedź:
Jeżeli twórca (piosenkarz) będący przedsiębiorcą uzyskuje przychody z reklam emitowanych na jego kanale w sposób zorganizowany i ciągły (nie incydentalny), to jak najbardziej przychody uzyskane z tego tytułu powinny być opodatkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z definicją słownikową reklama to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Działalność reklamowa została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem 73 - na którą składa się m.in. pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (73.12.C).
Wybrany przez Pytającego PKD 73.12C jest najbardziej odpowiednim kodem obrazującym wykonywaną czynność.
Należy wskazać, że w art. 5a pkt 6 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) - dalej u.p.d.o.f., działalnością gospodarczą (pozarolniczą działalnością gospodarczą) jest działalność zarobkowa będąca działalnością:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.
Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane w treści pytania oraz treść definicji ustawowej muszę stwierdzić, że moim zdaniem przychody uzyskiwane w ramach takiej działalności winny być zaliczone do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.
Za działalność gospodarczą, może więc być uznana tylko taka działalność, która jest wykonywana w celach zarobkowych, w sposób zorganizowany i ciągły. Wykonanie jednostkowej, incydentalnej umowy o dzieło, nie może więc być traktowane jako wykonywanie działalności gospodarczej. Natomiast, jeżeli dana osoba stale wykonuje umowy o dzieło, a więc jej działalność ma charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły, mamy do czynienia z działalnością gospodarczą (wyrok SA z 19.04.2016 r., III AUa 1126/15).
Jeżeli twórca (piosenkarz), będący przedsiębiorcą uzyskuje przychody z reklam emitowanych na jego kanale w sposób zorganizowany i ciągły (nie incydentalny), to jak najbardziej przychody uzyskane z tego tytułu powinny być opodatkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Marek Jurek, autor współpracuje z publikacją Vademecum Doradcy Podatkowego
Odpowiedzi udzielono 29.08.2017 r.
W jaki sposób opodatkować przychody uzyskane z reklam wyświetlanych na portalu internetowym?
Pytanie pochodzi z Vademecum Doradcy PodatkowegoTwórca (piosenkarz) prowadzi działalność gospodarczą (PKPiR), w ramach której rozlicza się z przychodów uzyskanych z koncertów i sprzedaży płyt. Dodatkowo osiąga przychody z praw autorskich i pokrewnych (50%) z tytułu otrzymanych tantiem oraz przychodów uzyskanych z reklam emitowanych przed własnymi teledyskami.Jak powinien rozliczać przychody z tych ostatnich?