Przede wszystkim kontrolować te aspekty, nad którymi mamy kontrolę, redukując marnotrawstwo np. poprzez ograniczenie wolnej i niewykorzystanej powierzchni biurowej, nieużywanych komputerów, czy nadmiar personelu administracyjnego. Ważne jest odpowiednie rozłożenie pracy pomiędzy pracowników. Nie zawsze sprawdza się twierdzenie, że każde nowe zlecenie, to dobry interes”, ponieważ w praktyce może się okazać, że generuje ono straty. Jeśli ceny usług mają być podniesione, musi za tym iść podnoszenie kwalifikacji, innowacja, znaczna wartość dodana dla klienta.
D. H. Maister specjalista od zarządzania firmami usług profesjonalnych wyróżnia pięć kategorii taktyk wzrostu rentowności. Szeregując je od największego wpływu na rentowność w długim okresie wymienia trzy najważniejsze to:
- 1) podwyżka cen usług
- - wyższe honoraria dzięki specjalizacji, innowacjom, wyższej wartości dodanej
- - zastosowanie marketingu do pozyskania „lepszych zleceń”
- - przyspieszenie procesu podwyższania kwalifikacji pracowników
- - inwestowanie w nowe usługi (o wyższej jakości)
- 2) obniżenie kosztów zmiennych
- - poprawienie wyników zarządzania zleceniami
- - zwiększenie stopnia wykorzystania kapitału ludzkiego w świadczeniu usług
- - większe wykorzystanie paraspecjalistów
- - rozwój metod eliminacji dublowania działań przy realizacji zleceń
- 3) rozwiązanie problemu niedostatecznych wyników
- - działania zmierzające do poprawy słanych wyników
- - rezygnacja z nierentownych usług
- - rezygnacja z nierentownych klientów
Dwie pozostałe taktyki to zwiększenie ilości pracy (większe obciążenie pracowników) i obniżenie kosztów stałych (poprawa efektywności wystawiania rachunków, ściągania należności).
Opracowano na podstawie D. H. Maister, Zarządzanie firmą usług profesjonalnych, Wydawnictwo Helion