W związku z opublikowaniem w ubiegłym roku „nowej” dyrektywy w sprawie rachunkowości/sprawozdawczości, zmianę przegłosowaną przez Parlament Europejski należy rozpatrywać w kontekście zmiany Dyrektywy 2013/34/UE. W najbliższych tygodniach zmiany te powinny zostać oficjalnie przyjęte przez Radę i opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE.
Zmiany te zostały zaproponowane przez Komisję Europejską już w kwietniu 2013 r. w celu zwiększenia przejrzystości informacji ujawnianych przez duże spółki w odniesieniu do zagadnień dotyczących oddziaływania na środowisko naturalne oraz innych problemów społecznych.
Należy podkreślić, że 20 czerwca 2013 r. została już przyjęta nowa dyrektywa dotycząca sprawozdawczości finansowej (zastępująca dotychczasowe Dyrektywy – Czwartą i Siódmą), którą opublikowano 29 czerwca 2013 r. jako Dyrektywę 2013/34/UE. Kraje członkowskie mają jednak czas na implementację przepisów wynikających z tej dyrektywy do 20 lipca 2015 r. Zmiany przegłosowane przez Parlament Europejski 15 kwietnia 2014 r. dotyczą zatem również (a nawet przede wszystkim) nowej Dyrektywy 2013/34/UE. Wykorzystanie w tytule „starych” dyrektyw wynika natomiast z faktu, że do czasu implementacji rozwiązań „nowej” dyrektywy są one nadal obowiązujące, a ponadto w okresie, kiedy rozpoczęto prace nad zmianami dotyczącymi przejrzystości informacji, Dyrektywa 2013/34/UE nie była jeszcze przyjęta. Niemniej jednak w tekście przyjętym przez Parlament Europejski znajduje się już bezpośrednie wskazanie, iż zmiany dotyczą Dyrektywy 2013/34/UE.
Zgodnie ze zmianami przyjętymi przez Parlament Europejski w Dyrektywie 2013/34/UE dodane zostaną nowe obowiązki, które będą obowiązywać zarówno przy sporządzaniu jednostkowych jak i skonsolidowanych sprawozdań. Obowiązki te dotyczyć będą jedynie dużych jednostek, które są tzw. jednostkami interesu publicznego i które zatrudniają więcej niż 500 pracowników.
Zmiany przyjęte przez Parlament Europejski wprowadzają na wskazane wyżej jednostki obowiązek ujęcia sprawozdania niefinansowego w ramach sprawozdania z działalności. Sprawozdanie niefinansowe powinno natomiast zawierać informacje, niezbędne do zrozumienia rozwoju, wyników i sytuacji jednostki oraz wpływu jej działalności w odniesieniu do kwestii środowiskowych, społecznych, pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. W szczególności w sprawozdaniu niefinansowym należy ujawnić:
- krótki opis modelu biznesowego jednostki,
- opis polityki stosowanej przez jednostkę odnośnie do tych kwestii, w tym do wdrożonych procesów należytej staranności,
- wynik tej polityki,
- główne zagrożenia związane z tymi kwestiami, powiązane z operacjami jednostki, w tym – w stosownych przypadkach i na zasadzie proporcjonalności – jej stosunkami handlowymi, produktami lub usługami, które mogą wywierać niekorzystny wpływ w tych dziedzinach, oraz sposób zarządzania tymi zagrożeniami przez jednostkę,
- niefinansowe kluczowe wskaźniki wyników związane z daną działalnością.
Należy podkreślić, że nawet gdy jednostka nie stosuje żadnej polityki w odniesieniu do co najmniej jednej z powyższych kwestii, wówczas w sprawozdaniu niefinansowym powinna zamieścić dokładne wyjaśnienie uzasadniające takie stanowisko jednostki.
Opisywana zmiana powinna zostać w najbliższym czasie oficjalnie przyjęta przez Radę i opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Na dzień dzisiejszy tekst przyjęty przez Parlament Europejski jest dostępny w ramach tzw. tekstów przyjętych w trakcie posiedzeń Parlamentu. Wersja tekstów przyjętych przez Parlament Europejski na posiedzeniu w dniu 15 kwietnia 2014 r. w języku polskim jest dostępna pod adresem:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+20140415+TOC+DOC+XML+V0//PL
Tekst dyrektywy zmieniający dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych jest przedstawiony na stronach 313-347.
Tekst pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego