Jak pisze Covey – tylko wiedząc dokąd się podąża, można stawiać każdy kolejny krok we właściwym kierunku. Celnie zauważa pułapkę, w jaką dzisiaj wpada wielu z nas. W wirze codziennego życia, przy zawrotnym tempie zdarzeń, przy nadaktywności, często jest się bardzo zajętym, a jednocześnie mało efektywnym. Z drugiej strony często zdarza się, że ktoś konsekwentnie realizuje swój cel – np. osiągniecie pozycji lidera w swojej dziedzinie i wysokie zarobki, ale płaci za to bardzo wysoką cenę i okazuje się, że owo dążenie zaciemniło im rzeczy znacznie ważniejsze, które przez to stracili.
Działanie z wizją końca jest oparte na założeniu, ze wszystko tworzy się dwa razy: najpierw w umyśle, a potem fizycznie (projekt i realizacja). Zasada ta sprawdza się zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym. Chcąc mieć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo trzeba dokładnie określić, co się chce osiągnąć. Zdaniem autora bestsellera o skutecznym działaniu, konieczne jest zadeklarowanie misji – czyli udzielenie odpowiedzi na pytania:
- kim chcesz być (dla osób) i jaka ma być moja firma (dla przedsiębiorców),
- co chcesz zrobić (wkład i osiągnięcia),
- jakie wartości preferujesz.
Udzielenie odpowiedzi na te pytania pozwala sformułować osobistą (firmową) konstytucję , określić niezmienny rdzeń – niezmienny pomimo wszelkich zmian i upływu czasu.
Zdaniem Coveya poczucie misji jest podstawą aktywnego działania, wychodzenia z inicjatywą, dokonywania zmian na lepsze (rozwoju) i pozwala uniknąć wewnętrznej pustki i poczucia bezsensu i braku celu ( w życiu osobistym i zawodowym).
Określenie misji przedsiębiorstwa według Coveya powinno nastąpić przy udziale wszystkich pracowników. Ważne jest, aby każdy znał i rozumiał filozofię firmy i na co dzień ją realizował. Nie może być tak, że misja pozostaje tylko na papierze, a postępowanie kierownictwa lub (i) pracowników nie ma nic wspólnego z tymi postanowieniami.
Aby nauczyć się zaczynać z wizją celu, autor 7 nawyków skutecznego działania proponuje wyodrębnić jedno z zadań stawianych przed sobą w najbliższej przyszłości i zapisać, jakie rezultaty chce się osiągnąć oraz jakie kroki trzeba przedsięwziąć, aby do tego doprowadzić.
Opracowano w oparciu o: 7 nawyków skutecznego działania, Stephen R. Covey, Dom wydawniczy Rebis