Prowadzę biuro turystyczne. W ramach prowadzonej działalności pośredniczę w sprzedaży na rzecz osób fizycznych biletów komunikacji lotniczej. Kupuję od jednego biura turystycznego bilety, a następnie wystawiam fakturę VAT marża dla klienta.
Czy ta sprzedaż jest zaliczana do wysokości obrotu obligującego do instalacji kasy fiskalnej, czy też korzysta za zwolnienia?
Czy prawidłowo wystawiam z tego tytułu fakturę VAT marża, czy też powinnam wystawić fakturę na samą prowizję?
Sprzedaż usług turystyki nabytych uprzednio od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty dokumentuje się fakturą VAT marża. W takich sytuacjach do wyliczenia obrotu obligującego do instalacji kasy rejestrującej bierze się pod uwagę jedynie wysokość marży. W oparciu jednak o przedstawione w pytaniu okoliczności powstaje wątpliwość, czy podatnik zasadnie traktuje odsprzedawane usługi jako usługi turystyki.
Usługi turystyki nabywane od innych podatników i odsprzedawane dla bezpośredniej korzyści turysty korzystają ze szczególnej formy opodatkowania VAT, polegającej na opodatkowaniu samej marży (art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej u.p.t.u.). Usługi opodatkowane w systemie marży dokumentuje się fakturą VAT marża (§ 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zakładając zatem, że wskazane w treści pytania usługi podatnik zasadnie potraktował jako usługi turystyki, ich udokumentowanie fakturą VAT marża było właściwe.
Przy opodatkowaniu w systemie marży mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem obrotu. Choć bowiem co do zasady przez obrót podlegający opodatkowaniu VAT rozumie się cenę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 u.p.t.u.), to przy usługach opodatkowanych w systemie marży obrotem nie będzie już cała kwota otrzymana od nabywcy, ale jedynie wynikająca z prowadzonej przez podatnika ewidencji marża. Dlatego więc do wyliczenia obrotu obligującego podatnika do instalacji kasy rejestrującej należy brać pod uwagę jedynie wysokość marży (zob. postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 10 lutego 2006 r., PP-1-443-85/05/MD; http://sip.mf.gov.pl/sip).
Gdybyśmy w istocie mieli w analizowanym przypadku do czynienia z usługami turystyki, przedstawiony w pytaniu sposób dokumentowania tych usług byłby prawidłowy. Jeżeli jednak przedmiotem sprzedaży są jedynie bilety lotnicze, tj. usługi osobowego przewozu lotniczego, to zastosowanie do tej sprzedaży opodatkowania w systemie marży jest nieuprawnione. Usługi bowiem osobowego przewozu lotniczego to nie to samo co usługi turystyczne. Turystyka, w znaczeniu słownikowym to odbywanie podróży, wędrówek w celach wypoczynkowych, poznawczych. Organy podatkowe definiując pojęcia turysty i turystyki odwołują się przede wszystkim do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 1, 9 i 10 tej ustawy, przez usługi turystyczne rozumie się usługi przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Turysta oznacza osobę, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu na okres nieprzekraczający 12 miesięcy, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości i która korzysta z noclegu przynajmniej przez jedną noc. Odwiedzający zaś to osoba, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości oraz która nie korzysta z noclegu (zob. postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2008 r., IP-PP2-443-81/08-4/BM; http://sip.mf.gov.pl/sip). Przede wszystkim jednak należy tu zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca definiując w art. 119 ust. 1 usługi świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty wskazuje na usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki. Jeżeli więc podatnik świadczyłby zorganizowaną (kompleksową) usługę turystyki, to niewątpliwie opodatkowanie w systemie marży wchodzącej w jej skład usługi przewozu turysty byłoby właściwe. Jeżeli jednak chodzi wyłącznie o sprzedaż nabytych od innego podmiotu biletów lotniczych, to podobne traktowanie takiej sprzedaży jest praktyką nieuprawnioną.
Czy ta sprzedaż jest zaliczana do wysokości obrotu obligującego do instalacji kasy fiskalnej, czy też korzysta za zwolnienia?
Czy prawidłowo wystawiam z tego tytułu fakturę VAT marża, czy też powinnam wystawić fakturę na samą prowizję?
Sprzedaż usług turystyki nabytych uprzednio od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty dokumentuje się fakturą VAT marża. W takich sytuacjach do wyliczenia obrotu obligującego do instalacji kasy rejestrującej bierze się pod uwagę jedynie wysokość marży. W oparciu jednak o przedstawione w pytaniu okoliczności powstaje wątpliwość, czy podatnik zasadnie traktuje odsprzedawane usługi jako usługi turystyki.
Usługi turystyki nabywane od innych podatników i odsprzedawane dla bezpośredniej korzyści turysty korzystają ze szczególnej formy opodatkowania VAT, polegającej na opodatkowaniu samej marży (art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej u.p.t.u.). Usługi opodatkowane w systemie marży dokumentuje się fakturą VAT marża (§ 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Zakładając zatem, że wskazane w treści pytania usługi podatnik zasadnie potraktował jako usługi turystyki, ich udokumentowanie fakturą VAT marża było właściwe.
Przy opodatkowaniu w systemie marży mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem obrotu. Choć bowiem co do zasady przez obrót podlegający opodatkowaniu VAT rozumie się cenę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 u.p.t.u.), to przy usługach opodatkowanych w systemie marży obrotem nie będzie już cała kwota otrzymana od nabywcy, ale jedynie wynikająca z prowadzonej przez podatnika ewidencji marża. Dlatego więc do wyliczenia obrotu obligującego podatnika do instalacji kasy rejestrującej należy brać pod uwagę jedynie wysokość marży (zob. postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 10 lutego 2006 r., PP-1-443-85/05/MD; http://sip.mf.gov.pl/sip).
Gdybyśmy w istocie mieli w analizowanym przypadku do czynienia z usługami turystyki, przedstawiony w pytaniu sposób dokumentowania tych usług byłby prawidłowy. Jeżeli jednak przedmiotem sprzedaży są jedynie bilety lotnicze, tj. usługi osobowego przewozu lotniczego, to zastosowanie do tej sprzedaży opodatkowania w systemie marży jest nieuprawnione. Usługi bowiem osobowego przewozu lotniczego to nie to samo co usługi turystyczne. Turystyka, w znaczeniu słownikowym to odbywanie podróży, wędrówek w celach wypoczynkowych, poznawczych. Organy podatkowe definiując pojęcia turysty i turystyki odwołują się przede wszystkim do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 1, 9 i 10 tej ustawy, przez usługi turystyczne rozumie się usługi przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Turysta oznacza osobę, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu na okres nieprzekraczający 12 miesięcy, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości i która korzysta z noclegu przynajmniej przez jedną noc. Odwiedzający zaś to osoba, która podróżuje do innej miejscowości poza swoim stałym miejscem pobytu, dla której celem podróży nie jest podjęcie stałej pracy w odwiedzanej miejscowości oraz która nie korzysta z noclegu (zob. postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2008 r., IP-PP2-443-81/08-4/BM; http://sip.mf.gov.pl/sip). Przede wszystkim jednak należy tu zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca definiując w art. 119 ust. 1 usługi świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty wskazuje na usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki. Jeżeli więc podatnik świadczyłby zorganizowaną (kompleksową) usługę turystyki, to niewątpliwie opodatkowanie w systemie marży wchodzącej w jej skład usługi przewozu turysty byłoby właściwe. Jeżeli jednak chodzi wyłącznie o sprzedaż nabytych od innego podmiotu biletów lotniczych, to podobne traktowanie takiej sprzedaży jest praktyką nieuprawnioną.