W najnowszym projekcie przepisów o KSeF zostały uwzględnione następujące zmiany względem pierwotnej wersji:

  • przesunięcie lub przyspieszenie istotnych terminów:
  • podstawowego terminu wejścia w życie przepisów - na 1 lipca 2024 r.;
  • terminu wdrożenia KSeF przez podmioty zwolnione podmiotowo lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z VAT - na 1 stycznia 2025 r.
  • terminu wprowadzenia sankcji wynikających z projektu ustawy - na 1 stycznia 2025 r.;
  • likwidacji wystawiania faktur z kas rejestrujących i paragonów uznanych za faktury - na 1 stycznia 2025 r.;
  • terminu na wprowadzenie rezygnacji z wystawiania faktur zaliczkowych w przypadku, gdy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania zaliczki i dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług powstaje w tym samym okresie rozliczeniowym - na 1 września 2023 r.;
  • terminu wejścia w życie przepisów umożliwiających Szefowi KAS udostępnianie danych pochodzących z KSeF - na dzień następujący po dniu ogłoszenia nowej ustawy;
  • wyłączenie KSeF w relacjach B2C;
  • obok trybu awaryjnego KSeF został przewidziany dodatkowo tryb niedostępności KSeF oraz przypadek braku możliwości wystawienia przez podatnika wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF. W zakresie wszystkich trzech trybów „offline” obowiązuje wystawianie faktur elektroniczne zgodne ze wzorem schemy. W pierwszym przypadku został utrzymany obowiązek przesłania faktur do KSeF w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia awarii. Dodane nowe tryby wymagają przesłania faktur do KSeF w pierwszym dniu roboczym po dniu wystawienia w trybie offline;
  • całkowite wyeliminowanie instytucji uzgodnienia w zakresie faktur korygujących – w zakresie faktur ustrukturyzowanych korygujących decydującym będzie moment wystawienia takiej korekty, natomiast w zakresie pozostałych faktur korygujących następuje niejako powrót do zasad obowiązujących przed 1 stycznia 2021 r. (przed wejściem w życie Slim VAT 1);
  • pewne złagodzenie kar finansowych – w tym głównie poprzez likwidację limitów minimalnych kar oraz rozszerzenie pierwotnie przewidzianej odpowiedzialności karno-skarbowej;
  • umożliwienie korzystania z kursu walutowego ogłoszonego przez NBP na przeddzień (roboczy) dnia wystawienia widniejącego na fakturze ustrukturyzowanej, pod warunkiem jej faktycznego wystawienia w KSeF najpóźniej dnia następnego po ww. dniu uwidocznionym na fakturze;
  • odejście od proponowanego pierwotnie rozwiązania dotyczącego propozycji faktur korygujących oraz likwidacja not korygujących wystawianych zarówno w KSeF, jak i poza KSeF.

Projekt uwzględnia również rozwiązania w zakresie elektronizacji wiążących informacji (WIT, WIP, WIA, WIS) nieprzewidziane w pierwotnym projekcie. Chodzi o rozbudowę i dostosowanie systemu e-Urząd Skarbowy i PUESC poprzez umożliwienie obsługi wszystkich wiążących informacji wyłącznie w postaci elektronicznej. Zmiany w zakresie wiążących informacji mają wejść w życie nieco wcześniej, bo od 1 stycznia 2024 r.

Czytaj też w LEX: Krajowy System e-Faktur (KSeF) – kontekst prawny, wyzwania techniczne i konsekwencje praktyczne dla przedsiębiorców >

Czytaj także: Ministerstwo Finansów poprawia projekt dotyczący e-fakturowania>>
 

Projekty aktów wykonawczych do ustawy o KSeF

Równolegle do nowego projektu ustawy zostały również opublikowane dwa projekty rozporządzeń wykonawczych dotyczących sposobu korzystania z KSeF oraz transakcji wyłączonych z KSeF. Pierwotnie drugie z wymienionych rozporządzeń miało obejmować wyłącznie usługi kontroli i nadzoru ruchu lotniczego. W aktualnej wersji uwzględniono również przejazdy płatną autostradą i przewóz osób (pod pewnymi dodatkowymi warunkami).

Czytaj też: Zagubienie, zniszczenie i inne przyczyny braku faktury – praktyczne wskazówki na gruncie podatków i rachunkowości >>

Czytaj też: Odmowa przyjęcia faktury - skutki praktyczne >>

Wiele pozytywnych zmian, ale część wątpliwości pozostało…

Cześć zmian względem pierwotnego projektu stanowi wyjście naprzeciw podatnikom w wyniku zgłoszonych uwag w konsultacjach społecznych i należy je ocenić pozytywnie. Wiele z nich jednak może nadal budzić wątpliwości, np. brak szczegółowych kryteriów branych pod uwagę przy wymierzaniu kar finansowych czy sposób oceny braku możliwości wystawienia przez podatnika faktur w KSeF (czy wyłącznie ograniczenia technologiczne będą brane pod uwagę?). Mamy nadzieję, że kwestie te zostaną doprecyzowane na kolejnych etapach procesu legislacyjnego.

Sprawdź w LEX: Czy data przesłania faktury do KSeF ma wpływ na powstanie obowiązku podatkowego u sprzedawcy? >

Autorka: Małgorzata Łodzińska-Tchórznicka, Associate w ENODO