Do umorzenia nałożonej na mieszkańca kary administracyjnej za usunięcie drzew bez zezwolenia wraz z odsetkami za zwłokę mają zastosowanie przepisy ustawy o finansach publicznych w związku z ustawą o ochronie przyrody, a nie ustawy Ordynacja podatkowa. Umorzenie ww. należności następuje w drodze decyzji administracyjnej. Należności sankcyjne, będące przedmiotem umorzenia, nie wynikają z czynności cywilnoprawnych, lecz mają charakter administracyjny oraz stanowią dochody budżetowe.
Umorzenie osobie fizycznej zobowiązania sankcyjnego o charakterze administracyjnym przez publicznoprawnego wierzyciela – w drodze decyzji administracyjnej o rezygnacji z przypadających mu należności, nie stanowi dla adresata takiej decyzji zdarzenia, które sprawia, iż tego tytułu powstaje u tegoż adresata przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wartość umorzonych kar nie stanowi przysporzenia majątkowego u dłużnika, gdyż owo umorzenie nie nosi znamion umorzenia wierzytelności wynikających z czynności cywilnoprawnych, które w momencie ich umorzenia tracą swój zwrotny charakter i stają się trwałym przysporzeniem majątkowym dłużnika.
Wobec powyższego, umorzone należności z tytułu administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia wraz z odsetkami nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 6 czerwca 2013 r.