W okresie od kwietnia 2021 r. do marca 2022 r. 82 proc. ankietowanych osób wykazało ogólne zadowolenie z kontaktu z urzędem skarbowym. Z tego samego badania wynika, że 77 proc. załatwiło sprawę już podczas pierwszej wizyty.
Aż 84 proc. interesantów urzędów skarbowych przyznało, że poleciłoby obsługę przez danego urzędnika swoim znajomym lub rodzinie. W przypadku 75 proc. badanych okazało się, że załatwienie sprawy odbyło się bez wysiłku. Natomiast 88 proc. respondentów badania wskazało, że kontakt ze skarbówką wywołał u nich „pozytywne emocje”.
- To naprawdę dobry rezultat, ale nie oznacza końca pracy nad podnoszeniem jakości obsługi podatników – skomentowała te wskaźniki minister finansów Magdalena Rzeczkowska.
Respondenci badania różnie oceniali działalność urzędów skarbowych w różnych częściach Polski. Najwyższy poziom satysfakcji interesantów, przekraczający 82 proc. odnotowano na terenie działania Izb Administracji Skarbowej we Wrocławiu, Olsztynie i Szczecinie.
Czytaj także: Ustawa podpisana - automatyzacja załatwiania niektórych spraw przez KAS coraz bliżej>>
Satysfakcja rośnie
Badanie poziomu satysfakcji w urzędach skarbowych nie odbyło się w drodze specjalnej akcji badawczej, ale przy okazji umawiania wizyt w urzędach skarbowych za pomocą internetu. Każdy z interesantów korzystających z tego udogodnienia, dostaje bowiem po wizycie ankietę z prośbą o określenie poziomu swojego zadowolenia (o ile podał swój adres e-mail). Wprawdzie – co przyznaje KAS w komunikacie – ankiety takie wypełnia tylko 6 proc. spośród zaproszonych osób, ale próba badawcza była spora. W ciągu badanego okresu ankiety takie wypełniło ponad 108 tys. osób.
- W badaniu wzięły udział różne grupy naszych klientów: osoby fizyczne, przedsiębiorcy, urzędnicy państwowi, biura rachunkowe oraz kancelarie prawne. Odnotowaliśmy wzrost poziomu satysfakcji w porównaniu do okresu, w którym rozpoczynaliśmy badanie - powiedziała Anna Chałupa, zastępca szefa KAS. Z zebranych danych wynika bowiem, że poziom ogólnej satysfakcji przez ostatni okres wahał się w poszczególnych miesiącach między 78 a 87 proc., ale wykazywał tendencję rosnącą.