Wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli najmniejszych firm wskazują, że podstawowym wyznacznikiem sukcesu dla większości z nich jest wymiar finansowy, rozumiany jako zabezpieczenie własnego bytu, przetrwanie firmy na rynku lub możliwość jej rozwoju. Jako dalsze wskaźniki przedsiębiorcy wymieniają elementy pozafinansowe: samorealizację, satysfakcję z tego co się robi oraz spokój.
Przedsiębiorcy pytani o czynniki sukcesu wymieniają głównie aspekty natury psychologicznej: wiarę w siebie, przekonanie do własnych racji, upór i zaradność. Ważna jest także znajomość branży i otoczenia rynkowego, wcześniejsze doświadczenie zawodowe, zdolność znalezienia klientów, a także umiejętność znalezienia niszy rynkowej.
Wśród bardziej szczegółowych, powiązanych ze sobą elementów sprzyjających sukcesowi, biznesmeni wskazywali na:
- rozwój przedsiębiorstwa – jako podstawowy element, dzięki któremu firma „nie stoi” w miejscu, jest w stanie wykorzystywać szanse płynące z rynku oraz budować długoterminową przewagę konkurencyjną,
- zasoby – szczególnie te niematerialne (np. sprawdzony personel), które umożliwiają rozwój oraz sprawne zarządzanie procesami wewnątrz firmy,
- procesy – jako element, który przyczynia się do ekspansji rynkowej poprzez reklamę i promocję. Dzięki niemu minimalizowany jest wpływ ryzyka na funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
- otoczenie – główny nacisk kładziony jest tutaj na sposób traktowania barier makroekonomicznych, możliwości finansowania i form wsparcia jak również konkurencję i nawiązywanie partnerstwa strategicznego. Jest to płaszczyzna, która przy kilku nierozważnych ruchach może stać się barierą rozwojową. Dlatego trzeba uwzględniać jej wpływ na pozostałe obszary zachodzące wewnątrz firmy (rozwój, zasoby i procesy) i tak je planować, aby uniknąć negatywnego wpływu niesprzyjającego otoczenia prawnego, czy konkurencji.
Źródło: Raport z badania czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy przy współpracy merytorycznej Microfinance Centre, Pentor, maj 2010 r.