Sprzedaży usług związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów nie można zakwalifikować do sprzedaży ciągłej i wystawiać faktury raz w miesiącu do 7-go dnia miesiąca następnego.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 cyt. rozporządzenia).
Jako sprzedaż ciągłą można uznać każdą dostawę lub usługę, która jest stale w fazie wykonywania, co oznacza, że wykonywana jest nieprzerwanie przez czas trwania umowy i w której jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia rozumianego jako definitywne wykonanie, nie jest z góry określony. Jest on wyznaczony przez datę obowiązywania umowy między kontrahentami. Świadczonych na podstawie umowy zawartej z kontrahentem usług związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów paleniskowych nie można więc uznać za sprzedaż o charakterze ciągłym, a co za tym idzie nie stwarza to podstaw do zastosowania regulacji zawartej w § 5 ust. 1 pkt 4 w powiązaniu z § 9 ust. 2 rozporządzenia.
Samo zawarcie pomiędzy kontrahentami umowy, z której wynikać będzie zobowiązanie podatnika do wykonywania wielokrotnie w ciągu miesiąca (tj. co drugi dzień a nawet kilkukrotnie w ciągu dnia) usługi w postaci odbioru odpadów, nie przesądza o uznaniu tego świadczenia za sprzedaż o charakterze ciągłym. Każde bowiem z tych świadczeń, jakim jest odbiór jednej partii odpadów, może być wyodrębnione co do daty, asortymentu i ilości odbieranych odpadów, jak też w odniesieniu do każdego można ustalić definitywne wykonanie. Tak więc dokonywanie ww. świadczeń (odbiorów) w ramach długoterminowej umowy na rzecz danego klienta, nie wskazuje by można było tu mówić o sprzedaży o charakterze ciągłym. Nie w tak rozumianej częstotliwości tkwi bowiem istota sprzedaży ciągłej, chodzi o trwałość świadczenia (odbioru) czy sprzedaży nieprzerwanie przez cały okres trwania umowy, o czynności które są stale w fazie wykonywania.
W tej sytuacji, podatnik winien, zgodnie z ogólną zasadą, dokumentować każde świadczenia (odbiór odpadów) fakturą, a faktura ta winna być wystawiana, stosownie do § 9 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym zdarzenia te miały miejsce.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 sierpnia 2011 r., sygn. IBPP2/443-606/11/RSz.
Jolanta Mazur
źródło: www.mf.gov.pl