W ocenie firm telekomunikacyjnych zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan idea rozwiązania MOSS jest słuszna i jako potencjalni użytkownicy tego systemu popierają jego funkcjonowanie. Jawi się on jako znaczne uproszczenie obowiązków administracyjnych związanych z rozliczaniem podatku VAT od usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób nie będących podatnikami, mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium wspólnoty - dalej zwanymi usługami B2C.
Zobacz: VAT od usług elektronicznych w miejscu konsumpcji >>
Firmy podkreślają, że gdyby świadczyły takie usługi w innych krajach wspólnoty, zapewne skorzystałaby z uproszczeń związanych z fakultatywnym systemem MOSS. Rejestrowanie się jako podatnik w innych krajach wspólnoty oraz rozliczanie podatku VAT w tych krajach na ogólnych zasadach byłoby znacząco większym obciążeniem administracyjnym.
Dwa podstawowe czynniki mogą tłumaczyć brak zainteresowania systemem MOSS i brakiem lub niewielką skalą usług B2C świadczonych poza granicami kraju. Pierwszym z nich jest brak lub niewielka skala czynności wykonywanych poza granicami kraju, wynikająca z domniemań miejsca świadczenia. Domniemania miejsca, w którym znajduje się usługobiorca, przewidziane w przepisach unijnych są klarowne i obejmują wszelkie lub większość usług świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych, skutkując opodatkowaniem tych usług w kraju. Drugim z nich są praktyczne problemy związane z fakturowaniem klientów według przepisów miejsca świadczenia, oraz według różnych stawek VAT.
Rozważając rozszerzenie świadczenia usług o usługi świadczone poza granicami kraju, dla operatora telekomunikacyjnego największym wyzwaniem nie jest rozliczanie podatku VAT od zafakturowanych już usług, czyli deklarowanie podatku i jego zapłata, korzystając z systemu MOSS lub nie, lecz głównie zmodyfikowanie systemów rozliczeniowych (billingowych) i fakturowych w taki sposób, by były w stanie obsłużyć różne stawki VAT oraz wystawiać faktury zgodnie z przepisami kraju miejsca świadczenia. Złożoność, stopień automatyzacji i architektura systemów rozliczeniowych powoduje, iż koszty wdrożenia zmian mogą znacząco przekraczać przychód ze świadczenia tych usług.
Operatorzy zaważają, że to nie system MOSS lub procedura rozliczania się podatnika z urzędem skarbowym jest główną przyczyną braku ich zainteresowania tymi rozwiązaniami, lecz faktyczny brak jednolitych (wspólnych) zasad fakturowania i rozliczania usług, w relacji operator - klient, stanowi główną barierę w oferowaniu usług B2C w przypadku wysoce zautomatyzowanych i masowych procesów.
Informacja pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Dowiedz się więcej z książki | |
VAT. Komentarz 2015
|